Amirhoo3in
مــدیـر بـازنشـسـتـه
- تاریخ ثبتنام
- Dec 27, 2013
- ارسالیها
- 1,083
- پسندها
- 913
- امتیازها
- 113
- محل سکونت
- ساحل کارون
- دل نوشته
- زندگی آبراهی است به نام وفا,میریزد توی جویی به نام صفا,میرود به رودی به نام عشق,میریزد به دریایی به نام وداع:(
اعتبار :
[h=1]
[/h]
نامش را گذاشته اند: رانگونی ها. مسجد جامعی که بدون شک یکی از زیباترین دیدنی های آبادان و زیباترین مسجد جنوب ایران است و برای دیدنش باید تا نقطه صفر مرزی بروید!
مسجد رانگونی ها در حدود سال 1300 در جنوب*غربی پالایشگاه آبادان و در کنار اروند*رود و نقطه صفر مرزی همجوار با کشور عراق ساخته شده است. در آن زمان پالایشگاه آبادان به عنوان اولین واحد تصفیه نفت ایران و مرکز عمده صدور فرآورده های نفتی در نیمکره شرقی آغاز بکار کرده بود.
با مطرح شدن آبادان به عنوان یکی از شهرهای صنعتی، هزاران تبعه انگلیسی، هندی و پاکستانی به این شهر مهاجرت کردند. از نخستین گروه هایی که به آبادان آمدند کارکنان پالایشگاه رنگون پایتخت کشور میانمار و عمدتاً رنگونی الاصل و مسلمان بودند.
به همین لحاظ درصدد تاسیس عبادتگاه در زمین های شرکت نفت بآمدند و بالاخره با موافقت این شرکت، ساخت مسجد بدست کارگران پاکستانی پالایشگاه آبادان آغاز و نام مسجد رانگونی*ها گذاشته شد.
مسجد رانگونی*ها، به سبک معماری شبه قاره هند با گچبری*هایی زیبا و برجسته ازاره*های سیمانی و بی*نظیر شبستان، حیاط اصلی و مأذنه و در پیشانی بنا نقشینه*ای منقش به آیه بسم*الله الرحمن الرحیم است.
*تزیینات مسجد رانگونی*ها شباهت زیادی به گچبری برهشته دارد با این تفاوت که با سیمان انجام گرفته و در واقع سیمان*بری است. گفته می*شود بعضی از مصالح ساختمانی، خاصه رنگ*های به*کار رفته اولیه در نقش و نگاره*ها از هندوستان تأمین شده است.
محراب در میان انبوهی از اشکال هندسی و نقوش اسلیمی تزیین شده، رنگ*های گوناگون و طرح*های نقش بسته بر دیوارهای محراب نمادی از بهشت برین است
این بنا دارای شبستان، حیاط اصلی، و موذنه است. این مسجد به مسلمانان اهل سنت حنفی مذهب تعلق داد؛ متولی مسجد شیخ عبدالرشید مندل بود و امامین جماعت آن، شیخ قادری هندی، حاج آقا رنگونی و سپس محمد اسلم راجا بودند.
در آرایه*های این مسجد از طرح*های گچ بری برجسته به صورت روکش سیمانی استفاده شده است. این مسجد مشرف به اروندرود و روبروی پالایشگاه است و بنای آن سبک معماری گورکانیان هند را نشان می دهد.
یکی از ویژگی*های بارز مسجد محراب گلگونه*ای است که به شیوه خاصی ایجاد شده است. محراب در میان انبوهی از اشکال هندسی و نقوش اسلیمی تزیین شده، رنگ*های گوناگون و طرح*های نقش بسته بر دیوارهای محراب نمادی از بهشت برین است.
در این موزه نسخه*هایی از قرآن*های خطی و همچنین اسناد تاریخی مربوط به اواسط دوره قاجار تا پهلوی اول شامل مکاتبات مالی و تجاری تجار ایرانی مقیم هندوستان و انگلستان با ایران و همچنین انواع سفته، برات، صورت ریز معاملات و نامه*های تجاری نگهداری و نمایش داده می*شود.
این مسجد به نشانی: آبادان، خیابان امام خمینی(ره)، روبه*روی انبار دارویی پالایشگاه در جوار اروند*رود در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
[/h]
نامش را گذاشته اند: رانگونی ها. مسجد جامعی که بدون شک یکی از زیباترین دیدنی های آبادان و زیباترین مسجد جنوب ایران است و برای دیدنش باید تا نقطه صفر مرزی بروید!
مسجد رانگونی ها در حدود سال 1300 در جنوب*غربی پالایشگاه آبادان و در کنار اروند*رود و نقطه صفر مرزی همجوار با کشور عراق ساخته شده است. در آن زمان پالایشگاه آبادان به عنوان اولین واحد تصفیه نفت ایران و مرکز عمده صدور فرآورده های نفتی در نیمکره شرقی آغاز بکار کرده بود.
با مطرح شدن آبادان به عنوان یکی از شهرهای صنعتی، هزاران تبعه انگلیسی، هندی و پاکستانی به این شهر مهاجرت کردند. از نخستین گروه هایی که به آبادان آمدند کارکنان پالایشگاه رنگون پایتخت کشور میانمار و عمدتاً رنگونی الاصل و مسلمان بودند.
به همین لحاظ درصدد تاسیس عبادتگاه در زمین های شرکت نفت بآمدند و بالاخره با موافقت این شرکت، ساخت مسجد بدست کارگران پاکستانی پالایشگاه آبادان آغاز و نام مسجد رانگونی*ها گذاشته شد.
مسجد رانگونی*ها، به سبک معماری شبه قاره هند با گچبری*هایی زیبا و برجسته ازاره*های سیمانی و بی*نظیر شبستان، حیاط اصلی و مأذنه و در پیشانی بنا نقشینه*ای منقش به آیه بسم*الله الرحمن الرحیم است.
*تزیینات مسجد رانگونی*ها شباهت زیادی به گچبری برهشته دارد با این تفاوت که با سیمان انجام گرفته و در واقع سیمان*بری است. گفته می*شود بعضی از مصالح ساختمانی، خاصه رنگ*های به*کار رفته اولیه در نقش و نگاره*ها از هندوستان تأمین شده است.
محراب در میان انبوهی از اشکال هندسی و نقوش اسلیمی تزیین شده، رنگ*های گوناگون و طرح*های نقش بسته بر دیوارهای محراب نمادی از بهشت برین است
این بنا دارای شبستان، حیاط اصلی، و موذنه است. این مسجد به مسلمانان اهل سنت حنفی مذهب تعلق داد؛ متولی مسجد شیخ عبدالرشید مندل بود و امامین جماعت آن، شیخ قادری هندی، حاج آقا رنگونی و سپس محمد اسلم راجا بودند.
در آرایه*های این مسجد از طرح*های گچ بری برجسته به صورت روکش سیمانی استفاده شده است. این مسجد مشرف به اروندرود و روبروی پالایشگاه است و بنای آن سبک معماری گورکانیان هند را نشان می دهد.
یکی از ویژگی*های بارز مسجد محراب گلگونه*ای است که به شیوه خاصی ایجاد شده است. محراب در میان انبوهی از اشکال هندسی و نقوش اسلیمی تزیین شده، رنگ*های گوناگون و طرح*های نقش بسته بر دیوارهای محراب نمادی از بهشت برین است.
در این موزه نسخه*هایی از قرآن*های خطی و همچنین اسناد تاریخی مربوط به اواسط دوره قاجار تا پهلوی اول شامل مکاتبات مالی و تجاری تجار ایرانی مقیم هندوستان و انگلستان با ایران و همچنین انواع سفته، برات، صورت ریز معاملات و نامه*های تجاری نگهداری و نمایش داده می*شود.
این مسجد به نشانی: آبادان، خیابان امام خمینی(ره)، روبه*روی انبار دارویی پالایشگاه در جوار اروند*رود در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.