Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

راهنمای خرید ساعت هوشمند | نکات طلایی که باید بدانید

اطلاعات موضوع

Kategori Adı آرشیو گفتگوی آزاد و سرگرمی
Konu Başlığı راهنمای خرید ساعت هوشمند | نکات طلایی که باید بدانید
نویسنده موضوع sara5280
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sara5280

sara5280

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 27, 2021
ارسالی‌ها
57
پسندها
4
امتیازها
8
محل سکونت
رشت
تخصص
sa

اعتبار :

در سال‌های اخیر ساعت‌های هوشمندی ارائه شده‌اند که قابلیت‌هایی از جمله مکالمه، سنجش ضربان قلب و استرس و ردیابی با GPS را به همراه دارند.
اما مدل‌های موجود در بازار بسیار متنوع هستند که انتخاب بهترین‌ آنها واقعا مشکل است. در این مطلب قصد داریم نکات مهمی درباره بهترین ساعت هوشمند جهان را شرح دهیم تا انتخاب درستی برای خرید آن‌ها داشته باشید.

تفاوت بین ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند

گجت‌های پوشیدنی را می‌توان به دو دسته‌ی کلی ساعت هوشمند (Smart Watch) و مچ بند هوشمند (Smart Band) تقسیم کرد.
دسته‌ی اول شباهت بیشتری به ساعت‌های‌ کلاسیک دارند، بزرگ‌تر هستند، قیمت بیشتری دارند و البته امکانات بیشتری هم در مقایسه با مچ بندهای هوشمند در اختیارتان قرار می‌دهند.
در سمت دیگر، مچ بندهای هوشمند نمایشگر کوچک‌تری دارند که اطلاعات کمتری را در مقایسه با ساعت های هوشمند به نمایش می‌گذارد.
قیمت پایین‌تر، امکانات ارتباطی کم‌تر و فاصله گرفتن با طراحی کلاسیک هم از جمله مشخصات مچ بندهای هوشمند است.
به همین دلیل، افرادی که به‌دنبال جایگزینی دیجیتالی برای ساعت زیبا و کلاسیکشان باشند، چاره‌ای جز این ندارند که با پرداخت هزینه‌‌ی بیشتر، ساعت هوشمند بخرند.

در خرید ساعت هوشمند به چه نکاتی توجه کنیم؟

به علت تنوع زیاد ساعت‌های هوشمند، شما به سختی می‌توانید که یک ساعت هوشمند باب میل خود پیدا کنید.
همچنین برای انتخاب یه ساعت هوشمند، شما باید نکاتی را در نظر داشته باشید تا بتوانید انتخاب درستی برای خرید آن‌ها داشته باشید.

سازگاری ساعت هوشمند با سیستم‌عامل گوشی

امروزه اکثر ساعت‌های هوشمند بسیار قدرتمند هستند و به‌تنهایی و بدون اتصال به گوشی هوشمند می‌توانند قابلیت‌های فراوانی را ارائه بدهند.
اما در نظر داشته باشید که نهایت کارایی این ساعت‌های هوشمند زمانی آشکار می‌شود که به یک گوشی هوشمند متصل باشد از این رو بهتر است محصولی را انتخاب کنید که با گوشی شما سازگاری کامل داشته باشد.
برای مثال گلکسی واچ و گلکسی واچ اکتیو ۲ با گوشی‌های اندرویدی و همچنین آیفون به‌خوبی سازگاری دارند.
اما باید در نظر داشت که استفاده از این ساعت‌ها در کنار یک سیستم عامل اندرویدی گوشی سامسونگ عملکر بسیار بالا و راحت‌تری را به شما ارائه می‌دهد.
یا به عنوان مثالی دیگر سیستم‌عامل Wear OS که بر روی ساعت‌های هوشمند هوآوی، ال جی و شیائومی قرار دارد با گوشی های مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید سازگاری بالایی دارند و ویژگی‌های زیادی را ارائه می‌دهد.
در حالی که این ویژگی‌ها و دسترسی‌ها در گوشی آیفون محدود است.

صفحه نمایش ساعت‌های هوشمند

صفحه نمایش اولین چیزی است که در راهنمای خرید ساعت هوشمند باید به آن اشاره کنیم.
امروزه در ساخت اکثر ساعت‌های هوشمند از صفحه‌نمایش رنگی LCD یا صفحه‌نمایش AMOLED استفاده می‌شود که به شما امکان می‌دهد تا عکس‌ها، برنامه‌ها و سایر محتواها را با رنگ غنی‌تر و روشنایی بیشتر مشاهده کنید.
ناگفته نماند که ساعت های هوشمند گران قیمت به‌جای نمایشگرهای LCD از نمایشگرها OLED استفاده می‌کنند که علاوه بر وضوح بالا سبب می‌شوند تا شاهد طراحی باریک‌تری باشیم.
رابط کاربری و کلیدهای فیزیکی در مقابل قابلیت‌های لمسی
استفاده از نمایشگر لمسی در ساعت‌های هوشمند ایده جالبی بود و چندان دور از ذهن نبود.
اما این ویژگی زمانی ناکارآمد به چشم می‌آید که بخواهید بر روی یک نمایشگر لمسی کوچک کارهای خود را انجام دهید. و یا در برخی از رابط‌های مبتنی بر عملکردهای حرکتی با اختلال مواجه شوید.
Wear OS عملکرد خوبی را در نمایش نوتیفیکیشن‌ها ارائه می‌دهد و پیام‌ها در آن به صورت کارتی نمایش داده می‌شود که می‌توانید با کشیدن آن به اطراف به سادگی از مشاهده آن‌ها صرف‌نظر کنید در حالی که در دیگر برنامه‌های این ساعت، این ویژگی در دسترس نیست.
ناگفته نماند که در به‌روزرسانی اخیر این سیستم‌عامل امکان سوئیچ‌کردن بین کارت‌ها با یک ضربه کوچک امکان‌پذیر شده است.

شخصی سازی و طراحی ساعت هوشمند

بیشتر ساعت‌های هوشمند امروزی قابلیت‌های سفارشی‌سازی زیادی را پیش از خرید نهایی در اختیار شما می‌گذارند.
به عنوان مثال می‌توانید رنگ و جنس بند، رنگ صفحه نمایش، جنس و کیفیت ساخت و اندازه‌ ساعت را نیز خودتان انتخاب کنید.
یادتان باشد که علاوه بر این که بند ساعت باید راحت روی مچ دست شما بسته شود، باید به اندازه کافی سوراخ نیز داشته باشد.
از خرید ساعت‌های هوشمندی که برای باز و بسته کردن بند آنها باید انرژی زیادی صرف کنید، منصرف شوید. البته بیشتر ساعت‌های جدید چنین مشکلی ندارند و از بندهای استاندارد برخوردار هستند.

پیام‌های هشدار و یادآورها

هر ساعت هوشمند خوبی با یک تلنگر سریع روی مچ دست‌تان، شما را از تماس‌های ورودی، ایمیل‌های دریافتی و پیامک‌ها باخبر می‌کند و براساس می‌توانید تصمیم به پاسخگویی بگیرید.
البته امکان مشاهده‌ پیام‌های مربوط به فیسبوک و توییتر نیز از طریق یکپارچه‌سازی با شبکه‌های اجتماعی فراهم شده است.
حتما مطمئن شوید که ساعت هوشمند مورد نظر امکان بررسی کامل جدیدترین پیام‌ها را دارد، حتی اگر آنها را به محض ورود ندیده باشید، ولی بتوانید بلافاصله از اول آنها را بررسی کنید.
به عنوان مثال، اپل واچ به شما اجازه می‌دهد با کشیدن بالای نمایشگر به سمت پایین بتوانید Notification Center را ببینید.
البته برخی از ساعت‌های هوشمند قابلیت سفارشی‌سازی بیشتری دارند. به عنوان مثال Gear S3 سامسونگ از اپلیکیشن Gear Manager روی گوشی هوشمند شما استفاده می‌کند تا براساس آن بتوانید مشخص کنید چه پیام‌هایی روی ساعت هوشمند شما نشان داده شود.

اپلیکیشن‌های درون ساعت هوشمند

کم‌کم بازار ساعت‌های هوشمند نیز در حال اشباع شدن است و در حال حاضر صدها یا هزاران اپلیکیشن برای برخی مدل‌ها وجود دارد.
اپل واچ به عنوان پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین ساعت هوشمند بازار، بیشترین اپلیکیشن‌ها را دارد و تاکنون بیش از ۲۰ هزار اپلیکیشن شامل ESPN، MapMyRun، Uber و حتی Rosetta Stone برای آن منتشر شده است.
شما می‌توانید هر کاری از کنترل لامپ‌ها با اپلیکیشن Philips Hue گرفته تا سفارش غذا از راه دور را با ساعت هوشمند خود انجام دهید.
برای دانلود اپلیکیشن‌های اپل واچ یک اپ استور مشخص در اپلیکیشن Apple Watch برای سیستم عامل iOS وجود دارد.

ویژگی سنجش سلامت در ساعت‌های هوشمند

امروزه بسیاری از ساعت‌های هوشمند می‌توانند فعالیت‌های مربوط به‌سلامتی شما از شمارش ضربان قلب گرفته تا سنجش کیفیت خواب رصد کنند.
البته این گوشی‌ها باید حداقل از گام‌شمار بهره ببرند تا بتوانند تعداد قدم‌های شما را اعلام کنند.
اگر می‌خواهید از ساعت هوشمند خود در محیط بیرون برای فعالیت‌های جسمانی استفاده کنید، باید‌حواستان باشد مدلی انتخاب کنید که علاوه بر ساعت هوشمند، قابلیت‌های سنجش تندرستی نیز داشته باشد.
مدل‌هایی چون Fitbit Versa یا Garmin Vivoactive 3، از جمله مدل‌هایی هستند که می‌توانید صفحه ساعت خود را تغییر دهید و پیام‌های هشدار را نیز روی آنها بخوانید.
علاوه بر سنجش ضربان قلب، اپل واچ سری 3، سامسونگ گیر اس 3 و سامسونگ گیر اسپرت دارای GPS هستند و باعث می‌شود آنهایی که به دویدن یا دوچرخه‌سواری در فضای بیرون علاقه دارند به این ساعت‌ها علاقه بیشتری داشته باشند.
به کمک تراشه GPS می‌توان مسافت مسیر و سرعت را اندازه‌گیری کرد. باوجود این، یادتان باشد استفاده دائمی از GPS تاثیر زیادی روی خالی شدن سریع شارژ باتری دارد.

قابلیت دریافت تماس‌ها و پیامک‌‌ها و پرداخت‌های موبایلی

دلتان می‌خواهد از طریق ساعت هوشمند خود بتوانید تماس صوتی برقرار کنید؟ اپل واچ سری 3 و گیر اس 3 فرانتیر سامسونگ از شبکه LTE داخلی بهره می‌برند.
یعنی می‌توانید از سیم‌کارت‌های مخصوص برای برقراری تماس استفاده کنید و اگر گوشی خود را در خانه جاگذاشتید، نگران نباشید.
البته با توجه به نوع سیم‌کارت‌ها و از طرف دیگر پشتیبانی اپراتورها، امکان برقراری تماس صوتی از طریق ساعت هوشمند در ایران فراهم نیست.
بسیاری از ساعت‌های هوشمند دارای تراشه‌ NFC داخلی هستند که به کمک آن بدون نزدیک کردن گوشی، می‌توانید از سیستم پرداخت موبایلی استفاده کنید.

میزان عمر باتری و شارژدهی ساعت‌های هوشمند

یکی از مهمترین مواردی که باید هنگام خرید ساعت هوشمند در نظر داشته باشید طول عمر باتری و میزان شارژدهی آن است.
بیشتر ساعت‌های هوشمندی که از نمایشگر رنگی بهره می‌برند بسته به نوع کاربری خود با هر بار شارژ بین یک تا دو روز به صورت مداوم کار می‌کنند.
بی‌شک ساعت‌هایی که به قابلیت برقراری تماس صوتی مجهز شده‌اند، نمی‌توانند به اندازه‌ای که در بالا گفته شد شارژدهی داشته باشند. اپل واچ با یک بار شارژ می‌تواند به صورت ترکیبی حدود ۱۸ ساعت بی‌وقفه کار کند.
بسیاری از ساعت‌های هوشمند شامل اپل واچ و سامسونگ گیر اسپرت از سیستم شارژ بی‌سیم استفاده می‌کنند که عملکرد بسیار راحتی دارد.
دیگر نیازی نیست دستگاه خود را مستقیما به شارژر وصل کنید و به جای آن کافی است ساعت هوشمند را روی داک مخصوص قرار دهید.

برندهای معتبر ساعت‌های هوشمند

ساعت‌های هوشمند شیائومی

شرکت شیائومی زیرمجموعه‌ای به نام هوامی دارد که پوشیدنی‌های هوشمند این شرکت ازجمله دستبندهای سلامت و ساعت هوشمند تحت نظارت این برند به بازار عرضه می‌شود.
ازجمله ساعت‌های هوشمند محبوب شیائومی می‌توان به سری Amazfit اشاره کرد که تاکنون مدل‌های مختلفی از این سری روانه‌ی بازار شده است.
دستبندهای سلامت شیائومی نیز تحت سری می بند به بازار عرضه می‌شوند. سری می بند طی سال‌های گذشته با پیشرفت‌های چشمگیری همراه بوده‌اند که شامل اضافه شدن صفحه‌نمایش رنگی، تغییر دکمه‌های فیزیکی با دکمه‌های خازنی و بزرگ‌تر شدن صفحه‌نمایش می‌شود.
همچنین حسگرهای نظارتی نیز به دستبند سلامت شیائومی اضافه شده تا دستگاه بتواند مولفه‌های مختلف سلامت کاربر را بررسی و آمار دقیقی نیز ارائه دهد.
از جدیدترین محصولات شیائومی می‌نوان به دست بند سلامت می بند ۶ اشاره کرد که همراه با ویژگی‌های درخور توجه ازجمله صفحه‌نمایش رنگی به بازار عرضه می‌شوند و از دو نسخه‌ی معمولی و دارای چیپ NFC برخوردار است.

ساعت‌های هوشمند اپل

در حال حاضر اپل بیشترین سهم از بازار ساعت‌های هوشمند را در اختیار دارد. گزارش‌هایی وجود دارد که کوپرتینویی‌ها برای معرفی سری هشتم اپل واچ آماده می‌شوند.
اما در صورتی که نمی‌توانید تا زمان معرفی مدل‌های جدید صبر کنید با رجوع به بازار امکان خرید مدل‌های مختلف ساعت‌های هوشمند اپل را خواهید داشت.
از ویژگی‌های جذاب اپل واچ امکان شخصی‌سازی‌های گسترده‌ی آن‌ها است. برای هر مدل از ساعت‌های هوشمند اپل، بندهایی از جنس و رنگ مختلف در نظر گرفته شده که شامل چرم، سیلیکون، فلز و موارد دیگر می‌شود.
امکان شخصی‌سازی از نظر نرم‌افزاری نیز ممکن است و اپل واچ‌ها همراه با واچ فیس‌های مختلفی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند تا ظاهر رابط کاربری با توجه به سلیقه‌ی کاربر، تغییر یابد.
اپل برای ساعت‌های هوشمند خود مانند محصولات دیگر از سیستم‌عاملی انحصاری استفاده می‌کند که Watch OS نام دارد و در حال حاضر نسخه‌ی هشتم آن منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
درواقع پشتیبانی نرم‌افزاری از ویژگی‌هایی است که کاربران اکوسیستم اپل از آن، البته برای طولانی مدت برخوردار می‌شوند.

ساعت‌های هوشمند سامسونگ

سامسونگ نیز یکی از شرکت‌های مطرح بازار ساعت‌های هوشمند محسوب می‌شود که توانسته بخش قابل توجهی از این بازار را به خود اختصاص دهد.
سامسونگ اولین ساعت هوشمند خود با نام گلکسی گیر را در سال ۲۰۱۳ روانه‌ی بازار کرد و در سال ۲۰۱۴ نیز دستبند سلامتی تحت نام سامسونگ گیر فیت روانه‌ی بازار شد.
با وجود اینکه دستبند سلامت سامسونگ نتوانست موفقیت چندانی کسب کند و تنها دو مدل دیگر از آن تحت نام‌های گیر فیت ۲ و گیر فیت ۲ پرو در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ روانه‌ی بازار شدند، اما ساعت‌های هوشمند شرکت کره‌ای توانستند طرفداران خود را به دست آورند.
سامسونگ هم‌اکنون جدیدترین پوشیدنی‌های خود را تحت سری گلکسی واچ به بازار عرضه می‌کند و آخرین محصولات این شرکت نیز شامل گلکسی واچ ۴ و گلکسی واچ ۴ کلاسیک می‌شوند.
این محصولات از سیستم‌عامل WearOS برخوردار شده‌‌اند؛ سیستم‌عاملی که به‌صورت مشترک توسط مهندسان سامسونگ و گوگل طراحی شده و از ویژگی‌های سیستم‌عامل تایزن نیز برخوردار است.

کلام آخر

حال با توجه به تمام موارد گفته شده اگر قصد خرید ساعت هوشمند دارید، بی‌شک این شما هستید که با توجه به میزان بودجه، سلیقه و نیازهای خود باید بهترین و مناسب‌ترین مدل را برای خود انتخاب کنید.
اگر تا به حال با ساعت‌های هوشمند کار کرده‌اید می‌توانید تجربه‌های خود را با ما در قسمت کامنت‌ها در میان بگذارید.
 
بالا پایین