Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

هارد اکسترنال چیست و چه کاربردی دارد؟ نکات مهم در خرید هارد اکسترنال

اطلاعات موضوع

Kategori Adı هنر هفتم
Konu Başlığı هارد اکسترنال چیست و چه کاربردی دارد؟ نکات مهم در خرید هارد اکسترنال
نویسنده موضوع sara5280
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sara5280

sara5280

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 27, 2021
ارسالی‌ها
57
پسندها
4
امتیازها
8
محل سکونت
رشت
تخصص
sa

اعتبار :

هارد اکسترنال یک دستگاه ذخیره‌سازی اطلاعات است که خارج از سخت افزار داخلی یک کامپیوتر یا لپ تاپ کار می‌کند و با کابل USB و حافظه‌ی داخلی خود به سیستم کاربر متصل می‌شود. در حالت کلی هاردهای اکسترنال از نظر کاربرد شباهت بسیاری با فلش مموری‌های موجود در بازار دارند، با این تفاوت که هارد اکسترنال ظرفیت بسیار بالاتری دارد، اما فضای بیشتری نیز اشغال می‌کند و در حد فلش مموری‌ها حمل‌پذیر نیست.
با وجود اینکه امروزه استفاده از فضاهای ابری یا همان کلاد (Cloud) رایج‌تر و راحت‌تر شده، اما این فناوری هنوز با حالت ایده‌آل فاصله‌ی بسیاری دارد. برای استفاده از فناوری‌های کلاد علاوه بر نیاز به یک اینترنت عالی، باید هزینه‌های این‌گونه سرویس‌ها را نیز به‌صورت ماهانه و سالانه پرداخت کنید. پس شما نمی‌توانید با سرویس‌های ابری در صورت نیاز به‌سرعت بالا، به اطلاعات خود دسترسی یابید و اینجاست که درایوهای اکسترنال به کمک شما می‌آیند.
از این رو می‌توان گفت مهم‌ترین کاربرد هارد اکسترنال ذخیره و آرشیو اطلاعات شما با هزینه‌ای بسیار اندک و دسترسی سریع است. برای مثال شما می‌توانید به راحتی بازی‌ها و فیلم‌های خود را روی یک هارد اکسترنال خوب ذخیره نمایید و در صورت نیاز با اتصال آن به سیستم خود به سرعت به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنید. این حافظه‌های ذخیره‌سازی برای پشتیبان‌گیری یا همان بکاپ گرفتن (Back-Up) از داده‌های سیستم هم بسیار کاربردی هستند.

برای خرید هارد اکسترنال به چه نکاتی توجه کنیم؟​

در زمان خرید هارد اکسترنال به چه نکاتی توجه کنیم؟ اگر تاکنون برای خرید یک هارد اکسترنال خوب اقدام کرده باشید، احتمالاً با مشخصات و ویژگی‌های بسیار زیاد و گمراه‌کننده‌ای مواجه شده‌اید. در ادامه، اول به نکات مهم در خرید هارد اکسترنال اشاره کرده و سپس بهترین هاردهای اکسترنال پیشنهادی خود را براساس ظرفیت و قیمت آن‌ها برای شما معرفی می‌کنیم.
بیشتر بخوانید: نقد و بررسی گوشی A53

ظرفیت هارد اکسترنال​

همانطور که می‌دانید مهمترین ویژگی هر درایو حافظه، ظرفیت آن‌ است. اگر تنها استفاده‌ی شما از یک درایو خارجی، فقط ذخیره‌سازی بلندمدت و بازبینی اطلاعات بوده، پیشنهاد ما به شما بیشترین ظرفیت موجود با کمترین هزینه‌ی ممکن است. در این حالت شما نیازی نیست چندان نگران جزئیاتی چون سرعت انتقال اطلاعات باشید. در نتیجه باید گفت از نکات مهم قبل از خرید هارد اکسترنال، مهم‌ترین بخش کاربرد شما از هارد مورد نظر است.
توجه داشته باشید، هاردهای ارزان قیمت و اقتصادی اصولاً از قابلیت ضد ضربه و ضد شوک بودن بهره‌مند نیستند و در نتیجه به ضربه‌های ناگهانی و جابجایی بیش از حد بسیار حساس هستند. از این رو اگر به صورت مداوم هارد خود را جابجا می‌کنید باید در نظر داشته باشید که قابلیت ضد شوک بودن هم یکی از نکات مهم در خرید هارد اکسترنال برای شما محسوب می‌شود.
بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کارت حافظه تلفن همراه

سرعت انتقال اطلاعات هارد اکسترنال​

از سوی دیگر، اگر از درایو خود برای انتقال اطلاعات از سیستمی به سیستم دیگر استفاده می‌کنید، سرعت انتقال داده‌ی هارد مورد نظر به عامل مهمی تبدیل می‌شود و به همین دلیل برای یافتن بهترین هارد External موجود باید سرعت انتقال داده را نیز در اولویت بالایی قرار دهید.
احتمالاً مطلع هستید هنگامی که به فایل‌های داخل یک حافظه مانند هارد اکسترنال یا فلش مموری دسترسی پیدا می‌کنید و از آن‌ها استفاده می‌کنید، شما از دید فنی در حال خواندن (Read) اطلاعات درایو هستید. همچنین زمانی که داده‌های خود را روی هارد اکسترنال کپی می‌کنید در اصل شما در حال نوشتن (Write) روی حافظه خود هستید. در حالت کلی سرعت انتقال اطلاعات در یک هارد اکسترنال به چهار عامل سرعت خواندن متوالی، سرعت نوشتن متوالی، سرعت خواندن تصادفی و سرعت نوشتن تصادفی وابسته است.
بدون نیاز به دانش فنی گسترده می‌توان گفت برای انتقال فایل‌های حجیم به هارد اکسترنال و کار کردن با این فایل‌ها، سرعت خواندن و نوشتن متوالی (Sequential) است که سرعت انتقال کلی هارد را تعیین می‌کند؛ پس در صورتی که شما قصد انتقال فایل‌های حجیم را با هارد اکسترنال خود دارید، بهترین هارد اکسترنال را سرعت نوشتن متوالی آن مشخص می‌کند.
از سوی دیگر، سرعت خواندن و نوشتن تصادفی (Random) برای کار با فایل‌های کم حجمی است که در هارد اکسترنال ذخیره شده‌اند. برای مثال فایل‌های ورد و اکسل در هاردهای اکسترنالی که سرعت خواندن و نوشتن تصادفی بالاتری دارند سریع‌تر پیدا می‌شوند و راحت‌تر قابل دسترسی هستند. در حالت کلی برای استفاده‌های روزمره، سرعت خواندن و نوشتن تصادفی عامل مهم‌تری است و از نکات مهم در خرید هارد اکسترنال محسوب می‌شود.
بیشتر بخوانید: نکات پیش از خرید کارت گرافیک

امنیت و حمل‌پذیری هارد اکسترنال​

همچنین اگر اطلاعات روی هارد مهم و حساس هستند به شما پیشنهاد می‌کنیم درایوی را برای خرید انتخاب کنید که به‌صورت درونی از قابلیت نهان‌نگاری و رمزگذاری برخوردار بوده و امنیت اطلاعات شما را تضمین می‌کند. البته در حال حاضر اکثر هاردهای اکسترنال موجود در بازار از قابلیت رمزگذاری درونی بهره‌مند هستند.
پس در نهایت برای خرید یک هارد درایو اکسترنال باید به ویژگی‌هایی چون ظرفیت، سرعت انتقال اطلاعات، حمل‌پذیری، قابلیت‌های امنیتی و دوام آن توجه کرده و این ویژگی‌ها را با کارایی که از هارد دیسک اکسترنال خود انتظار دارید و بودجه‌ی خرید، متناسب کنید.
 
بالا پایین