Mehrnoosh
کـاربـر ویــژه
- تاریخ ثبتنام
- Sep 14, 2013
- ارسالیها
- 683
- پسندها
- 458
- امتیازها
- 63
اعتبار :
بر اساس يک مطالعه: قصهگويي، روشي مؤثر در آموزش مفاهيم پيچيده به دانشجويان پزشكي است
يافته هاي يک مطالعه حاکي از تأثير مثبت قصهگويي نسبت به سخنراني هاي معمولي در افزايش دانش دانشجويان دوره باليني است از اين رو مي تواند در آموزش مفاهيم پيچيده علم پزشكي مورد استفاده قرار گيرد.
به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا علوم پزشکي تهران؛ اين مطالعه با هدف مقايسه تأثير قصهگويي و سخنراني در انتقال مفاهيم پيچيده علم پزشكي توسط آناهيتا والي، استاديار گروه پوست دفتر گروه هاي آموزشي بيمارستان الزهرا(س) اصفهان انجام شده است.
قصهگويي يكي از روشهاي آموزشي است كه ميتواند بدون اينكه سن مخاطب، موضوع آموزشي يا سطح يادگيري كاربرد آنها را محدود سازد، بكار رود.
اين مطالعه نيمه تجربي بر روي ٤٣ نفر از دانشجويان پزشكي در مقطع كارآموزي باليني كه مشغول گذراندن بخش پوست بودند، انتخاب شدند و به هر گروه سه مفهوم يكسان از علم پزشكي با روشهاي قصهگويي يا سخنراني ساده آموزش داده شد؛ سپس از هر دو گروه آزمون به عمل آمد.
ميانگين نمره كل كسب شده در گروه آموزش ديده با روش سخنراني ساده ٣٦/٤±8/٩٤ و در گروه آموزش ديده با روش قصه گويي ٤٧/٣±14/٨٤ از نمره كل ٢٠ و تفاوت بين دو گروه از نظر آماري معنيدار بود.
نتايج اين بررسي نشان مي دهد: اثر قصهگويي در افزايش دانش دانشجويان دوره باليني بيشتر از سخنراني معمولي است؛ بنابراين، توصيه ميشود از اين روش براي آموزش بيماريهاي نادر و ژنتيك استفاده شود.
گفتني است نتايج اين مقاله در مجله ايراني آموزش علوم پزشکي به چاپ رسيده است.
يافته هاي يک مطالعه حاکي از تأثير مثبت قصهگويي نسبت به سخنراني هاي معمولي در افزايش دانش دانشجويان دوره باليني است از اين رو مي تواند در آموزش مفاهيم پيچيده علم پزشكي مورد استفاده قرار گيرد.
به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا علوم پزشکي تهران؛ اين مطالعه با هدف مقايسه تأثير قصهگويي و سخنراني در انتقال مفاهيم پيچيده علم پزشكي توسط آناهيتا والي، استاديار گروه پوست دفتر گروه هاي آموزشي بيمارستان الزهرا(س) اصفهان انجام شده است.
قصهگويي يكي از روشهاي آموزشي است كه ميتواند بدون اينكه سن مخاطب، موضوع آموزشي يا سطح يادگيري كاربرد آنها را محدود سازد، بكار رود.
اين مطالعه نيمه تجربي بر روي ٤٣ نفر از دانشجويان پزشكي در مقطع كارآموزي باليني كه مشغول گذراندن بخش پوست بودند، انتخاب شدند و به هر گروه سه مفهوم يكسان از علم پزشكي با روشهاي قصهگويي يا سخنراني ساده آموزش داده شد؛ سپس از هر دو گروه آزمون به عمل آمد.
ميانگين نمره كل كسب شده در گروه آموزش ديده با روش سخنراني ساده ٣٦/٤±8/٩٤ و در گروه آموزش ديده با روش قصه گويي ٤٧/٣±14/٨٤ از نمره كل ٢٠ و تفاوت بين دو گروه از نظر آماري معنيدار بود.
نتايج اين بررسي نشان مي دهد: اثر قصهگويي در افزايش دانش دانشجويان دوره باليني بيشتر از سخنراني معمولي است؛ بنابراين، توصيه ميشود از اين روش براي آموزش بيماريهاي نادر و ژنتيك استفاده شود.
گفتني است نتايج اين مقاله در مجله ايراني آموزش علوم پزشکي به چاپ رسيده است.