Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

قوانین ثبت دامنه های مختلف

اطلاعات موضوع

Kategori Adı مفاهیم حرفه ای طراحی سایت
Konu Başlığı قوانین ثبت دامنه های مختلف
نویسنده موضوع amirreza.wd
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan amirreza.wd

amirreza.wd

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Jan 17, 2016
ارسالی‌ها
31
پسندها
1
امتیازها
0

اعتبار :

قوانین ثبت دامنه های مختلف: یکی از مراحل ابتدایی طراحی سایت در حوزه های مختلف، انتخاب نام سایت و ثبت آن در دامنه مورد نظر است. بی تردید انتخاب دامنه مناسب می تواند تأثیر زیادی در موفقیت سایت و بالا رفتن امتیاز و سئو سایت شود. همچنین انتخاب نامی مناسب با محتوای سایت و حوزه فعالیت سایت می تواند در بالا رفتن آمار بازدید سایت نقش ویژه ای داشته باشد. برای انتخاب نام مناسب برای سایت خود می بایست چندین نام را برای خود اولویت بندی کرده باشید تا در صورت عدم انتخاب گزینه های ابتدایی، اولویت های بعدی بررسی شوند. انتخاب دامنه برای سایت بخش مهمی تلقی می شود که هر دامنه شرایط خاص خودش را برای اعطا دارد. در این مطلب سعی می کنیم با قوانین اخذ اکثر دامنه های معتبر و معروف آشنا شویم.

آشنایی با قوانین ثبت دامنه
همان طور که بیان شد قوانین اخذ دامنه های مختلف با یکدیگر متفاوت است. این قوانین مربوط به محتوای سایت و فعالیت های سایت و همچنین ارائه مدارک مرتبط به اثبات آن هاست. همچنین قوانین دیگری در چارچوب نحوه انتخاب نام برای سایت وجود دارد که در ادامه این قوانین را برای دامنه های مختلف بررسی می کنیم.

قوانین ثبت دامنه ir. :
برای ثبت دامنه .ir محدودیت هایی در راستای تعداد کاراکتر انتخابی است که باید دامنه انتخابی بین 3 الی 63 کاراکتر باشد. کاراکتر های مورد استفاده در این دامنه باید متشکل از حروف انگلیسی و اعداد و همچنین کاراکتر “-” باشد. اسامی انتخابی نباید با قوانین جمهوری اسلامی ایران مغایر باشد. در صورت انتخاب نام هایی که مفهوم مذهبی دارند و یا اسامی ملی و تاریخی هستند و یا نام اسطوره های تاریخ، اماکن عمومی و… هستند باید ابتدا از وزارت ارشاد مجوز دریافت نمایند. دامنه های انتخابی نباید پسوند عمومی مانند پسوند های net، com، gov، info، edu، org، mil، name، biz، muesum، coop، pro و… داشته باشند.

برای ثبت دامنه .ir می بایست آدرس دقیق شرکت درخواست کننده و همچنین کد پستی ارئه شود.

دامنه .ir دارای زیر شاخه هایی است که هر کدام بنا به شرایطی ارائه می گردند که آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

قوانین ثبت دامنه ac.ir. :
این دامنه برای موسسات آموزش عالی که مجوز وزارت علوم را دارا هستند و همچنین برای مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت بهداشت قابل ارائه است که البته همگی میبایست مجوز اخذ این دامنه را دریافت کرده و یک نسخه از رونوشت آن را ارائه نمایند.

قوانین ثبت دامنه org.ir. :
دامنه .org.ir مخصوص موسسات، انجمن های علمی و همچنین شرکت های غیر انتفاعی بوده و صرفاً برای این موارد ارائه می شود. البته ارائه یک نسخه کپی از روزنامه رسمی موسسات مورد نیاز است.

قوانین ثبت دامنه co.ir. :
این دامنه نیز به منظور ارائه به شرکت های تجاری در نظر گرفته شده است و این شرکت ها با ارائه یک کپی از روزنامه رسمی خود می توانند این دامنه را اخذ نمایند.

قوانین ثبت دامنه net.ir. :
این دامنه به شرکت های ارائه دهنده خدمات شبکه و همچنین ISP اختصاص داده شده و این شرکت ها با ارائه مجوز ISP می توانند از خدمات این دامنه بهره ببرند.

قوانین ثبت دامنه id.ir. :
دامنه ای مخصوص تمام اشخاص حقیقی که تابعیت ایرانی دارند. این دامنه با اخذ تصویر شخص متقاضی قابل ارائه بوده و محدودیتی در این زمینه مشاهده نمی شود.

قوانین ثبت دامنه gov.ir. :
این دامنه نیز به وزارتخانه ها و بخش های اجرایی موسسات اختصاص داده شده و متقاضیان میبایست درخواست خود را به صورت کتبی در سر برگ ها موسسه خود تحویل نمایند و پس از بررسی دامنه مربوطه را اخذ نمایند.

قوانین ثبت دامنه sch.ir. :
مدارس، آموزشگاه ها و موسسات آموزشی که مجوز وزارت آموزش و پرورش را در اختیار دارند می توانند از این دامنه استفاده نمایند. برای این منظور باید درخواست کتبی خود را که در سر برگ رسمی آن موسسه نوشته شده به همراه یک کپی از مجوز آموزش و پرورش را ارائه نمایند.

قوانین ثبت دامنه ws. :
قوانین ثبت این دامنه محدودیت طول کاراکتر های انتخابی بین 4 الی 63 کلمه است که این کاراکتر ها همگی باید متشکل از حروف انگلیسی و اعداد و “-” باشند و استفاده سایر کاراکتر ها مجاز نمی باشند.

قوانین ثبت سایر دامنه ها:
سایر دامنه ها از جمله دامنه های .com و .net و .org و .biz و… همگی دارای قوانین مشترکی هستند که همان محدودیت کاراکتری بین حداقل 3 و حداکثر 63 کاراکتر است. همانند دامنه .ir و .ws نیز باید همگی حروف انگلیسی، اعداد و کاراکتر “-“ باشند.
 
بالا پایین