Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

Samsung Galaxy Nexus - آغاز عصر جدید آندروید

اطلاعات موضوع

Kategori Adı سامسونگ
Konu Başlığı Samsung Galaxy Nexus - آغاز عصر جدید آندروید
نویسنده موضوع parivash
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan parivash

parivash

مـدیـر ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Feb 1, 2014
ارسالی‌ها
1,664
پسندها
1,287
امتیازها
113
محل سکونت
شیــــــــراز
دل نوشته
فقط یه ابــــانی میتونـــه با وجود قلـب شکستش، همه ی قلبای شکستــه رو آروم کنه...
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه

اعتبار :

سومین گوشی گوگل Galaxy Nexus نام گرفته است که در اینجا به بررسی آن مي*پردازیم. دستگاهی که آمده تا راه Nexus S از سامسونگ و Nexus One از HTC را ادامه داده و تداوم بخشد.


سری Nexus از داغ*ترین و پر مخاطب*ترین*ها در میان گوشی*های آندرویدی است که همواره توجه مصرف کنندگان را به خود جلب کرده است. یک فن*آوري زمانی توجه مشتریان را به خود جلب می*کند که یک نوآوری با خود به همراه داشته باشد. باید دید که آیا گوگل و سامسونگ از پس این مهم بر می*آیند یا خیر؟


در یک چشم*انداز از این رقابت ، برای تولید کنندگان واقعاً دشوار است تا دستگاهی تولید کنند که در سیل انبوه سایر دستگاه*ها قد علم کرده و بتواند آنها را پشت سر بگذارد. ما این موقعیت را تنها در مواردی محدود در جامعه آندروید مشاهده کرده*ایم. دانستن این که سیستم عامل موبایل گوگل به کجا پیش می*رود ، نه تنها موجب رساندن کمک به آن نمی*شود بلکه سطح انتظارات را نیز بالاتر می*برد.


بنابراین از Galaxy Nexus انتظار بهترین*ها را داریم و هر نقطه ضعفی برایش یک شکست در نظر گرفته مي*شود. از طرف دیگر Galaxy Nexus اولین دستگاهی است که با آندرويد بستني حصيري (Ice Cream Sandwich - ICS) عرضه می*شود و به نوعی*می*توان موفقیت سایر دستگاه*های آندروید را بدان وابسته دانست ، و آن را مرجعی برای سایر تولیدکنندگان دستگاه*های آندرویدی در نظر گرفت.



طراحی

Nexus One از نظر طراحی از اصلاح شده*ترین دستگاه*های آندروید در زمان خود بود ، در حالی که Nexus S با شیشه*ای منحنی شکل و جذاب روی صفحه نمایشش عرضه شد. اکنون در Galaxy Nexus بار دیگر شاهد طراحی منحنی شکل همچون موارد کوچک دیگری هسیم. برای مثال درپوش پشتی با لايه*اي اضافی پرداخت شده است که موجب قرارگیری هر چه بهتر در دست شده و احساس بهتری را هنگام لمس کردن القا می*کند. هر چند بدنه دستگاه همچنان به طور کامل از پلاستیک ساخته شده است ، که با وجود اینکه وزنی سبک و حسی استاندارد را به ارمغان می*آورد ، اما نمی*تواند کاربران را شیفته خود و شگفت*زده سازد. مورد خاص و ويژه*اي در کیفیت ساخت و طراحی Samsung Galaxy Nexus دیده نمی*شود ، و این همان چیزی است که ما را در مورد طراحی Galaxy Nexus ناامید می*سازد. خوشبختانه ، هنگامی که گوشی را در دستتان می*گیرید بی*کیفیت به نظر نمی*رسد ، اما همچنین حس یک دستگاه درجه یک را نیز ندارد.







در اينجا نيز شیشه منحنی شکل در جلوی گوشی قرار گرفته است ، اما آن را نمی*توان چندان مفید و سودمند در نظر گرفت. همچنین این سطح منحنی شکل به قدری تراز است که هیچ تفاوتی بین آن و صفحات کاملاً مسطح دیده نمی*شود. از طرف دیگر صفحه نمایش قرار گرفته زیر این سطح عالی و چشمگیر است. صفحه نمایش Galaxy Nexus اندازه*ای معادل 4.65 اینچ دارد و وضوح HD با 720*1280 پیکسل را ارائه می*دهد ، و با وجود چنین صفحه نمایش بزرگی جاي خوشحالی که همچنان از تراكم 316 پيكسل در اينچ بهره*مند است ، که این بدین معنی است که تمامی جزئیات و همچنین متون ریز در این صفحه نمایش کاملاً واضح به نظر می*رسند. Galaxy Nexus صفحه نمایش HD S u p e r AMOLED را به رخ می*کشد که البته از ماتریس Pentile RGBG برای مرتب سازی پیکسل*ها بهره می*برد. از آنجا که کیفیت تصویر در مقایسه با آنچه در صفحه نمایش مبتنی بر ماتریس استاندارد RGB دیده می*شود پایین*تر نیست ، این مسأله نباید مشکلی برای کسی بوجود بیاورد. اگر شما از فاصله*ای بسیار نزدیک به عنصری خاص همچون متنی سفید در پس زمینه*ای سیاه بنگرید متوجه تک پیکسل*ها خواهید شد ، اما در استفاده معمول از دستگاه این موارد دیده نمی*شود. با داشتن صفحه نمایش AMOLED طبیعتاً Galaxy Nexus دارای شاخصه*هایی از قبیل سطح کنتراست بالا ، زوایای دید وسیع ، و رنگ*های اشباع شده که تصاویری هر چه بیشتر به واقعیت را ارائه می*دهد مي*باشد. صفحه نمایش در محیط بیرون (در زير تابش مستقيم آفتاب) قابل استفاده است ، هر چند خوانایی آن در حد عالی نیست.






با وجود صفحه نمایش بزرگ ، می*توانید تصور کنید دستگاه کوچک و فشرده نخواهد بود. حقیقتاً Galaxy Nexus دستگاهی بزرگ است ، اما خوشبختانه ، در استفاده با یک دست ناراحت كننده نبوده و نگهداشتنش دشوار نیست.




برای اولین بار در یک دستگاه آندرویدی خبری از کلیدهای سخت افزاری زیر صفحه نمایش نیست. این بدین دلیل است که Galaxy Nexus برای اجرای آندرويد ICS بهینه سازی شده است که اکنون کلیدهای لمسی موجود در صفحه (on-screen) را برای هدایت به ارمغان می*آورد ، درست مانند تبلت*های مبتنی بر آندرويد HoneyComb. در نتيجه جلوی دستگاه داراي طراحي ساده و يكپارچه و بسیار جذاب است.


اطراف دستگاه درگاه استاندارد microUSB که وظیفه شارژ کردن را نیز بر عهده دارد ، جک صوتی 3.5 میلیمتری ، کلیدهای تنظیم صدا و کلید روشن/خاموش قرار گرفته است. نکته*ی جالب وجود یک محل اتصال (Connector) سه شاخصه در سمت راست دستگاه است ، که برای برقراری ارتباط بین دستگاه و برخي دستگاه*هاي جانبي استفاده می*شود.


پشت دستگاه محل قرار گیری دوربین 5 مگاپیکسل است و از آنجا که می*توانست با نمونه*های به روزتر 8 مگاپیکسل جایگزین شود ، به عنوان يك نقطه ضعف شناخته می*شود. هر چند اگر دستگاه از دوربین 8 مگاپیکسل بهره*مند بود بیش*تر توجه ما را جلب می*کرد ، اما همچنان اگر Galaxy Nexus تصاویری با کیفیت مناسب ارائه دهد راضی خواهیم شد. اطلاعات بیشتر در بخش*های بعدی بررسی ارايه مي*گردد.





روی هم رفته دستگاه از ساختار خیلی خوبي برخوردار است که مناسب به نظر می رسد ، اما فاقد شخصیت لازم است. طرح بی*رنگ و مواد غیر اعلي عملاً جذابيت لازم را ارائه نمی*دهد.





رابط کاربری

از آنجایی که Galaxy Nexus اولین دستگاهی است که با آندرويد ICS عرضه می*شود ، نقش یک پیشگام حقیقی را برای سیستم عامل آندروید ایفا می*کند. Ice Cream Sandwich تجربه کار با یک تبلت و گوشی را به هم پیوند می*دهد. این بدین معنی است که از این پس گوشی*ها و تبلت*های آندروید از ICS (و نسخه*های پس از آن) بهره خواهند برد ، و دیگر دو پلتفرم جدا همچون آنچه که در نسخه*هاي Honeycomb و Gingerbread دیده می*شد در کار نخواهد بود. بدین ترتیب آندرويد ICS تجربه*ای جدید برای کاربران گوشی*های آندرویدی به ارمغان خواهد آورد که طراحی دوباره پلتفرم را موجب خواهد شد.


در ابتداي كار اگر شما پيش از اين از یک تبلت مبتنی بر آندرويد Honeycomb استفاده کرده باشید ، احساسی آشنا با Galaxy Nexus خواهید داشت. بسیاری از عناصر حفظ شده است و اکثراً رابط کاربری از همان منطق پیروی می*کند. اگر شما پیش از این شانس کار با یک دستگاه مبتنی بر آندرويد Honeycomb را نداشته*اید ، نکات مبهم اندکی برای یادگیری وجود خواهد داشت. اما حقیقتاً نکات بسیار اندکی وجود دارد و روی هم رفته این همچنان یک آندرویدی است.


مطابق معمول ، صفحه اصلي (HomeScreen) به چند صفحه تقسیم شده است ، که در هر یک می*توانید ابزارك*ها (Widget) ، میانبرهای برنامه*ها و سایر موارد را جاسازی کنید. زیبایی چنین رابطی در این است که درست از HomeScreen می*توانید به سرعت به عملکردهای متفاوتی از دستگاهتان نظیر پست الكترونيك ، آب و هوا و ... دسترسی پیدا کنید. در حالی که در دستگاهی مانند آیفون با HomeScreen با ویژگی*های استاتیکی بیشتر باید نرم*افزارهای جداگانه را به ترتیب اجرا کنید تا چنین اطلاعاتی را بدست بیاورید. هر چند هر یک از آنها نقاط ضعف و قوتی دارند ، و نسخه موجود در آندروید به هیچ وجه بی*عیب و نقص نیست. هر چه HomeScreen شما میانبرهای بیشتری را در بر گیرد ، محیطی پیچیده*تر و نیازمندی بیشتری به منابع سیستمی خواهد داشت. اما روی هم رفته به سلیقه کاربر باز می*گردد که آیا یک رابط باز و قابل سفارشی سازی همچون نمونه موجود در آندروید یا یک نمونه کاربردی مانند آنچه در آیفون موجود است را بپسندد. عنصری جدید در آندرويد ICS این است که می*توانید پوشه*های نرم*افزارها را به راحتی و با کشیدن یک نرم*افزار بر روی دیگری ایجاد کنید ، درست همانند iOS. ظاهر و پیکربندی پوشه*های جدید نیز کاملاً جذاب است.





طراحی بدون کلید

یکی از جنبه*های جذاب نرم*افزاری آندرويد ICS این است که همچون Honeycomb کلیدهای ناوبری شامل کلید بازگشت (Back) ، کلید صفحه اصلي (Home) و چند وظیفه*گی بخشی از رابط كاربري هستند و کلیدهای لمسی جداگانه نیستند. بنابراین این کلیدها نقشی مهم را در فضای صفحه نمایش بر عهده می*گیرند. اما با وجود صفحه نمایش 4.65 اینچی Galaxy Nexus همچنان فضای کافی جهت تخصیص ابزارك*های مهم را دارد. در برخی نرم*افزارها همچون نرم*افزار پخش فیلم ، صفحه نمایش کارایی مفید و خوبی از خود نشان می*دهد ، به گونه*اي که با پنهان شدن کلید*های رابط كاربري امکان پخش تمام صفحه فیلم مهیا می*شود. متأسفانه هنوز نرم*افزارهای زیادی متناسب با این عملکرد عرضه نشده*اند ،* ولی مسلماً در آینده اگر توسعه دهندگان اقدام به عرضه چنین نرم*افزارهایی بکنند ، با امکانات بسیار شیرینی روبرو خواهیم شد.


بخش اعلان*ها (Notification) اکنون به صورت شفاف و شیشه*ای در آمده و با اضافه شدن عملکرد حذف موارد ناخواسته با حرکت پيمايشي (Swipe away) ، روی هم رفته با بهبودهایی روبرو شده است. همچنین آنها از طريق صفحه قفل (LockScreen) نیز در دسترس هستند. بخش تنظيمات (Setting) نیز تغییراتی داشته تا حس نظم بيشتري داشته باشد.



عملکرد

روی هم رفته ، گوگل پیشرفت فوق العاده*ای با رابط كاربري زیبا و کاربرد مؤثر پلتفرم آندرويد ICS داشته است. کاربرد یک دستگاه آندرویدی هیچگاه چنین حس خوبی نداشته است. بالاتر از همه اینها ، دستگاه عملکردی تماشايی ارائه می*دهد. مهم نیست که چه عملکردی را اجرا کنید ، گشت و گذار در صفحه اصلي ، پیمایش لیست*های بلند ، صفحات وب و اجرا یا بستن نرم*افزارهای سنگین. مواردی که در آنها کمی کاهش سرعت دیده می*شود (مثلاً هنگام تغيير از حالت صفحه كليد عمودي به حالت QWERTY افقي) بسیار اندک هستند ، به همین دلیل می*توان گفت Galaxy Nexus از سریع*ترین گوشی*های هوشمند روز است. دلیل چنین عملکردی می*تواند ناشی از بهینه سازی آندرويد ICS برای ارائه کارکرد هر چه بهتر با پردازنده TI OMAP 4460 باشد. پردازنده دارای دو هسته است که روی کلاک 1.2 تنظیم شده*اند ، بنابراین می*توان اطمینان داشت که دستگاه از پس بازی*ها و نرم*افزارهای بهینه سازی شده برای پردازنده*های دوهسته*ای برخواهد آمد.



مخاطبین

نکات پررنگ رابط كاربري جدید با نرم*افزار به روز شده People App آغاز می*شود. این نرم*افزار جایگزین مخاطبان شده که شسته رفته*تر بوده و از راه حل*های بصری برای نمایش مخاطبان بهره می*برد. در حالت بصری تصاویر اشخاص فضای بیشتری در اختیار دارد و كاملاً شسته و رفته است ، چون از همه قالب*ها و حائل*های موجود خلاص می*شود و این موجب بوجود آمدن فضای خالی مطلوب بین فیلدها می*شود. بنابراین دچار گیجی و به هم ریختگی نخواهید شد. بخش تماس نیز دوباره طراحی شده و امکان برقراری تماس با یک ضربه فراهم شده است.






پیام رسانی

روی هم رفته گوگل به سمت ساده سازی رابط كاربري پیش می*رود ، درست مانند آنچه در سرویس*های تحت وبش عرضه کرد. يك مثال خوب در این مورد نرم*افزارهای جدید پیام رسانی و ایمیل است ، که کاربردی بسیار آسان و خوشایند دارند. گوگل همچنین جنبه*های دیگری چون تکمیل خودکار دریافت کنندگان و تصحیح خودکار را در کنار سایر پیشرفت*ها بهبود بخشیده است.





صفحه کلید مجازی كامل QWERTY بهبودی بسیار بزرگ داشته است. با وجود اینکه گوشی ابعاد جمع و جوري ندارد ، صفحه کلید عمودی جهت استفاده با یک دست کاملاً مناسب و راحت است. برای بهتر شدن این قسمت ، صفحه کلید افقی كامل QWERTY از بهتر*ين*هایی است که تا کنون با آن روبرو شده*ایم. با وجود صفحه نمایش 4.65 اینچی کلیدها اندازه خوبی داشته و از یکدیگر فاصله دارند. در حالی که بازخورد لمسی نیز به بهبود هر چه بیشتر تجربه تایپ کردن کمک می*کند.




ایجاد و مدیریت ایمیل (و Gmail) از روالی مستقیم و طبیعی بهره برده و دارای عملکردی بدون نقص است. نرم*افزار ایمیل و جی*میل به انتخابات بسیاری مجهز شده*اند که به شما اجازه شخصی سازی و اصلاح استفاده از ایمیلتان را می*دهد. نکته عجیب بحث وجود بزرگنمایی دو انگشتی (Pinch Zooming) جهت مشاهده هر چه بهتر محتوای ایمیل است (این امکان در جیمیل وجود ندارد).



تقویم

امکان حرکت پيمايشی (Swipe) در تقویم فعال شده است. بنابراین اکنون می*توانید از اشاره*ها در تقویم استفاده و به پیمایش بپردازید. هر چند در اینجا با Swipe کردن بین روزها ، هفته*ها و ماه*ها جابجا خواهيد شد. علاوه بر این می*توانید برای مشاهده جزئیات بیشتر به بزرگنمایی پرداخته و برای زمانی که شما قرار ملاقات*های زیادی تنظیم کرده باشید مناسب است.



 
بالا پایین