Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

پرسش و پاسخ آیت الله سیستانی

  • نویسنده موضوع *JujU*
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı استفتائات
Konu Başlığı پرسش و پاسخ آیت الله سیستانی
نویسنده موضوع *JujU*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *JujU*

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

ا

[h=1] اجرت[/h] 1 پرسش: دريافت مزد در مقابل خواندن عقد ازدواج جائز است؟ پاسخ: گرفتن پول براي خواندن عقد ازدواج اشکال ندارد.



۲ پرسش: كارمند بانكى يا مؤسسه اى، بخشى از كار روزانه اش مربوط به امور قرض ربوى يا فعل حرام ديگر است. اصل عمل و اخذ اجرت در برابر آن چه حكمى دارد؟

پاسخ: كار مربوط به معاملات ربوى حرام و اجرت در مقابل آن نيز حرام است و مالك نمي شود.




۳ پرسش: دريافت مزد در مقابل خواندن نماز ميت جائز است؟ پاسخ: دريافت مزد، براي نماز ميت ـ به احتياط واجب ـ جايز نيست.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1] الكل
[/h]1 پرسش: آيا همه انواع الكل پاك است؟ پاسخ: به نظر آيت الله سيستانى (دام ظله) همه انواع الكل پاك اند، اما خوردن آنها جايز نمي باشد.



۲ پرسش: حكم الكل سفيد و الكل صنعتى مثلاً در تركيبات بعضى از عطرها چنانچه بر بدن ماليده شود آيا بدن نجس مي شود؟ پاسخ: پاك است .




۳ پرسش: استفاده از ژل مو که داراي ترکيب الکل مي باشد، در نماز اشکال دارد؟ پاسخ: اشکال ندارد.




۴ پرسش: استفاده كردن از ادكلن كه تركيب الكل دارد چه حكمى دارد؟ پاسخ: جايز است.




۵ پرسش: آيا مي توانیم با لباس آغشته به عطر و يا ادکلن نماز بخوانيم ؟ پاسخ: مي توانيد .




۶ پرسش: عطر هايي که داراي الکل اتيليک هستند پاک هستند ياخير ؟ پاسخ: پاک است .


۷ پرسش: آيا مصرف لوازم آرايشي که الکل دارند اشکال دارد؟ مصرف محلولهاي موضعي که براي پوست تجويز مي شود و الکل دارد چطور ؟ پاسخ: اشکال ندارد.




۸ پرسش: آيا خوردن الکل حرام است؟ حتي اگر مصرف دارويي نداشته باشد ولي انسان مست نشود؟ پاسخ: حرام است، اگر نوشيدن مقدار زياد آن موجب مستي بشود خوردن اندک آن هم جايز نيست.



۹ پرسش: استفاده از داروهايي که در آنها مقداري الکل مخلوط شده است (مثلاً 10%) جايز است ؟ پاسخ: جايز نيست، مگر در صورت اضطرار.




۱۰ پرسش: آيا الکل طبي نجس است؟ پاسخ: نجس نيست.

11پرسش: آيا الکل سفيدي که از داروخانه ها جهت ضد عفوني و پاک کنندگي تهيه مي شود نجس مي باشد؟

پاسخ: پاک است.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]اموال عمومى[/h]پرسش: تصدي و مالكيت اموال عمومي بر عهده كيست ؟ پاسخ: بر عهده مجتهد جامع الشرائط مورد قبول عامه مردم و به احتياط واجب بايد اعلم نيز باشد.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1] استحاضه
[/h]1پرسش: در استحاضه کثيره آمده که اول وضو بگيريم بعد غسل کنيم حال اگر کسی ندانسته اول غسل بعد وضو بگيرد چه حکمی دارد؟ پاسخ: وضو در استحاضه کثيره با انجام غسل لازم نيست.


۲ پرسش: اگرزني پس از سن يائسگى باز هم خون ببيند چه حكمى دارد ؟ پاسخ: خونى كه خانمها بعد از شصت سال قمرى مى بينند استحاضه است .



۳ پرسش: زني که در ماه مبارک رمضان استحاضه ميشود ايا در ان ايام بايد روزه بگيرد يا خير ؟ پاسخ: بايد روزه بگيرد.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1] اعتكاف
[/h]1پرسش: اگر روزه برای كسی ضرر داشته باشد اعتكاف او چه حكمی دارد؟ پاسخ: نمی تواند معتكف شود.


۲ پرسش: اگر زنی روز آخر اعتكاف دچار عذر شرعی شود آیا اعتكاف در سال بعد بر او واجب است؟ پاسخ: واجب نیست.



۳ پرسش: ملاقات وگفتگوی اعتكاف كننده با اعضای خانواده اش، همسر، خواهر، مادر در طول اعتكاف چه حكمی دارد؟ پاسخ: اشكال ندارد.



۴ پرسش: در ايام اعتكاف در مسجد دانشگاه، رفتن به كلاس و شركت در درس جايز است ؟ پاسخ: موجب بطلان اعتكاف است .



۵ پرسش: گفتگو با تلفن همراه در مسجد در ايام اعتكاف جايز است ؟ پاسخ: مانعى ندارد .



۶ پرسش: آيا مي توان در ايام البيض ( اعتکاف ) نيت به روزه قضاء عن ماء في الذمه گرفت؟ پاسخ: اشکال ندارد .



۷ پرسش: آيا ميتوان براي غسل ام داوود از محل اعتکاف خارج شد ؟ بر فرض خروج باعث بطلان اعتکاف ميشود ؟ و چه احکامي از قبيل قضا و کفاره بر مکلف واجب ميشود ؟ پاسخ: جايز نيست خارج شود زيرا استحباب ان ثابت نيست و اگر خارج شد کفاره ندارد ولي اگر نذر کرده باشد بايد دوباره انجام دهد و اگر نذر معين بوده يا در روز سوم بوده احتياطا بايد قضا کند.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]اذان و اقامه
[/h] 1پرسش: آيا اذانى كه از صدا وسيما پخش مى شود براى ما كافى است در علم به دخول وقت يا نه؟ پاسخ: بايد اطمينان به دخول وقت پيدا كنيد.


۲ پرسش: آيا در روز جمعه ممكن است اذان ظهر 15 دقيقه قبل از دخول وقت شروع شود؟ بخاطر اينكه در خطبه جمعه زياد وقت حاصل شود؟ پاسخ: اذان بايد در اول وقت گفته شود نه قبل از دخول وقت.



۳ پرسش: حكم اذان و اقامه چيست؟ كدام يك واجب است؟ پاسخ: هر دوي آنها مستحب مؤكد است.



۴ پرسش: اگر بين دو نماز به اندازه ده دقيقه (دعا خواندن) فاصله بيفتد، آيا اذان نماز دوم باز هم ساقط است؟ و اگر كسى اذان دوم را در اين شرايط مى گويد حكم نماز او چيست؟ پاسخ: ساقط است، به هر حال به نمازش ضررى نمى زند.



۵ پرسش: خواندن اذان و اقامه در مسجد وقتي نماز جماعت برقرار است براي ماموم يا کسي که مي خواهد نماز خود را فرادي بخواند به عنوان يک عمل مستحبي لازم است ؟ پاسخ: اذان و اقامه در چنين مواردي ساقط است .
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]ازدواج دائم[/h]1پرسش: آيا زن و مرد مى توانند از راه دور از پشت تلفن صيغه عقد را خوانده و به عقد دائم هم در آيند؟ پاسخ: مانعى ندارد.


۲ پرسش: با توجه به اينكه نكاح با دو خواهر به صورت جمعاً ممنوع است، حكم ازدواج دو قلوهاى به هم چسبيده چگونه است؟ پاسخ: نمى توانند با هيچ كس ازدواج نمايند.



۳ پرسش: ضمن عقد شرطى با اين مضمون وجود دارد كه، هر گاه زن ومرد بخواهند از هم جدا شوند مرد متعهّد است كه نصف دارايى حاصله در دوران زندگى مشترك را بلا عوض به زن انتقال دهد حكم شرعى قرار دادن اين شرط چيست؟ پاسخ: مانعى ندارد .



۴ پرسش: اگر پدر دختر وجد پدرى او مرده باشند اجازه گرفتن از عمو براى ازدواج لازم است ؟ پاسخ: اجازه عمو لازم نیست .



۵ پرسش: حكم ازدواج اينجانب با دخترى نجيب و پاكدامن كه هر دو همديگر را مى خواهيم با علم به اينكه او مى داند همسرى با سه فرزند دارم و او راضى به ازدواج با من مى باشد در ضمن با همسرم موضوع را در ميان گذاشته ام اما او راضى به اين ازدواج نيست با اينكه در زندگى هيچ كم و كسرى در حق او نكرده ام و او اين موضوع را خوب مى داند چيست؟
پاسخ: ازدواج شما اشكال ندارد و رضايت همسر شرط نيست مگر در ضمن عقد ازدواج شرط كرده باشید ازدواج مجدّد نكنيد كه بايد به شرط وفا نمائيد ولى به هر حال ازدواج شما صحيح است و در صورتيكه دختر باكره باشد (يعنى اولين ازدواج او است) رضايت پدر يا جد پدرى شرط است.



۶ پرسش: شخصى با خانمى ازدواج كرده است كه قبلاً آن خانم مرتكب زنا شده مرد قبل از ازدواج از ارتكاب زنا توسط آن خانم مطلع بوده علیرغم آن با او ازدواج كرده زن به شدّت پشيمان است در اين صورت تكليف شوهر نسبت به مردى كه با زنش مرتكب زنا شده است چيست ؟ پاسخ: تكليفى بر ايشان نيست.



۷ پرسش: در صورتى كه ميّت به طور طبيعى زنده شود (مثلاً با دعا يا تصرف ولايى يا رجعت) يا در مواردى كه زن بايد در عده وفات باشد مانند مرتد شدن زوج يا طلاق حاكم در زوج مفقود الاثر بعد از رفع مانع (توبه، رجوع از ارتداد، عودت زوج مفقود الاثر) حكم رجوع زوج به زوجه را شرعاً بيان نماييد ؟ پاسخ: رجوع جايز نيست بجز در مورد مفقود الاثرى كه در ايام عده پيدا شود و مرتد ملى اگر قبل از انقضاء عده توبه كند زوجيّت بحالِ خود باقى است و در فطرى اگر مرتدّ در اثناء عده توبه كرد و رجوع كرد احتياط ترك نشود .



۸ پرسش: مقصود از باكره چيست؟ پاسخ: مقصود از باكره كسى است كه از روى عقد شرعى دخول به او قبُلاً يا دُبُراً نشده باشد .



۹ پرسش: مى دانيم كه نكاح خواهر زن در صورتى كه خود زن در عده طلاق باشد باطل است و بعد از پايان عدّه عقد با خواهر زن جايز است. حال مى خواهم بپرسم در صورتيكه دو خواهر از دو مادر باشد يعنى مادر هر كدام غير از مادر ديگرى باشد در اينصورت چه حكمى دارد؟ پاسخ: فرقى نمى كند وحكم به بطلان ازدواج با خواهر زن در عده طلاق رجعى ونيز در عده متعه از باب احتياط واجب مى باشد.



۱۰ پرسش: آيا ازدواج در اسلام يک امر لازم و واجب است؟ آيا يك مسلمان مى تواند تجرّد را انتخاب كند وازدواج نكند (بشرط اينكه مرتكب گناه نشود)؟ پاسخ: واجب نيست مگر اين كه انسان بداند بدون آن در گناه مى افتد .


۱۱ پرسش: در صورتى كه مطابق نظر شريف حضرتعالى عدم بكارت (ثيـبوبت) عيب محسوب مى شود بفرمائيد: آيا صرف عدم بكارت (ولو بكارت به صورت شرط يا وصف در نكاح نيامده باشد) موجب حق فسخ يا تقليل مهرّيه به نفع زوج مى شود؟ پاسخ: صرف عدم بكارت (كه عقد مبنىّ بر آن واقع نشده است) موجب حق فسخ نمى شود و شوهر مى تواند تفاوت بين مهر باكره و ثيّب را بالنسبه كم كند .



۱۲ پرسش: آيا زن در حال عادت ماهانه (حيض) مى تواند نكاح يا عقد كند ؟ پاسخ: اشكال ندارد .



۱۳ پرسش: 1ـ مرد صيغه عقد را به چه صورتى مى تواند بخواند؟ 2ـ آيا حتما بايد عربى خوانده شود؟ 3ـ آيا حتما بايد بدانيم كه عدّه گرفته است؟ 4ـ اگر مشهور به زنا باشد مى توان با او ازدواج كرد؟ پاسخ: 1ـ زن مي تواند (بعد از تعيين مدّت ومَهر) بگويد: (مَتعتك نفسي في المدة المعلومة على المهر المعلوم) و مرد هم بگويد : (قبلتُ).
2ـ بنابر احتياط واجب با فرض تمكن از عقد عربى عقد فارسى خوانده نشود.
3ـ لازم نيست مگر اينكه سابقاً در عده بوده و احتمال بدهد هنوز عده اش ادامه دارد كه در اين صورت اگر زن متهم باشد به احتياط واجب تحقيق نمايد .
4ـ به احتياط واجب جايز نيست مگر اينكه توبه كند .



۱۴ پرسش: من جوانى هستم 24 ساله وقصد دارم با دخترى ازدواج نمايم كه در اروپا زندگى مى نمايد واز نظر حجاب كمى سهل*انگار است ، مثلا با موى برهنه رفت وآمد مى كند. حال اگر بخواهم با اين قبيل اشخاص ازدواج نمايم ، آيا از نظر احكام خداوند در اين دنيا ودر دنياى آخرت مسئوليت وبازخواستى براى من وجود دارد؟ پاسخ: قبل از ازدواج مسئوليتى نداريد ولى بعد از آن مسؤول حفظ حجاب او هستيد وبايد اورا از بيرون رفتن بدون حجاب منع كنيد پس بايد از هم اكنون محاسبه كنيد كه آيا مى توانيد با چنين زنى اينطور برخورد نماييد و وظيفه تان را انجام دهيد.



۱۵ پرسش: خواهرزنم زنى مطلقه بوده وداراى دو فرزند مى باشد ومجبور به زندگى با ما مى باشد ، به علت اين كه هر دو جوان هستيم براى اجتناب از گناه آيا مى توانم ايشان را صيغه نموده به شرطى كه فقط با هم محرم شويم ودر نهايت در حد لمس كردن دست ويا كارهايى از اين قبيل كه بعضى اوقات اتفاق مى افتد حرام نباشد؟ در ضمن ايشان راضى به ازدواج با كسى نيست ، در صورت منفى بودن مرا راهنمايى فرماييد؟ پاسخ: هر عقدى که ميان شماصورت بگيرد باطل است و بهتر است او را به ازدواج با شخصى مناسب راضى نماييد واين، راه حل مشكل شما است.



۱۶ پرسش: اگر يك مرد متأهل بنا به مسائل پزشكى با زن خود كه حامله است. بمدت يكسال نزديكى نكند آيا بعد از زايمان زنش مى بايست صيغه را مجدد بخوانند؟ يا خير و در طول مدت يكسال خواهر همين زن را كه خود مطلقه مى باشند را مى توان صيغه كرد؟ پاسخ: احتياجى به تجديد عقد نكاح نيست، و در مدت مزبور نمى تواند خواهر وى را صيغه كند.



۱۷ پرسش: آيا خواندن صيغه محرميت در موقع خواستگارى لازم است يا اختيارى؟ پاسخ: اختيارى است البته با رعايت بقيه شرائط .



۱۸ پرسش: عقد سيد با غير سيد چه حكم دارد؟ بعضى ها مى گويند اين عقد حرام است؟ چون موجب اهانت سادات مى باشد، آيا اين گفتار با موازين شرعى تطبيق مى كند؟ پاسخ: اشكال ندارد.



۱۹ پرسش: مردى با خانمى ازدواج كرده است كه از شوهر قبلى خود دخترى دارد بعد از مدتى شوهر دوم با دختر همسر خود زنا مى كند آيا با اين زنا به همسر خود که مادر اين دختر هست حرام مى شود يا خير؟ پاسخ: حرام نمى شود.



۲۰ پرسش: پس از ازدواج دائم با دختر سيده آيا ازدواج با ديگرى جايز است يا خير؟ پاسخ: مانعى ندارد.

۲۱ پرسش: اگر دختر و پسرى بخواهند با هم ازدواج کنند ولى براى شناخت و آشنايي بخواهند قبل از ازدواج دائم ازدواج موقتى داشته باشند ولى پدر دختر اجازه ندهد آيا دختر و پسر مى توانند بدون اذن پدر دختر به عقد موقت يکديگر درآيند؟ پاسخ: جايز نيست و عقد باطل است .



۲۲ پرسش: عاشق دخترى شده ام كه به هيچ عنوان نمى توانم دست از او بكشم ولى او سنى است در صورتى كه از ازدواج با سنى بدم مى آيد چه كنم؟ پاسخ: ازدواج با وى مانعى ندارد و انشاء الله بعد از ازدواج هدايت مى شود .



۲۳ پرسش: آيا به حرف يك مرد كه صادقانه با ما صحبت مى كند و مى خواهد با ما ازدواج كند باور كنيم يا نه؟ پاسخ: بايد خيلى مراقب باشيد .



۲۴ پرسش: آيا ازدواج با خواهر زن به اجازه زن احتياج دارد؟ اصولا مى توان با خواهر زن ازدواج كرد يا نه؟ پاسخ: جمع بين دو خواهر در ازدواج جايز نيست ولى پس از فوت زن اول يا طلاق دادن و انقضاء عده رجعيه مى تواند با خواهر او ازدواج كند .



۲۵ پرسش: اگر دخترى را فقط براى محرميت و بدون ازاله بكارت صيغه كنند در فرض آنكه دختر به سنى رسيده باشد كه صلاح و مصلحت خويش را تشخيص بدهد و آيا باز هم اجازه پدر او لازم است؟ اگر ترس وقوع در حرام باشد چطور؟ پاسخ: اجازه پدر يا جد پدري در اين صورت هم شرط است البته اگر دختر در شئون زندگي خود مستقل است - به احتياط واجب - اجازه لازم است.



۲۶ پرسش: شوهر من موقع عقد با كارم كه معلمى است موافق بود ولى الان مى گويد راضى نيستم كه سر كار بروى تكليف من چيست؟ پاسخ: در اين فرض نمى تواند شما را منع كند .



۲۷ پرسش: آيا براى ازدواج دختر رضايت پدر شرط است؟ پاسخ: اذن پدر يا جدَ پدري شرط است و همچنين است به احتياط واجب اگر دختر در شئون زندگي خود مستقل باشد .



۲۸ پرسش: آيا مطلقه ثلاثه به وسيله وطى محرم محلل (مانند وطى در حال احرام يا روزه واجب يا حيض و نفاس يا تنگى وقت نماز واجب يا بالغ نبودن زوجه يا وطى منتهى به افضاى غير بالغه يا …)، بر زوج اول حلال مى شود؟ پاسخ: حلال مي شود .



۲۹ پرسش: بهترين سن براى ازدواج چه سنى است؟ پاسخ: سنى كه بتواند زندگى را اداره كند .



۳۰ پرسش: شرايط ازدواج دايم با اهل كتاب چيست؟ پاسخ: ازدواج دائم با اهل كتاب به احتياط واجب جايز نيست .
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

ازدواج دائم
[h=1][/h]

۳۱ پرسش: چرا يك زن مسلمان نمى تواند با مردى غير مسلمان ازدواج نمايد؟ پاسخ: طبق روايات معتبره ازدواج زن مسلمان با مرد غير مسلمان صحيح نيست .



۳۲ پرسش: چرا مرد نمى تواند دو خواهر را بطور همزمان به نكاح خويش درآورد؟ پاسخ: خداوند در قرآن مجيد نسبت به حرمت جمع بين دو خواهر مى فرمايد (حرمت عليكم امهاتكم … و ان تجمعوا بين الاختين الا ما قد سلف) سوره نساء آيه 23 .



۳۳ پرسش: اگر دخترى كه شاغل و استقلال مالى دارد و فقط در منزل پدرى زندگى مى كند و عاقل و بالغ مى باشد (34 ساله) نياز به اذن پدر دارد؟ پاسخ: بله به احتياط واجب اذن لازم است .



۳۴ پرسش: چنانچه زنى در كودكى (5 سالگى) مورد آزار قرار گيرد و بكارتش را از دست بدهد؛ 1 ـ آيا كليه مسائلى كه در باب دختر باكره وجود دارد را از دست مى دهد و به جرم گناه نكرده غير باكره فرض مى گردد؟ 2 ـ اجازه پدر را در موقع ازدواج نياز دارد يا خير؟ 3 ـ چنانچه خودش به اين مطلب تا زمان ازدواج مطلع نباشد حكمش چيست؟ پاسخ: 1 ـ اگر منظور كم شدن مهر در صورت معلوم شدن پس از ازدواج است بدون شك اين حكم جارى است و اگر حكمى ديگر است بيان كنيد.
2 ـ نياز دارد.
3 ـ فرقى نمى كند.



۳۵ پرسش: اگر مسلمانى زن مسيحى را به همسرى انتخاب كند و او اسلام را قبول دارد ولى چون خارجى است نمى تواند شهادتين را بگويد آيا مى شود با او ازدواج كرد ؟ پاسخ: كافى است كه ترجمه شهادتين را به زبان خود بگويد ولى تا آن را نگفته است ازدواج دائم با او اشكال دارد .



۳۶ پرسش: رابطه با يك دختر نامحرم اگر يك رابطه سالم و بدون سوء ظن باشد و تصميم به ازدواج داشته باشند آيا اذن پدر لازم است؟ پاسخ: چنانچه بيم وقوع در حرام باشد جايز نيست و براي ازدواج اذن پدر يا جد پدري دختر لازم است .



۳۷ پرسش: متن خطبه چيست و به چه نحو بايد خوانده شود؟ پاسخ: اگر عقد منقطع باشد كافى است با تعيين مهر و مدت به وكالت از زن بگوئيد (انكحت موكلتى نفسى فى المدة المعلومة على الصداق المعلوم) سپس از طرف خود بگوييد (قبلت النكاح لنفسى فى المدة المعلومة على الصداق المعلوم) البته در هر دو طرف بايد با قصد انشاء عقد موقت باشد و قصد قبول آن.و اگر عقد دائم باشد كافى است به وكالت از زن بگوئيد (انكحت موكلتى نفسى على الصداق المعلوم) سپس از طرف خود بگوئيد (قبلت النكاح لنفسى على الصداق المعلوم) البته در هر دو مورد بعد از گفتن موكلتى اسم خانم را ذكر كنيد.



۳۸ پرسش: در همه خانواده ها رسم بر اين است كه در دوران عقد هيچگونه دخولى به منظور جلوگيرى از حاملگى انجام نشود. سؤال اين است كه در اين دوران زوجين چگونه بايد با هم روابط جنسى داشته باشند كه هم مسائل شرعى رعايت شود و هم مشكلى از لحاظ مسائل عرفى پيش نيايد؟ پاسخ: دختر و پسر در دوران عقد زن و شوهر هستند و در رابطه بين خودشان با ساير زن و شوهرها فرقى ندارند البته در محيط ما به حسب متعارف شرط ضمنى اين است كه بر زن لازم نیست خواسته شوهرش در رابطه با دخول را قبول كند.



۳۹ پرسش: در اسلام مدت صيغه چگونه است؟ پاسخ: به هر مقدار كه توافق طرفين است ولى نبايد از محتمل عمر يكى از زوجين بيشتر باشد.



۴۰ پرسش: براى عقد دائم آيا لازم است صيغه محرميت خوانده شود ؟ پاسخ: مى توانند ابتدا عقد موقت بخوانند و اگر مدت آن نگذرد و يا شوهر آن را نبخشد عقد دوم صحيح نخواهد بود .

[h=1][/h] ۴۱ پرسش: ازدواج مرد غير سيد با زن سيد اشكال دارد ؟ پاسخ: اشكال ندارد .



۴۲ پرسش: ازدواج با زن فاحشه چه حكمى دارد ؟ پاسخ: بنابر احتياط واجب قبل از توبه با وى ازدواج نكند .



۴۳ پرسش: بين زن و مردى عقد واقع شده كه زن ادعا دارد دائمى است و مرد ادعا دارد موقت است با توجه به اينكه شاهد و سندى نيست قول كداميك مقبول است ؟ پاسخ: اگر ظاهر حال در كار نباشد در بعضى فروض مرد مدعى است و در بعضى فروض زن و احياناً هر دو مدعى مى باشند خصوصيات مورد را ذكر نمائيد تا جواب مناسب داده شود .



۴۴ پرسش: آيا دو نفر مى توانند خودشان صيغه عقد را بدون شاهد بخوانند ؟ پاسخ: در عقد نكاح حضور شاهد شرط نيست .



۴۵ پرسش: در صورت ثبوت مهر آيا مهر المثل نكاح دائم را ضامن است يا منقطع ؟ پاسخ: نكاح دائم .



۴۶ پرسش: آيا اذن پدر در ازدواج دختر شرط است يا خير ؟ پاسخ: اگر باكره باشد و در شؤون زندگى مستقل نباشد اجازه شرط است، و اگر مستقل باشد نيز بنابر احتياط واجب شرط است .



۴۷ پرسش: آيا كسى مى تواند با خواهر زن خود به صورت موقت يا دائم ازدواج كند ؟ پاسخ: بعد از طلاق همسر خود و گذشت عدّه وى در طلاق رجعى مى تواند با خواهر او ازدواج دائم يا موقت بكند و قبل از آن جايز نيست و عقد باطل است .



۴۸ پرسش: آيا بيمارى ايدز باعث فسخ عقد نكاح مى شود؟ پاسخ: باعث فسخ نيست ولى اگر مرد مبتلا باشد و به اين دليل ناچار به ترك مقاربت با زوجه اش باشد به احتياط واجب بايد او را در صورت درخواست طلاق دهد و اگر زنش را بطور كلى رها كند و او را بلا تكليف بگذارد مى تواند به حاكم شرع شكايت ببرد و حاكم شرع مرد را ملزم به ترك هجر يا طلاق مى كند و اگر امتناع ورزيد طلاق مى دهد.



۴۹ پرسش: خواهرى به برادر كوچك خودش شير پستان داده آيا پسر خواهر با دختر برادر مى توانند با هم ازدواج كنند؟ پاسخ: نمى توانند با هم ازدواج كنند.



۵۰ پرسش: دختري که از طريق زنا بکارت او زايل شده است آيا مي تواند بدون اذن ولي ازدواج کند ؟ پاسخ: نمي تواند .






[h=1][/h]

۵۱ پرسش: شخصي با کسي لواط نموده آيا مي تواند با خواهر او ازدواج کند ؟ پاسخ: اگر دخول صورت گرفته باشد و هنگام دخول فرد بالغ و ملوط غير بالغ باشد در اين صورت خواهر ملوط بر او حرام است و اگر فاعل نابالغ باشد حکم یاد شده مبني بر احتياط وجوبي است .



۵۲ پرسش: ازدواج با زنان اهل کتاب چه حکمي دارد؟ پاسخ: عقد دائم به احتياط واجب جايز نيست وعقد موقت اشکال ندارد.



۵۳ پرسش: اگر مردى با زنى صيغه عقد موقت جارى ساخته باشند و مجامعت نيز واقع شده باشد چنانچه به منظور تبديل عقد مؤقت به دائم (ميان همان مرد و زن) صيغه موقت را فسخ نمايند آيا قبل از جارى ساختن عقد دائم زن مى بايستى عده نگه دارد؟ به بيان ديگر آيا براى تبديل عقد موقت به دائم ميان يك زن و مرد واحد نيز مى بايستى توسط زن مدت عده رعايت شود؟ پاسخ: عده لازم نيست ولى عقد را نمى توان فسخ كرد بلكه اگر وقت باقى است بايد مرد باقيمانده را ببخشد.



۵۴ پرسش: زني با مردي ازدواج مي کند و در ضمن عقد، شرط مي گذارد که مرد حق ازدواج مجدد را نخواهد داشت. آيا اين شرط مشروع و لازم الاجرا است؟ پاسخ: چنانچه شرط شود که ازدواج مجدد نکند بر زوج لازم است که به اين شرط عمل کند.



۵۵ پرسش: من برادري دارم كه الان 26 ساله هست او با فرزند خاله ام يک هفته در کودکي بصورت دائم از مادر من شير خورده است، حالا مي خواهم بدانم فرزند خاله من به چه کساني محرم است؟ آيا اگر بخواهد با فرزند خواهر من ازدواج کند آيا مي تواند يا خير؟ پاسخ: فرزند خاله شما به همه فرزندان مادر شما محرم است و ازدواج او با فرزند خواهر شما حرام است چون دائي رضاعي او مي شود.



۵۶ پرسش: دختر از چه سني مي تواند بدون رضايت پدر ازدواج کند و چگونه و تحت چه شرايطي ؟ پاسخ: در هيچ سن و در هيچ شرائطي که حتي اگر مستقل در شؤون زندگي باشد به احتياط واجب ازدواجش بايد با إذن پدر يا جدّ پدري باشد .



۵۷ پرسش: آيا اگر در عده طلاق بائن زن رجوع در مهرش نکند زوج مي تواند با دادن يک مهري که رضايت زوجه را جلب کند اورا به عقد موقت يا دائم خود در آورد ؟ پاسخ: مي تواند .



۵۸ پرسش: با زني که در ازدواج موقت ديگري بوده ازدواج کردم ودخول صورت گرفته بدون آنکه از همسر داشتن او خبر داشته باشم آيا بعداً مي توانم با او ازدواج کنم؟ پاسخ: بنابر احتياط واجب بر شما حرام ابدي شده است.



۵۹ پرسش: من قصد ازدواج با مردي را دارم که مسلمان است ولي نماز نمي خواند . از نظر شرعي اشکال ندارد ؟ پاسخ: اگر ترس انحراف و گمراهي باشد جايز نيست .



۶۰ پرسش: آيا خواندن صيغه ازدواج با زبان عربى توسط غير عرب كافى است؟ بدون آن كه معانى آن كلمات را بداند باعلم به اين كه در حقيقت، مقصود اجراى عقد ازدواج است؟ وآنگهى صيغه ازدواج را با لغت و زبان غيرعربى نمى توان خواند؟ پاسخ: توجه اجمالى به مفاد معناى صيغه، كافى است و بنابر احتياط، اجراى آن با لغت و زبان ديگرجايز نمى باشد.




۶۱ پرسش: آيا ازدواج زن در دوران عدّه درست است؟ پاسخ: ازدواج در دوران عدّه باطل است.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]اهل كتاب[/h]
[h=1][/h]

۱ پرسش: ايا سيکها هم همانند يهود و نصاري، اهل اديان آسمانی اند؟ پاسخ: سيکها از اهل کتاب نيستند.



۲ پرسش: حكم اهل كتاب و زرتشتيان چيست؟ پاسخ: پاک هستند.



۳ پرسش: حکم رفت و آمد با يک فرد مسلمان با يك فرد ارمنى چيست؟آيا پاک هستند؟ پاسخ: اشکال ندارد و پاک هستند.



۴ پرسش: مسيحيان و يا يهوديان كه در خارج هستند پاک هستند يا نجس و آيا در معاشرت با آنها مشكلى هست يا خير؟ اگر غذايى را درست كنند كه فرضا از غذاهاى حلال باشد ولى به دست يک مسيحى طبخ شده باشد چگونه است؟ پاسخ: مسيحى و يهودى و زرتشتى پاک هستند و خوردن غذاى آنها اگر دران گوشت نباشد اشكال ندارد و اگر بدانيد گوشت مذكى است خوردن آن هم جايز است .




۵ پرسش: احتراما اينجانب قصد عزيمت به كشور هند را دارم . سوال بنده اين است كه آنها پيروان مذهب هند و مسيحيت و زرتشت نجس هستند و احكام معاشرت با ايشان چگونه است؟ آيا صرف غذا در خانه آنها جايز است؟ پاسخ: مسيحى وزرتشتى محكون به طهارت است و معاشرت با ايشان و كفار غير اهل كتاب فى نفسه مانعى ندارد.



۶ پرسش: اهل كتاب كه در ايران زندگى مى كنند چه حكمى دارند و آيا استفاده از محصولات آنها مانند سوسيس و كالباس جايز است يا خير؟ پاسخ: محكوم به طهارت اند و اگر محصولات مزبور از بازار مسلمانان تهيه شود استفاده ار آن مانعى ندارد .



۷ پرسش: آيا با زنان غير اهل كتاب بدون هرگونه متعه مى توان نزديكى كرد؟ پاسخ: جايز نيست.



۸ پرسش: ازدواج دائم يا موقت با اهل كتاب (مسيحى، يهودى)چگونه است؟ پاسخ: ازدواج دائم مرد مسلمان با اهل كتاب بنابر احتياط واجب جايز نيست ولى ازدواج موقت جايز است مشروط بر اينكه همسر مسلمان نداشته باشد و گرنه بدون رضايت او صحيح نيست بلكه با رضايت هم بنابر احتياط واجب جايز نيست.



۹ پرسش: حكم معامله با يهوديان و مسيحيان و كلا كفار اهل كتاب و غير كتابى را وضعا و تكليفا بيان نماييد؟ پاسخ: اشكال ندارد.



۱۰ پرسش: اگر يک مسيحى يا يهودى به چيزى كه خيس است دست بزنند آيا آن چيز نجس است؟ پاسخ: كافر كتابى به نظر آيت الله پاک است.



[h=1][/h]

۱۱ پرسش: اگر مسيحيان معتقد باشند كه حضرت عيسى (ع) فرزند خدااست در اين صورت ايشان پاكند يا نجس؟ در مورد يهوديان نيز همين سوال مطرح مى شود؟ پاسخ: پاك هستند.



۱۲ پرسش: آيا دستهاى يهود و نصارى پاک است؟ پاسخ: پاک است مگر اينكه با چيز نجس تماس پيدا كرده و نجس شده است.



۱۳ پرسش: آيا كفار نجس العين هستند ؟ پاسخ: همه كفار غير از كافر اهل كتاب نجس العين اند .



۱۴ پرسش: اگر آرايشگر كافر غير اهل كتاب باشد آيا مى شود نزد او اصلاح سر و گردن را انجام داد؟ پاسخ: اگر دست او با رطوبت تماس داشته است براى نماز تطهير كنيد .



۱۵ پرسش: آيا جايز است کسي از ظرفي استفاده کند که قبلا از آن ظرف يک کافر اهل کتاب مثلا مسيحي استفاده کرده باشد ؟و خلاصه اينکه آيا کفار اهل کتاب نيز مانند کفار بدون کتاب نجس هستند يا نه؟ پاسخ: کافر کتابي پاک است .
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]استبراء[/h]
1پرسش: اگر بعد از انجام عمل استبراء مايع چسبناک و كشدارى از آلت خارج شود حكم منى دارد يا خير؟ پاسخ: خير.


۲ پرسش: استبرا چيست وطرزهاي درست استبراء چگونه اند؟ پاسخ: استبرا عمل مستحبي است که مردها بعد از بيرون آمدن بول انجام ميدهند براي آنکه اطمينان کنند بول در مجري نمانده است وان به گونه هايي انجام ميشود يکي از انها اين است که بعد از قطع شدن بول اگر مخرج غائط نجس شده اول ان را تطهير کنند بعد سه دفعه با انگشت ميانه دست چپ از مخرج غائط تا بيخ آلت بکشند و بعد انگشت شست را روي الت و انگشت پهلوي شست را زير ان بگذارند و سه مرتبه تا ختنه گاه بکشند و پس از ان سه مرتبه سر آلت را فشار دهند.



۳ پرسش: بعد از تطهير وانجام غسل جنابت آبي که از انسان خارج ميشود نجس است يا خير؟
پاسخ: اگر قبل از غسل ادرار کرده وبعد از هم ادرار هم استبراء انجام داده است آن آب پاک است.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]اقرار[/h]پرسش: چنانچه همه يا برخى از وراث ميت اقرار به مديون بودن او نمايند آيا اين اقرار نافذ است؟ در صورت نافذ بودن در حق تمام وارثان نافذ است يا تنها در حق اقرار كنندگان؟ پاسخ: اگر در بين اقرار كنندگان دو نفر عادل باشد دين ميت ثابت مى شود و در غير اينصورت اقرار مقر فقط در حصه خودش آن هم بالنسبه نافذ است.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]امر به معروف و نهى از منكر[/h]
[h=1][/h]

۱ پرسش: آيا مرد اجازه دارد كه حجاب را به همسر و فرزندان خود تحميل كند؟ پاسخ: مرد نمى تواند همسر خود را مجبور كند به رعايت كردن حجاب ولى مى تواند او را از بيرون رفتن منع كند حتى با حجاب. پس مى تواند شرط كند كه اگر حجاب كامل پوشيد حق دارد خارج شود. و اما در مورد فرزندان بالغ نمى تواند آنها را مجبور كند و تنها از راه تبليغ صحيح و ارشاد و امر به معروف بايد آنها را وادار نمايد.



۲ پرسش: آيا امر به معروف و نهى از منكر با وجود احتمال تأثير و ايمنى از ضرر در مورد كسى كه از دوستدران اهل بيت نيست و يا كافر است، واجب است؟ پاسخ: بلى، اگر همه شرايط فراهم باشد واجب است.
و از جمله شرايط آن است كه شخص در ارتكاب منكر و يا ترك واجب، معذور نبوده باشد و جاهل مقصر و معذور نيست پس او را نخست بايد ارشاد و راهنمايى كرد سپس اگر مخالفت ورزيد مورد امر و نهى قرار داد.
و اين، در صورتى است كه منكر از چيزهايى نباشد كه شارع مقدّس به هيچ وجه راضى به وقوع آن نيست مثل فساد در روى زمين و آدم كشى وخونريزى و امثال آن وگرنه جلو اینگونه كارها بايد گرفته شود هرچند كه كننده، جاهل قاصر بوده باشد.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]اینترنت[/h]
[h=1][/h]

۱ پرسش: آیا ارتباط نوشتاری ونامه نگاری دختر وپسر نامحرم از طریق كامپیوتر وشبكه اینترنت جایز است؟ پاسخ: جایز نیست.



۲ پرسش: حكم استفاده از اتاق گفتگو (چت كردن) در اينترنت با جنس مخالف چگونه است؟ پاسخ: اگر خوف وقوع در حرام باشد جايز نيست.



۳ پرسش: هنگام نگاه كردن به صفحه اينترنت در زمانى كه انسان روزه مى باشد و يک تصوير غير اخلاقي ظاهر مى شود چه حكمى دارد؟ پاسخ: روزه را باطل نمى كند اگرچه شرعاً در مواردى نبايد نگاه كرد.



۴ پرسش: موقع كار با اينترنت با تصاوير غير شرعى برخورد مى كنيم تكليف چيست؟ پاسخ: به تصاوير مبتذل نبايد با شهوت نگاه كند بلكه بدون شهوت هم بنابر احتياط واجب جايز نيست.



۵ پرسش: لطفاً حكم چت كردن با شخصى كه از جنسيت او بى اطلاع هستيم را بفرمائيد. در صورت اطمينان از جنسيت چطور؟ پاسخ: در هر دو صورت اگر خوف وقوع حرام است جايز نيست .



۶ پرسش: گفتگوهاى اينترنتى (چت) بين زنان و مردان يا دختران و پسران نامحرم ـ چنانچه طرف مقابل نه ديده شود و نه صدايش شنيده شود و مكالمات تنها توسط نوشته تبادل گردد ـ را بدانم . در صورت وجود اشكال لطفا بفرمائيد اگر اين گفتگو بدون قصد ريبه و تنها با هدف اشنا نمودن طرف مقابل با اسلام و قرآن يا براى رفع شبهات باشد چگونه است؟ پاسخ: اگر ترس وقوع در حرام نباشد جائز است .



۷ پرسش: در مراجعه به سايتهاى اينترنتى خارجى زياد با موارد خلاف شرع مواجه مى شويم . با توجه به اينكه در مسير تحقيقات و ارتباط با تكنولوژى روز ناچار به استفاده از امكانات اينترنتى مستقيم و با توجه به اينكه اينگونه سايتها نهايتا اثر سوء خود را بر روان انسان مى گذارد؟ پاسخ: به عكس هاى مبتذل و موجب مفسده نگاه كردن جايز نيست .



۸ پرسش: بنده داراى كافى نت (خدمات اينترنت) هستم . سوال اينست كه درآمد آن از لحاظ شرعى درست است يا خير؟? اين در صورتيكه على رغم كنترل عده اى سوء استفاده كرده و مخفيانه بر روى برخى سايتهاى غير مجاز ميروند در مورد چت كردن چطور؟ پاسخ: اگر شما دستگاه را براى ديدن سايتهاى غير مجاز اجازه ندهيد اشكالى بر شما نيست ولى سعى كنيد تا جايى كه مقدور است كنترل نماييد و همچنين در مورد چت.



۹ پرسش: چت كردن با زنان غير مسلمان و انجام صحبتهاى تحريک آميز با ايشان چه حكمى دارد آيا مى شود از طريق اينترنت ايشان را به صرف اينكه غير مسلمان هستند مورد سوء استفاده قرار داد؟ پاسخ: حرام است.



۱۰ پرسش: نگاه كردن سايتهاى مبتذل چه حكمى دارد؟ چه مرد و چه زن در حالى كه تصاوير مرد و زن در آن مى باشد؟ پاسخ: نگاه با شهوت جايز نيست و بدون شهوت هم بنابر احتياط واجب جايز نيست.

[h=1][/h]

۱۱ پرسش: خريد و فروش اينترنتى جايز است يا خير؟ پاسخ: اگر منظور شما اين است كه دو نفر از طريق اينترنت مباشرتاً خريد و فروش را انجام دهند، اينگونه معامله صحيح است و اشكالى ندارد.



۱۲ پرسش: آيا نگاه كردن به عكسهاى مبتذل و چت كردن در باره موضوعات مستهجن روزه را باطل مى كنند؟ پاسخ: باطل نمى كند.



۱۳ پرسش: آيا تجارت الكترونيك از نوع بازاريابي اينگونه معاملات درست است ؟ پاسخ: حضرت آيت الله اينگونه معاملات را اجازه و تصحيح نمي فرمايند .



۱۴ پرسش: آيا مى توانم درسهاى حوزوى را از طريق اينترنت فرا گيرم ؟ پاسخ: اگر از حوزه باشد مانعى ندارد.



۱۵ پرسش: حكم مكالمات اينترنتى و مكاتبه اينترنتى چيست ؟ پاسخ: فى نفسه مانعى ندارد.



۱۶ پرسش: حكم نگاه به عكس زنان عريان در اينترنت براى ارضاى جنسى چيست ؟ پاسخ: حرام است .



۱۷ پرسش: چت كردن با دختر اشكالى دارد و آيا احساس دوست داشتن آن دختر حرام است ؟ پاسخ: چون ترس افتادن به گناه هست جايز نيست .



۱۸ پرسش: آيا ارتباط تلفنى و ايميل به صورت پيوسته با يک خانم چه حكمى دارد ؟ پاسخ: حرام است .



۱۹ پرسش: نظر شما در مورد معاملات اينترنتى چيست ؟ پاسخ: اگر مقصود معاملات الماس و مانند آن باشد كه حضرت آيت الله آن را باطل مى دانند و جايز نمى دادند كه مؤمنين در چنين معاملاتى وارد شود .




۲۰ پرسش: شركتهاى اينترنتى كه اينترنت مى فروشند آيا بخاطر رفتن مشتركين به (سايتهاى غير اخلاقى) مسئول هستند؟

آيا در اينگونه شركتها كنترل كردن مشتركين دخالت در مسائل شخصى نيست؟ پاسخ: چون خود اينترنت از آلات مشتركه است لذا فروش آن جايز است مگر طورى باشد كه اشاعه منكرات و فحشاء صدق كند كه حرام مى شود.
[h=1][/h]

۲۱ پرسش: آيا باز كردن كافه نت شرعاً اشكال دارد؟ پاسخ: مانعى ندارد ولى به طورى نباشد كه وسيله شيوع و انتشار فساد باشد .



۲۲ پرسش: آيا در مورد هک سايت ها و يا استفاده از اشتراک اينترنت (رايگان) كه از مورد اين طريق بدست مى آيد مانعى به هر عنوان از نظر شرع يا قانون وجود دارد؟ پاسخ: اگر قانون كشور اسلامى آن را منع كند مجاز نيست.



۲۳ پرسش: مى خواستم بدانم كه شغل كافى نت دارى با توجه به اينكه اينترنت كاربردهاى مختلف (اعم از حلال و حرام) دارد ـ داراى چه حكمى است؟ پاسخ: اگر بتوانيد كنترل كنيد كه استفاده نامشروع نشود اشكال ندارد.



۲۴ پرسش: آيا پولي که از طريق بازاريابي اينترنتي و خريد و فروش طلا از کشور خارجي به طوري که الان معمول مي باشد حلال است؟ پاسخ: حضرت آيه الله اجازه اين گونه معاملات را نمي دهند وگرفتن پول آن مال کافر غير محترم المال باشد به عنوان استنفاذ مانعي ندارد.



۲۵ پرسش: من در برنامه اي چت با يک دختر دوست هتسم و با هم چت مي کنيم واصلا حرف بد يا زشتي نميزنيم آيا اين دوستي و چت کردن اشکال شرعي دارد؟ پاسخ: چون خوف وقوع در حرام هست جايزنيست.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]استمناء (خود ارضايى)[/h]
[h=1][/h]

۱ پرسش: حكم شرعى استمناء چيست ؟ آيا كفاره دارد؟ پاسخ: حرام و گناه کبيره است،ولى كفاره ندارد وحكم آن اين است كه بايد براى نماز ومانند آن غسل نمايد وواجب است كه توبه نمايد واز اين كار دست بردارد.



۲ پرسش: گناه استمنا چگونه بخشيده مى شود ؟ و چگونه مى توان از آن خوددارى کرد ؟ پاسخ: با توبه بخشيده مى شود و با اراده و همت مى توان از آن جلوگيرى کرد .



۳ پرسش: آيا عمل استمنا در ماه مبارک رمضان حرام است (خود ارضائى) ؟ پاسخ: حرام است و يكى از مبطلات است .



۴ پرسش: در مورد اينكه يك پسر در مواقع صحبت و با يك برخورد با جنس مخالف بدون قصد لذت دچار خروج منى به مقدار كم مى شود، آيا در حكم استمناء و يا جنب است و تكليف در برپايى نماز چيست؟ آيا بايد غسل كرد؟ پاسخ: اگر بر اثر ملاعبه نباشد استمناء نيست ولى غسل واجب است.



۵ پرسش: اگر كسى در ماه رمضان عمداً كارى كند كه از او منى بيرون آيد آيا بايد 60 روز روزه بگيرد يا خير؟ پاسخ: اگر عالم به اين بود كه اين كار روزه را باطل مى كند بايد كفاره بدهد و نيز بنابر احتياط واجب اگر جاهل مقصر متردد باشد. و كفاره آن اين است كه 60 روز روزه بگيرد يا 60 فقير را سير كند ولو به اينكه به هركدام يك مد (750 گرم) طعام بدهد.



۶ پرسش: اگر شخصى استمناء در ماه رمضان انجام دهد البته به نيت آمدن منى نباشد ولى از او منى خارج شود چه حكمى دارد؟ پاسخ: اگر از خود وثوق نداشت روزه او باطل است و اگر با علم به مسأله باشد كفاره هم به علاوه قضاء واجب است و همچنين بنابر احتياط واجب اگر جاهل مقصر مردد باشيد.




۷ پرسش: با توجه به اينكه حكم استمناء در اسلام مجاز نيست، آيا موارد استثناء هم دارد ؟ پاسخ: موارد ضرورت مانند مقام معالجه ، با انحصار آن به استمناى محرم .



۸ پرسش: كسانى كه قادر به ازدواج دائم و موقت نيستند آيا مى توانند به استمناء ارضاء كنند ؟ پاسخ: استمناء حرام و گناه است . و تنها راه مشروع براى ارضاى غريزه ازدواج است .



۹ پرسش: کسي که با خود عمل شهوت انگيز انجام مي دهد (مثل ديدن فيلم) آيا گناهي در اين زمينه به پاي او نوشته مي شود؟ توضيح دهيد. پاسخ: عمل ياد شده گناه است و بايد اجتناب شود.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]احترام به پدر و مادر[/h]
[h=1][/h]

۱ پرسش: پسرى كه به پدر خود سلام نمى كند چه حكمى دارد اگر پسر به پدر سلام كند و پدر جواب ندهد چطور؟ پاسخ: احترام و احسان به پدر و مادر واجب است حتى اگر او جواب ندهد باز هم شما سلام كنيد.



۲ پرسش: اگر روى ازدواج با دختر سنّى پافشارى كنم مطمئنم كه پدر و مادرم ناراحت خواهند شد. در صورت عدم رضايت پدر و مادر آيا ازدواج با اين دختر جائز است ؟ پاسخ: جايز است مگر اينكه ناراحتى آنها ناشى از شفقت و دلسوزى بر شما باشد ولى صلاح اين است كه اين كار را نكنيد زيرا علاوه بر نارضايتى پدر و مادر، آثار سوئى ممكن است داشته باشد، اين ازدواج ممكن است اثر منفى از نظر مذهبى بر تربيت اولاد داشته باشد.



۳ پرسش: آيا بوسيدن كف پاى پدر يا مادر ثوابى دارد ؟ پاسخ: چنانكه به قصد احترام و تكريم باشد احسان به ايشان محسوب مى شود .



۴ پرسش: آيا پدر و مادر اجازه دارند فرزند و نوجوان خود را از شرکت در مجالس اهل بيت منع نمايند اگر منع نمودند آيا اطاعت از آنها واجب است ؟ پاسخ: اگر مخالفت آنها موجب اذيت ناشي از شفقت و دلسوزي آنها به فرزند باشد در اين فرض اذيت آنها جايز نيست.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]امانت[/h]
[h=1][/h]

۱ پرسش: زن و شوهرى كه در نزد يكديگر هدايا و امانتى گذارده اند، پس از طلاق تكليف اين هدايا به چه صورتى است؟ پاسخ: هدايائى كه زن و شوهر به يكديگر مى دهند چنانچه باقى باشد مى توانند پس بگيرند مگر اينكه از ارحام يكديگر باشند .



۲ پرسش: آيا مى توان در امانت تصرف نمود و بعد مثل آنرا بجاى آن گذاشت يا خير ؟ پاسخ: بدون اجازه صاحب مال تصرف در آن جايز نيست .



۳ پرسش: وديعه و امانت از عقود است يا ايقاعات ؟ و آيا شرط ضمانت در ان مى شود نمود ؟ پاسخ: امانت عقد است و نمى توان در آن شرط ضمانت كرد . و اميت در صورت تعدى يا تفريط ضامن است .



۴ پرسش: اگر فردى در حالت خواب به امانت ديگران ضرر وارد كند و سپس آنرا به صاحبش برگرداند و او ملتفت نشود آيا ضامن ضرر هست يا خير ؟ پاسخ: بايد جبران كند يا حلالى بخواهد .



۵ پرسش: سئوالم در مورد طلاهايي است که مدتي است نزد فردي امانت گذاشتم آيا ميشود ان فرد به نيابت از من استفاده کند ؟ پاسخ: آن فرد با رضايت شما ميتواند استفاده کند .
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]آميزش[/h]
[h=1][/h]

۱ پرسش: آميزش با همسر خود در شبهاى قدر، شب و روز تاسوعا و عاشورا چه حكمى دارد؟ پاسخ: فى نفسه مانعى ندارد .



۲ پرسش: ارتباط زن و شوهر تا چه حدى است يعنى تا چه اندازه اى به هم محرمند؟ پاسخ: كاملاً محرم يكديگرند و هر گونه لذت جنسى از يكديگر بردن با رضايت طرفين جايز است .



۳ پرسش: نظر اسلام در رابطه با روابط زناشويى زن و شوهر چيست؟ حدود روابط چيست؟ چه كارهايى مجاز و چه كارهايى غير مجاز است؟ پاسخ: زن و شوهر به هر كيفيتى كه مورد رضايت طرفين باشد مى توانند از يكديگر التذاذ و استمتاع ببرند و مرد بايد در حالت عادت ماهيانه زن از نزديكى كردن با او در قبل خوددارى كند .



۴ پرسش: آيا زفاف در شب يا روز عيد قربان جايز است؟ پاسخ: مانعى ندارد .



۵ پرسش: آيا استفاده از ابزارهاي مصنوعي براي ايجاد تحريك اعضاي جنسي زن و شوهر جايز است ؟ پاسخ: جايز نيست .
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]اخوت[/h]
[h=1][/h]

۱ پرسش: آيا مي توان با كسى عقد اخوت بست؟ پاسخ: آثار برادرى حقيقى بر آن جاري نمي شود.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]آب جارى[/h]پرسش: آب جاري ترشح شده از غير نجس العين چه حکمي دارد ؟ پاسخ: پاک است .
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]ارتداد[/h]
[h=1][/h]

۱ پرسش: كسى كه مرتد مى شود نجس است ؟ پاسخ: اگر كافر كتابى شود پاك است و اگر مشرك يا ملحد شود نجس است .




۲ پرسش: كسى كه مرتد است (خدا نشناس و منكر خداوند) باشد آيا نجس است؟ پاسخ: نجس است و نجس مى كند هر چه كه با رطوبت با او ملاقات كند.



۳ پرسش: آيا کسي که مرتد مي شود حکمش مرگ است و هر کسي مي تواند اين حکم را اجرا کند يا نه ؟ پاسخ: بايد ارتداد ثابت شود و اين چنين نيست که هر کس بتواند ديگران را به عنوان مرتد به قتل برساند.



۴ پرسش: مرتد چيست؟ آيا اعتقاد به واجب کفايي بودن نماز صبح انکار يکي از ضروريات اسلام محسوب مي شود؟ پاسخ: 1.مرتد کسي است که دين خودش را تغيير دهد.
2.انکار ضروري دين است و اگر به تکذيب نبي و نفي رسالت برگردد ارتداد محقق مي شود.
 
بالا پایین