Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

موسسه غیر تجاری یا شرکت غیر تجاری چیست و قوانین حاکم بر ثبت این مجموعه ها

اطلاعات موضوع

Kategori Adı قانون کار و حقوق تجارت
Konu Başlığı موسسه غیر تجاری یا شرکت غیر تجاری چیست و قوانین حاکم بر ثبت این مجموعه ها
نویسنده موضوع razihz
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan razihz

razihz

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Mar 5, 2016
ارسالی‌ها
2
پسندها
0
امتیازها
0

اعتبار :

تعریفی از موسسات و شرکتهای غیر تجاری در آیین نامه اصلاحی ثبت شرکت ها وموسسات مصوب سال 1337 درج شده که طی این موسسات مجموعه هایی تعریف شده اند که برای منافع و مقاصدی غیر تجاری مانند امور علمی یا ادبی و یا امور خیریه و مانند آن تشکیل و ثبت می شود و این بدین معنی نیست که همه موسسین لزوما قصد کسب منفعت نداشته باشند و این به تعریف و دسته بندی که در ابتدا برای موسسه تعریف شده است بر می گردد.
این مجموعه ها با عناوینی از قبیل انجمن ،جمعیت و ...... نام گذاری می شود و طبعا استفاده از عناوین دولتی و اسامی منصوب به آن برای موسسات خصوصی ممنوع می باشد.
این گونه موسسات از نظر قصد به کسب منفعت ویا عدم آن به دو دسته تقسیم می شوند دسته اول که موسسات انتفاعی غیر تجاری نامیده می شوندکه به قصد کسب منفعت تاسیس می شوند و در برخی از موارد کسب مجوز ضروری می باشد.
موسسات دوم که موسسات غیر انتفاعی نامیده می شود و قصد کسب منفعت مالی ندارند و دریافت مجوز باری آنها قبال از شروع مراحل ثبت ضروری می باشد .
لازم به ذکر است که موسسات به ذات غیر تجاری می باشند و موسسین اجازه انجام امور تجاری را در آن ندارند . مؤسسات بایستی هر ساله دفاتر قانونی (دفتر روزنامه و دفتر كل) تهیه و نسبت به پلمب آن اقدام نموده و حساب‌های خود را در آن درج نمایند.
مدارك لازم براي ثبت مؤسسه غير تجاري
1- موسسات غیر تجاری از پرداخت هزینه تعیین نام معاف می باشند.
2- تکمیل فرم تعیین نام ( نمونه فرم فرم تعیین نام)
3- دو برگ تقاضا نامه موسسه غیر تجاری و تکمیل آن و امضاء ذیل تقاضانامه توسط کلیه موسسین .
تذکر : اوراق تقاضانامه به دلیل بهادار بودن می بایست از محل اداره ثبت شرکت ها تهیه گردد.
4-دو جلد اساسنامه موسسه و امضاء ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه موسسین .
5- دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی مؤسسین و هیئت مدیره که به امضاء سهامداران و بازرسین رسیده باشد . نمونه مجمع عمومی موسسین و هیئت مدیره
6- کارت ملی برابر اصل شده کلیه موسسین و مدیر عامل در صورتیکه مدیر عامل خارج از اعضا ی هیئت مدیره باشد ( برابر اصل در مراجع قضائی یا دفاتر اسناد رسمی صورت می گیرد)
7-فتوکپی شناسنامه و کارت ملی بازرسین ( در صورت پیش بینی بازرس جهت موسسه)
8- معرفی نامه نمایندگان ، در صورتیکه موسسین و اعضا هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن .
9- تائیدیه هیئت مدیره اشخاص حقوقی موسس ، مبنی بر غیر دولتی بودن آن .
تذکر: در صورتی که مقداری از سرمایه موسسه آورده غیر نقدی باشد( اموال منقول و غیرمنقول) ارائه تقویم نامه کارشناس رسمی دادگستری الزامی است و در صورتی که اموال غیر منقول جزء سرمایه شرکت قرارداده شود ارائه مستندات مربوطه ضروری است .
10-اخذ مجوز در صورت نیاز بنا به تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکتها
11- اجازه نامه نیروی انتظامی در صورتیکه موضوع فعالیت موسسه طبق مدلول ردیف " الف " از ماده (2) آئین نامه ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری باشد ( موسساتی که مقصود از تشکیل آن جلب منافع و تقسیم آن بین اعضا خود نباشد)
12- در صورتي كه مؤسسه غيرتجارتي در شهرستاني ديگر شعبه داشته باشد يك نسخه اضافي از مدارك فوق‌الذكر تهيه تا پس از ثبت به اداره ثبت شهرستان مربوطه ارسال گردد.
نکات حائز اهمیت در ثبت موسسات غیر تجاری
در مرحله اول نماینده و یا وکیل قانونی موسسه پس از تهیه و تکمیل موارک مربوطه با در دست داشتن این مدارک و اسناد به واحد تعیین نام اداره ثبت شرکت ها مراجعه و نام موسسه را که با رعایت تمام قوانین حاکم بر انتخاب نام انتخاب گردیده است به تایید می رساند.
پس از این مرحله مدارک تکمیلی به واحد پذیرش تاسیس اداره تحویل می گردد تا اطلاعات به سیستم مکانیزه وارد گردد.
و در واحد پذیرش رسیدی که در آن تاریخ مراجعه درج شده است ارائه می گردد.
در تاریخ تایین شده با ارائه اصل رسید می بایست جهت مطابقت و تائید صحت اطلاعات درج شده در سیستم و تعیین کارشناس تاسیس به قسمت اعلام نتایج مراجعه نمایید .
در این مرحله پس از ممیزی شکلی و ماهیتی در صورتی که فعالیت انتخاب شده از سوی شما نیاز به اخذ مجوز نداشته باشد و همچنین کامل بودن پرونده و نداشتن ایراد پیش نویس آگهی تاسیس تنظیم می گردد و در صورتی که موضوع فعالیت شما نیاز به اخذ مجوز داشته باشد نامه استعلام صادر می شود.
سرانجام پس از تهیه پیش نویس ،متقاضی می تواند اقدام به پرداخت کلیه حقوق ثبتی درج شده در پیش نویس نماید (پرداخت در بانکها و یا دستگاه پوز مستقر در اداره ) و پس از پرداخت نوبت به دریاخت امضاء از رئیس اداره و یا و یا معاون می رسد. مفاد پیش نویس آگهی تائید شده جهت تکمیل امضا و گواهی " ثبت با سند برابر است " در دفتر ثبت شرکت ها ثبت گردیده و نسبت به اعطای شماره ثبت و شناسه ملی اشخاص حقوقی اقدام می گردد.
و نهایتا متقاضی برای دریافت آگهی تاسیس از دبیر خانه اقدام می نماید و نسخه اصلی آن را به نماینده روزنامه رسمی مستقر در اداره به جهت پرداخت هزینه های چاپ و دریاخت رو نوشت برابر با اصل آن تحویل می گردد.
و در مرحله آخر یک تسخه از آگهی تاسیس به واحد روابط عمومی اداره ثبت برای چاپ در روزنامه کثیر انتشار تحویل داده می شود و در ازای آن رسید دریافت می شود.
منبع:ثبت شرکت کیاثبت
 
بالا پایین