Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

سفر به جنگل های حرا

  • نویسنده موضوع sting
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı اخبار اجتماعی
Konu Başlığı سفر به جنگل های حرا
نویسنده موضوع sting
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sting

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :




گروه طبیعت:



ز پارک ملی «نای بند» در استان بوشهر تا منطقه حفاظت شده «خوران» در غرب «بندر خمیر» و تا «خلیج گواتر» در منتهی الیه جنوب شرقی سیستان و بلوچستان، ...
دست طبیعت هر جا توانسته بذرهای درختی را پراکنده است که به خوبی می تواند در نوار ساحلی - آنجا که با هر مد، آب دریا بالا می آید و با جزر پایین می نشیند- رشد و نمو کند. جنگل های حرایکی از شگفت انگیز ترین و در عین حال زیباترین جلوه های طبیعت در مناطق جنوبی ایران است. جنگلی که روزها، زیر آفتاب داغ، رخت خیسش را پهن می کند و شامگاه تا گلو در آب های شور، فرو می غلطد.
محلی ها معتقدند که درخت حرا از جای اشک های آدم ابوالبشر رویید که در صحراهای زمین سرگردان بود، برای همین است که حرا می تواند در آبهای شور رشد کند و سرسبز بماند. اما واقعیت آن است که درختان حرا می توانند با جذب آب شور، نمک و املاح آن را برگردانده و آب شیرین آن را به مصرف سنتز خود برسانند.
به این درختان در بندرعباس «حرا»، در بلوچستان «تمر»، در بوشهر «گُرم» و در بعضی از نقاط «تول» گفته می*شود. به عربی نیز آن را «شوری» و «شوره» می*نامند. نام علمی این گیاه (Avicennia marina) است که ظاهرا به افتخار ابن سینا، نامگذاری شده است.

جنگل های حرا کجا هستند؟
بیشترین تراکم جنگل های حرا در نوار باریک بین جزیره قشم و ساحل خلیج فارس قرار گرفته است. جایی که دریا تنها چند کیلومتر عرض دارد و عمق کم آب باعث شده تا خلیجی آرام و بدون موج شکل بگیرد که تنها در آن، در هر شبانه روز، برای ساعاتی آب بالا می آید و دوباره پایین می افتد. در اطراف جزیره قشم*، جنگل حرا، در نوارى به عرض 50 تا 500 متر کشیده شده و محدوده**اى برابر با 150 کیلومتر و مساحتى معادل 8236 هکتار را در بر گرفته است. اگر آب*هاى نواحى باتلاقى و مساحت نقاط خالى منظور نشود، مساحت واقعى این جنگل در حدود 6012 هکتار مى*باشد. وسیع*ترین قسمت جنگل*هاى حرا در آب*هاى «بندر لافت» و «بندر پل» در شمال غربى منطقه قشم و ساحل خلیج فارس و در فاصله 140 کیلومترى غرب بندرعباس قرار دارد. جنگل های حرا البته نه تنها در منطقه قشم بلکه در 8 منطقه حفاظت شده ایران از جمله تیاب، جاسک و چابهار هم می*رویند.

چطور به جنگل های حرا برسیم؟
برای سفر به جنگل های حرا، باید به بندر عباس بروید. از بندر عباس یک جاده آسفالته شما رابه بندر خمیر می رساند. از بندر خمیر باید سوار قایق بشوید و در دل منطقه وسیعی که پوشیده از جنگل حرا است، بچرخید.
بندر خمیر در شمال غرب منطقه حفاظت شده مهمترین شهر اطراف منطقه محسوب می شود. بنادر پل، لافت کهنه و لافت نو نیز آبادیهای مهم حاشیه این منطقه محسوب می شوند که پل در نوار ساحلی شمالی و بنادر لافت در شرق منطقه واقع شده اند. جاده اصلی بندرعباس به بندر خمیر از شمال منطقه عبور می کند و تمامی قسمتهای منطقه بویژه از طریق دو بندر لافت و پل توسط قایق قابل دسترسی است.

حرا، علوفه، صنعت
درختان حرا از نوع گیاه مانگرو است که می*تواند در آبهای شور زندگی کند. حراها بر روى خاک*هاى لجنى ناشى از رسوب ها در سواحل و مصب رودها رشد می کنند و دایماً در معرض جزر و مد آب قرار دارند؛ به طورى که در زمان جزر، * درختان و بستر لجنى آن*ها از آب بیرون آمده و به صورت جزایرى پراکنده نمایان مى*شوند و در واقع در مد، *تمامى جنگل حرا به زیر آب رفته و ناپدید مى*شود.
ارتفاع درخت حرا گاهى به 4 متر مى*رسد و قطر تنه* آن تا 30 سانتى*متر است. برگ*هاى این درخت بیضوى*شکل و کشیده با قاعده انتهایى بسیار باریک است. دام ها، تغذیه از برگ درختان حرا را دوست دارند.
گیاه حرا که گاه به عنوان علوفه خشک برای خوراک چهارپایان استفاده می*شود، فواید شگفت انگیزی دارد. پوست حرا بر باسیل هانزن که موجب جذام می*شود، موثر است. شیره درون آوندهای آن بر بیماری خشکی که بیماری پوستی(شایع در منطقه هرمزگان) تاثیری قابل توجه دارد. در صنعت از تانن موجود در حرا، برای تولید جوهر مازو استفاده می*شود. چسب تخته و خمیر چوب از دیگر مصارف صنعتی چوب درختان است.
پرنده ها حرا را دوست دارند
مساعد بودن شرایط اکولوژیکى، این جنگل*ها را به زیستگاه بسیار مناسب پرندگان مهاجر در فصول سرد تبدیل کرده است. از اواسط پاییز تا بهار جنگل های حرا، میزبان بسیاری از پرنده هاست که آمده اند تا زمستان را در گرمسیر خلیج فارس بگذرانند. حواصیل ها بیشترین پرندگانی هستند که می شود آن ها را لابلای شاخ و برگ درختان حرا دید.از حواصیل بزرگ هندى گرفته تا حواصیل های سبز و خاکسترى. جنگل های حرا زیست گاه مناسبی برای زمستان گذرانی فلامینگو ها و پلیکان ها هم هست.
در سایر فصول نیز که پرندگان بومى محل مناسبى براى زیست نمى*یابند، به این جنگل*ها پناه مى*آورند. غیر از پرندگان آبزى و آبچر و مهاجر، خزندگان و ماهى*ها و حتى برخى از بندپایان و دوکفه**اى*ها نیز در میان این جنگل*ها مشاهده شده*اند. لاک*پشت*هاى سبز و عقابى و مارهاى دریایى سمى، *از جمله جانداران ویژه اکوسیستم جنگل*هاى حراى ایران هستند. علاوه بر حفظ اکوسیستم پیرامونی، نقش مهم دیگر این جنگل*ها، مناسب بودن بستر آن*ها براى تخم*ریزى ماهیان خلیج*فارس است.
این منطقه همه ساله در فصل زمستان میزبان تعداد بسیاری از پرندگان مهاجر است که از گوشه و کنار منطقه بویژه از آفریقا به این منطقه مهاجرت می کنند. از نکات قابل توجه در این منطقه حضور فلامینگو و پلیکان پاخاکستری در فصل زمستان در کنار پرندگانی چون انواع حواصیل و سلیم خواران است که توجه بسیاری از طبیعت گردان بویژه علاقه مندان به مشاهده پرندگان را به خود جلب می کند.
 
بالا پایین