Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

موسیقی شعر کودکانه و تفاوت آن با شعر های بزرگسال

اطلاعات موضوع

Kategori Adı سایر موضوعات موسیقی
Konu Başlığı موسیقی شعر کودکانه و تفاوت آن با شعر های بزرگسال
نویسنده موضوع niniweb
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan niniweb

niniweb

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
May 3, 2021
ارسالی‌ها
74
پسندها
3
امتیازها
8

اعتبار :

در شعر بزرگسال ساختار ادبی خاصی وجود دارد. این ساختار ادبی که در شعر سنتی بیشتر دیده می شود، در مصراع و قافیه و نیز سبک شعرخود را نشان می دهد. در شعر کودکانه نیز این ساختار ادبی وجود دارد اما بسیار ساده تر از آن چیزی است که در شعر بزرگسال دیده می شود. شعر کودکانه بیشتر سبکی شبیه شعر نو در ادبیات بزرگسال دارد و با کلمات عامیانه بیشتر سر و کار دارد.

شعر کودکانه هنری برای کودکان است نه آموزش​

شعر کودکانه هم نوعی شعر است. شعر یعنی هنر و زیبایی. زیبایی شعر در ادبیات به دلیل بازی با کلمات و لغات است که شاعربا مهارت و ابتکار خاص آن را انجام می دهد. در شعر کوکانه بازی با کلمات بیشتر است و شاعر خود را در قالب کودک می بیند و با زبان کودکانه شعر می گوید. شعر کودکانه باید تا همین اندازه کودکانه و هنری باشد و نباید دستمایه ای برای آموزش کودکان قرار بگیرد. شعر کودکانه باید برای کودکان جایگاه هنری خود را حفظ کند و وسیله ای برای بایدها و نبایدهای بزرگترها نباشد. اگر کودک احساس کند که شعر کودکانه برای او خوانده می شود تا حرف های ناگفته پدر و مادر را بگوید هرگز انتظار این را نداشته باشید که شعر کودکانه بتواند در نظر کودکان یک هنر محسوب شود و نتیجه آن فرار از شعر کودکانه خواهد بود.

شعر کودکانه می تواند یک داستان کودکانه صوتی باشد​

در شعر کودکانه همانند شعر بزرگسال ما شاهد یک رویداد صرفاً عاشقانه و یا حماسی با پیامی فرهنگی نیستیم. در شعر کودکانه اغلب یک داستان روایت می شود. نمونه معروف آن داستان حسن کچل است که برای کودکان در قالب یک شعر کودکانه خوانده می شود. در این شعر کودکانه، در واقع داستان زندگی پسربچه ی تنبلی به نام حسن تعریف می شود که خانواده او برای از بین بردن عادت بد تنبلی او کارهای گوناگونی را انجام می دهند. این داستان گویی خود می تواند به صورت صوتی باشد یعنی داستان کودکانه صوتی که به شکل شعر کودکانه خوانده می شود.

شنیدن داستان کودکانه صوتی، علاقه کودکان را بیشتر می کند​

کودکان عاشق شنیدن داستان هستند. این علاقه به شنیدن داستان کودکانه همیشه پدرومادرها را دچار دردسر می کند زیرا وقت کافی ندارند. کودکان بیشتر تمایل به شنیدن داستان کودکانه دارند تا آنکه بخواهند خود داستان کودکانه را بخوانند. این مشکل با داستان کودکانه صوتی از بین رفته است. وقتی داستان کودکانه صوتی برای کودکان خوانده می شود، آنها به راحتی و بدون خستگی گوش می دهند. اما علاقه کودکان به داستان کودکانه صوتی زمانی می تواند بیشتر شود که همراه با داستان کودکانه صوتی، شعر کودکانه نیز گوش دهند.

داستان کودکانه صوتی با ساختار شعر کودکانه​

همانگونه که اشاره شد شعر کودکانه به طور کامل ساختار ادبی همانند شعر بزرگسال را ندارد. شاید حتی نتوانیم شعر کودکانه را در هیچ قالب ادبی شعری قرار دهیم. ویژگی که شعر کودکانه دارد و آن مخاطب کودک است، مهم ترین دلیلی است که شعر کودکانه را از سایر اشعار ادبی مجزا می کند. همین ویژگی، شعر کودکانه را برای داستان کودکانه صوتی مناسب می سازد. نویسنده داستان کودکانه می تواند بدون ترس از انتقادهای ادبی، داستان کودکانه صوتی خود را شعرگونه روایت کند. در این نوع روایت داستان گونه، نویسنده تنها باید تلاش کند تا کودک بتواند بفهمد و لغات را درک کند. کودک از قالب و صنایع ادبی چیزی نمی فهمد و نویسنده و شاعر نیز نمی خواهند به او ادبیات یاد بدهند. البته این بدان معنا نیست که هرچه می خواهند بگویند بلکه هدف کودک است و نباید با پیچیدگی های دنیای بزرگترها، کودکی آنها را از بین برد. بنابراین همانگونه که با شعر کودکانه و یا داستان کودکانه صوتی می توان دایره لغات کودکان را افزایش داد و زبان آموزی نمود، می توان لذت شنیدن شعر و داستان و در نهایت ادبیات فارسی را برای کودکان فراهم نمود.
 
بالا پایین