Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

کوهنوردی یک روزه در تهران

اطلاعات موضوع

Kategori Adı استان تهران
Konu Başlığı کوهنوردی یک روزه در تهران
نویسنده موضوع Αli язza
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Αli язza

Αli язza

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Sep 1, 2013
ارسالی‌ها
679
پسندها
667
امتیازها
93

اعتبار :

اگر قرار باشد یک روز خود را در گردشگاه های طبیعی تهران بگذرانید، از کدام مسیر راهی می شوید؟ شمال؟ شرق؟ غرب یا جنوب؟ شاید بتوان گفت که یكی از بهترین و كم خطرترین مسیرهای طبیعت*گردی و كوهپیمایی كشور مسیر كلكچال است. خیابان فیضیه كه از اواسط خیابان شهید باهنر (نیاوران) شروع می*شود، حدود 2 كیلومتر طول دارد و در انتها به پارك جمشیدیه می*رسد.پارك جمشیدیه با درختان، گیاهان و گل*های فراوانش یكی از وسیع*ترین پارك*های ایران است كه می*تواند برای یك ورزش صبحگاهی مورد استفاده قرار گیرد. برای رفتن به كلكچال باید به این پارك بیایید؛ به سوی غرب پارك بروید، آنجا كه پیاده*روی سنگفرش به سوی شمال غرب ادامه می*یابد. پس از طی حدود 400 متر به چشمه*ای می*رسیم كه آب خنك و گوارایی دارد. از اینجا به بعد راه به صورت مارپیچ رو به بالا می*رود و بعد از گذر از چند محل استراحت كه در آنها مواد غذایی هم عرضه می*شود به منطقه*ای نسبتا وسیع می*رسیم كه ارتفاعش حدود 2300 متر است.
در سال*های اخیر جاده*ای اختصاصی از شهر تا این منطقه كشیده شده است. از اینجا مسیر به صورت مستقیم با سربالایی تندی ادامه می*یابد و بعد از 2 پیچ، منظره پناهگاه، مسجد و برج كلكچال از دور نمایان خواهد شد. این منظره شما را برای ادامه مسیر ترغیب خواهد كرد. از اینجا به بعد منظره شهر هم دیدنی*تر می*شود؛ جایی كه خانه*های كوچك شهر را زیر پایتان احساس می*كنید.
اگر همت كنید باید از پارك جمشیدیه تا پناهگاه كلكچال را 2 تا 5*/*2 ساعته بالا بیایید. وقتی به پناهگاه رسیدید می*توانید در كنار برج كلكچال كه سالیان دور محل استقرار گروه*های پیشاهنگی بوده استراحت كنید و یا به غذاخوری*های بزرگ پناهگاه بروید و غذایی نوش جان كنید.
حتما تجربه كرده*اید كه بعد از چنین ورزشی غذا چقدر خوشمزه*تر است. یك سرویس بهداشتی بزرگ هم در كنار پناهگاه وجود دارد كه در این منطقه نعمت بزرگی است. حدود 90 درصد طبیعت*گردان، پناهگاه را انتهای مسیر می*دانند و پس از استراحتی راه بازگشت را در پیش می*گیرند. به این ترتیب برنامه حداكثر یك نصفه روز به طول می*انجامد. یعنی شروع 6 صبح و اتمام 12 ظهر.اگر بخواهید كوهنوردی كامل*تری داشته باشید مسیر پاكوب پناهگاه به سوی قله كلكچال این فرصت را در اختیارتان قرار می*دهد. از پناهگاه كه در ارتفاع 2600 متری قرار دارد مسیر پاكوب خوبی به سوی ارتفاعات وجود دارد. با 5*/*1 ساعت كوهنوردی به خط*الراس خواهید رسید و از آنجا مسیر دو راهی می*شود؛ یك راه رو به پایین و به سوی شمال است كه به پناهگاه شیرپلا می*رود و راه رو به شرق از روی خط الراس ادامه می*یابد تا به قله 3300 متری كلكچال برسد.
مسیر كوهپیمایی كلكچال در قسمتی كه بین پارك و پناهگاه است بسیار عریض و بدون خطر است؛ اگر جانب احتیاط رعایت شود این راه برای همه سنین در تمامی فصول سال می*تواند برنامه گردشی ـ ورزشی یك روزه* مناسبی باشد. خانواده*ها می*توانند در روزهای تعطیل در كنار یكدیگر ورزش جمعی و گردشی در هوای پاك را تجربه كنند. حتی در فصل زمستان و بعد از بارش برف هم می*توان این مسیرها را با وسایل كامل مثل كرامپون و كفش و لباس مناسب طی كرد.منبع:tebyan.net
 
  • Love
واکنش‌ها[ی پسندها]: نبات
بالا پایین