Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

داستان کودکانه فارسی و زبان فارسی

اطلاعات موضوع

Kategori Adı داستان و حکایت
Konu Başlığı داستان کودکانه فارسی و زبان فارسی
نویسنده موضوع niniweb
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan niniweb

niniweb

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
May 3, 2021
ارسالی‌ها
74
پسندها
4
امتیازها
8

اعتبار :

داستان کودکانه فارسی و زبان فارسی​

هنگامی که ازداستان کودکانه فارسی صحبت می کنیم هدف ما بیشتر برروی زبان فارسی است. داستان کودکانه فارسی یعنی داستان کودکانه ای که به زبان فارسی نگارش شده باشد و نویسنده و خواننده آن زبان فارسی بدانند. به همین دلیل داستان کودکانه غیرفارسی از این موضوع خارج می شوند.دراین گفتار می خواهیم به زبان فارسی و داستان کودکانه فارسی بپردازیم . اگر به زبان شیرین فارسی علاقه مند هستید می توانید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

تاریخچه زبان فارسی

زبان فارسی یکی از قدیمی ترین زبان های دنیاست که بخشی زیادی از جمعیت ساکن درآسیا به این زبان صحبت می کنند. زبان فارسی ریشه هندو- ایرانی دارد و علاوه بر مردم ایران، درپاکستان و افغانستان و حتی تاجیکستان نیز به زبان فارسی صحبت می کنند. بنابراین داستان کودکانه فارسی می تواند نویسندگانی از میان این کشورها داشته باشد. همچنین داستان کودکانه فارسی می تواند مخاطبین زیادی نیز دراین کشورها به دست بیاورد.

داستان کودکانه فارسی و اقوام فارس

زبان فارسی که زبان رسمی کشورنیزمحسوب می شود، شامل مجموعه ای است که دراصطلاح زبان ایرانی نامیده می شوند. به این معنا که زبان فارسی متعلق به قوم فارس ایرانی نمی شود بلکه برای تمام اقوام ساکن درایران است ولزوماً نیز به معنای فارسی صحبت کردن نمی شود و نمادی فارغ از جغرافیا و قومیت ایرانی است. داستان کودکانه فارسی نیز به معنای داستانی متعلق به قومیت و زبان فارسی نیست. درواقع داستان کودکانه فارسی برای تمامی کودکانی است که زبان فارسی را می دانند چه درداخل سرزمین ایران هستند و چه درخارج از آن.

داستان کودکانه و کودکان

کودکان با هرزبان و قومیتی داستان کودکانه را دوست دارند. داستان کوکانه بخشی از دنیای کودکی همه ماست که درخاطرات باقی می ماند. بخشی از زیبایی داستان کودکانه به دورهم جمع شدن های کودکانه بازمی گردد که پدربزرگ و یا مادربزرگ در کنارما برایمان داستان می خواندند. درگذشته که زندگی امروزه جریان نداشت، شب ها خصوصاً در زمستان که هوا زودتر تاریک می شد، بخشی از لذت کودکانه را برای کودکان رقم می زد تا در کنار خانواده شب های طولانی زمستان را با داستان کودکانه سپری کنند. این کار که به عنوان یک سنت در میان همه اقوام و خانواده ها وجود داشت، بیشتر در خواندن داستان کودکانه فارسی همچون شاهنامه خلاصه می شد.

یک داستان کودکانه خوب باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

انتخاب یک داستان کودکانه ازنظر روانشناختی باید ویژگی هایی داشته باشد. ازجمله این ویژگی ها، تناسب میان ظرفیت روانی، احساسات، علایق، فضای ذهنی، فرهنگ اجتماعی و شرایط زمانی کودک است. یک داستان کودکانه باید ساده، کوتاه و جذاب باشد و به شکلی باشد که کودک از آغاز نتواند پایان آن را حدس بزند. یک داستان کودکانه باید بتواند اثری مثبت در کودک باقی بگذارد و به گونه ای باشد که در پایان آن وقتی از کودک درباره داستان پرسیده شود، نتیجه گیری مثبتی از آن را داشته باشیم.

بهترین داستان کودکانه فارسی

بهترین داستان کودکانه فارسی از نظر بسیاری از بزرگترها، شاهنامه فردوسی می تواند باشد. شاهنامه خوانی از گذشته های دور وجود داشته است و سرتاسر داستان و قصه است. کلیله و دمنه نیز به عنوان یک داستان کودکانه که به زبان حیوانات روایت حوادث است، اگرچه ریشه ای کاملاً فارسی و یا ایرانی ندارد اما می تواند یک داستان کودکانه فارسی محسوب گردد که مورد توجه کودکان قرار گیرد و جنبه تربیتی و پندآموزی زیادی دارد. اما کودکان امروزه به دلیل تغییر معیارهای داستان کودکانه فارسی از نظر آن ها، داستان های کودکانه دیگری را دوست دارند که می توان با تغییر روایت داستان کودکانه فارسی گذشته به سبک امروزی آنها را مشتاق به ادبیات و فرهنگ گذشته نمود.
 
بالا پایین