Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

بیوگرافی هایائو میازاکی ؛ پادشاه انیمه جهان

اطلاعات موضوع

Kategori Adı بخش هنر
Konu Başlığı بیوگرافی هایائو میازاکی ؛ پادشاه انیمه جهان
نویسنده موضوع samira
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan samira

samira

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Dec 31, 2020
ارسالی‌ها
6
پسندها
1
امتیازها
3

اعتبار :

هایائو میازاکی کیست؟ میازاکی یکی از بزرگ‌ترین انیماتور‌ها و کارگردانان انیمیشن در ژاپن و دنیا است که به او لقب پدرخوانده انیمیشن را داده‌اند. در این مقاله با بیوگرافی این هنرمند بزرگ آشنا می‌شویم.

هایائو میازاکی (Hayao Miyazaki) متولد 5 ژانویه 1941 (15 دی 1319) انیماتور و کارگردان ژاپنی است که علاوه بر کارگردانی، تهیه‌کنندگی، فیلمنامه‌نویسی، تالیف کتاب و طراحی کتاب‌های مصور ژاپنی را نیز در کارنامه خود دارد. وی یک استودیوی انیمیشن سازی به نام استودیو جیبلی (Studio Ghibli) را نیز تاسیس کرده است. میازاکی که از او به عنوان والت دیزنی ژاپنی یاد می‌شود، ثابت کرده که خود یک فیلمساز اصیل است. طرح داستان‌های سرگرم‌کننده، کاراکتر‌های جذاب و پویانمایی‌های بی‌نظیر در فیلم‌های او باعث شهرت بین‌المللی وی در بین منتقدان و مردم شده است و او را به یکی از ماهرترین انیمیشن سازان دنیا تبدیل کرده است. در این مقاله از پلازا با زندگینامه هایائو میازاکی بیشتر آشنا خواهیم شد.

در ابتدای بیوگرافی هایائو میازاکی به اوایل زندگی این هنرمند می‌پردازیم. هایائو میازاکی در پنجم ژانویه 1941 (15 دی 1319) در توکیوی ژاپن متولد شد. هایائو میازاکی زندگی نامه نسبتا سختی داشته است؛ کودکی او با اوج جنگ جهانی دوم و سختی‌های دوران جنگ مصادف بود. فضای جنگ حاکم بر ژاپن در دوران کودکی و نوجوانی میازاکی بیش‌ترین تاثیر را بر شکل و حس و حال کارهای او داشت. خانواده‌ وی وضع مالی خوبی داشتند و بیش‌تر آن دارایی از حرفه پدرش بود که مدیر شرکت هواپیمایی میازاکی بود که در زمان جنگ برای هواپیماهای جنگی قطعات یدکی می‌ساخت. تجربه بمباران شبانه اتسونومیا در جولایِ سال 1945 اثری در او بجای گذاشته که هرگز از بین نخواهد رفت.

میازاکی در دوره اول دبیرستان تصمیم گرفت که طراح داستان‌های مصور ژاپنی شود و در این زمینه از کارهای طراحانی چون تتسوجی فوکوشیما (Tetsuji Fukushima)، سوجی یاماکاوا (Soji Yamakawa) و اوسامو تزوکا (Osamu Tezuka) الهام می‌گرفت. هرچند او بسیاری از آثار اولیه خود را به خاطر شبیه بودن طرح‌هایش به کارهای تزوکا از بین برد؛ چون حس می‌کرد از پیشرفتش در زمینه طراحی جلوگیری می‌کند. در دوره دوم دبیرستان میازاکی تحت تاثیر انیمه Panda and the Magic Serpent قرار گرفت و به انیمیشن سازی علاقه‌مند شد. در این میان مادر و مشوق اصلی میازاکی به سل مبتلا شد و مجبور شدند او را در بیمارستان بستری کنند. مدتی بعد هم او را به منزل بردند که در سال 1983 از دنیا رفت.

اما در بیوگرافی هایائو میازاکی فعالیت حرفه‌ای او از کی و کجا آغاز شد؟ هایائو میازاکی کار حرفه‌ای خود را به عنوان انیماتور در سال 1963 در استودیوی انیمیشن سازی توئی (Toei Animation) آغاز کرد و در ساخت بسیاری از آثار کلاسیک ژاپنی همکاری داشت. او در آغاز کار به عنوان یک هنرمند طراح In-between فعالیت می‌کرد و از همان ابتدا توانایی بالایی در زمینه طراحی و نقاشی از خود نشان داد. همچنین ایده‌های بکر و فراوان او سرآغازی برای ساخت انیمیشن‌های موفق بسیاری شد. فیلمهای هایائو میازاکی که وی در استودیوی توئی در ساخت آنها همکاری داشت عبارتند از Doggie March محصول سال 1963 و Gulliver’s Travels Beyond the Moon (سفرهای گالیور به فراسوی ماه) که در آن میازاکی از نحوه پایان داستان ناراضی بود و پیشنهاد داد فیلم را با پایان دیگری بسازند که تهیه‌کنندگان پیشنهاد او را پذیرفتند و از آنجا او و ذهن خلاقش مورد توجه قرار گرفت.

وی در سال 1968 به سمت انیماتور ارشد رسید و مدیر یکی از واحد‌های فعال شرکت شد و همچنان به عنوان طراح و نقاش هم کار می‌کرد. انیمه Prince of the Sun (شاهزاده خورشید) یکی از شاخص‌ترین کارهای او در این سال بود. میازاکی در این کمپانی در کنار یاسواو اوتسوکا (Yasuo Ōtsuka)، از بزرگان صنعت انیمیشن، کار کرد و تعلیم دید. اوتسوکا تاثیر زیادی بر کار میازاکی گذاشت.
منبع: پلازا
 
بالا پایین