Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

حجت بن الحسن العسگری (عج)

  • نویسنده موضوع eLOy
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı امام مهدی (عج)
Konu Başlığı حجت بن الحسن العسگری (عج)
نویسنده موضوع eLOy
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan eLOy

eLOy

مدیر کل انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 21, 2013
ارسالی‌ها
8,741
پسندها
14,844
امتیازها
113
سن
41
محل سکونت
TeHrAn
وب سایت
www.biya2forum.ir
تخصص
نقاشی و خوشنویسی
ماه تولد

اعتبار :







حجت بن الحسن العسگری




به نام خدا



پیشگفتار


از ورای قرون, چون کوهی استوار از صبر, بر اسبی راهوار از عزم می آید… در دستان آسمانیش برای سرکوبی نامردان شمشیر می خروشد, و برای هدایت مردمان قرآن می درخشد؛ می آید چون شهابی درخشان در تیره ترین شب بشریت, می آید چون قامت بلند راستی در جنگل هراس انگیز ناراستیها… عمامه ی محمد (صلی الله علیه و آله) بر سر, پیراهن محمد (صلی الله علیه و آله) در بر, پای افزار محمد(صلی الله علیه و آله) بر پا, قرآن محمد (صلی الله علیه و آله) در سینه, و شمشیر علی در دست؛ با مهر زهرا, و صبر حسن, و شجاعت حسین, و عبادت سجاد, و علم باقر, و صدق صادق, وبردباری کاظم, و رضای رضا و جود جواد, و هدایت هادی, و هیبت عسکری (علیهم السلام) می آید… .

سراپا نماد نبوت و ولایت است, تمام پیامبران را در خویش دارد؛ چون آدم آدمیتی نو را بنیاد می نهد, چون نوح با کوله بار صدها سال درد و ستمکشی بر پشت, خدا را بر کافران می خواند, چون ابراهیم ندای توحید در می دهد و بتها را سرنگون می کند, چون موسی بر فرعونیان ستمگر می شورد, چون عیسی انسانیت مرده را زنده می سازد, و چونان محمد (صلی الله علیه و آله) صلای فلاح عالمیان برمی دارد… .

آیینه ی پرستش حق ازلی است آنگاه که به نماز می ایستد, طنین وحی پیامبران در گفتار او چون به موعظه می نشیند؛ فریادش قرون را در می نوردد و شمشیر خشمش فرعونیان را برای ابد در هرم نابودی دفن می کند.

قیامش که همسنگ قیامت است قیامت دنیا را برمی انگیزد, و ظهورش که مظهر دیانت است دین را بر جهان حکمفرما می سازد؛ دستانش که شاخه های پر بار درخت امامت است زمین را به آسمان پیوند می زند, و گفتارش که قرین وحی خداست فرشتگان را به همسایگی انسان می خواند… .

چون بر می خیزد ضلالت به خاک می افتد, و چون سر برمی دارد هدایت قیام می کند؛ قیامش مسلخ تباهیهاست, و نامش مرگ نامردی ها؛ آغازش پایان جباران است, و دوامش استمرار صلاح درستکاران, غیبتش شب یلدای مشتاقان ستمدیده ی اوست, و ظهورش صبح راستین محبان به جان رسیده ی او …
خلاصه ی زندگی

نامش: پیشوایان معصوم علیهم السلام, پیروان خویش را از ذکر نام امام قائم (علیه السلام) نهی کرده و همین قدر فرموده اند که او همنام پیامبر (صلی الله علیه و آله) و کنیه ی او نیز کنیه ی پیامبر (صلی الله علیه و آله) است, و جایز و روا نیست نام اصلی او را آشکارا بر زبان آورند تا هنگامی که ظهور فرماید.

لقبش: مشهورترین القاب آن گرامی «مهدی», «قائم», «حجت» و «بقیة الله» است.

پدرش: پیشوای یازدهم حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام).

مادرش: بانوی گرامی «نرجس» نواده ی قیصر روم.

تاریخ تولد: جمعه نیمه ی شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری.

محل تولد: شهر سامرا از شهرهای عراق.

اعتقاد به حضرت مهدی موعود در سایر ادیان اعتقاد به امام مهدی موعود (علیه السلام) که مصلحی الهی و جهانی است در بسیاری از مذاهب و ادیان وجود دارد, و نه تنها شیعه که اهل تسنن و حتی پیروان ادیان دیگر مانند یهود و نصاری و زردشتیان و هندویان به ظهور یک مصلح بزرگ الهی اذعان و اعتراف دارند و آنرا ا نتظار می برند.

در کتاب «دید» که نزد هندویان از کتب آسمانی است آمده: پس از خرابی دنیا پادشاهی در آخرالزمان پیدا شود که پیشوای خلایق باشد و نام او منصور باشد, و تمام عالم را بگیرد و بدین خود درآورد و همه کس را از مؤمن و کافر بشناسد و هرچه از خدا خواهد برآید.

و در کتاب «جاماسب» شاگرد زردشت ذکر شده: مردی بیرون آید از زمین تازیان از فرزندان هاشم, مردی بزرگ سر و بزرگ تن و بزرگ ساق و بر دین جد خویش بود با سپه بسیار و روی به ایران نهد و آبادان کند و زمین پر داد کند و از داد وی باشد گرگ با میش آب خورد.

در کتاب «زند» که از کتابهای مذهبی زردشتیان است آمده: آنگاه فیرزوی بزرگ از طرف ایزدان می شود, و اهریمنان را منقرض می سازند و تمام اقتدار اهریمنان در زمین است و در آسمان راه ندارند, و بعد از پیروزی ایزدان و برانداختن تبار اهریمنان, عالم کیهان به سعادت اصلی خود رسیده بنی آدم بر تخت نیکبختی خواهند نشست.

و در تورات, در سفر تکوین از دوازده امام که از نسل اسماعیل پیامبر بوجود می آیند سخن گفته شده است:« و در حق اسماعیل ترا شنیدم اینک او را برکت داده ام و او را بارور گردانیده به غایت زیاد خواهم نمود و دوازده سرور تولید خواهد نمود و او را امت عظیمی خواهم نمود.»

و در مزامیر حضرت داود (علیه السلام) نوشته است: «… و اما صالحان را خداوند تأیید می کند… صالحان وارث زمین خواهند بود و در آن تا همیشه ساکن خواهند بود.»

و در قرآن کریم نیز ذکر شده است: « ولقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون»

ما در زبور(داود) بدنبال ذکر (یعنی تورات) نوشتیم که بندگان شایسته ی ما وارث زمین خواهند شد.

و باز قرآن می فرماید: « وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا»

خداوند به کسانی از شمایان که ایمان آورده اند و کارهای شایسته کرده اند وعده داده است که آنان را در زمین خلیفه و جانشین سازد چنانکه گذشتگان راخلافت و جانشینی بخشید و دینی را که خدا بر ایشان پسندیده است برقرار نماید و ترس آنان را به ایمنی تبدیل کند که مرا عبادت می کنند و چیزی را شریک من قرار نمی دهند.

این گونه آیات نمونه ای از آن ذکر شد گواه آن است که سرانجام, جهان در دست بندگان شایسته ی الهی قرار خواهد گرفت و این میراث به آنان خواهد رسید و به مقام رهبری و پیشوایی جهانیان نائل خواهند آمد. اگر بشر از مسیر صحیح و راه خدا منحرف مانده و تا عمق پرتگاههای انحراف و پستی سقوط و نزول کرده است, در واقع به حد نهایی این قوس نزولی چیزی نمانده است و به زودی وجدان بشریت بیدار می شود و در می یابد که با تکیه بر زور و توانایی خرد و اندیشه ی خود و تکنیک و علوم مادی نمی تواند نظم و عدالت و سعادت فراگیر را در جهان مستقر سازد, و راهی جز این ندارد که مناسبات خود را بر اساس ایمان و وحی و پذیرش ولایت الهی استوار سازد و با رهبری مصلحی الهی و جهانی خود را از گرداب خطرها نجات بخشد و راه کمال را بپیماید تا حکومتی جهانی براساس عدالت همراه با امنیت, صفا و صمیمیت برقرار گردد.

میلاد امام

دوازدهمین پیشوای آسمانی اسلام حضرت حجة بن الحسن المهدی (صلوات الله علیه و علی ابائه) در اوان سپیده دم جمعه نیمه ی شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری, مطابق ۸۶۸ میلادی در شهر «سامرا» درخانه امام یازدهم (علیه*السلام) چشم به جهان گشود.

پدر گرامی او پیشوای یازدهم حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام), و مادرش بانوی بزرگوار «نرجس» که «سوسن» و «صیقل» نیز نامیده شده و دختر «یوشعا» پسر قیصر روم, و از نسل «شمعون» یکی از حواریون مسیح (علیه السلام) است. نرجس چنان بافضیلت بود که «حکیمه» خواهر امام هادی (علیه السلام) که خود از بزرگان بانوان خاندان امامت است او را سیده ی خود و سیده خانواده ی خود , و خود را خدمتگزار او خطاب کرد.

«حکیمه» هرگاه خدمت امام عسکری (علیه السلام) می رسید دعا می کرد خداوند به او فرزندی عطا فرماید؛ می گوید: یکروز که مطابق عادت به دیدار امام عسکری (علیه السلام) رفته بودم همان دعا را تکرار کردم, آن گرامی فرمود: فرزندی که دعا می کنی خدا به من عطا فرماید امشب به دنیا می آید.

«نرجس» پیش آمد تا کفش مرا درآورد, و گفت: بانوی من کفشت را به من بده.

گفتم: تو سرور و بانوی منی, به خدا سوگند نمی گذارم کفش مرا درآوری, و نمی گذارم به من خدمت کنی, من بر روی چشم خویش ترا خدمت می کنم.

امام عسکری (علیه السلام) سخن مرا شنید و فرمود: عمه خدا به تو پاداش نیکو دهد.

تا غروب نزد او بودم, و کنیز را صدا زدم و گفتم. لباس مرا بیاور تا بروم, امام فرمود: عمه, امشب نزد ما بمان زیرا امشب مولودی که نزد خدای متعال گرامی است به دنیا می آید که خدا بوسیله ی او زمین را پس از مردن زنده می گرداند.

عرض کردم: سرور من از چه کسی متولد می شود؟ من در نرجس اثری از حمل نمی بینم!

فرمود: از نرجس نه غیر او.

من برخاستم و نرجس را دقیقاً جستجو کردم, هیچ اثری از حاملگی در او نبود, به سوی امام بازگشتم و او را از کار خود آگاه ساختم, امام تبسم کرد و فرمود: سپیده دم بر تو آشکار می شود که او فرزندی دارد, زیرا او نیز همچون مادر موسی کلیم الله است که حمل او آشکار نبود, و کسی تا هنگام ولادت نمی دانست, زیرا فرعون در جستجوی موسی(برای آنکه چنان طفلی بوجود نیاید) شکم زنان حامله را می درید, و این (طفل که امشب متولد می شود) مانند موسی (علیه السلام) است (طومار حکومت فرعونان را درهم خواهد پیچید) و در جستجوی اویند.

«حیکمه» می گوید: من تا سپیده دم مراقب نرجس بودم, و او با آرامش نزد من خوابیده بود, و هیچ حرکتی هم نمی کرد, تا در شب و به هنگام طلوع فجر هراسان از جای جست, من او را در آغوش گرفتم ونام خدا را بر او خواندم.

امام (علیه السلام) ـ از اطاق دیگر ـ صدا زد: «انا انزلنا» را بر او بخوان! و من خواندم و از نرجس حالش را جویا شدم, گفت: آنچه مولای من به تو خبر داد آشکار شده است.

من همچنانکه امام فرمان داده بود به خواندن «انا انزلنا» ادامه دادم, در این هنگام جنین از درون شکم با من همصدا شد و همچنانکه من انا انزلنا می خواندم او نیز می خواند, و بر من سلام کرد. سخت هراسان شدم, امام (علیه السلام) صدازد: از امر خدای متعال تعجب مکن , خدای متعال ما ـ ائمه ـ را در کوچکی به حکمت گویا می سازد و در بزرگی حجت در زمین قرار می دهد.

هنوز سخن امام به پایان نرسیده بود که نرجس از نزد من ناپدید شد چنانکه گویی پرده یی میان من و او آویخته اند که او را نمی دیدم؛ فریاد کشیدم و به سوی امام دویدم, امام فرمود: عمه بازگرد, او را درجای خویش خواهی یافت.

بازگشتم, و طولی نکشید که حجاب میان من و او برطرف شد و نرجس را دیدم که چنان در نور غرق است که چشمم را از دیدنش می پوشاند, و پسری را که متولد شده بود دیدم که در سجده است و به زانو افتاده و انگشتان سبابه بلند کرده و می گوید:« اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و ان جدی محمداً رسول الله صلی الله علیه و آله و ان ابی امیرالمؤمنین» و آنگاه بر امامت یکایک تا خودش گواهی داد, و گفت: بارخدایا! میعاد مرا عملی ساز, و کارم را به سرانجام برسان, و گامم را استوار بدار, و زمین را بوسیله ی من از عدل و داد پر کن…»

نام، کنیه و القاب

نام و کنیه امام عصر(علیه السّلام) همان نام و کنیه پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) است. در برخی روایات آمده است:

تا زمانی که خداوند، زمین را به ظهور او و استقرار دولتش زینت نبخشیده است، بر کسی روا نیست که نام و کنیه آن حضرت را بر زبان جاری سازد.[۱] بر همین اساس، عده‏ای از فقیهان، قائل به حرمت نام بردن از آن حضرت به نام واقعی‏اش شده و عده‏ای دیگر نیز این امر را مکروه دانسته‏اند. بیشتر فقیهان، نهی از نام بردن حضرت را خاص زمان غیبت صغرا و شرایطی شمرده‏اند که بیم خطر جانی برای آن حضرت وجود داشت.[۲] به دلیل وجود روایات یادشده، شیعیان، آن حضرت را با القاب مختلفی چون: حجّت، قائم، مهدی، خلف صالح، صاحب، صاحب الزّمان، صاحب‏الدار می‏نامیدند و در دوران غیبت کوتاه آن امام، ارادتمندان و دوستداران حضرتش با تعبیرهایی چون «ناحیه مقدسه» از ایشان یاد می‏کردند.[۳]

پنهان بودن میلاد امام

تاریخ دوران بنی امیه و بنی عباس, به ویژه از زمان امام ششم حضرت صادق (علیه *السلام)به بعد، گواه آنست که خلفاء نسبت به امامان معصوم بسیار حساس شده بودند,و این بدان جهت بود که آن گرامیان بسیار مورد توجه جامعه بودند, و هر چه زمان پیش می*رفت نفوذ آنان بیشتر و علاقه ی مردم به آن بزرگواران افزونتر می*شد, تا آنجا که خلفاء عباسی حکومت را در معرض خطر می*دیدند, به ویژه شهرت داشت مهدی موعود (علیه*السلام) از نسل پیامبر و از دودمان امامان معصوم و حضرت عسکری بوجود خواهد آمد و دنیا را از عدل و داد پر می سازد؛ از این رو امام عسکری (علیه*السلام) سخت مورد مراقبت بود و همانند پدر و جد و جد اعلای خویش در مرکز حکومت عباسی «سامرا» زیر نظر قرار داشت, و از سوی عباسیان کوشش می شد تا از به وجود آمدن و پرورش کودک موعود جلوگیری شود, ولی مشیت الهی بر حتمیت این تولد قرار گرفته بود و تلاش آن بی ثمر ماند, و خدای متعال ولادت او را همانند موسی مخفی قرار داد؛ در عین حال اصحاب خاص امام عسکری (علیه السلام) بارها امام موعود را در زمان حیات پدرش دیدند, و به هنگام درگذشت حضرت عسکری (علیه السلام) نیز امام عصر (عج) ظاهر شد و بر جنازه ی پدر نماز گزارد و مردم او را مشاهده کردند و پس از آن غایب گردید.

از هنگام تولد امام قائم (علیه السلام) تا شهادت پدرش حضرت عسکری (علیه السلام) بسیاری از بستگان و یاران ویژه ی امام یازدهم موفق به دیدار او شدند یا از وجود او در خانه ی امام آگاه گشتند؛ اصولاً روش امام عسکری (علیه السلام) چنین بود که در عین پنهان داشتن فرزند ارجمند خویش, در فرصتهای مناسب یاران مورد اطمینان را از وجود او آگاه می فرمود تا آنان به شیعیان برسانند و پس از او در گمراهی نمانند؛ برای نمونه به چند مورد اشاره می کنیم:

۱ـ «احمد بن اسحاق» که از بزرگان شیعه و پیروان ویژه امام عسکری (علیه السلام) است می گوید: « خدمت امام عسکری (علیه*السلام) شرفیاب شدم, و می خواستم در مورد جانشین پس از او پرسش کنم, و آن گرامی بدون آنکه سؤال کنم فرمود: ای احمد, همانا خدای متعال از آن هنگام که آدم را آفرید زمین را از حجت خدا خالی نگذاشته و نیز تا قیامت خالی نخواهد گذاشت, به جهت حجت خدا از اهل زمین رفع بلا می شود و باران می بارد وبرکات زمین خارج می گردد.

عرض کردم: ای پسر رسول خدا, امام و جانشین پس از شما کیست؟

آن حضرت با شتاب به درون خانه رفت و بازگشت درحالیکه پسری سه ساله که رویی همانند ماه تمام داشت بر دوش خویش حمل می کرد و فرمود: ای احمد بن اسحاق, اگر نزد خدای متعال و حجتهای او گرامی نبودی این پسرم را به تو نشان نمی دادم, همانا او همنام رسول خدا و هم کنیه ی اوست, او کسی است که زمین را از عدل و داد پر می سازد و همچنانکه از ظلم و جور پر شده باشد. ای احمد بن اسحاق مثل او در این امت مثل «خضر» (علیه السلام) و «ذوالقرنین» است, سوگند به خدا غایب می شود بطوریکه در زمان غیبت او از هلاکت نجات نمی یابد مگر کسی که خداوند او را بر اعتراف به امامت وی ثابت قدم بدارد و موفق سازد که برای تعجیل فرج او دعا کند.

عرض کردم: سرور من, آیا نشانه ای دارد که دل من به آن اطمینان (بیشتری) پیدا کند؟

( در این هنگام) آن پسر به عربی فصیح گفت:« منم بقیة الله در زمین, همانکه از دشمنان خدا انتقام می گیرد, ای احمد بن اسحاق پس از مشاهده ی عینی دنبال اثر نگرد…»

مرحوم صدوق می فرماید این روایت را به خط «علی بن عبدالله وراق» یافتم و از او پرسیدم آنرا برای من از «سعد بن عبدالله» و او از «احمد بن اسحاق» نقل کرد.
۲ـ «احمد بن حسن بن اسحاق قمی» می گوید: هنگامی که خلف صالح ـ حضرت مهدی علیه السلام ـ متولد شد نامه ای از مولای ما ابو محمد حسن عسکری (علیه السلام) برای جدم «احمد بن اسحق» آمد که در آن امام به خط خودش ـ همان خطی که فرمانها و نامه های امام با آن صادر می شد ـ نوشته بود: برای ما فرزندی متولد شد, لازم است خبر تولد او را پنهان بداری و به هیچ کس از مردم بازگو نکنی, ما کسی را بر این تولد آگاه نمی کنیم جز خویشاوند نزدیک را به جهت خویشاوندی, و دوست را به جهت ولایتش, دوست داشتیم خبر این تولد را به تو اعلام کنیم تا خداوند به جهت آن ترا مسرور سازد, همچنانکه ما را مسرور ساخت. والسلام.

۳ـ بانوی گرامی و پرهیزکار «حکیمه» عمه ی امام, « نسیم» خادم امام عسکری (علیه السلام) «ابوجعفر محمد بن عثمان عمری», « حسن بن الحسن العلوی», « عمرو الاهوازی», «ابو نصر خادم», « کامل بن ابراهیم», « علی بن عاصم کوفی», « عبدالله بن عباس علوی», «اسماعیل بن علی», «یعقوب بن یوسف ضراب» و «اسماعیل بن موسی بن جعفر»، « علی بن مطهر», «ابراهیم بن ادریس», « طریف خادم» و «ابوسهل نوبختی» از جمله کسانی هستند که از تولد امام موعود (علیه السلام) اطلاع یافته و از آن خبر داده اند.

۴ـ «جعفر بن محمد بن مالک» از جماعتی از شیعه نقل می کند که امام عسکری (علیه السلام) به آنان فرمود: آمده اید از حجت بعد از من سؤال کنید؟

عرض کردند: آری.

ناگاه پسری چون پاره ی ماه که از هرکس به آن حضرت شبیه تر بود نمایان شد؛ امام فرمود: این امام و جانشین من بر شماست, فرمانش را اطاعت کنید و پراکنده نگردید که هلاک می شوید, آگاه باشید که شما پس از این او را نمی بینید تا عمر او کامل شود, از «عثمان بن سعید» (اولین نایب خاص از نواب اربعه ی امام زمان (علیه السلام) ) آنچه را می گوید بپذیرید و فرمان او را اطاعت کنید که او جانشین امام شماست و کار بدست اوست.

۵ـ «عیسی بن محمد جوهری» می گوید: من و گروهی جهت تهنیت تولد حضرت مهدی (علیه السلام) خدمت امام عسکری (علیه السلام) رفتیم, و برادران ما خبر داده بودند که حضرت مهدی شب جمعه در ماه شعبان هنگام طلوع فجر بدنیا آمده است. وقتی بر امام عسکری وارد شدیم پیش از عرض سلام به او تهنیت عرض کردیم… قبل از آنکه سؤالی کنیم فرمود: در میان شما کسی است که این سؤال را در دل دارد که فرزندم مهدی کجاست؛ من او را نزد خدا بودیعه گذاشتم چنانکه مادر موسی آنگاه که موسی را در صندوق نهاد و به دریا افکند, او را نزد خدا بودیعه گذارد تا سرانجام خدا او را به او برگرداند.

امام قائم (علیه السلام) هیچ رژیمی و حکومتی را حتی از روی تقیه هم به رسمیت نشناخته و نمی شناسد و مأمور به تقیه از حاکمی و سلطانی نیست و تحت حکومت و سلطنت هیچ ستمگری در نیامده و در نخواهد آمد؛ وقتی ظهور قرماید بیعتی با کسی ندارد« یقوم القائم و لیس لاحد فی عنقه عهد و لا عقد ولا بیعة» چرا که باید مطابق واقع عمل کند و دین خدا را بطور کامل و بی هیچ پرده پوشی و بیم و ملاحظه ای اجرا و در جامعه مستقر سازد, بنابراین جای عهد و میثاق با کسی و مماشات و مراعات نسبت به کسی باقی نمی ماند.

پی نوشت :[۱]- إعلام الوری و بأعلام الهدی، ج ۲، ص ۲۱۳
[۲]- ر.ک: سید محسن امین، سیره‏معصومان، ترجمه: علی حجتی کرمانی، ج ۶ ، صص ۲۶۳ ـ ۲۶۱٫
[۳]- ر.ک: إعلام الوری بأعلام الهدی، ج ۲، ص ۲۱۳٫
ادامه دارد ……
ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : ketabdar
مقالات مرتبط
• حجت بن الحسن العسگری (۱)
• حجت بن الحسن العسگری (۲)

برگرفته از سایت : راسخون




 
بالا پایین