Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

شکستگی استخوان کف پا (متاتارس) از علائم تا درمان

اطلاعات موضوع

Kategori Adı ارتوپد و فیزیوتراپی
Konu Başlığı شکستگی استخوان کف پا (متاتارس) از علائم تا درمان
نویسنده موضوع hamyar
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan hamyar

hamyar

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 24, 2021
ارسالی‌ها
15
پسندها
1
امتیازها
1

اعتبار :

کف پا از ۲۶ استخوان تشکیل شده است. دو استخوانی که در پشت پا قرار دارند یعنی استخوان های تالوس Talus و پاشنه یا کالکانه Calcaneous را روی هم رفته هیندفوت Hindfoot یعنی پشت پا مینامند.

علائم شکستگی استخوان روی پا​

علائم شکستگی استخوان روی پا با شکستگی استخوان کف پا متفاوت است. در شکستگی متاتارس این علائم عبارتند از:

➖ شکستگی حاد متاتارس
در شکستگی حاد متاتارس گاه صدای قابل توجهی ایجاد می شود و در همان لحظه درد شدیدی در ناحیه شکستگی حس می شود. به دردی که در شکستگی حاد ایجاد می شود درد نقطه سوزنی ( Pinpoint pain ) می گویند به این دلیل که محل درد دقیقا مشخص و واقع در محل اعمال ضربه است.

استخوان های شکسته بعد از ضربه دچار خون ریزی می شوند پس در محل ضربه کبودی و تورم مشاهده می شود. هم چنین ایستادن روی پای ضربه خورده با درد و سختی شدیدی همراه است. در شکستگی حاد حرکات پا محدود می شود، اما با این وجود چند ساعت پس از ضربه درد پا مقداری بهبود می یابد.

➖ شکستگی استرس
در این نوع از شکستگی، علائم مشابه با علائم شکستگی حاد مشاهده می شود، با این تفاوت که در این نوع از شکستگی، خبری از صدای شکستن و کبودی نیست.

در ابتدا علامت اصلی دردی است که در حین فعالیت در پا احساس می شود اما در هنگام استراحت این درد بهبود می یابد. درد در شکستگی استرس به صورت گسترده در پا انتشار می یابد.
metatarsal__fracture.jpg

پس از مدتی درد پا ادامه دار می شود و با استراحت درد کم نمی شود. در این هنگام کیفیت درد نیز تغییر می کند و از حالت انتشاری و گسترده محدود به منطقه شکستگی می شود.

معمولا شکستگی استرس باعث ایجاد یک منطقه دردناک در امتداد استخوان متاتارس دوم و سوم می شود. ممکن است در این نوع از شکستگی مقداری تورم دیده شود اما هیچ گونه کبودی نخواهیم داشت.

مدت زمان ترمیم شکستگی کف پا​

❇ مدت زمان جوش خوردن استخوان کف پا در حالت شکستگی حاد متاتارس معمولا ۶ تا ۸ هفته طول می کشد. ممکن است برای ورزشکاران برای برگشت کامل این مدت طولانی تر شود.

حداقل زمان جوش خوردن استخوان کف پا در بچه ها این زمان کوتاه تر است. در این مدت پای بیمار در آتل قرار دارد. آتل حدود چهار هفته باقی میماند. بعد از آن آتل خارج شده و به بیمار اجازه داده میشود تا بدون عصا با هر دو پای خود راه برود.

❇ شکستگی استرس معمولا بدون عارضه بهبود می یابد و در این زمان افراد می توانند به طور کامل به فعالیت های پیشین خود بازگردند. شما زمانی میتوانید به فعالیت های خودتان بازگردید که بتوانید آن ها را بدون هیچ دردی انجام دهید. حداقل زمان جوش خوردن استخوان کف پا معمولاً شش هفته و حداکثر دوازده هفته است.

زمانی که شما دوباره شروع به ورزش کردن کردید، باید شدت فعالیت هایتان را به تدریج افزایش دهید. بازگشت ناگهانی به ورزش های شدید بعد از شکستگی استخوان کف پا ممکن است باعث تکرار شکستگی یا یک شکستگی استرس جدید یا آسیب دیگری شود.

ادامه ی مطلب را میتوانید در سایت منبع مطالعه کنید.

منبع:https://dr-rezanaderi.com/1068/
 
آخرین ویرایش:
بالا پایین