Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

انواع شکستگی مهره های ستون فقرات

اطلاعات موضوع

Kategori Adı بخش پزشکی و سلامت
Konu Başlığı انواع شکستگی مهره های ستون فقرات
نویسنده موضوع hamyar
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan hamyar

hamyar

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 24, 2021
ارسالی‌ها
15
پسندها
1
امتیازها
1

اعتبار :

علائم شکستگی مهره و ستون فقرات بسیار متنوع می باشند. در دو سوم موارد ممكن است هیچ دردی و یا درد خیلی كمی در هنگام شكستگی وجود نداشته باشد، در حالیكه در سایر موارد درد بسیار شدیدی ایجاد می شود. درمان برای گونه های متفاوت شکستگی ها ممکن است متفاوت باشد. کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی از روش های درمانی می باشد. در این مقاله همچنین در رابطه خطر قوز کمر و دلایل دیگر نیز صحبت شده است.

تشخیص شکستگی ستون مهره​

تشخیص این نوع شکستگیها با عکس ساده ممکن است میسر نباشد؛ لذا از ام ار ای استفاده بسیار می توان کرد. اکثر بیماران با بریس یا روشهای ورتبروپلاستی ، کیفوپلاستی ،و یا جراحی باز psf درمان میشوند.

شکستگی مهره ی کمر بر اثر تصادف​

شکستگی های ستون فقرات به علت ضربه های ناشی از تصادف و یا نزاع و گاها سقوط شایع است و در صورت شکستگی به میزان بالای ۵۰ درصد نیاز به جراحی دارد.

عوارض شكستگی مهره بر زندگی فرد​

شكستگی های ستون فقرات همچنین ممكن است باعث ایجاد تعدادی از علایم ناراحت كننده شوند. وقتی چند مهره دچار این وضعیت میشود، ممكن است قد فرد از یكی دو سانتیمتر تا حدود 15 سانتیمتر یا بیشتر كوتاه شود. این كوتاه شدن قد معمولاً در عرض چندین سال اتفاق می افتد.
این وضعیت ممكن است توسط خود فرد تشخیص داده شود زیرا مثلاً قبلاً می توانسته از قفسه های بالای آشپزخانه چیزی را بردارد اما اكنون نمی تواند این كار را بكند.
كوتاه شدن قد اغلب همراه با خمیدگی ستون فقرات و ایجاد قوز می باشد. این تغییر در شكل ستون فقرات باعث می شود كه سینه و شكم به سمت داخل كشیده شوند، شكم برآمده شود و خط كمری از بین برود.

این تغییرات باعث مشكلات بدنی و روانی زیادی برای شخص می گردند. تركیب درد و تغییر شكل ستون فقرات اغلب ایجاد محدودیتهایی در فعالیتهای روزانه مثل خرید كردن، خانه داری، باغبانی و ایستادن یا نشستن، به مدت طولانی می كند.در موارد خیلی شدید، سینه به قدری به سمت پایین كشیده می شود كه دنده های تحتانی در تماس با استخوان لگن قرار می گیرند و تغییر شكل شدیدی ایجاد می كنند.

به علاوه قفسه سینه كوچكتر شده و برای اتساع ریه ها فضای كافی وجود ندارد و در نتیجه تنگی نفس به خصوص در هنگام فعالیت ایجاد میشود.

آیا قوز کمر باعث شکستگی می شود؟​

افزایش قوز کمری و یا هرگونه اختلالات آناتومیک غیرطبیعی شانس شکستگیهای ستون فقرات را افزایش می دهد.

شکستگی ستون فقرات گردن​

ستون فقرات شما شامل 33 استخوان مجزا (مهره ها) و تعداد زیادی دیسک، رباط و ماهیچه می باشد. مجموع این موارد، ستون فقرات را تشکیل می دهند. ستون فقرات، نخاع شما را پوشش داده و از آن محافظت می کند. به شکستگی یکی از این مهره ها در قسمت بالایی ستون فقرات «شکستگی ستون فقرات گردن» گفته می شود. این شکستگی می تواند در بدنه ی مهره ها (body) یا در یکی از قسمت های برآمده ی مهره ها (processes) رخ دهد.

هنگامی که شکستگی ستون فقرات گردن اتفاق می افتد، می تواند به نخاع شما آسیب برساند و منجر به فلج شدن (از دست دادن حس و حرکت) در زیر استخوان آسیب دیده، کاهش قدرت عضلانی (ضعف)، احساس ناراحتی و درد در اعصاب این ناحیه و فشار به عضلات در هنگام استراحت شود.

GettyImages-975681354.jpg


وقتی خمیدگی ستون فقرات خیلی زیاد شود، بیمار به سختی می تواند سرش را بلند كند و این كار باعث گردن درد و سردرد می شود. تغییر در شكل بدن و پیامدهای آن باعث می گردد كه اعتماد به نفس فرد كاهش یافته و اغلب در فعالیتهای اجتماعی او تاثیر می گذارد.

به علت از بین رفتن خط كمری و برآمدگی شكم، بسیاری از افراد در پیدا كردن لباس مناسب و اندازه برای خودشان دچار مشكل می گردند. بسیاری از بیماران از زمین خوردن وسقوط می ترسند كه این امر باعث محدودیت در فعالیتهای فیزیكی و اجتماعی آنها می شود و عجیب نیست كه افسردگی در این بیماران شایع است.

ادامه مطلب و سایت منبع: drabdolhoseinpour.com
 
بالا پایین