Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

چرا دندان ايرانيان پوسيده‌تر است؟!

اطلاعات موضوع

Kategori Adı دندان پزشکی
Konu Başlığı چرا دندان ايرانيان پوسيده‌تر است؟!
نویسنده موضوع *مینا*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *مینا*

*مینا*

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Sep 12, 2013
ارسالی‌ها
3,063
پسندها
366
امتیازها
83
محل سکونت
زیر اسمون خدا
تخصص
ترانه سرا
دل نوشته
هر وقت دلت شکست خورده هاشو خودت جمع کن نزار هر نامردی منت دست زخمیشو روت بزاره
بهترین اخلاقم
بخشیدن
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه

اعتبار :

[h=2]چرا دندان ايرانيان پوسيده‌تر است؟![/h]


کلينيک دندانپزشكي/دکتر علي يزداني/متخصص دندان‌پزشکي ترميمي/عضو شوراي عالي نظام پزشكي و رئيس سابق انجمن دندانپزشكان


پوسيدگي دندان کودکان ايراني 2 برابر ديگر کشورهاست و از سوي ديگر، يکي از دلايل عمده افزايش بيماري‌هاي قلبي، کلسترول بد خون و بيماري‌هاي گوارشي در ايران نيز ناشي از پوسيدگي دندان و بيماري‌هاي لثه است...



در يک برنامه درازمدت اصلاح بنيادي رژيم غذايي بايد از مصرف نوشابه، چيپس، موادقندي و فست‌فودها به سمت استفاده از موادغذايي سالم، سبزيجات و ميوه‌جات حرکت کرد. متاسفانه رژيم‌غذايي رايج شده در جامعه تلفيق نامناسبي از غذاهاي داخلي و خارجي و نيز غذاها و خوراکي‌هاي حاوي نشاسته و قند است که باعث شيوع پوسيدگي دندان و التهاب و ناراحتي لثه در کشور شده است. بيش از 95 درصد ايرانيان به بهداشت دهان و دندان اهميتي نمي‌دهند. پوسيدگي دندان در کودکان زير 12 سال در ايران 2 برابر ديگر کشورهاست. علت ايجاد پوسيدگي، تخمير مواد قندي به وسيله ميکروب‌هاي موجود در دهان و توليد اسيد است. با وجود آنکه در کشورهاي پيشرفته استاندارد زمان مراجعه به دندان‌پزشک هر 6 ماه يک بار است، اما در کشور ما، مردم به‌طور متوسط هر 3 سال يک بار آن هم به دليل مشکلات پيش آمده به دندان‌پزشک مراجعه مي‌کنند. رژيم غذايي نامطلوب و استفاده‌نکردن از مسواک و نخ دندان در ايران عامل مهم بيماري‌هاي دهان و دندان است حتي اگر تمام بودجه مملکت نيز به اين امر اختصاص يابد، باز هم مشکل بيماري‌هاي دهان و دندان در کشور رفع نخواهد شد. مردم اعتقاد دارند که هزينه خدمات دندان‌پزشکي بسيار بالاست با اين وجود از دندان‌هايشان محافظت نمي‌کنند در حالي که تنها با استفاده درست و به موقع از مسواک و نخ دندان، به ميزان 70 تا 80 درصد از ابتلا به بيماري‌هاي دهان و دندان کاسته مي‌شود.

ما در زمينه دندان‌پزشکي به آزمون و خطا نياز نداريم، چرا که الگوهاي بسياري در کشورهاي پيشرفته در اين زمينه وجود دارد که مي‌توان از آنها استفاده کرد. بيشتر مردم ما بعد از سن 30 سالگي به نحوي سعي مي‌کنند با مشکل پوسيدگي دندان خود کنار بيايند و به جاي برطرف کردن ريشه‌اي مشکل، با مصرف قرص‌هاي مسکن هنگام درد، درمان آن را به عقب بيندازند. هر کودک ايراني در پايان 3 سالگي، 2 دندان پوسيده دارد درحالي که دندان‌هاي شيري علاوه بر اينکه در عمل جويدن و تسهيل کار دستگاه هاضمه، زيبايي و نحوه حرف زدن در دوران کودکي تاثير مي‌گذارند تا حد زيادي تضمين‌کننده سلامت، نظم و زيبايي دندان‌هاي دائمي هستند.
اگر به دنبال بهداشت دهان و دندان به طور اصولي نرويم و رژيم غذايي رايج شده در جامعه را اصلاح نکنيم، حتي اختصاص بودجه و صرف هزينه‌هاي بالا نيز نمي‌تواند وضعيت را بهبود ببخشد.

 
بالا پایین