Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

نکته های کلیدی در چیدمان اتاق نشیمن

اطلاعات موضوع

Kategori Adı تزئينات در خانه
Konu Başlığı نکته های کلیدی در چیدمان اتاق نشیمن
نویسنده موضوع BlueBoy
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan BlueBoy

BlueBoy

کـاربـر ویــژه
کـاربــر حـرفــه ای
تاریخ ثبت‌نام
Oct 16, 2013
ارسالی‌ها
458
پسندها
1,025
امتیازها
93

اعتبار :




خواه مشغول چیدن اتاق نشیمن اولین آپارتمان خود باشید و یا خواه در حال بازسازی دوباره اتاق نشیمن، درك ابعاد مبلمان و ارتباط آن با اتاق می‌تواند در خلق فضایی راحت و كاربردی به شما كمك زیادی كند. اولین چیزی كه باید به یاد داشته باشید این است كه برای ایجاد هماهنگی میان نسبت‌های موجود در اتاق به نسبت‌های مبلمان نیاز دارید. اگر خرید هوشمندانه‌ای انجام دهید مبلمان كوچك به اندازه مبلمان بزرگ راحت و كارآمد هستند. شاید بهترین قانون در این زمینه این باشد كه باید سعی كنید با توجه به توان مالی خود، باكیفیت‌ترین وسایلی كه از آن‌ها به طور مداوم استفاده می‌كنید را بخرید و پول خود را در مورد وسایل كم‌مصرف ذخیره كنید. ‌






كاناپه‌های تكی. این كاناپه معاصر زیبا این اتاق نشیمن كوچك را منظم و تمیز نگاه می‌دارد. از كاناپه‌ها استفاده زیادی می‌شود، به همین دلیل سعی كنید كاناپه باكیفیتی بخرید كه هم راحت باشد و هم كارایی خوبی در خانه شما داشته باشد. كاناپه‌ها به طور متوسط 213 سانتی‌متر طول دارند و عمق آن‌ها 98 سانتی‌متر است. برای آپارتمان‌های كوچك كاناپه‌ای بخرید كه 183 سانتی‌متر باشد تا بتوانید از فضای باقیمانده استفاده دیگری بكنید.








این تصویر نشان‌دهنده وسایلی است كه به طور معمول در یك اتاق نشیمن مورد استفاده قرار می‌گیرند. نیازهای شما متفاوت خواهد بود، اما اصول یكسان است. شما به اتاقی نیاز دارید كه بتوانید دور مبلمان آن به راحتی حركت كنید و هم‌چنین مسیر بدون مانعی به فضاهای نشیمن و خروجی‌های اتاق داشته باشید. مسیر حركت باید 77 تا 91 سانتی‌متر عرض داشته باشد. شما می‌توانید میز پذیرایی را در فاصله 30 سانتی‌متری لبه نشیمن‌ها قرار دهید. مبلمان دیگر باید حداقل 61 سانتی‌متر با هم فاصله داشته باشند تا بتوان بین آن‌ها به راحتی حركت كرد. نكته مهم دیگر قوس گفتگو است. مبلمان را به گونه‌ای در كنار هم قرار دهید كه افراد هنگام گفتگو صدای یكدیگر را به راحتی بشنوند. 244 سانتی‌متر در این مورد ایده‌آل است؛ اتاق‌های بزرگ‌تر را باید به قسمت‌های مختلف تقسیم كرد.








كاناپه‌های چندبخشی. پسرخاله كاناپه تکی معمولی، كاناپه چندبخشی ال شکل است. كاناپه‌های چندبخشی معمولا فضای بیش‌تری اشغال می‌كنند، اما وقتی به دقت در جایی قرار داده می‌شوند، فضای بسیار دنجی را به وجود می‌آورند. در عكس بالا نگاه كنید كه چگونه رنگ غنی این كاناپه چندبخشی فضایی یك‌دست و یكپارچه را ایجاد كرده است. صندلی فلزی مدرنی كه در مقابل كاناپه و در گوشه اتاق است برای روزهایی در نظر گرفته شده كه تعداد مهمانان كمی زیاد می‌شود. البته كاناپه‌های چندبخشی دارای نشیمن‌های زیادی هستند و از این رو نیازی به مبل‌های دیگر به وجود نمی‌آید. مانند كاناپه‌های تكی، كاناپه‌های چندبخشی هم در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند. دو قطعه 213 سانتی‌متری در یك كاناپه چندبخشی به فضایی نیاز دارند كه 213 سانتی‌متر عرض و 305 سانتی‌متر طول داشته باشد.








این كاناپه معاصر كه دارای طراحی مینی‌مالیستی است به سمت داخل می‌چرخد و خود یك قوس گفتگو ایجاد می‌كند. كاناپه‌هایی مانند این، فضای بیش‌تری می‌گیرند. این نمونه 335 سانتی‌متر طول دارد و به فضایی با عمق 137 سانتی‌متر نیاز دارد. صندلی كه در مقابل این كاناپه قرار دارد 102 سانتی‌متر عرض و 86 سانتی‌متر عمق دارد، در حالی كه صندلی عثمانی 66 سانتی‌متر عرض و 51 سانتی‌متر عمق دارد. این اتاق دارای چیدمانی درست با محوریت شومینه است.








كاناپه‌های چندتایی. وقتی فضا و بودجه اجازه می‌دهد، چندین كاناپه می‌تواند پیرامون یك میز پذیرایی بزرگ قرار بگیرند، همان‌طور كه در اتاق نشیمن سنتی موجود در عكس بالا این اتفاق افتاده است. توجه كنید كه چگونه میز مستطیل بین دو كاناپه قرار گرفته است، در حالی كه میز باریك‌ در مقابل كاناپه‌ای قرار گرفته است كه روبه‌روی شومینه قرار دارد. اگرچه این اتاق از قانون 244 سانتی‌متر قوس گفتگو تخطی كرده است، اما هر كاناپه دارای یك طراحی گروهی منحصر به خود است. سقف كوتاه این فضا صمیمیت ایجاد می‌كند و یك فضای حركت سخاوتمندانه در اتاق وجود دارد. اتاقی كه چنین چیدمانی دارد باید حداقل 6 متر باشد.








كاناپه‌های دونفره. وقتی به یك نشیمن دونفره نیاز دارید و یا جای كافی برای یك كاناپه تكی ندارید، از كاناپه دونفره استفاده كنید. طول كاناپه‌های دونفره معمولا 152 سانتی‌متر است. عمق این نوع كاناپه‌ها بسته به سبك طراحی‌شان متفاوت است، اما معمولا عمقی بین 97 تا 102 سانتی‌متر دارند. شما می‌توانید كاناپه دونفره را در كنار یك كاناپه تكی قرار دهید و یا مانند عكس بالا از آن به تنهایی استفاده كنید.








صندلی‌های راحتی. صندلی‌های راحتی معمولا می‌چرخند، حركت دورانی دارند، و پشتی آن‌ها به عقب برمی‌گردد، به همین دلیل برای استفاده از این نوع صندلی‌ها نیاز به فضایی بزرگ‌تر از معمول دارید. توجه كنید كه در اتاق عكس بالا این صندلی راحتی بژ در فاصله‌ای مناسب از دیوار قرار گرفته است و به همین دلیل كارایی لازم را دارد. وقتی شما صندلی عثمانی را در كنار صندلی راحتی قرار می‌دهید، باید فضایی را پیرامون این دو قطعه قرار دهید تا بتوان به راحتی دور این آن‌ها حركت كرد. ابعاد این نوع صندلی‌ها نیز متفاوت است، اما 168 سانتی‌متر فضا از پشتی صندلی تا لبه صندلی عثمانی و 91 تا 102 سانتی‌متر عرض در نظر بگیرید.








صندلی‌ها. دو دست صندلی در كنار كاناپه در این اتاق بزرگ قرار گرفته‌اند. توجه كنید كه صندلی‌هایی كه در پیش زمینه قرار دارند به گونه‌ای چیده شده‌اند تا به خوبی شكل زیبای آن‌ها به چشم بیاید. صندلی‌های روكش‌دار در پس زمینه قرار دارند، زیرا بزرگ‌تر هستند و فضای بیش‌تری را اشغال می‌كنند. برای صندلی‌ها روكش‌دار فضایی حدود 91 تا 102 سانتی‌متر عرض و 102 تا 112 عمق در نظر بگیرید.








چهارپایه‌ها و نیمكت‌ها. وقتی نیاز به وسیله‌ای خاص‌تر یا به طور كلی نیاز به نشیمن‌های اضافه دارید، از چهارپایه‌ها یا نیمكت‌ها در چیدمان خود استفاده كنید. چهارپایه‌ها 41 تا 51 سانتی‌متر مربع هستند؛ نیمكت‌ها حدود 36 تا 46 سانتی‌متر عمق و 91 تا 152 سانتی‌متر طول دارند. در این اتاق نشیمن، دو چهارپایه زیبا این فضای تلفیقی را كامل كرده‌اند.








میزهای پذیرایی. میزهای پذیرایی معمولا نقاط كانونی فضا هستند، زیرا در اكثر اوقات در مركز اتاق قرار می‌گیرند. نه تنها این میزها باید ظاهری زیبا داشته باشند، بلكه باید كاربردی نیز باشند. میزهای گرد یا بیضی‌شكل را راحت‌تر می‌توان جابه‌جا كرد، اما میزهای مربع و مستطیل‌شكل به فضای بیش‌تری نیاز دارند. همان‌طور كه اشاره شد، شما می‌توانید این میزها را تا فاصله 30 سانتی‌متری از نشیمن‌ها قرار دهید. آن‌ها را حداكثر در فاصله 46 تا 51 سانتی‌متری از صندلی‌ها و كاناپه‌ها قرار دهید تا افراد بتوانند به راحتی به خوراكی‌های روی میز پذیرایی دسترسی داشته باشند. در فضاهای كوچك از میزهای پذیرایی با 107 سانتی‌متر طول و در فضاهای بزرگ از میزهای پذیرایی با 168 تا 183 سانتی‌متر طول استفاده كنید.










تلویزیون‌ها. اتاق‌های نشیمن معمولا فقط برای پذیرایی از مهمانان طراحی می‌شوند، اما برخی از خانه‌ها فقط یك اتاق نشیمن دارند و باید تلویزیون نیز در این فضا قرار داده شود. از آن‌جایی كه تلویزیون‌ها دارای ابعاد بسیار زیادی هستند، چیدن مبلمان كنار آن‌ها به نوع تلویزیون و كاربرد آن بستگی دارد. با توجه به این‌كه این روزها تلویزیون‌ها معمولا 42 تا 50 اینچ هستند، شما باید مبلمان خود را در فاصله 3 متری از آن‌ها قرار دهید. به ارتفاع تلویزیون‌ها نیز دقت كنید. میز تلویزیونی باید دارای ارتفاعی بین 38 تا 51 سانتی‌متر باشد. این روزها نصب تلویزیون در بالای شومینه، مانند عكس بالا، بسیار رایج شده است. در این مورد، تلویزیون باید 122 تا 152 سانتی‌متر از سطح زمین فاصله داشته باشد تا شما هنگام تماشای تلویزیون كمی سر خود را به بالا بگیرید. بهتر است تلویزیون‌ها در مسیرهای حركت در اتاق قرار نداشته باشند تا كسی مزاحم تماشای تلویزیون نشود.








میزهای كاناپه. از میزهای كاناپه می‌توان در فضای بزرگ استفاده كرد كه این مسئله در اتاق بالا اتفاق افتاده است. اكثر میزهای كاناپه 36 تا 51 سانتی‌متر عمق و 152 تا 183 سانتی‌متر طول دارند. این میزهای بهترین محل برای قرار دادن آباژورها هستند. اما توجه داشته باشید كه سیم‌های این آباژورها را باید به نحوی پنهان كنید تا فضای شما زشت نشود.
همان‌طور كه می‌بینید این فضا دارای دو گروه نشیمن با شكل‌ها و اندازه‌های مختلف است و چیدمان مبلمان كاملا هوشمندانه انجام شده است.








چراغ‌های پایه‌دار. از چراغ‌های پایه‌دار غافل نشوید. یك یا دو چراغ پایه‌دار می‌تواند فضا را به طور یكنواخت روشن كند. این چراغ‌ها در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند و شما باید نوعی از آن‌ها را انتخاب كنید كه با چیدمان كلی فضا هماهنگ باشند. فضایی را برای آن‌ها در نظر بگیرید كه 25 تا 31 سانتی‌متر قطر و 137 تا 213 سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد.








میزهای كناری. وقتی نوبت به انتخاب میزهای كناری می‌رسد، ابعاد و سطوح مختلف را با هم تركیب كنید. این اتاق به دلیل داشتن میزهای شیشه‌ای و فلزی جذابیت خاصی دارد. میزهای مربع و مستطیل‌شكل فضایی حدود 51 تا 76 سانتی‌متر را در هر جهت را اشغال می‌كنند. اگر می‌خواهید روی آن‌ها آباژور قرار دهید، نوعی از آن‌ها را انتخاب كنید كه ارتفاع و استحكام كافی را داشته باشند.








پیانوها. اگرچه استفاده از پیانو نسبت به گذشته رونق كم‌تری دارند، اما هیچ چیز مانند یك پیانوی آكوستیك نمی‌تواند یك اتاق نشیمن را كامل كند. البته می‌توانید نوع دیجیتال آن را نیز خریداری كنید. اگر دوست دارید كه مهمانان در مهمانی سرگرم شوند پیانو انتخاب ایده‌آلی است. كوچك‌ترین پیانوهای آكوستیك 152 سانتی‌متر عرض و 152 سانتی‌متر طول دارند. نوع بزرگ‌تر آن‌ها 183 سانتی‌متر طول دارد. یك نیمكت كه 51 سانتی‌متر عرض و 107 سانتی‌متر طول دارد را نیز جلوی پیانو قرار دهید. طبق این ابعاد بهتر است فضایی با 213 سانتی‌متر عرض و 305 سانتی‌متر طول برای قرار دادن پیانو در نظر بگیرید.








آثار هنری. پیش از این‌كه مبلمان اتاق نشیمن خود را به طور كامل انتخاب كنید، به آثار هنری نیز فكر كنید. تابلوهای نقاشی بزرگ نیاز به فضایی زیادی بر روی دیوار دارند و بهتر است در فاصله دوری از ورودی خانه قرار گیرند تا كسی كه وارد خانه می شود بتواند آن را ببیند. توصیه ما این است كه تابلوها را در ارتفاعی قرار دهید كه قسمت بالای تابلو با خط دید شما هم‌تراز باشد. مجسمه‌ها نیز باید فضای خاص خود را داشته باشند و باید در جایی قرار داده شوند كه به خوبی دیده شوند. پایه مجسمه‌ها نباید بیش از 41 سانتی‌متر قطر داشته باشد. البته بهتر است پایه مجسمه‌ها را براساس اندازه و ابعاد خود مجسمه طراحی كنید.

 
بالا پایین