Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

شهر اهواز را بهتر بشناسیم ( بخش 1)

اطلاعات موضوع

Kategori Adı استان خوزستان
Konu Başlığı شهر اهواز را بهتر بشناسیم ( بخش 1)
نویسنده موضوع صدف
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan صدف

صدف

مدیر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Sep 22, 2013
ارسالی‌ها
261
پسندها
502
امتیازها
63
محل سکونت
کرج
تخصص
شنا - پلان و نقشه کشی
دل نوشته
بیاین با هم روراست باشیم حتی در دنیای مجازی
بهترین اخلاقم
میگن با معرفت و مهربون
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
برند گوشی
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه
جنسیت
نوع آنتی ویروس
ماه تولد

اعتبار :

اهواز در فاصله* 874 کیلومتری تهران واقع* شده* و آب* و هوای* گرم* و مرطوب* دارد. اهواز بزرگترین* شهر ومرکز استان* خوزستان* است*. نام* قدیم* آن* (هرمزد اردشیر) و سپس* (سوق* الاهواز) و در ادوار متأخر (ناصری*) بود. برخی* از مورخین* اهواز را با شهر (آلگینیس*) که* استرابون* از آن* نام* برده* است، تطبیق* کرده*اند. به* احتمال* زیاد شهر اهواز در محل* شهر قدیم* (تاریانا) است* که* (نئار خوس*) در سفر خود به* خلیج* فارس* در کنار آن* لنگر انداخت*. اردشیر اول* ساسانی* (تاریانا) را از نو ساخت* و آن* را هرمزد اردشیر نامید. در دوره* او و جانشینانش* این* شهر رونق *فراوان* یافت* و به* جای* شوش* پایتخت* (سوزیانا) خوزستان شد. هنگامی* که* اعراب* سوزیانا را تصرف* کردند، هرمزد اردشیر را سوق* الاهواز نامیدند، که* به* معنی* بازار هوری*ها یا خوزی*هاست*. اهواز در دوره* امویان* و عباسیان* نیز آباد و پررونق* و مرکز زراعت* نیشکر بود، ولی* در اواخر قرن* سوم* هجری قمری به *سبب* شورش* (صاحب* الزنج*) رو به* انحطاط* گذاشت*. بعدها در آبادانی* آن* کوشیدند، ولی* از بین* رفتن* سد بزرگ* آن* در اواسط* قرن* نهم* هجری قمری سبب* خرابی* واقعی* این* شهر گردید و از مرکزیت* افتاد. حفر کانال* سوئز، گسترش* بازرگانی* و کشتیرانی* بر روی* رود کارون، ایجاد (بندر ناصری*) در دوره* قاجار رونق *دوباره*ای* به* اهواز داد و نام* اهواز به* ناصریه* تبدیل* شد. در دوره* پهلوی* این* شهر نام* قدیمی* خود (اهواز) را بازیافت*. در حال* حاضر شهر اهواز بهترین (البته از نظر بنده )پر جمعیت*ترین* شهر استان* خوزستان* است* و از مراکز مهّم *اقتصادی* و صنعتی* ایران* محسوب* می*شود.
این منطقه برخلاف ظاهر جدید آن که از دوره ناصرالدین*شاه قاجار شکل گرفته ریشه*در تمدن های عیلامی و اشکانی و ساسانی دارد. پل سفید(پل معلق)، پل سیاه(پل پیروزی)، هتل قو، کارخانه*ریسندگی و بافندگی، علی بن میزیار اهوازی، دانشکده ادبیات (سه گوش)، کاروان*سرا و ساباط معین التجار، پل بند شادروان اهواز، بافت قدیمی اهواز و خانه قدیمی ماپار برخی از دیدنی های این منطقه را تشکیل می دهند.
عبدالغفار نجم الملک در سفرنامه خوزستان خود می گوید: صنعت زرگری در تمام خوزستان رواج دارد، حتی در دهات و کپرهای فقیر و بیش*تربرای ساختن گوشواره و آویز بینی و طوق گردن و خلخال و دست برنجی که فقیر و غنی استعمال می کنند. از دیگر صنایع دستی اهواز می توان مسگری، نمدمالی، عبا، حصیر و بوریا و گلیم بافی را ذکر نمود.

آثار تاریخی اهواز:

** شادروان یاسد اهواز قدیم درحدود پل سیاه وبرروی سنگهای بستر رودخانه کارون که به دلیل آبراهه های متعدد به رود سد ره (صدراه) شهرت داشت، ساخته شده بود و آب انباشته شده درپشت آن از طریق سه دریچه به نهرهای آبیاری اراضی وکشتزارهای کرانه های شرقی وغربی رود جاری می شده است.

**عمارت مثلثی شکل واقع در مقابل میدان مولوی در شرق رودخانه کارون با دو ورودی شمالی و جنوبی و حیاطی باصفا دربخش مرکزی، در سال 1313 توسط بانک ملی استان به عنوان ساختمان سرپرستی و با شیوه معماری ایرانی پس از ورود مدرنیسم ساخته شد. در اواسط سال1336 ساختمان سه گوش توسط بانک ملی که در آن زمان محل استقرار استانداری، فرمانداری شهرداری و اصل چهاربود، به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور واگذار شد و هم اکنون به عنوان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز در حال فعالیت است.

** یکی از بناهای بافت قدیم اهواز سرای بازرگان سر شناس بوشهری حاج محمد تقی معین التجار است که در دوره قاجاریه با همکاری محمد حسن خان سعدوالدوله در ساحل رودخانه کارون بنا شد. تاجر بوشهری با ساخت این سرا و کشیدن یک رشته خط آهن از کنار رودخانه تا محل مسجد حاج رئیس (معروف به مسجد سر سچه) مال التجاره ای را که از خرمشهر به وسیله کشتی به بندرگاه اهواز وارد می شود با واگن های اسب کش تا این محل انتقال می داد و سپس با استفاده از خط آهن شرکت نفت تا محل اهواز قدیم حمل کرده و در آنجا پس از تخلیه به وسیله کشتی به محلی به نام شلیلی در 18 کیلومتری شوشتر می رساند.بازار معین التجار معروف به ساباط مانند بازارهای سنتی سایر شهرهای ایران مسقف و گنبدی شکل است. این مجموعه دارای یک حیاط مرکزی با رواق و اتاقهای چهار جانبه است که ساختمان آن از خشت ساخته شده و نمای بیرونی آن آجری بوده و هیچ گونه تزئیناتی در خارج از بنا وجود ندارد. مجموعه معین التجار در سال 1375 دچار آتش سوزی شد و بخش عمده آن از بین رفت.
عمارت ماپار:

**عمارت ماپار که در دوره پهلوی اول بنا شد در خیابان خوانساری جنوبی بین شهید جهانیان و کافی واقع شده است. در حال حاضر این ساختمان توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان به کارگاه هنرهای سنتی استان تبدیل شده است. این بنا دارای تزینات اجری بوده و وجود زیرزمین های سنگی، دو حیاط بزرگ در دو سوی ساختمان و استفاده از طاق نما و درهای چوبی از ویژگی های آن به شمار می رود.


 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Ops
بالا پایین