Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

یادگیری در سرزمین مجازی(2)

  • نویسنده موضوع Ops
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı مقالات و آموزش ها
Konu Başlığı یادگیری در سرزمین مجازی(2)
نویسنده موضوع Ops
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Ops

Ops

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Jan 24, 2014
ارسالی‌ها
10,600
پسندها
3,164
امتیازها
113
محل سکونت
AhWaZ
تخصص
SheYtOni
دل نوشته
:)
بهترین اخلاقم
MehRabOni
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

جذابیت های پنهان (E- LEARNING)
معایب آموزش الکترونیکی

در کنار جذابیت هایی که این تکنولوژی کم سن و سال دارد. قطعاً ‌معایبی هم در یادگیری الکترونیکی موجود است.

از جمله معایب این روش آموزشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
ـ سختی یادگیری مباحثی که نیاز به توضیح دارند
ـ منظم نبودن برنامه آموزشی
ـ خود کفایی در امر یادگیری
ـ دور بودن از فضای آموزش و بهره نبردن از حضور استاد و همکلاسی
ـ ارتباطات اجتماعی کمتر دانش آموزان و دانشجویان هنگام تحصیل
ـ عدم برابری در دسترسی به تکنولوژی های مورد نیاز (اینترنت، کامپیوتر، تلفن و...) چه از لحاظ مشکلات اقتصادی خانواده ها و چه از لحاظ دور بودن از امکانات شهری
بزرگ ترین معضل آموزش الکترونیکی، حضور نیافتن داوطلب در اجتماع است که منجر به بروز مشکلات اجتماعی زیادی در شخصیت او می شود.
آموزش الکترونیکی در کنار نام امروزی که دارد، ‌می تواند جذابیت های نیز برای امروزی ها داشته باشد. از جمله این جذابیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
ـ صرفه جویی در وقت
ـ روش مطالعه انعطاف پذیر
ـ سرعت مطالعه
ـ مزایای کار گروهی در مطالعه online
ـ استفاده از تکنولوژی های جدید
ـ دسترسی به اطلاعات به روز
ـ آموزش در هر زمان و هر مکان
ـ استفاده همزمانی از یک رشته یا درس
ـ کاهش هزینه یادگیری
ـ قابل دسترس بودن دانش و اطلاعات برای عموم مردم
البته می توانیم بگوییم در این روش آموزش دیگر معلمی و همکلاسی در کنار شما وجود ندارد و در نتیجه دیگر نیازی به تلاش برای جلب نظر معلم نسبت به باقی همکلاسی ها ندارید. برخی از کارشناسان هم می گویند با استفاده از امکانات Multimedia مطالب بیشتری در ذهن می مانند و نتیجه آموزش و یادگیری شما سریع مشخص می شود.

E- LEARNING از چه زمانی مطرح شد؟

ممکن است فکر کنید آموزش الکترونیک یا همان E- LEARNING پدیده ای مدرن و نوظهور باشد ولی باید بگوییم که آموزش از طریق ابزار و وسایل الکترونیک ایده ای است که همزمان با ورود کامپیوتر به زندگی روزانه انسان مطرح شده است. در سال 1960 اولین آزمایش ها در زمینه استفاده از کامپیوتر برای آموزش انجام شد. در این سال پاتریک ساپس و ریچارد سی اتکینسون که هر دو پروفسور روان شناسی استنفورد بودند. آموزش دادن ریاضی و خواندن و نوشتن به بچه های مدرسه ابتدایی با استفاده از کامپیوتر را آزمایش کردند. پس از موفقیت این آزمایش ها، ‌دانشگاه استنفورد برنامه های آموزش از طریق کامپیوتر را به راه انداخت. این دانشگاه هنوز هم یکی از مراکز ارائه آموزش الکترونیک است.
اولین نظام های آموزش از راه دور در واقع چیزی نبود جز یک کپی از همان نظام آموزشی سنتی که در آن یک کامپیوتر جایگزین معلم کلاس شده بود. در آن سیستم کامپیوتر وسیله ای برای منتقل کردن دانش به دانش آموزان و دانشجویان محسوب می شد. اما در نظام های بعدی،‌ کامپیوتر در واقع وسیله ای بود که دانش آموزان را در فرایند یادگیری همراهی می کرد.
در سال 1993 محققی به نام ویلیام دی گراز یادی (williamD Graziadei) از یک سیستم آموزشی که شامل ارائه دروس و تمرین و ارزیابی مبتنی بر پست الکترونیک بود. صحبت کرد. او در سال 1997 مقاله ای منتشر کرد و درآن طرح یک سیستم آموزشی و مزایای استفاده از این سیستم را شرح داد. او در این مقاله یک نظام آموزشی را طرح ریزی کرده بود که کاملاً‌ بر مبنای تکنولوژی بنا شده بود. او معتقد بود این روش آموزش روش بسیار ساده و مقرون به صرفه ای است، زیرا هر کسی می توانست از هر جا که در آن تکنولوژی مربوطه وجود داشت، به آن دسترسی داشته باشد.

آموزش الکترونیکی از ابتدایی تا سیکل

در ایران یک دانش آموز دبستانی (سنش مهم نیست؛ ‌از 6 تا 90 سال) راه های سختی را برای آموزش الکترونیکی باید پشت سر بگذارد. باید از نور چشمی ها به حساب بیاید و در مدارس خاصی که مدارس هوشمند شده اند. درس بخواند یا باید از راه اینترنت درس هایش را( مکمل های درسی ) دریافت کند؛ ‌البته اگر پهنای باند اینترنتی که در اختیار دارد اجازه دانلود مطالب درسی را به او بدهد. یکی دیگر از راه های آموزش الکترونیک این دوره تحصیلی دل سپردن به شبکه آموزش است که گهگاهی برنامه هایش به مباحث درسی دبستانی می پردازد. آخرین گزینه آموزش الکترونیکی برای این مقطع تحصیلی، نرم افزارهای درسی ای است که در سی دی ها و دی وی دی هایی ذخیره شده اند.
چه چیزی آموزش الکترونیکی را ضروری می کند؟

هر چه زندگی انسان ها به سمت رشد و تعالی علم پیش می رود، تمام ابعاد زندگی تحت تأثیر این رشد علم قرار می گیرد. با ورود الکترونیک به زندگی ما انسان ها و تبدیل زمان حاضر به عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات قطعاً‌ این تکنولوژی به تمام زوایای زندگی مان نفوذ می کند. استفاده از یخچال هایی با یخ ساز و آب سرد کن، ‌لپ تاپ، ‌تبلت، ‌ایکس باکس،‌گوشی های موبایلی که تمام امکانات رایانه را دارند و هزاران هزار شیء الکترونیکی همه نشان از تأثیر تکنولوژی بر زندگی ما دارند. پس این تکنولوژی چه بخواهیم و چه نخواهیم سبک زندگی مان را تغییر می دهد و زمانی که بتوانیم از راه دور کارهای ضروری را انجام دهیم، به نظر می رسد انسان عصر حاضر ترجیح دهد مانند گذشته خود را به سختی نیندازیم. فناوری اطلاعات همانند دیگر ابعاد زندگی بر آموزش نیز تأثیرگذار است. تنها کافی است کمی پذیرای تغییر و تکنولوژی باشیم. زندگی انسان عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات می طلبد که با آموزش الکترونیکی تحصیل کند،‌ نه اینکه با استفاده از تمام امکانات دیجیتالی باز هم راه سخت مدرسه و دانشگاه یا هر آموزشگاه دیگری را پیش بگیرد. پس اگر روزی خواستیم از عصر ارتباطات عقب نمانیم، ‌یکی از ضروریات زندگی مان آموزش الکترونیکی خواهد بود. یکی دیگر از مواردی که آموزش الکترونیکی را این روزها ضرورتی از زندگی می نامد، کمبود زمان است. کمبود زمان برای انسان نسل امروز به دلیل سختی کار و رفت و آمد واقعیتی است که نمی توان از آن فرار کرد. البته این مورد بیشتر در حال کسانی صدق می کند که قصد ادامه تحصیل یا فراگیری آموزش های فرعی را دارند و در زندگی دانش آموزان کمبود وقتی دیده نمی شود که بر اساس آن آموزش الکترونیکی را ضروری بنامیم. بر اساس این علت هایی که گفتیم آموزش الکترونیکی این روزها ضرورت زندگی تحصیلی انسان هاست.
E- LEARNING فقط آموزش از راه دور نیست

ممکن است E- LEARNING برای شما تنها معنای«آموزش از راه دور» را داشته باشد اما باید گفت که سخت در اشتباهید. این روش آموزش، همراه با حضور تکنولوژی اطلاعات در زندگی روزمره،‌ به وجود آمده و یک بخش آن وابسته به همین تکنولوژی اطلاعات است. بنابراین هر پیشرفتی در دنیای IT می تواند روی این سیستم آموزشی تأثیر بگذارد. حتی اگر کمی تیزبین باشیم، می توانیم ببینیم که یکی از چیزهایی که حضور تکنولوژی اطلاعات در آموزش را ضروری کرده است، خود تکنولوژی اطلاعات و پیشرفت آن است. پیشرفت تکنولوژی اطلاعات،‌ منجر به انفجار اطلاعات شده است و پیشرفت دانش و فناوری، ‌شغل های بسیاری ایجاد کرده است که برای داشتن چنین شغل هایی باید دانش زیادی داشته باشید که دقیقاً به آن زمینه شغلی مرتبط باشد. بنابراین برای به دست آوردن چنین تخصصی باید به شیوه مناسب آموزش ببینید. از طرفی اشتغال انسان دنیای مدرن بیشتر از انسان هایی است که یک قرن پیش از این می زیسته اند. بنابراین وقتی که انسان مدرن در اختیار دارد،‌زمانی محدود است.
به این ترتیب آموزشی که به یک انسان مدرن ارائه می شود. باید این ویژگی ها را داشته باشد.
ـ در این شیوه آموزش، انتقال دانش باید سریع باشد.
ـ آموزش باید سریع باشد و چیزی که آموزش داده می شود. دقیقاً همان چیزی باشد که مورد نیاز است.
ـ هزینه های آموزش باید تا حد امکان پایین باشد.
برای دستیابی به این اهداف در آموزش، ساده ترین راه استفاده از همان تکنولوژی اطلاعات است!

تأثیر تازه ترین پیشرفت های تکنولوژیک در آموزش الکترونیک

یکی از پیشرفت های دنیای تکنولوژی اطلاعات ظهور web2.0 بوده است. web2.0 تعاریف متعددی دارد اما به طور کلی web2.0 وابسته به این دو مفهوم است. خواندن و نوشتن در web( یا همان اینترنت) در این تعریف بسیار پایه ای. web2.0 به معنای این است که هر کسی قادر باشد تولید محتوا کند و آن را از طریق اینترنت منتشر کند؛‌ مثلاً‌ نوشتن وبلاگ،‌ تولید و به اشتراک گذاری فایل های ویدئو، ‌آپلود کردن عکس، ‌نوشتن یکی از صفحه های ویکی پدیا و ... کارهایی هستند که امروزه هر کسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد، می تواند انجام بدهد. نکته اصلی در web2.0 استفاده از ابزار و امکانات اینترنت برای ایجاد یک نوع ارتباط اجتماعی مجازی است. این فعالیت می تواند منجر به نوعی دانش مشارکتی شود؛‌ مثلاً ‌وب سایت آمازون را در نظر بگیرید. کاربران این سایت می توانند به محصولاتی که در این سایت ارائه شده امتیاز بدهند و نظرشان را درباره آن محصول، در صفحه مربوط به آن محصول بنویسند. حالا فرض کنید شما می خواهید از آمازون چیزی بخرید، ‌کافی است به صفحه محصول مورد نظرتان بروید و نظر کسانی را که پیش از شما از آن محصول استفاده کرده اند،‌ بدانید مثال مشهورتر در این زمینه وب سایت ویکی پدیاست. دانشی که در سایت ویکی پدیا ثبت شده است. حاصل نوشته های تعداد بسیار زیادی از کاربران آن در نقاط مختلف دنیاست.
حالا بیایید ببینیم از web2.0 در زمینه آموزش چه استفاده ای می تواند داشته باشد. به عنوان مثال فرض کنید پنج نفر در یک دوره آموزش E- LEARNING ثبت نام کرده اند. آنها باید با کمک یکدیگر این دوره آموزشی را بگذرانند. آنچه در پی می آید مواردی هستند که نشان می دهند web2.0 چه فایده هایی برای این گروه کوچک می تواند داشته باشد.
ـ هر کدام از اعضا می تواند وب سایت های کاربردی را جست و جوکند، تک کند،‌ نظر خودش را بنویسد و این لینک ها را به کمک سرویس هایی مثل Yahoo My Web به اشتراک بگذارد. به این ترتیب این لینک ها در اختیار هر کدام از اعضای گروه قرار می گیرد و از هر کامپیوتری هم می توان به این لینک ها دسترسی داشت.
ـ گروه می تواند به کمک یکی از سرویس های میزبان وبلاگ،‌ نتایج و پیشرفت های گروه را در یک وبلاگ ثبت کند به این ترتیب تصمیم گیری در مورد استراتژی های بعدی در مورد شیوه آموزش، ‌آسان تر خواهد بود.
ـ اعضا می توانند متنی را در سایتی مثل ویکی پدیا قرار بدهند و هر کدام از اعضا در صورت نیاز آن متن را ویرایش کنند.
ـ اعضای تیم می توانند از یک سرویس خبر خوان استفاده کنند و با استفاده از لینک RSS صفحه هایی که در وب سایت های مختلف ایجاد کرده اند، تغییرات این صفحه ها را دنبال کنند.
 
بالا پایین