Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

دانستنیهــای پــزشکی!

اطلاعات موضوع

Kategori Adı دانستنیها
Konu Başlığı دانستنیهــای پــزشکی!
نویسنده موضوع Mehrnoosh
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Mehrnoosh

Mehrnoosh

کـاربـر ویــژه
تاریخ ثبت‌نام
Sep 14, 2013
ارسالی‌ها
683
پسندها
458
امتیازها
63

اعتبار :

بر اساس يک مطالعه: قصهگويي، روشي مؤثر در آموزش مفاهيم پيچيده به دانشجويان پزشكي است

يافته هاي يک مطالعه حاکي از تأثير مثبت قصهگويي نسبت به سخنراني هاي معمولي در افزايش دانش دانشجويان دوره باليني است از اين رو مي تواند در آموزش مفاهيم پيچيده علم پزشكي مورد استفاده قرار گيرد.

به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا علوم پزشکي تهران؛ اين مطالعه با هدف مقايسه تأثير قصهگويي و سخنراني در انتقال مفاهيم پيچيده علم پزشكي توسط آناهيتا والي، استاديار گروه پوست دفتر گروه هاي آموزشي بيمارستان الزهرا(س) اصفهان انجام شده است.

قصهگويي يكي از روشهاي آموزشي است كه ميتواند بدون اينكه سن مخاطب، موضوع آموزشي يا سطح يادگيري كاربرد آنها را محدود سازد، بكار رود.
اين مطالعه نيمه تجربي بر روي ٤٣ نفر از دانشجويان پزشكي در مقطع كارآموزي باليني كه مشغول گذراندن بخش پوست بودند، انتخاب شدند و به هر گروه سه مفهوم يكسان از علم پزشكي با روشهاي قصهگويي يا سخنراني ساده آموزش داده شد؛ سپس از هر دو گروه آزمون به عمل آمد.

ميانگين نمره كل كسب شده در گروه آموزش ديده با روش سخنراني ساده ٣٦/٤±8/٩٤ و در گروه آموزش ديده با روش قصه گويي ٤٧/٣±14/٨٤ از نمره كل ٢٠ و تفاوت بين دو گروه از نظر آماري معنيدار بود.

نتايج اين بررسي نشان مي دهد: اثر قصهگويي در افزايش دانش دانشجويان دوره باليني بيشتر از سخنراني معمولي است؛ بنابراين، توصيه ميشود از اين روش براي آموزش بيماريهاي نادر و ژنتيك استفاده شود.

گفتني است نتايج اين مقاله در مجله ايراني آموزش علوم پزشکي به چاپ رسيده است.
 

Mehrnoosh

کـاربـر ویــژه
تاریخ ثبت‌نام
Sep 14, 2013
ارسالی‌ها
683
پسندها
458
امتیازها
63

اعتبار :

افسردگي از عوامل دوري از ورزش و كم تحركي است


در شرايطي كه جهان در ميانه اپيدمي چاقي و افسردگي گرفتار شده، نتايج يك تحقيق جديد نشان ميدهد كه احساس افسردگي اغلب با كاهش فعاليت فيزيكي همراه است.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر بابك روشنايي مقدم، پژوهشگر ايراني دانشگاه واشنگتن در تحقيقي جديد دريافت افسردگي باعث ميشود كه بيماران كمتر فعال بوده و تحرك كمتري داشته باشند.

به گفته وي، احساس افسردگي ميتواند از دلايلي باشد كه باعث ميشود، بيماران نتوانند دستورات پزشك خود را در مورد ورزش كردن انجام دهند و در نهايت كم تحرك ميشوند.

دكتر روشنايي مقدم، پزشك دپارتمان روانپزشكي و علوم رفتاري دانشگاه واشنگتن در سياتل كه سرپرستي اين تحقيق را عهده دار بوده است، خاطر نشان كرد: هر چند در پژوهش قبلي نشان داده شد كه ورزش در بهبود بيماريهاي مزمن مانند ديابت و بيماري قلب تاثير گذار است، اما بازبينيها حاكي از آن است كه اين بيماران اغلب دچار افسردگي هستند.

اين مطالعه جديد با مشاركت 11 محقق و با بررسي 20 هزار بيمار انجام شده است.

در هشت پژوهش معلوم شد، بروز علائم افسردگي پس از بيماري يا حمله قلبي فرد را به سمت يك زندگي كم تحرك و بدون فعاليت بدني و ورزش سوق ميدهد.

در اين پژوهشها محققان از روشهاي مختلف براي سنجش افسردگي و فعاليت بدني در داوطلبان استفاده كردهاند.

دكتر مقدم تصريح كرد: ما چنين فرض كردهايم كه دو عامل شامل عادات رفتاري در ارتباط با افسردگي مثل سيگار و چاقي كه انگيزه و لذت فرد را براي ورزش كردن محدود ميكند و همچنين فاكتورهاي بيولوژيك كه باعث چاقي و كاهش سطح انرژي و كاهش عقل درد و ورزش ميشوند، در كاهش تحرك بدني مؤثر هستند.
 

Mehrnoosh

کـاربـر ویــژه
تاریخ ثبت‌نام
Sep 14, 2013
ارسالی‌ها
683
پسندها
458
امتیازها
63

اعتبار :

شناسايي عوامل بيماريزا با مولکولهايDNA:

محققان دانشگاه «کرنل» مولکولهاي DNA جديدي ساختهاند که ميتوانند عوامل بيماريزا را شناسايي کرده و با تشکيل زنجيرههاي دراز پليمرها، داروهاي مورد نظر را درون سلول رها کنند.

به گزارش سرويس فنآوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دان لوئو و همکارانش از دانشگاه کرنل در مقالهاي که در مجله Nature Nanotechnology منتشر شده است، توضيح دادهاند که مولکولهاي ساده DNA آنها (مونومر) در حضور عوامل بيماريزايي همچون سارس يا HIV و با تابش نور ماوراي بنفش به هم متصل شده و پليمريزه ميشوند.


اين گروه تحقيقاتي گزارش كردهاند که پليمرهايي که از هزاران مونومر ساخته ميشوند، ميتوانند عوامل بيماريزا را به سرعت شناسايي کنند.

آنها از رشتههاي نامتقارني از DNA استفاده کردند که به انتهاي آنها توالي منحصر به فردي از اسيدهاي آمينه متصل شده بود. به اين توالي کدهاي زيپ (zip codes) ميگويند.

هر زيپ کد ميتواند به توالي متناظر خود (مثل DNA عوامل بيماريزايي همچون HIV) متصل شود. زماني که اين زيپ کدها و عوامل بيماريزا همديگر را پيدا ميکنند، زنجيرههايي تشکيل ميدهند که پيچ خورده و کرههاي قابل تشخيص در زير ميکروسکوپ را شکل ميدهند.

اين پژوهشگران با استفاده از همين روش چندين داروي مبتني بر اسيد نوکئيک را همراه با يک سري رديابها به رشتههاي DNA متصل كردند. اين داروها در مرحله بعد توسط سلولهاي مورد نظر جذب ميشوند.

به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، لوئو که استاد مهندسي زيستي و محيط زيست است ميگويد اين کار نشان ميدهد که DNA تنها يک ماده ژنتيکي نيست و ميتوان از آن به عنوان يک ساختار مفيد براي حمل دارو يا مواد ديگر استفاده کرد.

او ميافزايد: «بخش ژنتيکي، تشخيص عامل بيماريزا و بخش کلي کار، توليد نانوساختار است».
 
بالا پایین