Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

مرگ ناشی از کار بیش از حد در ژاپن

اطلاعات موضوع

Kategori Adı مطالب جالب و خواندنی
Konu Başlığı مرگ ناشی از کار بیش از حد در ژاپن
نویسنده موضوع novinmarketing
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan novinmarketing

novinmarketing

کـاربــر حـرفــه ای
تاریخ ثبت‌نام
Feb 15, 2016
ارسالی‌ها
452
پسندها
34
امتیازها
0

اعتبار :

در سالهای قبل خبری برایتان منتشر شده بود با عنوان طرح سوئدی ها برای کاهش ساعات کاری روزانه به ۶ ساعت. بر اساس این طرح مسئولین شهر گوتنبرگ در رابطه با ساعات کاری ، در یک مرکز پرستاری ساعت کاریشان را از ۸ ساعت ، به ۶ ساعت کاهش دادند و برنامه ی کار هفتگی کارکنان مورد نظر خود را به ۳۰ ساعت رساندند با توجه به اینکه حقوقشان به همان روال قبل باشد. این طرح و قانون در سرتاسر سوئد قرار بود همگانی شود.
اما از سوئد به ژاپن برویم؛ بخشی که جدیدا خبر های عجیبی از آن به گوش می رسد که تناقض فاحش و دردناکی با تجربه ی سوئدی ها دارد. ژاپن در این روزها در حال تجربه ای است تحت موضوع رکوردشکنی تعداد غرامت های درخواست شده برای مقوله ای تحت عنوان «کاروشی» یا «مرگ ناشی از کار زیاد» است. درخواست دادن برای کار در کشور ژاپن با عددی معادل ۱.۲۸ به ازای هر متقاضی، که در حال حاضر به بیشترین رقم خود از سال ۱۹۹۱ رسیده است که این موضوع باید نخست وزیر این کشور به اسم شینزو آبه را به وسیله ی کشاندن تعداد بیشتری به جمع نیروی کار، در مقابله با اثرات ناشی از کاهش جمعیت یاری کند. اما تقویت کردن بدون آن که پشتوانه ای در رابطه با قوانین کار در میان باشد به آن معناست که بعضی از کسب و کار ها در حال وارد آوردن فشار کاری زیاد به کارکنان خود هستند؛ مسئله ای که بعضی اوقات تبعات نگران کننده ای دارد.
بر اساس گفته هایی از داده های وزارت کار ژاپن، تعداد درخواست های دریافت غرامت به علت مرگ ناشی از کار زیاد، در سال ۲۰۱۵ به رقم رکوردشکن ۱۴۵۶ مورد رسیده است. خیلی از پرونده های این موضوع در حوزه های بهداشت و درمان، حمل و نقل و ساخت و ساز ،خدمات اجتماعی متمرکز هستند؛ بخش هایی که همه ی آن با کمبود مزمن نیروی کار در این کشور مواجه اند.
دبیرکل «شورای ملی دفاع از قربانیان کاروشی» هیروشی کاواهیتو بیان داشته است که رقم حقیقی این موضوع به احتمال زیاد ۱۰ برابر این است، به دلیل آن که دولت علاقه ای به این موضوع ندارد چنین رخداد هایی را به رسمیت بشناسد. او گفته است: «دولت میزبان سمپوزیوم های متعددی است و در مورد این مشکل پوستر درست می کند، اما این ها چیزی جز تبلیغات و پروپاگاندا نیست. موضوع و مشکل اصلی، کاهش دادن ساعات کاری می باشد که دولت در این زمینه کاری نمی کند».
کاواهیتو، وکیلی است که از سال ۱۹۸۰ میلادی مشغول دست و پنجه نرم کردن با مشکلی از جمله مرگ و میر در اثر کار بیش از حد بوده گفته است با توجه به اینکه در گذشته ۹۵ درصد از پرونده های او مربوط به مردان میانسال با مشاغل اداری بوده است، اما در حال حاضر۲۰ درصد از پرونده ها به زنان مربوط می شود.
کشور ژاپن هیچ گونه محدودیتی برای ساعات کاری کارکنان قائل نیست، ولی وزارت کار دو مدل از مرگ ناشی از کار زیاد را به رسمیت می شناسد: اولی مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی است که مرتبط با کار بیش از حد می باشد و دوم خودکشی به دلیل استرس ناشی از کار.
در این کشور اگر که کارمندی در ماه ۱۰۰ ساعت اضافه کاری کند پیش از فوت، و یا اینکه ۸۰ ساعت اضافه کاری ظرف حداقل دو ماه متوالی از شش ماه گذشته داشته باشد، مرگ او در اثر بیماری قلبی عروقی که به احتمال زیاد کاروشی محسوب خواهد شد.
خودکشی هم در صورتی ش این قانون را در بر میگیرد که به دنبال حداقل ۶۰ ساعت اضافه کاری در یک ماه، یا بیش از ۱۰۰ ساعت اضافه کاری ظرف سه ماه متوالی بوده باشد. بر اساس آمار وزارت کار در ژاپن نشان می دهند خودکشی هایی که مرتبط با کار بوده اند ظرف چهار سال گذشته در میان نیروی کار ۲۹ سال به پایین ۴۵ درصد، و در میان بانوان ۳۹ درصد افزایش داشته است.


منبع : طراحی سایت
 
بالا پایین