Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

غاز سانان-خوتکاي سفيد

اطلاعات موضوع

Kategori Adı بخش پرندگان
Konu Başlığı غاز سانان-خوتکاي سفيد
نویسنده موضوع !!!OMID!!!
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan !!!OMID!!!

!!!OMID!!!

کـاربــر حـرفــه ای
تاریخ ثبت‌نام
Jul 25, 2015
ارسالی‌ها
2,090
پسندها
526
امتیازها
0
محل سکونت
کرمانشاه
تخصص
مهندس عمران
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
برند گوشی
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه
جنسیت
نوع آنتی ویروس
ماه تولد

اعتبار :




نام فارسی : خوتکاي سفيد
نام انگلیسی : Garganey
نام عربی : بط السيل
نام علمی : Anas querquedula
توضیحات : مشخصات: نر و ماده متفاوت پرنده ای است روی آبچر از حانواده مرغابی ، مانند خوتکا است ولی کمی از آن بزرگتر است. از روی خط ابروئی سفید پهنی که تا انتهای سرش ادامه دارد شناخته می شود تارکش پهن و قهوه ای نزدیک به سیاه است و منقارش راست تر از خوتکا و خاکستری رنگ است گونه ، گردن و سینه اش قهوه ای خالدار است با این تفاوت که گونه هایش پر رنگ تراند پهلوهایش خاکستری است که با هاشورهای نازک و تیره تر کنار هم، از نزدیک قابل تشخیص می باشند. شانه هایش در هنگام زاد و ولد کمی میل به آبی روشن دارد. شکمش سفید و در ناحیه دمگاهش خالهای قهوه ای درشت تری دارد که تا زیر دمش ادامه دارد. حد فاصل سینه قهوه ای و شکم سفیدش کاملا واضح و مشخص است پاهایش خاکستری پرده دار و دمش قهوه ای روشن است. پرهای شانه ای بلند که هرکدام به رنگ سیاه وسفید است روی کمر و پهلوهایش آویزان است. پرنده ماده قهوه ای رنگ است و با حاشیه های نخودی رنگی که دور هر کدام از پرها یش دارد ، به صورت لکه لکه قهوه ای دیده می شود و شبیه ماده خوتکا اما کمی بزرگتر از آن است و ابرو وچانه اش روشن تر است. در دوران تولک و هنگام پر ریزی اواخر فصل تابستان پرنده نر و ماده شبیه به هم می شوند با این تفاوت که پرنده نرتیره تر و خاکستری شانه هایش متمایل به آبی روشن می باشد. پروازش کم دامنه و بال زدنش مداوم و سريع است.
زیستگاه : در باتلاق‌ها ، رود خانه ها ،آبگيرها و جويبارهاي ني‌زاري و به ندرت در آبهای شور ديده مي‌شود .در ميان علف‌هاي بلند و نزديك آب زادوولد ميکند.
تغذیه : از گیاهان آبزی ، ساقه و برگها و علف های کنار رودخانه ها و کرمها وحشرات پراکنده بروی سطح آب و لارو آنها تغذیه می کن
اندازه : 37 سانتی متر
سیخک پا : ندارد
چینه دان : ندارد
بال : دفيف بودنش بيشتر است (بال زدنش بيشتر است)
حلیت : حلال گوشت (حلیت، از نظر شرعی می باشد ولی شکار یا کشتار این پرنده مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد)

نقشه پراکندگی :
 
بالا پایین