Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

راهنمای خرید بهترین کابل فست شارژ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı گوشی های موبایل
Konu Başlığı راهنمای خرید بهترین کابل فست شارژ
نویسنده موضوع sara5280
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sara5280

sara5280

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 27, 2021
ارسالی‌ها
57
پسندها
4
امتیازها
8
محل سکونت
رشت
تخصص
sa

اعتبار :

آیا باید گوشی خود را به سرعت شارژ کنید، اما مطمئن نیستید که چه کابلی باید داشته باشید؟ حتما برای شما هم پیش آمده است که وقت کمی داشته باشید و شارژ گوشی موبایل شما تمام شده باشد. یکی از معضلات کاربران در دنیایی که بیشتر کارها با گوشی همراه انجام می‌شود، زمان مورد نیاز برای شارژ کردن گوشی همراه است. کم و بیش عبارت فست شارژ به گوشتان خورده است، اما شاید با ساز و کار و ویژگی بهترین کابل فست شارژ آشنایی نداشته باشید. در کنار شارژرهای معمولی که زمان زیادی صرف می‌شود تا شارژ گوشی کامل شود، شارژرهایی هم به بازار عرضه شده‌اند که زمان شارژ را به نصف یا حتی کمتر می‌رسانند.

در این مقاله به بررسی ویژگی های کابل شارژر خوب فست می‌پردازیم. در ابتدا ویژگی‌های بهترین کابل فست شارژ معرفی می‌شوند. در ادامه به بررسی بهترین کابل فست شارژ آیفون و اندروید پرداخته می‌شود.

شارژ سریع یا فست شارژ چیست؟
قبل از اینکه عمیقا وارد بحثِ نحوه‌ی تشخیص یک شارژر سریع و یا یک کابل فست شارژ شویم، در ابتدا باید به یک سوال مهم پاسخ دهیم. سوال، این است که فست شارژ یا شارژ سریع اصلا چیست؟ این روزها، عملا همه‌ی دستگاه‌های مدرن و جدیدی که در بازار وجود دارند، از گوشی‌های موبایل هوشمند گرفته تا لپ تاپ و تبلت و دستگاه‌های دیگر، تا فناوری شارژ سریع یا همان فست شارژ هستند که در آن‌ها به کار برده شده است. این فناوری، به آن‌ها کمک می‌کند تا سرعتشان تا جای ممکن تقویت شده و افزایش یابد تا سریع‌تر فرایند شارژ شدن را انجام دهند و آن را به سرانجام برسانند. در واقع، این فناوری نیازمند استفاده از ابزارهای مناسب است و فقط زمانی که از این ابزار استفاده کنید، کار می‌کند. در حال حاضر فناوری‌های فست شارژ شامل انواع متفاوت و مختلفی هستند؛ از Quick Charge (که خودش چندین نسل با سرعت‌های مختلف دارد) گرفته تا استاندارد Qi برای شارژرهای بی سیم یا وایرلس.

قدرت این فناوری‌ها بسیار متغیر و متفاوت است؛ از ۱۰ وات گرفته تا ۶۵ وات و حتی سرعت‌های بیشتری که در فناوری‌های کنونی که روی آن‌ها کار می‌شود، محقق خواهد شد. جالب است که بدانید، اگرچه امروزه عموم مردم شارژرهای ۲۰ و ۲۵ وات به بالا را فست شارژ می‌دانند، اما از نظر فنی، شارژرهایی که دارای قدرتی بیشتر از ۲.۵ وات باشند، فست شارژ محسوب می‌شوند. اما خب، مردم معمولا شارژرهای زیر ۲۰ وات را فست شارژ به شمار نمی‌آورند. پیشرفت و تکامل روز افزون فناوری فست شارژ باعث شده که کاربران امروز قادر به شارژ کردن گوشی‌های خود در عرض ۳۰ دقیقه و یا حتی کم‌تر از آن هم باشند (در گوشی‌هایی که از شارژرهای فوق سریع ۱۲۰ واتی و مشابه آن پشتیبانی می‌کنند).

اصول اولیه شارژ باتری‌ها
از آنجایی که ما این روزها از موبایل خود استفاده زیادی می‌کنیم، بسیار مهم است که گوشیها دارای ظرفیت باتری زیادی باشند و مهمتر از آن اینکه سریعتر شارژ شوند. به لطف فناوری شارژ سریع و به کمک بهترین کابل فست شارژ، چند دقیقه شارژ می‌تواند باتری کافی برای ساعت‌ها استفاده از گوشی هوشمند را تامین کند. اگر این روزها به دنبال خرید یک گوشی هوشمند جدید هستید، خرید بهترین کابل فست شارژ هم یکی از ویژگی‌هایی است که باید به آن توجه کنید.

در حالی که ممکن است فناوری شارژ سریع به‌طور پیش‌فرض در دستگاه شما تعبیه شده باشد، لوازم جانبی که برای شارژ دستگاه‌هایتان استفاده می‌کنید نیز در تعیین سرعت (یا کندی) دستگاه شما نقش بسزایی دارند. کابل‌ها از نظر سرعت شارژ، دوام، طول، قیمت و عوامل دیگر متفاوت هستند.

طرز کار شارژر
هر گوشی هوشمند یک باتری دارد و هر باتری کم و بیش به همان شکل انرژی را تامین می‌کند. سلول‌های متشکل از دو الکترود (یکی مثبت و دیگری منفی) و یک الکترولیت واکنش‌هایی را کاتالیز می‌کنند که ترکیبات را به مواد جدید تبدیل می‌کند. با گذشت زمان، یون‌ها ( اتم‌هایی با الکترون‌های خیلی کم یا خیلی زیاد) در الکترودها تشکیل می‌شوند که جریانی از الکترون‌ها را به سمت ترمینال منفی بیرونی باتری هدایت می‌کنند و شارژ الکتریکی تلفن شما را تامین می‌نمایند.

در باتری‌های غیرقابل شارژ، واکنش‌های شیمیایی فقط یک بار اتفاق می‌افتد. در باتری‌های لیتیوم یونی قابل شارژ که تلفن‌های هوشمند را تغذیه می‌کنند، واکنش‌ها «برگشت‌پذیر» هستند. هنگامی که باتری تخلیه می‌شود، واکنش شیمیایی برق تولید می‌کند. زمانی که باتری شارژ می‌شود، واکنش‌های شیمیایی انرژی را جذب می‌کند. بنابراین با نحوه شارژ و دشارژ شدن باتری‌ها آشنا شدیم. برای اینکه بفهمیم بهترین کابل فست شارژ چقدر کار می‌کند، باید کمی در مورد کنترل کننده شارژ بدانید.

جریان بیشتر و ولتاژهای بالاتر باتری‌ها را سریع‌تر شارژ می‌کنند، اما محدودیت‌هایی هم برای مصرف آن‌ها وجود دارد. باتری گوشی‌های هوشمند زمانی شارژ می‌شوند که جریانی از آن‌ها عبور کند. کنترل کننده شارژ (IC) در برابر جهش‌های خطرناک جریان از دستگاههای هوشمند محافظت می‌کند.

تراشه کنترل کننده، جریان کلی برق به داخل و خارج از باتری را تنظیم می‌کند. به طور کلی، کنترل‌کننده‌های لیتیوم یون، جریان (بر حسب آمپر) را که باتری در آن شارژ می‌شود، با اندازه‌گیری جریان و ولتاژ سلول باتری و سپس تنظیم جریان ورودی تعریف می‌کنند. برخی از مبدل DC به DC برای تغییر ولتاژ ورودی استفاده می‌کنند. میزان جریانی که شارژ کنترلر ایجاد می کند به طور کلی توسط نرم‌افزار دستگاههای هوشمند تعیین می‌شود.
بیشتر بخوانید: بهترین کارت حافظه یا رم گوشی با قیمت مناسب

کنترل کننده USB-PD
وقتی به پورت USB و نوع اتصالات آن فکر می‌کنیم، احتمالاً اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند USB Type A است که روی کامپیوترها و لپ‌تاپ‌های زیادی مورد استفاده قرار گرفته است. این نوع USB معمولاً شکلی صاف و مستطیلی دارد. میکرو USB (USB Micro)، مینی (Mini)، Type B، و لایتنینگ مدل‌های دیگه از گروه اتصالات USB با طراحی متفاوتی هستند. این دسته فاصله زیادی با بهترین کابل فست شارژ دارد.
اگرچه در سال‌های قبل، نوعی جدید از USB طراحی شد و به سرعت در گوشی‌های هوشمند، لپتاپ‌ها و سایر دستگاه‌ها استفاده شد. برای مثال اگر کاربری یک مک بوک یا یک گوشی اندرویدی جدید خریده باشد، احتمالاً از پورت USB-C استفاده کرده است.

USB-PD مخفف عبارت «Universal Serial Bus» بوده و PD بخشی دیگر است که مخفف «Power Delivery» می‌باشد. هدف PD این است که دستگاه هوشمند کاربران را سریع‌تر از یک کابل USB مرسوم قدیمی‌ شارژ کند. این تکنولوژی از رابط USB-C استفاده می‌کند که در طیف گسترده ای از گجت‌های جدید مرسوم است.
یک شارژر USB-PD می‌تواند دستگاه‌هایی که به ۱۰۰ وات انرژی الکتریکی نیاز دارند را شارژ کند. این میزان انرژی برای تغذیه دستگاه‌های هوشمند بسیار سنگین هم کافی است. با این حال اتصال یک شارژر ۱۰۰ واتی به گوشی‌ موبایل تنها خراب شدن آن را به دنبال دارد. به همین دلیل این نوع کابل و اتصال، اول به نیاز دستگاه توجه می‌کند. سپس بر اساس آن جریان انرژی را تغییر میدهد تا مناسب ورود به گوشی موبایل شود.

کابل‌های شارژ سریع در مقابل کابل‌های معمولی
انواع مختلفی از کابل‌های USB وجود دارد. بنابراین از نظر ظاهری نمی‌توان بهترین کابل فست شارژ را تشخیص دارد. کابل‌های USB می‌توانند بر سرعت ۱۰۰ درصدی باتری دستگاه شما تأثیر بگذارند. مقدار انرژی فرستاده شده به باتری دستگاه شما در یک زمان معین، یک کابل معمولی را از کابل شارژ سریع متمایز می‌کند. در مقایسه با کابل‌های معمولی، کابل‌های شارژ سریع می‌توانند جریان بیشتری را برای پر کردن ظرفیت باتری شما سریعتر از کابل معمولی ارسال کنند.
کابل‌های USB معمولی حدود ۲.۵ وات انرژی به باتری گوشی هوشمند ارسال می‌کنند. در حالی که کابل‌های شارژ سریع برای مثال کابل فست شارژ تایپ C،(بسته به سازنده و مدل گوشی هوشمند شما) می‌توانند تا ۱۲۰ وات یا برق به باتری شما ارسال کنند. به عنوان مثال، شارژر سوپر شارژ توربو شیائومی با یک کابل سریع عرضه می‌شود که می‌تواند تا ۱۰۰ وات باتری را تامین کند. FlashCharge Vivo قادر است باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی را در ۱۳ دقیقه شارژ کند.

این شارژر دارای یک کابل شارژ سریع است که می‌تواند تا ۱۲۰ وات انرژی را به باتری ارسال کند. اگر از یک کابل USB معمولی برای شارژ و یک آداپتور برق شارژ سریع برای شارژ گوشی هوشمند استفاده می‌کنید، مطمئناً سرعت شارژ سریع نخواهید داشت. این به این دلیل است که کابل معمولی در میزان توانی که می‌تواند به دستگاه ارسال کند، دارای محدودیت است.
بیشتر بخوانید: راهنمایی سریع مشخصات یک لپ تاپ خوب برای بازی

چرا کابل‌های شارژ سریع «سریع» هستند؟​

سرعت شارژ یک کابل به میزان توانی که کابل برای حمل ساخته شده است بستگی دارد. سرعت به همان اندازه به اندازه سیم داخل کابل نیز بستگی دارد. یک سیم در مقدار جریانی که می‌تواند منتقل کند محدود است، بنابراین یک سیم بزرگتر می‌تواند جریان بیشتری را حمل کند. سیم‌هایی که در داخل یک کابل USB معمولی پیدا می‌کنید معمولاً سیم‌های ۲۸ درجه با اندازه استاندارد هستند. با این حال، بهترین کابل فست شارژ دارای سیم‌های ۲۴ درجه بزرگ‌تر و ضخیم‌تر هستند که اجازه می‌دهد جریان بیشتری برای باتری با همان اندازه تامین شود. سیم‌های استاندارد در کابل‌های USB معمولی می‌توانند حدود ۰.۵ آمپر جریان داشته باشند در حالی که بهترین کابل فست شارژ می‌تواند جریان‌های بزرگ‌تری (۲ آمپر یا بیشتر) را حمل کنند.

شناسایی کابل‌های شارژ سریع​

اکنون که می‌دانید فست شارژ چیست و با نحوه‌ی عملکرد آن نیز تا حدودی آشنا شدید، باید بدانید که چطور می‌توان یک کابل شارژ سریع را تشخیص داد. در این رابطه، می‌توان گفت از آنجایی که کابل‌ها هیچ ویژگی بدیهی قابل شناسایی ندارند که آن‌ها را به کابل‌های استاندارد و معمولی متمایز کند، تشخیص کابل معمولی از کابل شارژ سریع همیشه دشوار است. تمایز کابل‌های داده از کابل‌های منحصر شارژ نیز به همین ترتیب است. با این وجود، در صورت نیاز به خرید کابل شارژ سریع، هنوز راه‌هایی برای شناسایی کابل شارژ سریع وجود دارد.

بررسی برچسب و توضیحات​

برخی از تولیدکنندگان کابل تشخیص نوع کابلی را برای کاربران آسان می‌کنند. هنگام انتخاب کابل، می‌توان مارک، برچسب یا توضیحات کابل را برای هر چیزی که کابل شارژ سریع از آن پشتیبانی می‌کند را بررسی کرد. برخی از کابل‌ها به درستی به عنوان شارژ سریع اشاره می‌کنند، بنابراین خریداران (بالقوه) می‌دانند چهکابلی انتخاب کرده اند.

بررسی آمپراژ کابل​

یکی دیگر از مواردی که در کابل برای تعیین آن باید به آن توجه کرد، کابل شارژ سریع است. همانطور که قبلا ذکر شد، کابل‌های شارژ سریع می‌توانند جریان‌های بزرگتر ۲A یا بیشتر را حمل کنند. گفته می‌شود، اگر نیاز به خرید کابل شارژ سریع دارید، حتماً یکی را انتخاب کنید که دارای برچسبی برای پشتیبانی از جریان ۲ آمپر یا جریان خاصی است که امکان شارژ سریع تلفن هوشمند شما را فراهم می‌کند.
بیشتر بخوانید: بهترین گوشی برای بازی کالاف + معرفی 10 مدل برتر

خرید سیم کابل‌های ضخیم‌تر​

از آنجایی که کابل‌های شارژ سریع دارای سیم‌های ضخیمی در داخل خود هستند، معمولاً اعتقاد بر این است که کابل‌های ضخیم‌تر سریع‌تر از کابل باریک خود شارژ می‌شوند. این تعریف گاهی اوقات درست است، اما یک راه موثر برای شناسایی کابل شارژ سریع نیست. با این حال، باید از خرید کابل‌های بسیار نازک خودداری کنید.

خرید از فروشگاه‌های رسمی و تأیید شده​

برای اینکه از دردسر تشخیص کابل معمولی از کابل شارژ سریع خلاص شوید، کابل‌ها را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. ترجیحاً فروشگاه سازنده گوشی هوشمند شما، گزینه مطمئنی است. به این دلیل که برخی از OEMها استاندارد شارژ سریع و الزامات کابل خاص خود را دارند. اگر لوازم جانبی را از سازنده گوشی هوشمند خود خریداری می‌کنید، مطمئناً یک کابل شارژ سریع واقعی به شما داده می‌شود.

دستگاه خود را با آن شارژ کنید​

شاید بدیهی‌ترین روش، این باشد که گوشی یا هر دستگاه دیگری که قصد دارید برای آن کابل فست شارژ بخرید را برای چند لحظه به آن متصل کنید. برخی از گوشی‌ها، خودشان زمانی که به یک کابل فست شارژ متصل شده باشند را تشخیص می‌دهند. در غیر این صورت، چند لحظه صبر کنید تا ببینید سرعت کابل مورد نظر چقدر است.

آیا شارژ سریع می تواند به باتری لوازم هوشمند آسیب برساند؟

سوالی کعه برای بیشتر کاربران اهمیت دارد ضرر داشتن شارژ سریع برای گوشی همراه است. به ویژه با توجه به اینکه باتری اکثر دستگاه‌های الکترونیکی کنونی قابلیت تعویض ندارند. در حالت عادی و با وجود شارژری با سرعت معمولی، باتری سالم‌تر باقی می‌ماند. همانطور که می‌دانید هرچه سرعت شارژ بیشتر باشد، گرمای بیشتری تولید شده و گرما برای دستگاه‌های الکتریکی باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود. با این حال، هنوز هیچ مدرکی نیست که نشان دهنده صدمه زدن شارژ سریع به عمر متوسط باتری باشد. در حقیقت تا زمانی که ما از باتری لیتیوم یونی در دستگاهای هوشمند استفاده کنیم، هیچ تفاوتی بین شارژر سریع و معمولی از جنبه آسیب رساندن به گوشی وجود ندارد.

بهترین کابل شارژ Type C​

کابل USB-C با شارژ سریع می‌تواند در وقت شما صرفه جویی کند. کابل‌های USB-C در سال ۲۰۱۵ معرفی شدند و به دلیل ویژگی‌های باورنکردنی خود مانند قابلیت شارژ سریع و سازگاری زیاد با تلفن‌های مختلف و لپ‌تاپ‌ها بسیار محبوب شده اند. در ادامه نگاهی می اندازیم به ویژگی‌های کابل‌های USB-C که آنها را در مقایسه با سایر کابل‌ها متمایز می‌کند.
بیشتر بخوانید: هارد اکسترنال چیست و چه کاربردی دارد؟ نکات مهم در خرید هارد اکسترنال

شارژ سریع و انتقال اطلاعات​

یکی از بهترین ویژگی‌های کابل‌های شارژ USB-C، قابلیت شارژ سریع آن‌ها است. یک کابل USB-C با شارژ سریع استاندارد می‌تواند تلفن را دو برابر سریعتر از یک شارژر استاندارد معمولی شارژ کند. یک کابل شارژ USB-C می‌تواند حداکثر توان ۱۰۰ وات را ارائه دهد. جریان برق بالا آن‌ها را برای شارژ دستگاه‌هایی با ظرفیت باتری بزرگ بسیار کاربردی می‌کند. کابل‌ها علاوه بر قابلیت شارژ سریع، انتقال سریع داده را نیز ارائه می‌دهند. این کابلها می‌توانند تا ۱۰ گیگابایت در ثانیه را انتقال دهند. این ویژگی شارژ USB-C، آن‌ها را تا حد زیادی از سایر کابل‌های USB جدا می‌کند.

دارای رابط فیزیکی کوچک​

کابل‌های USB-C به دلیل اتصال فیزیکی کوچک خود شناخته شده اند. کانکتور آن‌ها تقریباً به اندازه یک میکرو USB است، که باعث می‌شود اغلب آن‌ها را برای اتصالات میکرو USB اشتباه گرفته شوند. با کوچکتر و نازک شدن دستگاه‌ها با هر بار عرضه، نیاز به درگاه‌های شارژ کوچکتر نیز افزایش می‌یابد. به همین دلیل، کابل‌های شارژ زیادی با کانکتورهای مینی یا میکرو وجود دارد. کانکتور به شارژر لایتنینگ تقریباً یک سوم اندازه شارژر معمولی USB-A است.

بدون نیاز به چرخش​

یکی دیگر از ویژگی‌های فوق العاده کانکتور USB-C برگشت‌پذیری آن است. یعنی شما مجبور نیستید کانکتور را در حین جستجوی جهت مناسب بچرخانید. این ویژگی یکی از رایج‌ترین چالش‌های شارژرهای استاندارد اپل است.

بسیار کاربردی​

یکی دیگر از ویژگیهای خوب در مورد کابل‌های شارژ USB-C، کاربرد بالای آن‌ها است. شکل رابط آن‌ها به شما امکان می‌دهد از یک کابل USB برای همه دستگاه‌های اپل خود استفاده کنید. بنابراین برای دستگاه‌های مختلف خود نیازی به چندین کابل ندارید. با این حال، آن‌ها برای همه دستگاه ها، به خصوص مدل‌های قبلی اپل قابل استفاده نیستند. کابل‌های USB-C از استانداردهای USB ۲.۰، ۳.۰، ۳.۱ و Gen ۲ پشتیبانی می‌کنند. همچنین از پروتکل‌های شخص ثالث مانند HDMI و DisplayPort در حالت جایگزین پشتیبانی می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های فوق‌العاده کابل شارژ سریع USB-C این است که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد تا سطح جریان برق مناسب را از طریق رابط انتقال دهند و انتخاب کنند.
 
بالا پایین