Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

نکات حقوقی خرید زمین کشاورزی

اطلاعات موضوع

Kategori Adı مطالب آموزشی
Konu Başlığı نکات حقوقی خرید زمین کشاورزی
نویسنده موضوع signco
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan signco

signco

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Dec 9, 2020
ارسالی‌ها
22
پسندها
5
امتیازها
3

اعتبار :

نکات حقوقی خرید زمین کشاورزی چیست



زمین کشاورزی به ناحیه ای اطلاق می شود که برای کشت محصول یا کشتزار و یا چراگاه مورد استفاده قرار می گیرد. در هنگام انجام معامله ی زمین کشاورزی ممکن است مشکلاتی در رابطه با عدم تعهد طرفین در قرارداد و یا مشکلاتی در رابطه با زمین مورد نظر به وجود بیاید. به این منظور برای آگاهی شما این مقاله گرد آوری شده است.

قبل از خرید زمین کشاورزی ابتدا لازم است که هر گونه سوابق مربوط به استفاده از زمین در گذشته را بررسی کنید. از سوابق زمین کشاورزی می توان به مواردی مثل: نتایج آزمون خاک، سوابق کاربرد سیستم های آفت کش، نتایج آزمایشات کیفیت آب آبیاری ، طرح های سیستم های فاضلاب و مجوزهای زمین و ... نام برد. در ادامه به توضیح بیشتر موارد حقوقی معامله زمین ای کشاورزی می پردازیم.





چند نکته در هنگام معامله زمین کشاورزی

1- تعیین دقیق حد و مرز زمین کشاورزی مورد نظر، مشخص شدن مرز زمین می تواند با حصار یا تالاب مشخص شود. در صورت آشنا نبودن مالک زمین میتوانید از نقسه های هوایی استفاده کنید.

2- استعلام وجود بیمه ی زمین کشاورزی، بیمه محصولات

3- بررسی قوانین ساخت خانه در زمین مورد نظر

4- وجود سند معتبر محضری

5- نداشتن مشکل ساختاری زمین

6- بررسی وضعیت موجود ملک و مطابقت آن با سند



اکنون به بررسی کامل تر چند نکته هنگام خرید ملک و زمین کشاورزی می پردازیم:

شناسایی مدارک فروشنده زمین

استعلام سوابق فروشنده از نظر ممنوع المعامله نبودن وی و یا محجور بودن فروشنده است. محجور بودن به معنای ناتوانی فرد در عدم تشخیص درست و غلط به دلیل کهولت سن و یا بیماری است زیرا معامله قانونی با این افراد باطل می باشد. هم چنین مطابقت اطلاعات فروشنده و مالک اصلی با اطلاعات صاحب سند در صورتی که هر یک از طرفین معامله از شخص دیگری برای عقد قرارداد استفاده کنند.



بررسی وضعیت سند ملک یا زمین مورنظر

برای بررسی وضعیت سند با مراجعه به دفتر ثبت اسناد و املاک رسمی کشور می توانید از وضعیت مشاعات ساختمان، توابع و ملحقات، وثیقه ای و یا توقیفی بودن ملک آگاه شوید. برای این منظور با استفاده از کد رهگیری ملک مورد نظر استعلامات لازم را در دفاتر مربوطه انجام دهید. با بررسی کامل این موارد می توانید معامله ای مطمئن تر داشته باشید.

دقت داشته باشید که در صورت وجود شبهه در هر یک از موارد مربوط به اسناد حتما از فروشنده زمین سوال کنید تا بعدا دچار هیچ گونه دردسری نشوید.



بررسی مصادره ای و در طرح نبودن زمین

بررسی زمین کشاورزی مورد نظر و یا ملک خریداری شده از نظر مصادره ای نبودن از نکات ضروری قبل از خرید ملک است. برای بررسی این موارد بایستی مجوزهای وکالت طرف فروشنده از نهادهای مربوطه را بررسی کرده و از صحت آن مطمئن شوید. از آن جایی که ممکن است زمین های کشاورزی دارای سند رسمی نباشند و به صورت محلی برای آن ها سند تنظیم شده باشد بهتر است استعلام سند با مشورت وکیل و پرس و جو از دفاتر اسناد رسمی انجام شود.



تعیین شرایطی برای فسخ قرارداد

بهتر است در هنگام عقد قرارداد مواردی که ممکن است باعث فسخ قرارداد شود را به صورت کتبی تعیین کنید و در قولنامه درج کنید.



شرایط معامله املاک ورثه ای

در صورتی که ملک موردنظر ورثه ای باشد باید حتما مشخصات ملک و گواهی انحصار وراثت با مشخصات ورثه مطابقت داشته باشد. هم چنین معامله ی این گونه املاک باید با موافقت همه ی ورثه باشد و در صورت مخالفت یکی از ورثه آن معامله قابل قبول نیست.



عدم پرداخت کامل مبلغ معامله

خریداران ملک باید به این نکته توجه داشته باشند که تا قبل از انتقالات ثبتی اسناد کل مبلغ را به فروشنده تحویل ندهند. هم چنین فروشندگان نیز باید میزان مبلغ باقی مانده و تاریخ تسویه را به صورت کتبی در قرارداد درج کنند تا خریدار موظف به پرداخت مبلغ در زمان مقرر باشد.



شرایط ثبت سند

شاید مهم ترین قسمت هر معامله تنظیم و ثبت سند به صورت قانونی در دفاتر اسناد رسمی و سامانه ثبت اسناد و املاک کشور باشد. دریافت کد رهگیری در زمان تنظیم سند و قراردادها، تنظیم سند در بنگاه هایی که دارای مجوز اتحادیه املاک هستند، تنظیم قرارداد توسط مامور دارای صلاحیت از نکات مهم دیگر تنظیم سند در هنگام معاملات ملکی هستند.



در این مقاله به بررسی چند نکته مهم و اساسی هنگام معامله املاک و زمین های کشاورزی پرداختیم اما با این وجود بهتر است برای راحتی هرچه بیشتر در هنگام انجام معاملات از وکیل خانواده شیراز مشورت بگیرید.





منبع : مشاوره حقوقی در شیراز با وکیل شیراز
 
بالا پایین