Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

آموزش روشهای کاهش مصرف سوخت

اطلاعات موضوع

Kategori Adı سایر موضوعات مکانیک
Konu Başlığı آموزش روشهای کاهش مصرف سوخت
نویسنده موضوع !!!OMID!!!
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan !!!OMID!!!

!!!OMID!!!

کـاربــر حـرفــه ای
تاریخ ثبت‌نام
Jul 25, 2015
ارسالی‌ها
2,090
پسندها
526
امتیازها
0
محل سکونت
کرمانشاه
تخصص
مهندس عمران
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
برند گوشی
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه
جنسیت
نوع آنتی ویروس
ماه تولد

اعتبار :

[h=2][/h]


روشهای بهینه سازی مصرف سوخت خودرو

1- شناسائی عوامل افزایش دهنده مصرف سوخت و اجتناب از آن
_ شیوه غلط رانندگی و حرکت خودروها (بالا رفتن دور موتور در ترافیک و یا رانندگی با سرعت زیاد با دندهای پائین)
- تنظیم نبودن موتور
- استفاده از تهویه مطبوع (کولر) و سایر تجهیزات جانبی برقی و گرمایشی خودرو
- تغییر سرعت ناگهانی خودرو
- پائین بودن شیشه های خودرو در سرعتهای بالا
- کم بودن باد لاستیکها و لاستیک سابی
- زاویه و انحراف داشتن چرخها نسبت به یکدیگر
- اضافه نمودن وزن خودرو با قرار دادن بار بر روی باربند
- استفاده از روغن موتور بجای روغن استاندارد خاص خودرو
2- شیوه صحیح رانندگی و حرکت خودروها
روشهای بهینه کردن رانندگی و حرکت خودروها:
1- ایجاد شرایط مناسب برای حرکت خودرو:
- حتما سعی کنید شیشه خودرو بالا باشد تا خودرو مقاومت کمتری در مقابل هواداشته باشد.
- از کولر کمتر استفاده نموده یا سعی کنید کولر در مسیرهای سربالائی خاموش نموده و بیشتر در مسیرهای سر پائینی استفاده شود ترجیحا از کولر بصورت فاصله های زمانی کوتاه و چرخشی استفاده نمائید
- از تنظیم بودن موتور خودرو خود اطمینان حاصل نمائید و برنامه ای منظم برای تنظیم موتور خودرو خود در دوره های از پیش تعیین شده داشته باشید
- باد لاستیکهای خودرو خود را بطور منظم کنترل و تنظیم نمائید
- وزن خودروی خود را با تجهیزات جانبی غیر ضروری افزایش ندهید.
2- انتخاب زمان و مسیر مناسب برای حرکت خودرو:
- اجتناب از زمان های اوج ترافیک برای استفاده از خودرو
- همزمان کردن فعالیتهای هم مسیر
- انتخاب مسیرهای که خودرو در زمان طی آن نیاز به توقف کمتری دارد (همانند بزرگراهها و جاده های کمربندی و مسیرهای کم ترافیک)
3- رعایت قوانین و روشهای صحیح در رانندگی :
- رعایت حق تقدم و اصول رانندگی صحیح همراه با احترام به حقوق دیگران
- رعایت سرعت مجاز
- معمولا توسط سازندگان خودرو در دفترچه راهنما به کمترین میزان مصرف سوخت در یک سرعت معین اشاره شده است با انتخاب سرعت فوق در مسیرهایی که درل آن رانندگی انجام میشود میتوان در مصرف سوخت صرفه جوئی نمود
- رها کردن پدال گاز از فاصله معقول از تقاطعها و چراغ قرمزها
- پرهیز از تند و کند کردن بی مورد حرکت و استفاده از دنده متناسب با سرعت خودرو
- اجتناب از ترمز ناگهانی
- گاز دادن متناسب با دنده انتخاب شده در زمانی که خودرو در حال حرکت است
4- جایگزین کردن روشهای دیگر به جای استفاده از خودرو:
- استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی
- اگر در چند مکان نزدیک به هم کارهای مختلفی داریم ابتدا خودرو خود رادر نزدیکی یکی از مکانها پارک نموده و پیاده به مکانهای مورد نظر برویم
- استفاده از وسایل ارتباطی(تلفن.اینترنت و .....)
نکته:
اتخاذ روشهای نادرست رانندگی و عدم رعایت نکات اشاره شده حدود 12 الی 20 درصد به میزان سوخت خودروخواهد افزوده . به این ترتیب با فرض متوسط میزان مصرف 5/11 لیتر سوخت برای هر خودرو در روز هرخودرو روزانه بین 4/1 تا 3/2 لیتر و سالیانه 495 تا 840 لیتر اضافه مصرف سوخت خواهد داشت.و بطور متوسط برای هر خودرو در صورت رانندگی صحیح 600 لیتر صرفه جویی خواهد شد.
5- نقش ترموستات در کاهش مصرف سوخت:
- موتوری که در دمای عملکردی بهینه کار کند تا 2 درصد صرفه جویی سوخت به همراه دارد و از لحاظ مصرف سوخت از عملکرد اقتصادی تری برخوردار میباشد.
- نگهداری روغن موتور در دمای صحیح سبب بحداقل رسیدن اصطحکاک و سایش در قطعات موتور خودرو میگردد.
- فاصله بین استارت موتور و رسیدن دمایآن به شرایط عملکردی معمولی باید کوتاهترین زمان ممکن باشد.در این صورت سایش موتور به علت انبساط نامتوازن فلزات مختلف و تشکیل بخارات خورنده و اسیدی در موتور به حداقل خود خواهد رسید.
- در خودروهای مدرن و امروزی دمای جوش مایع خنک کننده باید به اندازه کافی بالا باشد تا سیستم گرمایشی داخلی خودرو با بازده مناسب کار کند
6- تهویه خودرو و مصرف سوخت:
- مطلوب بودن وضعیت هوای داخل خودرو هنگام رانندگی این امکان برای راننده فراهم می آورد که رانندگی آسوده تری داشته باشدو بتواند دقت بیشتری در این امر اعمال نماید.
- پنجره باز خودرو در حال حرکت در سرعت های بالا شدیدا در مصرف سوخت تاثیر دارد و موجب اتلاف و افزایش مصرف سوخت و در نتیجه ایجاد هزینه بیشتر خواهد شد.
7- باد تایرها :
تایر باید دارای باد استاندارد باشد و بصورت هفتگی تنظیم کرد
نکته:
اگر تایر خودروشما در سرعت 80 کیلومتردر ساعت 100 در صد کارکرد داشته باشد در سرعت 130 کیلومتر در ساعت عمر مفید آن به اندازه 40 در صد کاهش خواهد یافت ضمن آنکه در این سرعت نسبت به سرعت 80 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت خودرو نیز به اندازه 10 درصد افزایش میابد
استفاده از گاز طبیعیCNG
- در بیشتر مناطق کشوردر دسترس است.
- بسیار پاک میسوزد و کمترین آلایندگی را دارد.
- بسیار ارزان و با صرفه است.
- هزینه مصرفی کمتری بر اقتصاد کشور تحمیل میکند.
مروری کلی بر روشهای کاهش مصرف سوخت:
- کاهش حرکات و نقل و انتقالات با تحقق مطلوب دسترسیها انسان .کالاو خدمات بین کاربریهای مختلف (هرچه تعداد دسترسی ها در یک شبکه حمل و نقل بیشتر باشد حق انتخاب بیشتر شده و تصمیم گیریا به سمت مصرف بهینه انرژی جهت خواهد گرفت).
- کاهش تعداد تقاطع ها و میادین شهر و جلوگیری از توقف های طولانی وسلیل نقلیه
- رعایت اصول آیرودینامیک در طراحی وسایل نقلیه
- کنترل جدی و مستمر معاینه فنی وسایل نقلیه موتوری
- ضریب موتوریزاسیون ومالکیت اتومبیل شخصی
- آموزش ترافیک (مدیران.برنامه ریزان.کارشناسان. کاردانان.رانندگانو عامه مردم)
- اجرای دقیق قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی
- رعایت اصول طراحی هندسی راه در طراحی شبکه
- نوع رویه راه (استفاده از رویه سیمان به جای آسفالت باعث کاهش 10 درصد مصرف سوخت کامیونهای سنگین میشود).
- نگهداری و مرمت رویه راه
- خط کشی شبکه و فضاهای ارتباطی
- زمانبندی چراغهای راهنمایی و رانندگی
- رسیدگی سریع به تصادفات رانندگی و رفع سد معبر ناشی از آن
- تابلوهای راهنمایی
- کنترل ترافیک سواره و پیاده
- تغییرات سرعت در اثر قوس ها .فواصل دید عرض راه و شیب عرضی بر مصرف بهینه سوخت تاثیر میگذارد
- شیب طولی راه با ایجاد یک نیروی منفی در خلاف جهت حرکت وسیله نقلیه یک بار اضافی و در نتیجه مصرف سوخت بیشتر را به وسیله نقلیه تحمیل میکند.
- استفاده از ظرفیت استاندارد وسایل استاندارد وسایل نقلیه باری و مسافربری
- تعداد ساعات کارکرد.ماشین الات راه سازی شاخص مناسبی برای ممیزی مصرف انرژی است(عوامل سازمانی و مدیریتی).
-استفاده از خودروهای با فن آوری نوین (استفاده از ابزارهای الکترونیکی و ریزپردازندها) در صنعت خودروسازی باعث کاهش مصرف سوخت میشود.
- عوامل اجتماعی (طرح حمایت سازندگان سیستم سوخت رسانی به منظور کاهش مصرف ویژه سوخت می تواند با مقاومت سازندگانی روبرو شود که احساس کنند در بازار جدید قدرت رقابت آنها کاهش خواهد یافت.
- مدیریت ترافیک (کاهش تقاضای سفر دوم در صورت ضروری بودن سفراستفاده از وسایل نقلیه با مصرف کمتر تشویق میشود).
- افزایش خودروهای امداد و فوریت های جاده ای
- استفاده از اخذ عوارض الکترونیکی
- نوسازی ناوگان حمل و نقل بار و مسافر
- بهبود جاده ها وراههای کشور با احداث جاده های جدید .پل و حفر تونل
- نسبت طول راهها بر حسب نوع در سال 1381
راه اصلی 35 درصد
راه فرعی 58 درصد
آزاد راه 7 درصد
- عوامل برنامه ریزی (حمل و نقل سوخت با لوله کمترین میزان مصرف سوخت را باعث میشود) حمل و نقل دریایی . زمینی و هوایی در رده های بعدی قرار دارند
رانندگی در شهر و جاده
1- در رانندگی با دور موتور بالا پرهیز کنید. این کار حتی تا 40% مصرف سوخت را افزایش میدهد.
2- «کم گاز» رانندگی کنید. سعی کنید پدال گاز را در یک سوم وحتی در یک چهارم ارتفاع آن حفظ کنید.
3- بهتر است زودتر به دنده سبکتر بروید. این عمل را در سربالاییها به هنگامی انجام دهید که دور موتور شما به کمی بیش از نصف limit line رسیده باشد؛ در سرپایینیها به دور موتور توجه نکنید و تنها دنده را افزایش دهید (به دنده سبک تر بروید) و گاز را رها کنید (در سراشیبیهای تند این کار خطرناک است). در کفیها هنگامی که دور موتور نصف limit line است دنده را افزایش دهید. کمتر معکوس بکشید، با ترمز دور موتور را کاهش دهید بعد دنده را کاهش دهید. دقت کنید که افزایش دنده در سر بالاییها، وقتی دور موتور پایین است (کمتر از نصف limit line و بسته به شیب) به موتور آسیب میرساند.
4- هر چه سرعت شما بالاتر باشد (تا حد مجاز!) و در دنده سبکتری حرکت کنید مصرف بنزین خودرو کمتر خواهد بود (به نسبت مسافتی که طی میکنید). در هر دنده و سرعتی که حرکت میکنید، دو پارامتر« دور موتور پایین» و «حرکت کم گاز» را فراموش نکنید. و برای خودرویی چون پیکان به هیچ وجه این نسخه تجویز نمیشود چون قدر سرعت بالاتر می رود مقاومت هوا هم بیشتر میشود.
5- اگر فیلتر هوا کثیف باشد و با سرعت 80 کیلو متر در ساعت حرکت کنید، با مصرف هر لیتر بنزین تقریباً نیم کیلو کمتر جلو میرود. مثلاً خودروی شما اگر با مصرف هر لیتر بنزین معادل 15 کیلو متر جلو میرود، وقتی فیلتر هوا کثیف باشد همین مقدار بنزین مصرف می کند ولی معادل 5.14 کیلو متر جلو میرود.
6- اگر سوپاپ تهویه کارتر را نیز درست کار نکنید راندمان و بازده موتور کاهش می یابد و احتمال آلوده شدن روغن موتور و روغن سوزی نیز هست.
7- اگر شمعها خوب جرقه نزند و به اصطلاح موتور جرقه کم بیاورد، مصرف سوخت تا 25 درصد افزایش مییابد.رانندگان باید مطمئن شوند که شمع های موتور در وضعیت خوبی قرار داشته باشد و شمع ها و وایرهای آن ها را در زمانی که به وسیله کارخانه سازنده مشخص شده است تعویض کنند تا احتراق در موتور خودرو در بهترین شرایط انجام و مصرف سوخت پایین نگه داشته شود.
8- حرکت تا 2 کیلومتر با موتور سرد، تا 70 درصد به مصرف سوخت اتومبیل شما افزوده میکند. ولی برای گرم کردن موتور احتیاجی به گرم کردن درجا آن هم در زمان طولانی نیست. زیرا برای گرم کردن موتور اتومبیلهای قدیمی میتوانید پس از یک دقیقه راه بیفتد. اما برای گرم کردن خودرو ابتدا کمی آهسته در رانندگی به میزان مصرف سوخت ارتباط دارد.
9- در هنگام گردش به چپ بنزین بیشتری مصرف میشود تا هنگام گردش به راست ناگریز باید توقف کرد و موتور ماشین باید مدتی درجا کار کند و این یعنی بنزین بسوزاند اما جلو نرود تا راه باز شود و شما بتوانید به چپ گردش کنید.
در این هنگام نیز برای هیکل سنگین اتومبیل را از حالت سکون به حالت حرکت در بیاورید که این هم مستلزم مصرف کردن بنزین اضافی است. به همین دلیل با دور زدن میدانی که در نزدیکی شماست، یا از محل دور برگردان، بنزین کمتری مصرف می شود تا دور زدن در وسط خیابان.
10- راننده باید قبل از اینکه صدای زوزو موتور درآید و به اتومبیل فشار بیاید دنده را تعویض بکند و به دندههای بالاتر برسد. راننده باید آهسته و نرم راه بیفتد و به تدریج سرعت بگیرد. به حرکت آوردن خودرو از حالت سکون نیازمند مصرف کردن توان زیادی است. میتوانید این توان را به صورت موثر با راه افتادن آهسته و سرعت گرفتن تدریجی سرعت خود را افزایش دهید، میتوانید تا 50 درصد در مصرف سوخت برای پیمودن این مسافت اولیه صرفهجویی کنید.
11- یکنواخت رانندگی کنید. موجهای توقف و حرکت ترافیک را در نظر بگیرید تا ناگریز از توقف نشوید. قبل از رسیدن به سربالایی، به تدریج سرعت خود را افزایش دهید به این ترتیب خودروی شابخشی از مسیر را بدون زحمت روی پدال گاز فشار ندهید. تا سرعت اولیه خود را حفظ کنید، مگر در حالتی که راه را بند آورده باشید.
12- در سرازیری گاز ندهید. وزن خودرو و سرعت اولیه آن شما را تا پایین سرازیری میبرد. پایتان را از روی پدال گاز بردارید و اجازه بدهید موتور کمی استراحت کند.
13- یا صبح زود یا شب که هوا خنکتر است بنزین بزنید. بنزین هم مثل هر چیز دیگر در هوای گرم منبسط میشود. با افزایش دما به میزان 18 درجه سانتیگراد، 50 لیتر بنزین تقریباً به اندازه یک لیتر منبسط میشود. یعنی اگر در دمای 30 درجه سانتیگراد بالای صفر، 50 لیتر بنزین در باک خودروی خود بریزید و کنار پمپ بنزین توقف کنید تا هوا خنک شود و به 12 درجه سانتیگراد بالای صفر رسد، سرباک تقریباً به اندازه 1 لیتر پایین می رود. هرگز باک را بیش از اندازه پر نکنید. کمی بگذارید خالی بماند. اگر باک بنزین را تا خرخره پر کنید وقتی درب باک را ببندید و راه بیفتد اگر از سربالایی بالا روید یا خودرو را در آفتاب پارک کنید، بنزین از بالای باک بیرون میریزید.
14- اگر لاستیکهای اتومبیل کم باد باشند، با مصرف هر لیتر بنزین تقریباً 1.5 کیلومتر راه خواهید پیمود. به علاوه لاستیکهای کم باد سریعتر ساییده میشوند. پس به اندازه کافی هوا به لاستیک برسانید. با توجه به رسیده فصل گرما لاستیکهای گل برفی و لاستیکهای یخ شکن را هر چه زودتر عوض کنید. این لاستیکها مصرف سوخت را افزایش میدهند.
مهندس نوروزی بابیان این که کم بودن باد لاستیک ها علاوه بر آن که وضعیت حرکت خودرو را با اختلال مواجه می کند، باعث افزایش مصرف سوخت خودرو نیز می شود، افزود: صاحبان خودرو باید حداقل ماهی یک بار باد لاستیک ها را بررسی کنند.
طبق تحقیقات انجام شده باد لاستیک های بیش از ۵۰ درصد خودروهایی که درجاده ها تردد می کنند کمتر از حد استاندارد است این وضعیت علاوه بر این که باعث خوردگی سریع تر لاستیک می شود، موجب افزایش مصرف سوخت نیز خواهدشد. به علاوه لاستیک های صاف هم باعث افزایش مصرف سوخت می شود.
15- پاکیزه نگه داشتن موتور و محفظه زیر کاپوت و حذف گریس روغن بنزین و گرد و غبار از آن وجود دارد. روغنی که در بدن سیلندر گرم شده در کارتر باید خنک شود تا هنگام بازگشت به موتور بتواند نقش خنک کنندگی خود را اجرا کند. کارتر از طریق تماس با هوایی که هنگام حرکت اتومبیل زیر آن جریان دارد خنک میکنند. بخش از گرمای وتور و نیز سایر اجزای فلزی زیر کاپوت نیز از طریق تماس بدنه آنها با هوا دفع میشود. اگر لایهای از روغن و گریس و گرد و غبار و حشرات بی جان و احتمالاً هزار و یک جور آشغال دیگر روی بدنه موتور و وسایل دیگر را پوشانده باشد. مبادله گرما بین سطح این وسایل و هوا وجود ندارد و در حقیقت موتور گرم میماند. موتور گرم قدرت کافی ندارد و در حقیقت بخش عمده بنزین مصرفی را به گرما تبدیل میکند و شما برای طی مسافت ثابت باید مقدار بیشتری بنزین مصرف کنید.
16- اگر روغن موتور اتومبیل خود را به موقع و به صوت منظم عوض کنید و همیشه موتور را طوری تنظیم کنید که در اوج قدرت و بازده باشد احتمالاً متوجه میشوید که مصرف بنزین خودروی شما در مقایسه با گذشته چقدر کاهش مییابد. اگر سوپاپ تهویه کارتر خوب کار نکنید بازده موتور کم میشود و احتمال آلوده شدن روغن موتور و روغن سوزی کاهش وجود دارد که همین موضوع موجب افزایش مصرف سوخت هم میشود.تعویض روغن موتور در فواصل تعیین شده باعث افزایش راندمان موتور و کاهش مصرف سوخت می شود.
17- عوض كردن دندهها در سرعت مناسب خيلي مهمه سعي كنيد دنده را در وضعيتي عوض كنيد كه خودرو هيچ تكاني نخورد.
18- تعویض فیلتر هوا: یکی از شایع ترین علل افزایش مصرف سوخت، کثیفی فیلتر هواست چرا که کثیفی فیلتر هوا باعث کاهش هوای ورودی به موتور خودرو و درنتیجه احتراق ناقص می شود. بنابراین باوجود آن که خودرو حین حرکت سوخت مصرف می کند اما موتور نیروی کمتری تولید می کند و به ناچار باید بیشتر روی پدال گاز فشار وارد کرد، ضمن آن که درمواردی که افراد درجاده های پر گرد و غبار رفت و آمد می کنند، باید فواصل تعویض فیلتر هوا را کوتاه تر کرد.البته زمان دقیق تعویض فیلتر نیز به میزان کارکرد موتور و درعین حال دستورالعمل شرکت سازنده بستگی دارد.
19- پرهیز از حمل بار اضافی: بسیاری از افراد اغلب وسایل اضافه زیادی در خودرو نگه داری و همیشه با خود حمل می کنند، با وجود این که به ندرت ممکن است به وسایل موردنظر نیاز پیدا کنند. غافل از این که بار اضافی دراتومبیل نه تنها سبب افزایش مصرف سوخت می شود بلکه باعث وارد شدن فشار به گیربکس و ... نیز می شود.
* همچنین صاحبان خودرو درصورت امکان از باربند استفاده نکنند چرا که استفاده از باربند نیز در جاده ها باعث افزایش مصرف سوخت به میزان قابل توجهی می شود. البته توصیه ما در استفاده از باربند این است که درصورت نیاز، از باربندهای جدیدی که به صورت آیرودینامیکی طراحی شده است، استفاده شود. این باربندها به گونه ای است که ابتدای آن ها باریک و انتهای آن ها عریض تر است و اصطکاک هوا ایجاد نمی کند.
20- پنجره هاو کولر: زمانی که در جاده با سرعت های بالا رانندگی می کنیم چنانچه شیشه پایین باشد مصرف سوخت بسیار افزایش پیدا می کند. دراین وضعیت با بالا بردن شیشه و استفاده از سیستم ایرکاندیشنر (تهویه) مصرف سوخت کمتری خواهیم داشت. نکته دیگر این که روشن بودن کولر خودرو باعث افزایش مصرف سوخت می شود بنابراین بهتر است درموارد غیر ضروری کمتر از آن استفاده شود و در سربالایی ها نیز حتما خاموش شود.
21- استفاده از سوخت مناسب خودرو: به طور کلی استفاده از سوخت های استاندارد مانند بنزین سوپر، باعث افزایش طول عمر موتور و درنهایت کاهش مصرف سوخت خواهد شد ضمن آن که میزان آلایندگی خودرو را در محیط های شهری کاهش می دهد.
22- تعویض مبدل های کاتالیستی در اگزوز خودروها: مبدل های کاتالیستی در اگزوز خودروها اغلب پس از ۲تا۳ سال خاصیت جذب آلاینده ها را از دست می دهند بنابراین بهتر است که پس از این مدت مبدل های کاتالیستی تعویض شود تا علاوه بر کاهش میزان آلایندگی خودرو، مصرف سوخت نیز کاهش پیدا کند.
23- لزوم خاموش کردن خودرو در توقف های چند دقیقه ای: اغلب شاهدیم که رانندگان خودروها در توقف های طولانی بیش از ۲ تا ۳ دقیقه خودرو را روشن نگه می دارند حال آن که این اقدام علاوه بر افزایش مصرف سوخت باعث استهلاک موتور خودرو و آلودگی هوا می شود. بنابراین بهترین اقدام خاموش کردن خودرو در توقف های بیش از ۲ تا ۳ دقیقه است.
24- استفاده از دنده مناسب: رانندگی با دنده مناسب یعنی متناسب با سرعت خودرو و وضعیت حرکت تا حد زیادی در میزان مصرف سوخت موثر است. در اغلب موارد دیده می شود فردی با سرعت۴۰ تا۵۰ کیلومتر با دنده ۴ حرکت می کند، این کار نه تنها به موتور فشار وارد می کند بلکه باعث افزایش مصرف سوخت خواهد شد. به طور مثال اگر با دنده ۳ با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنیم مصرف سوخت ۲۵درصد بیشتر از زمانی است که با دنده ۵ حرکت کنیم.
25- با ملایمت رانندگی کنید: با استفاده ملایم از گاز و خودداری از ترمزهای شدید نه تنها مصرف سوخت کاهش می یابد بلکه موتور و لاستیک ها نیز سالم می ماند و خودرو دیرتر فرسوده می شود.به طور کلی باید نحوه حرکت خودرو را در ترافیک سنگین پیش بینی کنیم تا از شتاب گرفتن و ترمز کردن های ناگهانی جلوگیری شود.نتایج تحقیقات انجام شده نشان داده است که با رانندگی صحیح می توان تا۳۰درصد راندمان مصرف سوخت را کاهش داد.
26- اگزوز استاندارد: خودروها دارای اگزوز با سایز مشخص هستند. استفاده از اگزوز غیراستاندارد که بزرگ تر و یا کوچک تر از سایز استاندارد باشد باعث کاهش قدرت موتور و افزایش مصرف سوخت می شود. یک تفکر اشتباه در مورد اندازه اگزوز وجود دارد ،برخی فکر می کنند هر چه اگزوز بزرگ تر باشد راندمان آن بیشتر می شود در حالی که در عمل این گونه نیست.
27- لزوم پارک خودرو در مکان های سرپوشیده: توقف طولانی خودرو یا پارک کردن آن در معرض نور آفتاب باعث تبخیر بنزین می شود بنابراین بهتر است خودرو حتی الامکان در سایه و یا در پارکینگ سرپوشیده پارک شود.
نکات قابل توجه؛
- پيش از اين که بخواهيد سوار خودروي خود شويد از خودتان بپرسيد«آيا اين سفر ضروري است؟»
- مسيرهاي کوتاه را پياده برويد يا از دوچرخه استفاده کنيد. اين ورزش ها خيلي خوب هستند.
- با دوستان و همسايگان قرار بگذاريد که هر روز يکي از شماها ماشين بياورد. به اين ترتيب هم خرج بنزين تان کم مي شود هم اين که کمتر رانندگي مي کنيد.
- هميشه کوتاه ترين مسير را انتخاب کنيد و از گذرگاه هاي پرترافيک حذر کنيد.
- کارهايي را که بايد انجام بدهيد سازماندهي کنيد که در هر سفر تعداد کارهاي بيشتري انجام بدهيد.
- هر وقت که ممکن است از رانندگي در ساعات پرازدحام پرهيز کنيد.
- هر کاري را که مي شود با تلفن پيگيري کنيد و با ماشين در خيابان ها نگرديد.
- خريدهايتان را فهرست کنيد و همه آن ها را يک يا دو بار در هفته يک جا انجام بدهيد.
- بگذاريد بچه ها پياده بروند و بعضي خريدها را انجام بدهند. مدرسه را هم مي توانند پياده بروند.
- وسايل حمل و نقل عمومي خيلي به صرفه تر هستند. به خصوص وقتي مي خواهيد يک نفره برانيد.
- هر چه مي توانيد وسايل کمتري در ماشين خود بگذاريد. هر چه ماشين سبک تر باشد کمتر بنزين مصرف مي کند.
- با سرعت نرانيد. اگر با سرعت 90 کيلومتر در ساعت رانندگي کنيد مي توانيد 21 درصد بيشتر از زماني پيش برويد که با سرعت 110 کيلومتر در ساعت مي رانيد.
- طوري برنامه ريزي کنيد که مجبور نشويد براي به موقع رسيدن سريع رانندگي کنيد.
- وقتي ماشين را روشن مي کنيد لازم نيست بيش از 30 ثانيه در جا کار کند. ماشين هاي جديد طوري طراحي شده اند که حتي در هواي سرد مي توانند بلافاصله راه بيفتند.
- اگر بايد بيش از 30 ثانيه بايستيد نگذاريد ماشين در جا کار کند. براي کاهش مصرف سوخت بهتر است موتور را خاموش کنيد و بعداً دوباره آن را روشن کنيد.
- فشار پايتان را روي پدال گاز تغيير ندهيد. سعي کنيد تاجايي که ممکن است با گاز يکسان برانيد.
- باد چرخ ها را هميشه تنظيم کنيد؛ به خصوص وقتي هوا سرد مي شود يا در جاده با سرعت بالا مي رانيد حتماً براي تنظيم باد مراجعه کنيد.
- تا جايي که مي شود تهويه هوا را روشن نکنيد به جاي آن شيشه ها را پايين بکشيد.
- «تيک آف» نکنيد. وقتي ماشين را روشن مي کنيد خيلي آرام پدال گاز را فشار بدهيد.
- از ترمزهاي ناگهاني بپرهيزيد. هر جا که امکان دارد مثلاً در بعضي چراغ قرمزها از خيلي قبل پايتان را از روي گاز برداريد و ماشين را خلاص کنيد تا ماشين خود به خود و آرام آرام بايستد.
- وسايل اضافي را که موجب ايجاد مقاومت در برابر باد مي شوند برداريد. مثلاً باربند يا باربند اسکي را در زماني که به آن ها احتياج نداريد باز کنيد.
- حواس تان را جمع کنيد که حتماً پيش از حرکت ترمز دستي را بخوابانيد.
- هيچ وقت پيش از خاموش کردن ماشين گاز ندهيد. اين کار هم موجب هدر رفتن بنزين مي شود و هم باعث فرسوده شدن سيلندرها.
- پيش از راه افتادن و در مسيرهاي درون شهري به راديو پيام گوش بدهيد و وارد راه هايي که بسته يا پرترافيک است نشويد.
- در باک بنزين خود را وارسي کنيد که خوب بسته بشود.
- هر چه زودتر به دنده هاي سبک برويد. اگر ماشين دنده اتوماتيک داريد يک ثانيه زودتر پاي تان را از روي پدال گاز برداريد.
- وقتي مي بينيد داريد از ماشيني سبقت مي گيريد اين کار را هر چه سريع تر انجام بدهيد. معطل نکنيد.
- تنظيمات ماشين را ماه به ماه وارسي کنيد تا زيادي سوخت مصرف نکند.
- هر چند وقت يک بار ترمزهاي ماشين را وارسي کنيد و اگر لازم بود آن ها را تنظيم کنيد. اگر ترمز کاملاً تنظيم نباشد مقاومت زياد و سوخت بيشتري مصرف مي شود.
- موقع خريد خودرو تاجايي که نيازتان اجازه مي دهد سعي کنيد خودروي کوچک تري انتخاب کنيد. هر چه خودرو کوچک تر و بالطبع سبک تر باشد بنزين کمتري مصرف مي کند.
- در انتخاب خودرو ماشين هايي که مجهز به لوازم پرمصرف هستند را کنار بگذاريد؛ تهويه مطبوع، لوازم برقي مانند شيشه برقي يا قفل مرکزي و دنده اتوماتيک از اين دسته خودروها هستند.
- اگر در شهري با آب و هواي گرم زندگي مي کنيد خودرويي با رنگ روشن خريداري کنيد و تودوزي آن را هم روشن انتخاب کنيد تا نور و گرما را بازبتاباند. شيشه هاي مات هم از گرم شدن داخل ماشين جلوگيري مي کند.
- از لاستيک هاي راديال استفاده کنيد تا اصطکاک کمتري بين تاير و جاده ايجاد بشود.
- موقع رانندگي بگذاريد چشم تان بيش از پاي تان حرکت کند. از دور مراقب چراغ قرمزها و ساير موانع باشيد تا لازم نباشد يکباره ترمز بگيريد.
- فرمان اتومبيل را ثابت نگه داريد البته تا جايي که ممکن است. هر قدر خط عوض کنيد و در عرض خيابان حرکت کنيد خودروي شما مسافت بيشتري مي پيمايد و بنزين بيشتري هم مي سوزاند.
- باک ماشين را زيادي پرنکنيد چون ممکن است سرريز بشود يا در سربالايي هاي تند چکه کند.
- زمستان ها تاير خودروي خود را با تايرهاي يخ شکن جايگزين کنيد يا اين که با کمترين برفي که آمد زنجير چرخ ببنديد. در غير اين صورت موتور ماشين بيشتر کار مي کند و بنزين بيشتري مي سوزاند.
- وقتي از دور مي بينيد که جاده سربالايي مي شود پيش از آن که به آن برسيد سرعت بگيريد و وقتي روي شيب هستيد سرعت تان را همان اندازه حفظ کنيد. اگر در سربالايي گاز بدهيد بنزين خيلي زياد مصرف مي شود.
- ***** هوا را زود به زود وارسي کنيد و اگر کثيف بود آن را تعويض کنيد.اگر ***** هوا کثيف باشد جريان هوا به موتور مختل مي شود و بنزين بيشتري مي سوزاند.
- ممکن است لاستيک هاي پهن و اسپورت به نظر زيبا باشند اما مقاومت حرکت و مصرف سوخت رابالا مي برند.
- روغن ماشين را به موقع عوض کنيد. اگر روغن ماشين تميز باشد اصطکاک کمتري در موتور ايجاد مي شود و با مقدار ثابت سوخت مي توانيد يک تا دو درصد بيشتر برانيد.
- به جاي برنامه هاي تفريحي بيرون از خانه و گشت و گذار در خيابان ها دوستان تان را به خانه خود دعوت کنيد.
- اگر نوع شغل تان طوري است که مي توانيد آن را در خانه انجام بدهيد از رئيس تان اجازه بگيريد و يک يا دو روز در هفته را به محل کار نرويد و کارها را در خانه دنبال کنيد. اگر هم خودتان رئيس جماعتي از کارمندان هستيد ببينيد کدام يک از کارمندان مي تواند کارش را در خانه انجام بدهد و به او اين اجازه را بدهيد.
- وقتي نزديک مقصد موردنظرتان مي شويد در اولين جاي پارکي که ديديد پارک کنيد و به اميد پيدا کردن جاي پارک درست روبه روي مقصدتان در خيابان بالا و پايين نرويد. از کمي پياده روي ضرر نمي کنيد.
[h=4][/h]
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: sting
بالا پایین