Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

ساعت اندیکاتور چیست؟ آشنایی و کاربرد های آن

اطلاعات موضوع

Kategori Adı گرایش های صنایع
Konu Başlığı ساعت اندیکاتور چیست؟ آشنایی و کاربرد های آن
نویسنده موضوع sara5280
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan نبات

sara5280

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 27, 2021
ارسالی‌ها
57
پسندها
4
امتیازها
8
محل سکونت
رشت
تخصص
sa

اعتبار :


ساعت اندیکاتور، یکی از ابزار ها و لوازم صنعتی می باشد که از آن به طور دائم و روزانه استفاده می شود. در واقع باید اشاره کنیم که ساعت اندیکاتور، یکی از ابزار های اندازه گیری در صنعت می باشد. عموما از این دستگاه، در هنگام کار با ماشین آلات، انواع ماشین های فرز، دستگاه های تراش و همچنین دستگاه CNC استفاده می شود. ساعت اندیکاتور، دارای دقت بسیار بالایی بوده و به همین سبب، می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای کالیبراسیون، و همچنین انواع اندازه گیری ها در صنعت می باشد. امروزه انواع مختلفی از ساعت اندیکاتور در بازار یافت می شود که با بهره گیری از آن ها می توانید به راحتی و آسانی، می توان از آن ها استفاده کرد. این ابزار ها توانسته اند جایگاه بسیار مناسبی را در صنعت از آن خود کنند.

امروزه محبوبیت و کارایی ساعت اندیکاتور به حدی است که بدون وجود آن ها انجام عملیات فرز کاری، ماشین کاری، CNC، و تراش کاری امکان پذیر نمی باشد. به بیان بهتر، این دستگاه ها تبدیل به یکی از کاربردی ترین و اصلیترین مراحل کار با انواع ماشین ها شده اند و تمامی امور بدون آن ها قابل اجرا نمی باشند. در ادامه این مطلب، همه چیز را درباره ساعت اندیکاتور بیان کرده ایم. در واقع با بیان توضیحاتی در خصوص این دستگاه، شما را با انواع ساعت اندیکاتور و همچنین کاربرد های آن آشنا کرده ایم. پس اگر درباره ساعت اندیکاتور نمی دانید و با کاربرد های این دستگاه آشنایی ندارید، توصیه می کنیم مطالعه ادامه این مطب را از دست ندهید.

مختصری درباره ساعت اندیکاتور

برای درک بهتر اینکه ساعت اندیکاتور چیست باید اشاره کنیم که این ساعت ابزاری است که از زمان های بسیار قدیم تا به امروز مورد استفاده در کارگاه های صنعتی قرار می گرفته است. از این دستگاه، برای موارد بسیار زیادی استفاده می شود که در ادامه به طور کامل به توضیحات آن ها پرداخته ایم. اما به طور خلاصه باید اشاره کنیم که از ساعت اندیکاتور، به منظور اندازه گیری و هر آن چه که زیر مجموعه ای از اندازه گیری می باشد استفاده می شود. مساله ای که باعث متمایز شدن ساعت اندیکاتور از سایر ابزار های اندازه گیری می شود این است که یکی از قوی ترین و دقیق ترین ابزار های اندازه گیری در دنیا به شمار می رود.

انواع ساعت اندیکاتور

ساعت اندیکاتور، در طول مدتی که اختراع شده، تغییر و تحولات بسیار زیادی را به خود دیدده است. و جالب این جا است که امروزه، انواع مختلف و بسیار زیادی از آن در بازار یافت می شود. هر کدام از این ابزار های اندازه گیری با توجه به ساختار خود، دارای تنوع مختلفی هستند. از جمله انواع ساعت اندیکاتور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. ساعت اندیکاتور دیجیتال

این دستگاه یک نمایشگر دیجیتال داشته و اندازه گیری را به صورت دیجیتالی به نمایش می گذارد.

2. ساعت شیطانکی

از ساعت شیطانکی برای هم راستا کردن و همچنین اختلاف سطح دو قطعه استفاده می شود و از این طریق می توان به راحتی دو قطعه را هم راستا کرد.

3. ساعت اندیکاتور ساعتی

این نوع ساعت شباهت های بسیار زیادی با ساعت شیطانکی دارد و تنها تفاوت آن، ساختار این دستگاه است که شکل ظاهری آن با ساعت شیطانکی متفاوت است.

4. ساعت اندیکاتور عقربه ای

این ابزار اندازه گیری، دارای نمایشگر مدرج شده و عقربه ای می باشد و اندازه ها بر روی این صفحه نمایش داده می شوند.

از این ساعت ها به منظور اندازه گیری های مختلف استفاده می شود و در واقع، ساعت های اندیکاتور دارای کاربرد های مختلفی هستند.

کاربرد

امروزه ساعت اندیکاتور، به قدری کاربرد دارد که بدون شک، در هر مرحله ای از کار با انوواع ماشین آلات و دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از مهم ترین و اصلی ترین وظایف و کاربرد ساعت اندیکاتور، کالیبره کردن می باشد. با کمک ساعت اندیکاتور می توان به راحتی، اقدام به بررسی میزان دقتی که یک دستگاه دارد پرداخت. اما باید اشاره کنیم که کابرد های ساعت اندیکاتور، در این موارد خلاصه نمی شود. بلکه موارد بسیار زیاد دیگری نیز جزو کاربرد های ساعت اندیکاتور می باشند که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم.

  • هم راستا کردن دو شفت یا قطعه

  • سنتر کردن قطعات غیر گرد بر روی ابزار هایی مانند سه نظام و چهار نظام

  • تراز بودن قطعه بر روی گیره

  • تراز بودن سطح کار گیر دستگاه های CNC و یا فرز

  • سنجش تخت بودن قطعات بر روی دستگاه

  • اندازه گیری اختلافی که بین دو قطعه در دستگاه وجود دارد

این موارد، گوشه ای از مهم ترین و اصلی ترین کاربرد ه ای ساعت اندیکاتور بود که با استفاده از آن ها، می توان به دقیق ترین شکل ممکن، اقدام به اندازه گیری و کالیبره کردن دستگاه ها و قطعات کرد.
منبع: فارکو
 

نبات

کاربر انجمـن :)
تاریخ ثبت‌نام
Sep 18, 2020
ارسالی‌ها
1,851
پسندها
4,731
امتیازها
113
جنسیت

اعتبار :

آفرین سارا
یکی از بهترین مارک ها رو انتخاب کردی
INSIZE.. اینسایز
.
میکرومتر،کولیس،ضخامت سنج،میکروسکوپ،و...... ی عالمه وسیله دیگ داره
 
بالا پایین