Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

نخستین 'گریمور' ایرانی!+عکس

  • نویسنده موضوع sting
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı تاریخ ایران
Konu Başlığı نخستین 'گریمور' ایرانی!+عکس
نویسنده موضوع sting
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sting

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

[h=3] [/h]
[h=3]
[/h]قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: در دوره ی ناصرالدین شاه قاجار دلقک های فراوانی یافت می شد، اما آخرین گروه از این دلقک ها در دارالخلافه تهران، دسته معیر بود.

به گزارش سرویس فرهنگی قدس انلاین دسته ی معیر که دسته ی آن ها را بازیگران «روحوضی» می نامیدند برای وسایل کار و مخصوصاً لباس هائی که لازم می آمد تا متناسب با نقش بازیگر پوشیده شود، دوازده عدد صندوق داشتند که در هر کجا که تئآتر روحوضی برقرار می شد این دسته بدانجا دعوت می شدند، آن صندوق ها را با گاری و حیوانات بارکش و درشکه و در این اواخر با اتومبیل های برای «لاری» و سیمی حمل می کردند. ناصر نجمی بیان می دارد؛ در میان لباس هایی که داخل صندوق ها بود، لباس های عربی، رومی (عثمانی) و افسانه ای (اساطیری) مازندرانی و شیرازی به چشم می خورد و از خوانندگان خوش الحان (حسن کماجی) از دیگران معروف تر بود که ضمن شغل کلاهدوزی و پف زدن به کلاه نمدی! به کار خوانندگی هم می پرداخت.

معیّر، اولین کسی بود که گریم کردن و ریش و سبیل مصنوعی گذاشتن بازیگران را معمول گردانید.
وی برای نخستین بار در طهران، هنرمندان را با قیافه های گوناگون بر روی صحنه می آورد.

برنامه های معیّر، غالباً در ماه رمضان و شب ها در سر پل «امیربهادر» و در کنار قزاق خانه دولتی اجرا می گردید. برای دکور نیز اطاق های کوچک کاه گلی می ساختند و آنگاه پرده هائی که بر رویشان تصاویری نقاشی شده بود روی دیوارها می کشیدند که مناظر مختلفی را نمایانگر بود.

دسته معیر بیشتر اِتِکایش به قزاق های قزاق خانه بود که در برنامه هایش شرکت می کردند و وجوهی می گرفتند. از افرادی که نقش های سیاه بازی را در تئآترهای روحوضی ایفا می کردند: مهدی مصری، ذبیح و چندتن دیگر بودند که گویا تا سال های پیش زنده بوده اند.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: eLOy
بالا پایین