Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

سندرم تونل کارپال چیست؟

اطلاعات موضوع

Kategori Adı مغز و اعصاب
Konu Başlığı سندرم تونل کارپال چیست؟
نویسنده موضوع hamyar
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan hamyar

hamyar

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 24, 2021
ارسالی‌ها
15
پسندها
1
امتیازها
1

اعتبار :

سندرم تونل کارپال (Carpal tunnel) در اثر وارد آمدن فشار بر عصب مدیان (میانی) ایجاد می شود. تونل کارپ، گذرگاهی باریک می باشد که توسط استخوان ها و رباط های موجود در کف دست، احاطه شده است. فشرده شدن عصب مدیان می تواند علائمی شامل بی حسی، سوزن سوزن شدن و ضعف در دست و بازو ایجاد نماید.
آناتومی مچ دست، برخی بیماری ها و احتمالاً حرکت مکرر دست می تواند در ایجاد سندرم تونل کارپال نقش داشته باشد. درمان مناسب این عارضه معمولاً سبب از بین رفتن سوزن سوزن شدن و بی حسی شده و عملکرد دست و مچ را بازیابی می کند.

carpaltunnel.jpg

علائم سندرم تونل کارپال​

علائم سندرم تونل کارپال معمولاً به تدریج شروع می گردد و شامل موارد زیر است:

✳️ سوزن سوزن شدن یا بی حسی
ممکن است در انگشتان یا بخش دیگری از دست خود احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی داشته باشید. معمولاً انگشتان دست، به جز انگشت کوچک تحت تأثیر قرار می گیرند. به علاوه، ممکن است حسی مانند برق گرفتگی در این انگشتان احساس کنید.
این احساس ممکن است به بازو یا بالای مچ دست نیز منتقل شود. علائم اغلب هنگام نگه داشتن فرمان اتومبیل، تلفن یا روزنامه ظاهر می گردند و می توانند تا حدی شدید باشند که فرد را از خواب بیدار نماید. بسیاری از افراد برای تسکین علائم، دست خود را “تکان می دهند”. بی حسی دست ممکن است با گذشت زمان دائمی گردد.

✳️ ضعف
ممکن است در دست خود احساس ضعف داشته باشید و بعضا اجسام از دستتان بیوفتند. این امر ممکن است به دلیل بی حسی یا ضعف ماهیچه های سفت کننده انگشت شست رخ دهد که توسط عصب میانی نیز کنترل می شوند.

علل ایجاد سندرم تونل کارپال​

سندرم تونل کارپال، در اثر وارد آمدن فشار بر عصب مدیان ایجاد می شود. این عصب، از طریق گذرگاهی که در مچ دست قرار دارد (تونل کارپال)، از ساعد به سمت کف دست می رود و احساس موجود در قاعده شست و انگشتان دست (به جز انگشت کوچک) را ایجاد می نماید. همچنین سیگنال های عصبی لازم برای حرکت ماهیچه ها در اطراف قاعده شست (عملکرد حرکتی) را فراهم می کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟​

در صورت داشتن علائم و نشانه هایی از سندرم تونل کارپال که با فعالیت های روزمره و الگوی خوابتان تداخل دارد، به پزشک مراجعه کنید. درصورتی که این عارضه درمان نشود، می تواند سبب بروز آسیب دائمی عصب و ماهیچه گردد.

ادامه در سایت منبع: drabdolhoseinpour.com
 
بالا پایین