Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

صادرات نفت ایران پس از لغو تحریم*ها فورا افزایش نمی*یابد

  • نویسنده موضوع Ops
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı اخبار اقتصادی
Konu Başlığı صادرات نفت ایران پس از لغو تحریم*ها فورا افزایش نمی*یابد
نویسنده موضوع Ops
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Ops

Ops

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Jan 24, 2014
ارسالی‌ها
10,600
پسندها
3,164
امتیازها
113
محل سکونت
AhWaZ
تخصص
SheYtOni
دل نوشته
:)
بهترین اخلاقم
MehRabOni
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

خبرگزاری رویترز گزارش داد: خریداران آسیایی نفت ایران واردات خود را از ایران در سال 2013 به میزان 15 درصد کاهش دادند و انتظار می*رود در سال جاری حتی پس از لغو تحریمهای غرب، صادرات نفت ایران به بزرگترین مشتریان خود به میزان کمی افزایش پیدا کند.


آمارهای دولتی نشان می*دهد، چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در مجموع در سال 2013 به طور متوسط روزانه 935 هزار و 862 بشکه نفت از ایران وارد کردند. این به معنای این است که ایران براساس صادرات روزانه دو میلیون و 200 هزار بشکه ای قبل از تحریم*ها، 46 میلیارد دلار درآمد نفتی را از دست داده است.


توافق هسته ای بین ایران و شش کشور قدرتمند جهان در ماه نوامبر به ایران این امکان را می*دهد که صادرات نفت خود را در سطوح کاهش یافته کنونی که حدود یک میلیون بشکه در روز است ادامه دهد و زمینه را برای افزایش صادرات ایران در آینده هموار می*کند.

با توجه به افزایش تولید نفت عربستان برای پر کردن جای خالی ایران بر اثر تحریمهای غرب و کاهش تولید نفت شمال آفریقا و خاورمیانه، هرگونه افزایش تولید نفت ایران باعث فشار روی قیمت نفت می*شود.

اما براساس این گزارش، تردیدهایی درباره سرعت بازگشت صادرات نفت ایران به سطح قبل از سال 2012 وجود دارد. به ویژه اینکه خریداران آسیایی نسبت به افزایش زیاد واردات خود از ایران قبل از توافق هسته ای نهایی مشتاق نبوده*اند.

هفته گذشته آمریکا و اتحادیه اروپا در راستای توافق ماه نوامبر به وعده*های خود مبنی بر لغو برخی تحریمهای ایران در زمینه بیمه محموله های نفتی، تجارت فلزات گرانبها و خودرو عمل کردند و این تحریمها از 20 ژانویه لغو شدند.

براساس این توافق ایران در اول فوریه (امروز) بخش اول 550 میلیون دلاری طلب نفتی مسدود شده 4.2 میلیارد دلاری خود را دریافت می*کند.

تحریمهای شدید علیه ایران در سال 2012 میلادی باعث شد که صادرات نفت ایران بیش از 50 درصد کاهش یافته و به حدود یک میلیون بشکه در روز برسد که این امر ماهانه باعث کاهش میلیاردها دلار درآمد نفتی ایران شد.

چین به عنوان بزرگترین مشتری نفت ایران واردات خود را در سال 2013 میلادی با 2.2 درصد کاهش به 428 هزار و 840 بشکه در روز رساند که این کمترین کاهش واردات در میان چهار خریدار بزرگ نفت ایران است.

در صورتیکه توافق ماه نوامبر بین تهران و قدرتهای غربی حاصل نمی*شد این کاهش اندک از سوی چین احتمالا باعث تشدید تنش*ها بین واشنگتن و پکن می*شد.

بیشترین کاهش در واردات نفت ایران از سوی هند بوده که واردات خود را با 38 درصد کاهش به 195 هزار و 600 بشکه در روز رسانده است. کره جنوبی خرید نفت از ایران را با 14.3 درصد کاهش در سال گذشته به 134 هزار و 8 بشکه در روز رساند.

ژاپن دیگر خریدار عمده نفت ایران واردات خود را در سال 2013 میلادی روزانه با 6.4 درصد کاهش به 177 هزار و 414 بشکه در روز رساند که پایین*ترین رقم واردات این کشور از ایران از سال 1981 تاکنون است.

منابع آگاهی که تردد نفتکش*ها را پیگیری می*کنند می*گویند صادرات نفت ایران در ماه ژانویه برای سومین ماه متوالی قدری افزایش یافته است اما اطلاعاتی که تاکنون به دست آمده هیچ گونه افزایش در نفت تحویل داده شده به بنادر آسیایی را نشان نمی*دهد.

تا زمان حصول توافق نهایی بیشتر خریداران آسیایی ایران بعید است که افزایش قابل توجهی را در میزان واردات نفت خود ایجاد کنند. حتی چین نیز از زمان توافقنامه ماه نوامبر هیچ اقدامی را برای افزایش واردات خود انجام نداده است و یک شرکت واسطه دولتی این کشور به دنبال مذاکره با ایران درباره قرارداد جدید واردات نفت در سال 2014 است.

انتظار می رود دور آغازین گفتگوهای ایران و پنج + یک در خصوص توافقنامه بلند مدت هسته*ای در ازای لغو تدریجی تحریمها، ماه آینده در نیویورک آغاز شود.

انتهای پیام
 
بالا پایین