Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

اعیانی‌ترین خانه بشرویه را ببینید

  • نویسنده موضوع Ops
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı اخبار استانها
Konu Başlığı اعیانی‌ترین خانه بشرویه را ببینید
نویسنده موضوع Ops
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Ops

Ops

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Jan 24, 2014
ارسالی‌ها
10,600
پسندها
3,164
امتیازها
113
محل سکونت
AhWaZ
تخصص
SheYtOni
دل نوشته
:)
بهترین اخلاقم
MehRabOni
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

مدیر میراث‌فرهنگی بشرویه گفت: خانه "مستوفی" از جمله بناهای تاریخی بشرویه است که در محله "میانده" قرار گرفته و تقریباً اعیانی‌ترین خانه موجود در بافت بشرویه است.


هاشم اتفاقی منطقه خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: قدمت این بنا به دوره قاجاریه بر می‌گردد. مالک اولیه بنا مأمور جمع‌آوری مالیات در آن زمان بوده و مسلماً این خانه اسم خود را از پست مالک گرفته چراکه در شهرهای دیگری چون شوشتر، شیراز و چند شهر دیگر خانه‌هایی به نام مستوفی موجود است که مالک آن‌ها نیز در زمان خود مأمور جمع‌آوری مالیات بودند.


وی خاطرنشان کرد: این خانه از سطح کوچه پایین‌تر ساخته شده که چند مزیت دارد. نخست آنکه خاک حاصل از گودبرداری در ساخت خانه مورد استفاده قرار گرفته است. در تابستان و زمستان، هوای داخل نسبت به بیرون مطلوب‌تر است، هدایت آب قنات به داخل خانه‌ها راحت‌تر امکان‌پذیر بوده و همچنین در مقابل زلزله نسبت به خانه‌های دیگر مقاومت بیشتری دارد.


مدیر میراث‌فرهنگی بشرویه اظهارکرد: ورودی اصلی خانه در ضلع شرقی آن قرار داشته و بعد از عبور از آستانه در ورودی وارد فضای هشتی شده که منتهی به دو مسیر بوده است. یک راهروی پر پیچ و خمی که به اندرونی خانه و به حیاط مرکزی متصل می‌شود، به گونه‌ای که از هشتی به هیچ عنوان دید به داخل خانه وجود ندارد و مسیر دیگر که به حوضخانه و قسمت بیرونی بنا راه دارد.

اتفاقی ادامه داد: در قسمت هشتی بنا در کف فضا تورفتگی وجود دارد که در دو طرف آن تنبوشه‌های سفالی دیده می‌شود. این تورفتگی به این منظور تعبیه شده تا شن و لای موجود در آب قنات در این قسمت ته نشین شده و آب تمیز به داخل حوضخانه هدایت شود.

وی افزود: در چهار طرف حیاط چهار فضا وجود دارد که هرکدام مناسب فصل خاصی بوده است. فضای واقع در ضلع شمالی بنا که بیشترین نور آفتاب را در روز می‌گیرد و دارای ارتفاع کمی است، برای فصل زمستان مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

مدیر میراث‌فرهنگی بشرویه تصریح کرد: فضای روبروی آن که کم‌ترین نور را می‌گیرد و بیشترین ارتفاع را نسبت به دیگر فضاها دارد و همچنین دارای حوض آب و کلاه‌فرنگی است. بادگیری نیز در سابق وجود داشته که برای تابستان استفاده می‌شده است.

اتفاقی افزود: اتاق‌های موجود در ضلع شرقی بنا در فصل پاییز از ظهر تا نزدیک غروب تقریباً آفتاب نسبتاً دائمی دارد که در پاییز معمولاً از این فضا استفاده می‌شده و اتاق‌های روبروی آن در فصل بهار مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

وی اظهارکرد: مطبخ این بنا در ضلع شمال شرقی بنا واقع می‌شود که نزدیک به فضای زمستانی تعبیه شده تا در زمستان، ساکنین خانه کمترین مشکل برای رفت و آمد به این فضا را داشته باشند.

مدیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بشرویه ادامه داد: مهم‌ترین مصالح استفاده شده در این بنا خشت‌خام و آجر بوده و از اندودهای آهکی و گچی در ساخت بنا و اندود جداره‌ها استفاده شده است. درهای این بنا دارای مشبک‌های چوبی و شمسه‌های دارای شیشه‌های رنگی زیبایی است که در قسمت اتاق پنج دری و درهای رو به حیاط و همچنین قسمت حوضخانه بنا استفاده شده است.


وی خاطرنشان کرد: حوضخانه بنا دارای کاربندی‌های زیبایی است و در قسمت اتاق‌های سه دری این بنا نیز از تزیینات رسمی‌بندی استفاده شده است.


انتهای پیام




 
بالا پایین