Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

اینتل مدعی شد: شتاب دهنده Gaudi2 قوی‌تر از A100 انویدیا است

اطلاعات موضوع

Kategori Adı مطالب جالب و خواندنی
Konu Başlığı اینتل مدعی شد: شتاب دهنده Gaudi2 قوی‌تر از A100 انویدیا است
نویسنده موضوع sara5280
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sara5280

sara5280

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 27, 2021
ارسالی‌ها
57
پسندها
4
امتیازها
8
محل سکونت
رشت
تخصص
sa

اعتبار :


با وجود ورود اینتل به بازار پردازنده‌های گرافیکی مجزا، هنوز این کمپانی نتوانسته هیچ محصول قابل توجهی عرضه کند. جالب اینکه حالا اینتل با ارائه نتایج بنچمارک ادعا می‌کند شتاب دهنده جدید Gaudi2 قوی‌تر از شتاب دهنده A100 انویدیا متعلق به دو سال قبل است. جزئیات جالب درباره شتاب دهنده بعدی اینتل را در shahrsakhtafzar افزار بخوانید.

شتاب دهنده Gaudi2 در اصل توسط کمپانی اسرائیلی Habana Labs طراحی شده که اینتل آن را اواخر سال 2019 میلادی با پرداخت 2 میلیارد دلار خریداری کرد. در واقع Gaudi2 مخصوص آموزش به شبکه‌های عصبی مصنوعی به منظور یادگیری ماشین است.

شتاب دهنده Gaudi2 اینتل در ماه مِی رونمایی شد اما همین اخیراً بنچمارک های آن ارائه شده است. در نمودارهای رسمی اینتل اقدام به مقایسه Gaudi2 با سیستم‌های مجهز به شتاب دهنده A100 انویدیا کرده است.

نمودار بالا نتایج تست‌های ResNet-50 را نشان می‌دهد که توانایی یک شتاب دهنده در آموزش شناسایی تصاویر به یک شبکه عصبی مصنوعی را بررسی می‌کند و مدت زمان کمتر مطلوب‌تر است. در این تست شتاب دهنده Gaudi2 تنها به 18 دقیقه زمان نیاز داشته که بسیار بهتر از سیستم‌های مجهز به A100 انویدیا با تقریباً 30 دقیقه زمان است.

BERT یک مدل پردازش زبان طبیعی است که خود را از طریق ویکی پیدا آموزش می‌دهد. در این تست Gaudi2 به 17 دقیقه زمان نیاز داشته و سیستم‌های مجهز به A100 انویدیا را با اختلاف تقریباً یک دقیقه پشت سر گذاشته است.

برای انجام این تست‌ها از سیستم‌هایی با 8 شتاب دهنده استفاده شده است. سیستم مورد استفاده برای اینتل به دو پردازنده 40 هسته‌ای Intel Xeon 8380 مجهز بوده اما برای سیستم‌های انویدیا تز دو پردازنده 40 هسته‌ای AMD Epyc 7742 استفاده شده است.

شتاب دهنده Gaudi2 اینتل دارای 24 واحد هسته‌های Tensor و چندین موتور Matrix Math Engine برای اجرای موازی دستورالعمل‌های MMA و شتاب بخشی به انجام عملیات‌های ریاضی بر روی ماتریس‌ها است. قابلیت مزبور از طیف وسیعی از انواع دیتا تایپ از جمله P32 ،TF32 ،BF16 ،FP16 و FP8 پشتیبانی می‌کند. همچنین این شتاب دهنده یک واحد مجزا برای شتاب بخشی به صدا و تصویر به عنوان داده ورودی دارد.

شتاب دهنده Gaudi2 دارای 96 گیگابایت حافظه HBM2e با پهنای باند 2.45 ترابایت در ثانیه است. این تراشه 48 مگابایت حافظه کش دارد و به یک رابط PCIe 4.0 x16 برای ارتباط با سیستم نیاز دارد.

به وضوح Habana توانسته محصول خوبی برای اینتل بسازد که قادر به رقابت با A100 انویدیا است. با این حال نباید فراموش کرد انویدیا محصولات جدیدتر و قوی‌تری هم دارد.
 
بالا پایین