Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

بیماری بواسیر یا هموروئید چیست و چرا به آن دچار می‌شویم؟

اطلاعات موضوع

Kategori Adı بیماری ها و داروها
Konu Başlığı بیماری بواسیر یا هموروئید چیست و چرا به آن دچار می‌شویم؟
نویسنده موضوع medicaldarman
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan medicaldarman

medicaldarman

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 14, 2020
ارسالی‌ها
11
پسندها
3
امتیازها
3
محل سکونت
تهران ،میدان ونک، خ ملاصدرا، خ پردیس شرقی، ساختمان
وب سایت
clinicdarman.com

اعتبار :


مواجهه با خونريزي مقعدي معمولا بسيار ترسناك است و افراد هنگام مشاهده خون دستپاچه شده و به بيماري هاي خطرناكي مثل سرطان روده مشكوك مي شوند. اما در مواقع بسياري علت خونريزي مقعدي بيماري هاي نشيمنگاهي مثل شقاق و بواسير است كه به راحتي درمان مي شوند.

البته هرگز نبايد درمان اين عارضه ها با تاخير انجام شود زيرا اگر خونريزي ادامه پيدا كند منجر به بروز مشكلات ديگر خواهد شد.


بواسير يا هموروئيد يكي از عارضه هايي است كه ممكن است اولين نشانه آن خونريزي باشد و در مراحل ابتدايي علائم ديگري نداشته باشد.

در ادامه بررسي مي كنيم كه علت و علائم بيماري بواسير چيست؟ همچنين به نحوه تشخيص و روش هاي درمان سريع بواسير يا هموروئيد خارجي و داخلي هم خواهيم پرداخت:

بواسير يا هموروئيد چيست؟​

بيماري بواسير (hemorrhoid) معمولا بر اثر افزايش فشار در ناحيه مقعد و ركتوم ايجاد مي شود و تقريبا مي توان گفت در سنين ميانسالي اين عارضه يكي از شكايات و ناراحتي هاي 50 درصد افراد است.

اگرچه هموروئيد خطرناك نيست اما مي تواند به مرور زمان پيشرفت كند و با ايجاد علائم آزاردهنده كيفيت زندگي فرد را تحت تاثير قرار دهد.

به عبارتي در رگ هاي بخش انتهايي روده و در زير غشاي مخاطي، وريدها و بالشتك هاي خوني وجود دارد كه نسبت به فشار بسيار حساس هستند.

شما زماني به بواسير مبتلا شده ايد كه اين رگ ها بر اثر ايجاد فشار متورم يا دچار پارگي شوند. دقيقا شبيه ايجاد رگ هاي واريسي در پاها.

اگر عروق داخلي مقعد واريسي شوند هموروئيد از نوع داخلي است، اما ايجاد آسيب در رگ هاي اطراف و بيرون مقعد منجر به بروز بواسير خارجي خواهد شد.

نوع داخلي هموروئيد داراي چهار درجه مختلف است كه با توجه به شدت بيرون زدگي، گريد آن مشخص مي شود.

در بواسير درجه يك عروق واريسي هنوز از مقعد خارج نشده اند.

در گريد دو بيماري اين عروق هنگام عمل دفع از مقعد بيرون مي زنند اما بصورت خود به خود دوباره به داخل مقعد بر مي گردند.

در گريد سه وريدهاي بيرون زده براي بازگشت به داخل مقعد نياز به وارد شدن نيروي خارجي مثل فشار انگشتان دارند.

اما در بواسير درجه چهار علاوه بر اينكه شدت پرولاپس و بيرون زدگي بسيار زياد است، اين عروق به هيچ عنوان به داخل مقعد برنمي گردند.

نوع خارجي هموروئيد مي تواند به هموروئيد ترومبوزه تبديل شود كه خون در داخل آن لخته مي شود و معمولا بسيار دردناك است.

نشانه ها و علائم​

علائم هموروئيد داخلي و خارجي ممكن است متفاوت از يكديگر باشند اما شايع ترين نشانه هاي اين عارضه را مرور مي كنيم:

  • ايجاد تورم و برآمدگي در اطراف مقعد
  • خونريزي مقعدي
  • خارش و سوزش ناحيه نشيمنگاه
  • احساس عدم دفع كامل مدفوع
  • درد زياد در مقعد

چرا به اين عارضه دچار مي شويم؟​

به نقل از سايت my.clevelandclinic.org همه افراد و در هر سني ممكن است به اين بيماري مبتلا شوند اما معمولا احتمال بروز آن در سنين ميانسالي به دليل ضعيف شدن عضلات لگن و عروق مقعد كمي بيشتر است. ساير عوامل تاثيرگذار در ايجاد بواسير:

  • بارداري و زايمان در زنان
  • اضافه وزن و چاقي
  • اسهال و يبوست مزمن و طولاني
  • مصرف كم فيبر و مايعات
  • زور زدن بيش از حد در توالت
  • بي تحركي و نشستن به مدت طولاني

تشخيص​

اگر حتي يك يا چندمورد از علائم بالا را تجربه مي كنيد، وقت آن رسيده كه براي تشخيص بيماري خود به دكتر مراجعه كنيد. پزشك متخصص در ابتدا درباره سوابق بيماري شما و علائمي كه چند وقت اخير تجربه كرده ايد از شما سوالاتي مي پرسد.

سپس معاينه فيزيكي براي تشخيص وضعيت بيماري شما انجام مي شود كه در 90 درصد مواقع اين عارضه با معاينه فيزيكي به راحتي قابل تشخيص است. اگر طي معاينه فيزيكي پزشك قادر به نشخيص عارضه شما نباشد، موارد زير انجام مي شود:

معاينه ديجيتال ركتوم: كه طي آن پزشك با استفاده از دستكش، انگشت خود را داخل مقعد مي برد تا در صورت وجود رگ هاي متورم آنها را احساس كند.

آنوسكوپي: روش ديگري است كه يك لوله باريك كه داراي يك چراغ است وارد مقعد مي شود تا پزشك بطور كامل ناحيه ركتوم و پوشش ديواره مقعد را در مانيتور مشاهده كند.

سيگموئيدوسكوپي: هم مشابه روش آنوسكوپي است، اما اين لوله كمي بلندتر بوده و با استفاده از آن نواحي انتهايي روده بزرگ و راست روده بررسي مي شود.

نكته مهمي كه بايد به آن توجه كنيد اين است كه حتما به دكتر متخصص بواسير كه تبحر كافي و تجربه درمان هاي موفق در اين زمينه را دارد مراجعه كنيد.

درمان هموروئيد​

راه هاي مختلفي براي درمان اين عارضه وجود دارد كه با توجه به شرايط بيماري، بهترين روش توسط پزشك متخصص تجويز مي شود.

البته بسياري از بيماران سعي دارند كه با استفاده از روش هاي خانگي و گياهي بواسير را درمان كنند اما هميشه اين امر امكانپذير نيست.


ادامه این مطلب را اینجا مشاهده کنید
 
بالا پایین