Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

تصورات و عادات غلط در رانندگی

  • نویسنده موضوع sting
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı بخش علم دانش ودانستنیها واطلاعات عمومی
Konu Başlığı تصورات و عادات غلط در رانندگی
نویسنده موضوع sting
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sting

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :






تصورات غلط، عادات ناپسند، اشتباهات لحظه ای و کلا مواردی که می تواند راننده خودرو را با مخاطرات جدی مواجه کند، به طور مرتب از سوی کارشناسان مورد گوشزد قرار می گیرد.


تصورات غلط، عادات ناپسند، اشتباهات لحظه ای و کلا مواردی که می تواند راننده خودرو را با مخاطرات جدی مواجه کند، به طور مرتب از سوی کارشناسان مورد گوشزد قرار می گیرد. این در حالی است که به اعتقاد محققان، راننده خودرو بیش از هر کارشناس دیگری می تواند مانع از بروز خطرات ناشی از رانندگی شود. بر این اساس در مطلب ذیل بنا داریم برخی از مواردی را که راننده خودرو باید نسبت به آنها آگاه باشد، گوشزد کنیم. اشتباه در تنظیم آینه بغل تنظیم آینه های بغل از آن نکاتی است که اغلب راننده ها در موردش دچار اشتباه هستند. چنان که همه می دانند در حوزه دید راننده «نقطه کور» وجود دارد: یعنی نقطه ای که اگر خودرو کناری شما در حال حرکت در آن باشد، به چشم شما نمی آید. با وجود سرمایه گذاری های هنگفت مهندسان برای رفع آن، این مشکل یکی از عوامل اصلی بروز تصادفات رانندگی است. خودروهای لوکس و گران قیمت، امروزه به رادار و دوربینی مجهز هستند که خودروی قرار گرفته در نقطه کور را تشخیص می دهد و به محض قوت گرفتن خطر تصادف، موقعیت آن خودرو را به راننده اطلاع می دهد. این فناوری، اما در میان همه خودروها فراگیر نیست؛ بنابراین بهترین راه برای هرچه کوچک تر کردن نقطه کور تنظیم دوباره آینه های بغل است. این آینه ها درواقع اصلا طراحی نشده اند که بخشی از خودرویتان را هم به شما نشان دهند. پس آنها را باز کنید تا جایی که هیچ نقطه ای از خودرویتان در آن پیدا نباشد. حسن دیگر این کار آن است که به این ترتیب میدان دید آینه های بغل شما با میدان دید آینه عقب (روی شیشه جلو) هم پوشانی نخواهد داشت و میدان دید شما از فضای عقب و کناره ها گسترده تر می شود و می توانید هر خودرویی را که در اطراف شما در حرکت است، دست کم در یک آینه ببینید تا زمانی که به حوزه دید چشم خودتان وارد شود. این بی تردید نکته ساده ای است، اما مشکل اینجاست که به طرز ترسناکی هیچ کس آینه خودرویش را درست تنظیم نکرده است. تایر اگر ترکید ترمز نکنید در اغلب لحظات ترسناک رانندگی، مانند ترکیدن لاستیک، اغلب بدترین کار کوبیدن روی پدال ترمز است. تصور کنید که با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت در حرکت هستید و ناگهان صدای ترکیدن تایر را می شنوید. خودرویتان تکانی می خورد انگار که روی یک مین کوچک رفته باشد و بعد به نظر می رسد خیلی زود کنترلش از دست شما خارج می شود. اگر از غریزه پیروی کنید احتمالا ترمز می کنید، اما غریزه در این مورد اشتباه می گوید. تایر ترکیده به بند کفشی می ماند که زیر پا گیر می کند و شما را به زمین می زند؛ بنابراین ترمز کردن در آن سرعت، یعنی چپ شدن خودرو، غلت خوردن آن و برخورد با خودروهای دیگر. درست آن است کاری را کنید که شاید دیوانگی به نظر برسد: فشردن پدال گاز، اما نه با شدت، تنها دو یا سه بار، به صورت مقطع و نه چندان با فشار. خودرو کم کم مهار می شود و بعد فرصت دارید به احتیاط آن را به کناری بکشید. اگر خوش شانس باشید تایر ترکیده خود خودرو را متوقف می کند و نیازی به مهارت های بدلکاری نیست. رابطه موسیقی تند با رانندگی بداین روزها همه خودروها از همان اول دستگاه پخش موسیقی دارند، پس به راحتی می توان گفت گوش دادن به موسیقی هنگام رانندگی ایرادی ندارد تا وقتی بر رانندگی متمرکز هستید و بیش از حد درگیرش نشده اید؛ اما تحقیقی تازه در مورد تاثیر موسیقی بر رانندگی نتایج جالبی در پی داشته است. در این بررسی نتایج کارکرد قلب افرادی در حال شنیدن موسیقی هایی با ضرباهنگ های متفاوت به دستگاه های شبیه ساز رانندگی متصل شد. برای گروهی از شرکت کننده ها هم موسیقی پخش نشد. ضربان قلب گروه دوم در زمان رانندگی نوسان چشمگیری داشت. برای مثال هنگام وقوع اتفاقی هیجان انگیز –مانند ظاهر شدن یک حیوان در کنار یا وسط جاده ضربان آنها بالا می رفت؛ چون مغزشان به جز رانندگی درگیر چیز دیگری نبود. ضربان گروه اول، اما در اغلب اوقات ثابت ماند. در نگاه اول این یعنی رانندگانی که به موسیقی گوش می دهند آرام تر و کمتر عصبی اند و در نتیجه با دقت بیشتری می رانند؛ اما واقعیت دقیقا برعکس است. آنها که به موسیقی گوش می کنند آرامش بیشتری دارند چون به نسبت گروه دیگر تمرکز کمتری بر رانندگی دارند. این بررسی همچنین نشان داد رانندگانی که موسیقی هایی با ضرباهنگ بالا (بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ ضرب در دقیقه) گوش می کنند، بدتر می رانند و احتمال رد شدنشان از چراغ قرمز یا برخورد با خودرویی دیگر تقریبا دو برابر آنهایی است که به موسیقی آرام تری گوش می کنند. چراغ های جلو را روشن بگذارید بر اساس تازه ترین تحقیقات، روشن گذاشتن چراغ های جلو در تمام اوقات شبانه روز احتمال درگیری شما در یک تصادف رانندگی را تا ۳۲ درصد کاهش می دهد. این هم ممکن است بدیهی به نظر برسد، چون طبیعتا مشاهده و تشخیص هر شیء نورانی تر، حتی در روز، ساده تر است. علاوه بر این، تشخیص همه اشیا در روز چنانکه باور عام است، ساده و قطعی نیست و از آنجا که بسیاری از خودروها را رانندگانی خسته، خواب آلود و حواس پرت می رانند، اگر بیشتر دیده شوید کمتر به شما برمی خورند، اما اکثریت غالب رانندگان تا زمان غروب آفتاب با چراغ خاموش می رانند. اگرچه خودروهای جدید چند سال اخیر چراغ هایی LED در جلو دارند که در بیشتر ساعات روز روشن است و همه را به راحتی و به سرعت از وجود خود آگاه می کنند. روشن بودن چراغ های جلو به خصوص ایمنی تردد عابران پیاده یا دوچرخه و موتور سواران را هم بالا می برد و احتمال تصادف شما را با آنها کاهش می دهد. در کشورهای کانادا، سوئد و فنلاند خودروها ملزم به نصب چراغی شده اند که همراه با خودرو به طور اتوماتیک روشن می شود و تعدادی از کشورهای اروپایی هم در حال بررسی قوانینی برای اجباری کردن این چراغ ها هستند، اگرچه برخی به دلایلی چون افزایش مصرف سوخت یا تاثیرات منفی نور این خودروها بر دید سایر رانندگان مخالف آن هستند. اگر شما هم جزو دسته دوم هستید، دست کم می توانید چراغ ها را هنگام عصر یا در روزهای نیمه آفتابی یا ابری روشن کنید.

 
بالا پایین