Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

روایتی تلخ از خطای پزشکی یک دندانپزشک در همدان

  • نویسنده موضوع sting
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı دهان و دندان
Konu Başlığı روایتی تلخ از خطای پزشکی یک دندانپزشک در همدان
نویسنده موضوع sting
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sting

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

[h=2]
خانمی با مراجعه به دندانپزشکی و صرف هزینهای گزاف برای کشیدن دندان اقدام کرد اما بعد از برطرف شدن بیحسی موضعی متوجه میشود قادر به باز کردن دهانش نیست.
[/h]
انگار دیگر برایمان عادی شده وقتی به بیمار را برای معاینه آماده میکند، نمونه میگیرد و یا تزریقات انجام میدهد.
اما آیا تا به حال به این نکته فکر کردهایم که اگر این فرد به هر دلیل، خطایی مرتکب شود، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟
معمولاً اگر خطا از طرف پزشک باشد، بیمار با مراجعه به نظام پزشکی و حضور در دادگاه، حقوق خود را مطالبه میکند؛ اما اگر پای نفر سومی در میان باشد موضوع از نظر کیفری و از طریق مراجع قضایی پیگیری میشود.

خانمی که نخواست نامی از او برده شود، در مراجعه بهدندانپزشکی هزینهای گزافتر از کشیدن دندان روی دستش گذاشته و فکش را دچار آسیب جدی کرده است در این باره میگوید: همه چیز از یک دنداندرد ساده شروع شد و به تشخیص پزشک برای کشیدن دندان مراجعه کردم. روزی که به دندانپزشکی رفتم فرد دیگری غیر از پزشک دندانم را کشید و بعد از برطرف شدن بیحسی موضعی متوجه شدم قادر نیستم دهانم را باز کنم.
وی ادامه میدهد: بلافاصله دوباره به مطب مراجعه کرده و مشکلم را با دندانپزشک در میان گذاشتم، وی یک متخصص فک و صورت به بنده معرفی کرد و گفت اگر هم شکایتی از این موضوع دارم میتوانم با مراجعه به نظامپزشکی پرونده تشکیل بدهم و چون بیمه است، خسارتم را پرداخت خواهد کرد.
وی اظهار میکند: ماجرا به اینجا ختم نشد، با شیوه درمانی متخصص فک و صورتی که دندانپزشکم معرفی کرده بود، وضعیت فکم بدتر شد و با مراجعه به چند متخصص دیگر متوجه شدم که تجویز ایشان هم اشتباه بوده و دلیل اینکه مشکل واقعی بنده را عنوان نکردند، نمیدانم!


وی که بعد از این جریان، مصمم به شکایت از فرد خاطی شد، ادامه میدهد: دندانپزشک ابتدا اصرار داشت که از او شکایت کنم تا بیمه خسارتم را پرداخت کند، اما وقتی متوجه شد که قصد شکایت از دستیارش را دارم؛ وجود چنین شخصی را کتمان کرد و حتی منشی وی نیز در روز دادگاه سوگند یاد کرد که این فرد را نمیشناسد!

این بیمار که از طریق نظام پزشکی به نتیجهای نرسید، حالا پرونده خود را به مراجع قضایی ارائه کرده و تأکید میکند: دندانپزشکم که سعی داشت مرا از شکایت منصرف کند؛ حالا به اتهام اخاذی از بنده شکایت کرده است، در حالی که من اگر قصد داشتم از این طریق به پولی برسم همان اول از خود وی شکایت میکردم که خسارت بگیرم. شکایتم از دستیار وی به این خاطر است که این فرد دیگر قادر به تکرار خطایش نباشد و بیماران بعدی را به حال و روز من نیندازد.
این خانم ادامه میدهد: در حال حاضر برای درمان به فیزیوتراپی مراجعه میکنم و اطمینانی به خوب شدنم نیست. پزشکم میگوید باید از طریق جراحی شانس خود را امتحان کنم، اما عمل جراحی نیاز به بیهوشی کامل دارد و من به خاطر بیماری قلبی که دارم، قادر به این کار نیستم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در این باره گفت: همه شکایتهای پزشکی رسیدگی میشوند و قطعاً اگر فرد، ادعای خود را ثابت کند به حقش خواهد رسید.


حبیبالله موسویبهار با تأکید بر این مظلوم باید به حق خود برسد، ادامه داد: در پروندههای پزشکی، اگر پزشک خطا کند، باید جریمه خطای خود را بپردازد؛ اما اگر فرد خطاکار تخصص و مجوز لازم را نداشته باشد، موضوع کیفری میشود.
وی تأکید کرد: اگر این بیمار ادعای خود را به اثبات برساند، فرد متخلف باید جریمه و جزای اشتباه خود را بپردازد.

رئیس سازمان نظامپزشکی همدان نیز با بیان اینکه برای هر 15 روز یکبار برای شکایت بیماران دو دادگاه بدوی و یک دادگاه تجدید نظر تشکیل میشود، اظهار کرد: ما فقط قادر به پیگیری شکایتهای مکتوب هستیم و امکان دارد برای یک پرونده به دلایل مختلف از جمله نقص مدرک، چندین نوبت دادگاه تشکیل شود.
سید ابوالفضل عظیم تأکید کرد: در هر جلسه دادگاه از کارشناس مربوطه که عمدتاً از اساتید دانشگاه نیز هستند، برای تشخیص علت حقیقی ماجرا دعوت میشود.

وی خاطرنشان کرد: شاکی باید ادعای خود را ثابت کرده و مستندات مکتوب ارائه دهد و اگر مستندات کافی بود، فرد خاطی باید جوابگو باشد.
عظیم در پاسخ به این سئوال که افراد غیر متخصص با چه مجوزی در مطب پزشکان فعالیت میکنند، گفت: کسی نباید بدون مجوز کار کند، افرادی که مدرک ندارند، اصلاً قادر به طبابت نیستند؛ اما کارهایی هم هست که نیاز به تخصص چندانی ندارد و فرد دیگری نیز میتواند آن را انجام دهد.
رئیس سازمان نظامپزشکی همدان در پاسخ به این سئوال که آیا بیماری که فقط پزشک را محرم خود میداند، حق اعتراض به این مسئله را دارد یا خیر، اظهار کرد: کادر پزشکی محرم است، برای مثال فردی که در مطب پزشک تزریقات انجام داده یا نمونه میگیرد؛ محرم اسرار محسوب میشود!
باید گفت انتظار بیمار از پزشک داشتن دقت و مهارت است. متأسفانه گاهی نبود این دو عامل سبب بروز حوادث و تشدید بیماری افراد و حتی گاهی به فوت بیمار منجر میشود.


از چنین اتفاقاتی به عنوان خطا و قصور پزشکی یاد می شود؛ زیرا معمولاً ماهیتی عمدی ندارند.
براساس مطالعات انجام شده، سالانه خطاهای پزشکی بخش قابل توجهی از علت مرگ و میر در جهان را به خود اختصاص میدهد و با توجه به این نکته ضروری است پزشکان در انجام وظیفه خود نهایت دقت و مهارت را به کار گیرند و با استفاده از افراد غیر متخصص، جان بیماران را تهدید نکنند.
 
بالا پایین