Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

بازگشت خـودروی خاطـرات به خیـابان‌ها

  • نویسنده موضوع sting
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı مباحث عمومی خودرو
Konu Başlığı بازگشت خـودروی خاطـرات به خیـابان‌ها
نویسنده موضوع sting
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sting

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

بازگشت خـودروی خاطـرات به خیـابان‌ها

فارس: افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو در چند ماه اخیر ذهن بسیاری از مردم را بار دیگر متوجه "پیکان"، ماشین خاطرات ایرانیان کرد. جهانیان مردم ایران زمین را به قدرشناس بودن می‌شناسند و این مردم بارها ثابت کرده‌اند که دیگر ملل در مورد آنها اشتباه قضاوت نکرده‌اند اما باید اذعان کنیم حداقل در یک مورد این قدرشناسی صادق نیست.

"پیکان" وسیله نقلیه‌ای است که به جرأت می‌توان گفت کمتر ایرانی را می‌شود پیدا کرد که برای یک‌بار هم که شده سوار آن نشده باشد، خیلی‌ها با آن مسافرت و میهمانی رفته‌اند، عروسی کرده‌اند و عزا گرفته‌اند؛ "پیکان" ماشین خاطرات نسل دیروز ایران است.


ترمز ABS و کیسه هوا نداشت، شیشه‌هایش هم با یک دستگیره زمخت بالا و پایین می‌شد، نه از کولر خبری بود و نه از فرمان هیدرو‌لیک، این همراه 38 ساله ایرانی‌ها کم‌کم کارش به جایی رسیده بود که بچه‌های امروزی با زدن اتهام بی‌کلاس بودن، هر ماشینی را به "پیکان" ترجیح می‌دانند؛ شیشه‌های برقی و دودی بنز و ما‌کسیما و موهاوی و جنسیس، این روزها با بزرگ و کوچک چه‌ها که نمی‌کند.

آن روزها از مدیرکل و کارمند بانک و بازاری که پولدار باشند گرفته تا معلم و مسافر‌کش و جوان بیکار، همه "پیکان" داشتند و از پشت شیشه‌های این همسفر مهربان و البته جان‌سخت دنیا را یک‌رنگ می‌دیدند.


عمر این ماشین خاطرات ایرانیان اما در 38 سالگی به پایان رسید، همه دشمنش شده بودند هر‌کسی چیزی بارش می‌کرد؛ "دیگر فرسوده شده"، "ایمنی ندارد"، "هوا را آلوده می‌کند"، "مصرفش بالا است" و هزار و یک انگ مربوط و نا‌مربوط دیگر که عاقبت نفسش را گرفت. همه به راحتی از کنارش گذشتیم.

در جشن توقف تولید "پیکان" خیلی‌ها حاضر بودند، از وزیر صنایع دولت اصلاحات و معاو‌نش گرفته تا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران؛ خبرنگاران هم طبق معمول یک پای ثابت قضیه بودند.

دولت قاطعانه پای خروج "پیکان" از چرخه تولید ایستاد و حتی تندر 90 را هم به‌عنوان جانشین معرفی کرد و بالاخره آقای وزیر صنایع زیر باران فلاش دوربین عکاسان، 25 اردیبهشت 84 روی بدنه آخرین "پیکان" نوشت: "پیکان ارابه‌ای بود که صنعت خودرو بر دوش آن شکل گرفت و امروز به موزه می‌رود تا نظاره‌گر اعتلای این صنعت باشد".



 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: eLOy

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

با پیش آمدن مشکلاتی در قرارداد تولید تندر 90 و به تأخیر افتادن تولید، پژو RD با بدنه پژو و موتور پیکان به میدان آمد اما جای پیکان را نگرفت هیچ، آبروی پژو را هم به خطر انداخت. ترفند تغییر نام این بینوا به "روآ" و ادعای تقویت موتور هم نتوانست تغییرات چندانی در اقبال به آن ایجاد کند.

در این میان بازار وعده و وعید مسئولان به مردم هم بسیار داغ شده بود، محمود احمدی‌نژاد در دور اول ریاست جمهوری خود در سفرهای استانی به هر استانی که می‌رود قول ساخت کارخانه خودرو را می‌دهد؛ آذربایجان، مازندران، اصفهان، همدان، کرمانشاه و ...

آقای رئیس جمهور همچنین در همان دور اول ریاست جمهوری و در مراسم رو‌نمایی از موتور ملی، دستور تولید خودرویی 5.5 میلیون تومانی را برای طبقه متوسط جامعه صادر کرد که البته "علیرضا طهماسبی" وزیر وقت صنایع، همان هنگام وعده می‌دهد چنین خودرویی در آینده‌ای نزدیک تولید می‌شود.


منوچهر منطقی مدیر عامل ایران خودرو در سال 87، مهرداد بذرپاش مدیرعامل سایپا در همان زمان، میر‌جواد سلیمانی قائم‌مقام ایران‌خودرو در تابستان 88 و مجید هدایت رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در روزهای نخست ریاستش بر این سازمان از جمله دیگر کسانی بودند که دل مردم را به تولید خودرویی ارزان و زیر 10 میلیون تومان گرم کردند.

نتیجه وعده‌های مسئولان به مردم اما در عمل چیز دیگری از آب درآمد، حمایت بی‌دریغ دولت از خودرو‌سازان دوچندان شد و قیمت زیر 10 میلیون به رؤیا تبدیل گردید.

عهد و پیمان تو با ما و وفا با دگران

ساده‌دل من که قسم‌های تو باور کردم

اما با عملی نشدن وعده‌های مسئولان و نیازمندی روزافزون مردم به وسیله نقلیه با ماشینی‌شدن هرچه بیشتر زندگی، جای خالی "پیکان" بیش از پیش احساس شد.

 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: eLOy

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

بالا رفتن افسار گسیخته نرخ خودرو در هفته‌های اخیر هم دلیل دیگری بود تا اقشار کم‌درآمد جامعه بار دیگر مشتری این یار قدیمی ایرانی شوند.

شاید تا چند ماه پیش هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که "پیکان" بار دیگر اینچنین برای مردم عزیز شود و حضورش در خیابان‌ها تا این حد پررنگ شود.

یکی از نمایشگاه‌داران اتومبیل سنندج در بلوار "گریاشان" در خصوص بازگشت "پیکان" به جمع خودروهای پرفروش به خبرنگار ما گفت: تا دو سه ماه پیش، خرید و فروش پیکان در نمایشگاه تقریباً به صفر رسیده بود اما با بالا رفتن قیمت خودروها و ثابت ماندن توان خرید مردم اکنون بسیاری از حقوق‌بگیران دوباره مشتری خرید پیکان شده‌اند.

وی گفت: دو سه ماه پیش قیمت یک خودرو پیکان مدل 72 تا 76 به حدود 1.5 میلیون تومان کاهش پیدا کرده بود و به‌ندرت کسی سراغ پیکان را می‌گرفت ولی در شرایط کنونی که هیچ‌ خودرو زیر 10 میلیون تومان در بازار وجود ندارد مردم دوباره سراغ پیکان رفته‌اند و نبود عرضه این خودرو هم قیمت آن را به شدت افزایش داده تا حدی که اکنون یک پیکان مدل 83 تا 8 میلیون تومان هم معامله می‌شود.


فارغ از بحث عدم عرضه خودرو از سوی خودرو‌سازان حتی با تصمیم حمایتی اخیر دولت از آنها، مبنی بر نرخ گذاری تجاری خودرو یا مبنا قرار دادن ارز مبادلاتی برای قیمت‌گذاری خودروها و نبود هیچ حق انتخابی برای مشتری ایرانی با وجود تعرفه‌های سنگین واردات خودرو، نوید حضور بسیار پررنگ‌تر "پیکان" با تعمیر و راه‌اندازی دوباره آنهایی که از رده خارج شده‌اند در روزها و هفته‌های آینده واقعه دور از انتظاری نخواهد بود.



رالی پیكان ها در روزهای نه چندان دور




پیكان دو درب با سقفی كوتاه به سبك اسپرت ها




هانتر فرمان راست با آینه هایی بی نظیر




پیكان استیشن شش درب

 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: eLOy

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

همزمان با ابلاغ مصوبه جدید قیمت‌گذاری خودرو، قیمت انواع خودرو با افزایش ۱۵ درصدی روبه رو شد، به نحوی که امروز پراید ۱۱۱ با قیمت ۲۰ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. به گزارش افکارنیوز، انتشار مصوبه جدید دولت در قیمت‌گذاری خودرو آن هم براساس قیمت تجاری (حدفاصل قیمت بازار آزاد و قیمت محاسباتی با لحاظ کردن نرخ مبادله‌ای ارز) را باید یکی از عوامل موثر بر بازار خرید و فروش خودرو دانست. چراکه به محض انتشار آن مصوبه بازار نسبت به آن واکنش داده و دور جدید افزایش قیمت ها را تجربه کرد.البته این مصوبه در حالی به سازمان حمایت به عنوان مرجع اصلی قیمت گذاری خودرو ابلاغ شده که شورای رقابت نسبت به این اقدام گله مند است و این وظیفه را متوجه این شورا می داند. روی هم رفته قیمت خودرو همچنان شیب تند قیمت ها را تجربه می کند و مردم منتظر تصمیم جدی مسئولین در کنترل آن هستند.آخرین لیست از قیمت روز انواع خودروها در ایران​به نقل از سایت پدال، کلیه قیمتهای درج شده در جداول زیر به تومان و مربوط به یکشنبه 15 بهمن ماه 1391 است و منبع قیمتها شامل اعلام فروش نقدی عرضه کنندگان عمده و نمایندگی ها و قیمت کف بازار برای مدلهای متفرقه می باشد. البته طی 24 ساعت گذشته و پس از مصوبه اخیر دولت مبنی بر مبنا قرار گرفتن نرخ ارز مبادله‌ای در قیمت‌گذاری، احتمال اینکه برخی از قیمت ها دستخوش تغییرات شده باشد نیز وجود دارد.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: eLOy

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :















چرا خودرو سازان بازار را بهم ریختند


بازار خودرو را این بار خودرو سازان بهم ریختند و جالب اینجاست كه دلیل آن در رسانه ها دلالان اعلام شدند. به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق نیوز، قیمت خودرو طی روزهای اخیر به شدت افزایش پیدا كرده و شواهد امر نشان می دهد كه قیمت ها قرار نیست ثابت شود. حتی پیش بینی ها حكایت از آن دارد باز هم قیمت خودرو در بازار گرانتر خواهد شد. اما ریشه این افزایش قیمت بی دلیل در بازار چیست؟

خودروسازان چند ماهی است كه بدنبال افزایش قیمت خودرو هستند و بارها هم درخواست خود را به سازمان حمایت بردند اما این مجموعه چون دلایل خودروسازان را نپذیرفت اجازه افزایش مجدد قیمت خودرو را نداد. به همین دلیل آنها بازار را نشانه گرفتند تا بتوانند از آن به نفع خود استفاده كنند. در اولین گام عرضه خودرو توسط خودروسازان كم شد. این موضوع توازن عرضه و تقاضا كه اخیرا به هم نزدیك شده بود را دچار چالش كرد. به گونه ای كه اكثر خودرو ها در بازار كمیاب شد.

در ماه های پایانی سال که خیلی از مردم به دنبال تعویض خودرو خود هستند، لذا موج تقاضاها بی پاسخ ماند و خودبخود قیمت ها بالا رفت. این همان عایدی بود كه خودروسازان در حال پیگیری آن بودند. گام دوم خودروسازان اعلام قیمت های جدید به نمایندگان فروش و بواسطه آن اطلاع رسانی به نمایشگاههای خودرو بود. نكته مهم آن است كه اكنون تمام نمایشگاههای خودرو و حتی دلالان بازار خودرو از قیمت های جدید خودروسازان كه هنوز تصویب نشده مطلع هستند و همین منابع اطلاعاتی قوی آنها باعث شده كه بازار با شوك جدیدی روبرو شود. قیمت خودروها در بازار تقریبا همان چیزی است كه خودروسازان در قیمت های جدید خود خواهان شدند.

با افزایش اینچنینی خودرو، راه سخت گرانی خودرو به صورت قانونی برای خودروسازان هموار می شود و ادله های چون، چرا سود فروش خودرو به جیب دلالان برود؟ اشتغالزایی به خطر افتاده است، كمبود خودرو در بازار به علت غیر واقعی بودن قیمت ها است و... مصوبه افزایش قیمت را دریافت می كنند و مانند گذشته خودروسازان برنده میدان نبرد افزایش قیمت می شوند. تاكنون هر زمان كه خودروسازان اراده كردند قیمت هایشان را بالا بردند و با اهرم های فشاری كه دارند ضمن كنترل واردات خودرو اجازه ندادند رقیبی در بازار پرهیاهوی خودرو ایجاد شود و عملا مردم را مجبور به انتخاب خودروهای ایرانی كرده اند. حال كه در ماه های پایانی سال 91 هستیم و همچنان موج جدیدی از تقاضاها در راه است باید برای كنترل بازار و جلوگیری از ضرر دهی مردم فكری شود.

خودروسازان تا جایی قیمت ها را بالا خواهند برد كه سازمان حمایت با افزایش قیمت موافقت كند. البته ناگفته نماند یكی از دلایل بر هم خوردن بازار ضمن زیاده خواهی خودروسازان، عدم تصمیم گیری درست سازمان حمایت است. اگر از ابتدا سازمان حمایت برای اصلاح قیمت چه ثبات و چه افزایش آن قیمت گذاری می كرد و حداقل برای یكسال پرونده قیمت گذاری خودرو بسته می شد هم اكنون مردم با نوسان قیمت خودرو روبرو نمی شدند و لااقل بازار ثبات داشت.

اما عدم تفكر مناسب در این حوزه و خوب جلوه دادن فعالیت وزارت صنعت، معدن و تجارت مانع از آرامش بازار شد و حال مردم باید بابت كوتاهی دولت پول های بیشتری برای خودروهای كه در كشورهای دیگر از رده خارج شدند را بپردازند. به هر ترتیب جدول قیمتی ارایه شده نشان می دهد كه قیمت خودروها هدفمند افزایش یافته است و به قیمت های پیشنهادی كارخانه های خودروهای خودروسازی نزدیك شده است و این امر بیانگر حركت به سمت تقاضای خوردوسازان از سازمان حمایت است. اگر قیمت در بازار به این شدت بالا نمی رفت خودروسازان امكان بالا بردن قیمت های خود به این شكل را نداشتند.

نكته جالب توجه دیگر در این حوزه افزایش قیمت خودروهای چینی در بازار است. این خودروها كه زمانی بی مشتری بودند به دلیل افزایش بی رویه خودروهای داخلی با تقاضا روبرو شدند و این گروه نیز بدون هیچ قاعده ای قیمت های خود را بالا بردند.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: eLOy
بالا پایین