Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

فرزند خواندگی

  • نویسنده موضوع eLOy
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı پاسخ به سوالات حقوقی
Konu Başlığı فرزند خواندگی
نویسنده موضوع eLOy
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan eLOy

eLOy

مدیر کل انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 21, 2013
ارسالی‌ها
8,743
پسندها
14,851
امتیازها
113
سن
41
محل سکونت
TeHrAn
وب سایت
www.biya2forum.ir
تخصص
نقاشی و خوشنویسی
ماه تولد

اعتبار :





فرزند خواندگی

نام: رضا

پرسش: خانوم نظربیگی از تون عاجزانه در خواست دارم به سوال من جواب بدهید. چند بار در قسمت نظرات پرسیدم گویا به دستتون نرسید .
پدر و مادر من مرا به عنوان فرزند خوانده قبول کرده و برای اینکه کسی نفهمد برایم شناسنامه( از طریق گواهی ماما ) و بدون گرفتن "حکم سرپرستی" اخذ کرده اند. به منظور اینکه من به عنوان فرزند واقعی آنها محسوب شوم . پس از فوت پدرم در سن ۴ سالگی ، خانواده پدریم به دلیل مشکوک بودن موضوع به دادگاه شکایت کردند که من فرزند پدرم نمی باشم و حتی با توجه به اینکه پدرم خود اقرار به ابوت من داشته و دعوی نفی ولد منحصرا فقط از طرف پدر قابل استماع است اما دادگاه قرار آزمایش dna صادر کرد و من و مادرم حاضر نشدیم و دادگاه هم حکم به حذف نام من از لیست وراث داد. حال پس از سالها دوباره به دلیل خصومت شخصی خانواده پدریم لایحه ای مبنی بر حذف نام و نام خانوادگی پدرم را از شناسنامه من به دادگاه ارایه داده اند . خواستم بدانم با توجه به اینکه من دیگر از لیست وراث حذف شده ام وضرری برای آنان ندارم و به عنوان فرزند خوانده محسوب می شوم. آیا دعوی آنها بر علیه من صحیح است و دادگاه نام پدرم را از شناسنامه من حذف می کند ؟؟؟ و آیا امکان اصلاح شناسنامه بدون حذف نام پدرم وجود دارد ؟؟؟ ( به این صورت که در سند سجلی من به عنوان فرزند خوانده شناخته شوم) . و با این توضیح که من پدر و مادری به جز این دو را نمی شناسم و مادرم نیز حرف آنها را انکار می کند و پدرم رضایت به کار آنهانداشته ) با تشکر.


پاسخ: دوست عزیز مطابق ماده ۱۴ قانون حمایت از کودکان بدون سرپرست مصوب ۲۹/۱۲/۵۳، «پس از صدور حکم قطعی سرپرستی، موضوع به اداره ثبت احوال ابلاغ و در اسناد سجلی زوجین سرپرست و طفل درج می*شود و شناسنامه جدیدی برای طفل فقط با مشخصات زوجین سرپرست و نام خانوادگی زوج صادر خواهد شد. » متاسفانه با توجه به اینکه پدر و مادر خوانده ی شما از مجاری قانونی اقدام به گرفتن سرپرستی شما ننموده اند لذا متن ماده ی ذکر شده در خصوص شما صادق نیست و خانواد ه ی ایشان میتوانند نسبت به گرفتن نام خانوادگی خود از شما اقدام نمایند چرا که هیچ ارتباط نسبی بین شما وخانواده پدرتان نیست .اما شما میتوانید با افزودن پسوند یا پیشوند یا حذف قسمتی از فامیلی تقاضای نام خانوادگی کنید. موفق باشید.



فروغ نظربیگی
کارشناس ارشد حقوق خصوصی وکیل دادگستری و مشاور حقوقی
(مشاور حقوقی شرکت وارداتی تدبیر سم پارسا)
http://hoghogh2000.blogfa.com/
 
بالا پایین