Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

تفسیرآیات قرآن کریم – سوره حمد – آیه 2 – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیة الله هاشمی رفسنجانی

اطلاعات موضوع

Kategori Adı قرآن و ادعیه
Konu Başlığı تفسیرآیات قرآن کریم – سوره حمد – آیه 2 – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیة الله هاشمی رفسنجانی
نویسنده موضوع eLOy
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan eLOy

eLOy

مدیر کل انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 21, 2013
ارسالی‌ها
8,743
پسندها
14,851
امتیازها
113
سن
41
محل سکونت
TeHrAn
وب سایت
www.biya2forum.ir
تخصص
نقاشی و خوشنویسی
ماه تولد

اعتبار :



تفسیرآیات قرآن کریم – سوره حمد – آیه 2 – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیه الله هاشمی رفسنجانی

الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ

ستایش مختصّ خداست که خداوندگار جهانیان است.

1 - همه ستایشها از آن خداوند است.


الحمد للّه

«ال» در «الحمد للّه» به اصطلاح جنسیه است و مفید استغراق می باشد; یعنی، کل حمد للّه.

2 - خداوند، سرچشمه و منشأ همه کمالها و زیبایی هاست.


الحمد للّه
حمد در برابر زیباییها و کمالهاست و به مقتضای جمله «الحمد للّه»، هر ستایشی از آن خداست. بنابراین هر کمال و زیبایی از او نشأت گرفته است.

3 - تنها خداوند شایسته و بایسته ستایش است.


الحمد للّه

4 - خداوند مالک و مدبر همه عالمهای هستی است.


رب العلمین
عالم (مفرد عالمین) است و به مجموعه و دسته ای از موجودات گفته می شود، بنابراین «العالمین»، یعنی، همه موجودات به لحاظ مجموعه ها و دسته ها.

5 - جهان آفرینش، متشکل از عالمهای متعدد.


رب العلمین
برداشت فوق با توجّه به جمع بودن کلمه «العالمین» استفاده شده است.

6 - جهان هستی سراسر زیبا و تدبیر آن تدبیری نیکو و جمیل است.


الحمد للّه رب العلمین
«رب العالمین» به منزله دلیل برای «الحمد للّه» است; یعنی، چون خداوند مدبر هستی است همه ستایشها از آن اوست و از آنجا که حمد و ستایش، همواره برای کمال و زیباییهاست، نتیجه می گیریم که: همه هستی زیبا و برخوردار از تدبیری نیکوست.

7 ـ خداوند، از روی اختیار جهان را تدبیر می کند و در اداره آن جبر و اضطراری ندارد.


الحمد للّه رب العلمین
در صحت اطلاق حمد، علاوه بر زیبایی فعل و صفت، اختیاری بودن فعل و صفت نیز قید شده است; یعنی، بر فعل و صفتی زیبا، می توان حمد کرد که فاعل، آن را از روی اختیار تحقق بخشیده باشد.

8 ـ جهان هستی به سوی کمال در حرکت است.


رب العلمین
«رب» به معنای تربیت کردن است و تربیت ایجاد حالتی در شیء پس از حالت قبل است تا آن گاه که به حد تمام و کمال برسد (مفردات راغب). پس این معنا حکایت از حرکت تکاملی دارد. گفتنی است که کلمه «رب» مشترک لفظی میان وصف و مصدر می باشد و در آیه مورد بحث معنای وصفی دارد.

9 ـ تدبیر همه عالمهای هستی از سوی خدا، دلیل اختصاص همه ستایشها به اوست.


الحمد للّه رب العلمین

10 ـ «عن ابی عبداللّه (ع) فی قوله: «الحمد للّه» قال: الشکر للّه و فی قوله «رب العالمین» قال: خالق المخلوقین ...;(1)

از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود: «الحمد للّه» یعنی شکر مخصوص خداست و «رب العالمین» یعنی، آفریننده مخلوقات ...».


آفرینش:
تدبیر آفرینش 6،7; تدبیر عوالم آفرینش 4، 9; تکامل آفرینش 8; حرکت آفرینش 8; زیبایی آفرینش 6; عوالم آفرینش 5; مالک آفرینش 4
حمد:
حمد خدا ،103،1; دلایل حمد خدا 9
خدا:
اختصاصات خدا 1، 2، 3، 9، 10; اختیار خدا 7; خالقیت خدا 10; ربوبیت خدا 4; مالکیت خدا 4
روایت: 10
زیبایی:
منشأ زیبایی 2
کمال:
منشأ کمال 2
موجودات:
خالق موجودات 10


پی نوشت ها :
1. تفسیر قمی، ج 1، ص 28; نور الثقلین، ج 1، ص 15، ح 60.




منبع : پایگاه اطلاع رسانی آیة الله هاشمی رفسنجانی
 
بالا پایین