Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

بافت تابلو فرش با نخ و نقشه آماده بافت تابلو فرش دستباف

اطلاعات موضوع

Kategori Adı خانه
Konu Başlığı بافت تابلو فرش با نخ و نقشه آماده بافت تابلو فرش دستباف
نویسنده موضوع Tikat
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Tikat

Tikat

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Aug 27, 2020
ارسالی‌ها
3
پسندها
3
امتیازها
3

اعتبار :

نخ و نقشه آماده بافت یا بسته نخ و نقشه به مواد اولیه و پکیج کامل مورد نیاز یک بافنده برای بافت تابلو فرش و فرش گفته می‌شود. معمولا نخ‌ها به مقدار مورد نیاز یک عدد فرش رجشمار مشخص در بسته گذاشته شده و نقشه به صورت شطرنجی، کامپیوتری یا فایل صوتی در بسته موجود است. برخی از شرکت ها پود ضخیم و پود نازک و چله پنبه مورد نیاز برای چله کشی را نیز به همراه نخ و نقشه در بسته قرار میدهند.

نخ و نقشه تابلو فرش دستباف، شامل نخ ، نقشه، پود ضخیم و نازک و بعضا چله پنبه است که امروزه اگر کسی بخواهد برای خود تابلو فرش ببافد، میتواند با خرید نخ و نقشه، یک اثر به یاد ماندنی با دستان خود خلق کند.

تابلو فرش به فرش‌هایی گفته می‌شود که معمولاً جنبه تزیینی دارند. این فرش‌ها همانند تابلو قاب شده و بر روی دیوار نصب می گردد. و به دو نوع دست بافت و ماشینی تقسیم می گردد. ایران در زمره یکی از بزرگترین تولید کنندگان تابلو فرش در دنیا میباشد.

20-16-37.jpg

در تهیه و رنگرزی نخ و نقشه و بافت تابلو فرش دستباف از نخ های مرینوس و چند رنگ ابریشم استفاده می‌شود. ترکیب تعداد رنگ نخ و ابریشم بر عهده رنگرز بوده و رنگرز با هنر و مهارت خود این ترکیب را به گونه ای انتخاب می‌کند که علاوه بر همخوانی آنها، زیبایی تابلو فرش بعد از بافت حفظ شود.

در گذشته نقشه‌ها همیشه به صورت شطرنجی بودند و بافندگان علاوه بر بافت لازم بود با خواندن نقشه نیز آشنا باشند. هر سوژه‌ای به راحتی قابل بافت نبود و بافتن یک منظره یا عکس شخصی مراحل زیادی داشت و نیاز به تجربه زیاد بافنده نیز داشت.
مثلا طراح لازم بود این تصویر را بر روی کاغذهای خاص شطرنجی ترسیم کند. البته بسیاری از بافنده‌های حرفه‌ای مستقیم از روی عکس شروع به بافت می‌کردند. بسیاری این بافنده‌های متبحر ایرانی ساکن تبریز یا سردرود بودند.
کم کم چهره بافت فرش سنتی و مخصوصا تابلو فرش بافی تغییر کرد و پدیده‌ای به نام فرش کامپیوتری ایجاد شد. بسیاری کیفیت فرش کامپیوتری را قبول ندارند اما واقعا این مدل فرش کیفیت پایینی دارد؟
ورود این مدل طراحی فرش به بازار نه تنها باعث کاهش ارزش فرش نشده است بلکه باعث شده کارها تقسیم شوند و طراح و رنگرز و بافنده تخصصی‌تر به این موضوع بپردازند. بنابراین هر فردی در زمینه‌ای که تخصص دارد مشغول است.

با پیشرفت تکنولوژی و با استفاده از کامپیوتر، تصاویر مربوط به تابلو فرشها توسط نرم‌افزارهای خاص آن به کدهایی با دو پارامتر موقعیت مکانی بر روی تصویر و رنگ هر نقطه ، تبدیل می‌شوند که به این نوع نقشه‌ها اصطلاحاً نقشه‌های کامپیوتری گفته می‌شود و به تابلو فرش های بافته شده از این نخ و نقشه ها، تابلو فرش کامپیوتری اطلاق میشود.

(2479)-3003.jpg

6 دلیل و مزیت خرید نخ و نقشه :

1- تابلو فرش خانه تان را خودتان ببافید و روی دیوار خانه تان نصب کنید
2- تنوع بیشتر طرح های نخ و نقشه نسبت به تنوع تابلو فرش های موجود در بازار
3- امکان ایجاد تغییرات در طرح نخ و نقشه قبل از شروع بافت
4- هزینه کمتر خرید نخ و نقشه نسبت به هزینه خرید تابلو فرش بافته شده
5- درآمد زایی با فروش تابلو فرش پس از بافت با نخ و نقشه
6- امکان تبدیل عکس شخصی به تابلو فرش دستباف
 
بالا پایین