Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

يک روز و يک شب در گران* ترين شهر جهان

اطلاعات موضوع

Kategori Adı کشورهای آفریقایی
Konu Başlığı يک روز و يک شب در گران* ترين شهر جهان
نویسنده موضوع Αli язza
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Αli язza

Αli язza

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Sep 1, 2013
ارسالی‌ها
679
پسندها
667
امتیازها
93

اعتبار :

يک روز و يک شب در گران* ترين شهر جهان
اشتباه نكنيد، قرار نيست به نيويورك يا توكيو يا شهر ديگري در دنياي كشورهاي توسعه*يافته سفر كنيم؛ عنوان گران*ترين شهر جهان براي مهاجران، براي دومين بار در سه سال گذشته، به لوآندا، پايتخت اوگاندا* رسيده است، شهري كه به حلبي*آبادهايش شهره است.

براي دومين بار در سه سال*گذشته، شهر آفريقايي لوآندا، با پشت*سر گذاشتن توكيو و مسكو، گران*ترين شهر جهان براي خارجي*ها لقب گرفت. مرسر، بنياد مشاوره* منابع انساني، كه همه*ساله هزينه*هاي زندگي در مجموعه*اي از شهرهاي سراسر جهان را ارزيابي و مقايسه مي*كند، امسال هم لوآندا را در صدر فهرست گران*ترين شهرهاي جهان براي توريست*ها گذاشته است.


اگرچه بيشتر ساكنان پايتخت پرجمعيت آنگولا در فقر شديد و در حاشيه اين شهر زندگي مي*كنند، در مركز شهر، خيابان*ها در اشغال پورشه كايان*ها و كاديلاك اسكالاد*ها و تازه*ترين مدل*هاي رينج *روور هستند.

برند اوگو باس چنان فروش خوبي در اين*جا دارد كه به*تازگي شعبه* دومش را هم در چند قدمي شعبه اول داير كرده. با همه اين اوصاف، كساني كه با لوآندا آشنايي ندارند از صدرنشيني اين شهر در فهرست شهرهاي گران جهان حيرت*زده خواهند شد.

تصور اين*كه توكيو، كه سال گذشته جايگاه نخست فهرست مرسر را به دست آورده بود، گران*ترين شهر جهان براي خارجي*ها و مهاجران باشد براي همه آسان است. يا حتي مسكو يا نيويورك؛ اما لوآندا؟

بگذاريد نگاهي به اين شهر بياندازيم، تا بلكه بتوان تصوري از اين رتبه*بندي به دست آورد. كلوديو سيلوا، در گزارشي براي شبكه خبري سي*ان*ان، به بررسي اين شهر از نزديك پرداخته و مي*نويسد:

خب ببينيم در سفر به اين شهر گران* كه يك كارگر نيمه*حرفه*اي مهاجر مي*تواند تا 10 هزار دلار در ماه در آن درآمد داشته باشد، با چه منظره*اي روبه*رو خواهيد شد. نخست بگذاريد كمي وضعيت كلي و سابقه شهر را از نظر بگذرانيم.

لوآندا پايتخت دومين توليدكننده بزرگ نفت در آفريقا، يعني آنگولا، است (نيجريه در مقام نخست قرار دارد)؛ كشوري كه به*تدريج به پديده* نوظهوري به*لحاظ اقتصادي و سياسي تبديل مي*شود.

با اين*حال اين كشور جنگ داخلي 27 ساله* ويرانگر و مرگباري را از سر گذرانده است كه در سال 2002 پايان گرفت؛ جنگي كه زيرساخت*هاي كشور را به*كل نابود كرد و حتي توان توليد مايحتاج غذايي ابتدايي مردم را هم از آن گرفت. در نتيجه، در لوآندا تقريبا* همه*چيز را بايد وارد كرد.

عوارض سنگين گمركي* و نيز نرخ بالاي ماليات*ها و شبكه*هاي انحصاري توزيع كالاها كه به نخبگان سياسي و صاحب*نفوذ وابسته*اند، موجب شده*اند كه قيمت كالاها و خدمات در اين كشور سير صعودي سرسام*آوري را طي كند و به رقم*هاي نجومي برسد.

فساد اداري و دولتي هم هست، كه با دستكاري در قيمت*ها و تباني بر سر آن*ها قيمت*ها را مدام بالا مي*برند.

در لوآندا هزينه هتل بيشترين سهم را در مخارج خارجي*ها دارد. به**رغم افزايش تعداد هتل*ها در سال*هاي اخير، قيمت*ها همان*طور بالا مانده*اند و اتاقي در يك هتل پنج ستاره حدود 500 دلار براي مسافران هزينه برمي*دارد. اين قيمت براي هتل*هاي چهارستاره از 350 تا 400 دلار و براي اتاق*هاي كرايه*اي متوسط آبرومند 300 تا 350 دلار است.

يك وعده غذا خوردن در شيك*ترين رستوران لوآندا به*راحتي نفري 100 دلار هزينه دارد؛ هزينه*اي كه البته پيش*غذا و نوشيدني را هم شامل مي*شود.

فقط مهاجران خارجي كه براي شركت*هاي چندمليتي كار مي*كنند و آنگولايي*هاي ثروتمند كه در بخش*هاي نفت و بانكداري كشور مشغول به كار هستند، مي*توانند از پس پرداخت اين هزينه*ها برآيند. در مقابل، بيشتر ساكنان لوآندا در حومه شهر زندگي مي*كنند و درآمدهاي به*شدت اندكي دارند.

درحالي*كه يك كارشناس متوسط بانكداري ممكن است ماهانه 8 تا 10 هزار دلار به خانه ببرد، يك راننده ساده ماهانه كمتر از 500 دلار درآمد دارد، البته در صورتي كه رئيسش آن ماه دست*ودلبازي به خرج دهد.

رفت*وآمد خودروهاي لوكس گران*قيمت شايد در لوآندا صحنه*اي آشنا باشد، اما جاده*ها و خيابان*ها وضعيت اسفناكي دارند و خدمات عمومي، از دفاتر تمديد گواهينامه رانندگي گرفته تا اداره پست، به*شدت ناكارآمد و ضعيف هستند. شايد بهتر باشد كارت پستال*هاي*تان را بعد از بازگشت از آن كشور به پست بسپاريد.


هنوز دل*تان مي*خواهد سفري به گران*ترين شهر جهان داشته باشيد؟ خب، لوآندا شهري پويا و البته پرچالش براي سفر است؛ مقصدي كه هرگز از ياد نخواهيد برد و اگر راهش را بلد باشيد لازم نيست خود را براي يك سفر ورشكسته كنيد. كافي است ژست توريست*ها را كنار بگذاريد و سعي كنيد روز و شب*تان را مثل محلي*ها بگذرانيد، اگرچه در نهايت سفرتان چندان ارزان نخواهد بود.
 
بالا پایین