Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

درمان شقاق مقعدی در کودکان با چه روشهایی انجام میشود؟

اطلاعات موضوع

Kategori Adı پزشکی تخصصی
Konu Başlığı درمان شقاق مقعدی در کودکان با چه روشهایی انجام میشود؟
نویسنده موضوع laleeeee
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan laleeeee

laleeeee

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Dec 20, 2020
ارسالی‌ها
28
پسندها
1
امتیازها
3
وب سایت
darmantehran.com

اعتبار :

شقاق مقعدی در کودکان یا همان فیشر، نوعی بیماری نشیمنگاهی است. این بیماری به ایجاد ترک عمیق یا زخم در مقعد گفته می شود. این بیماری به ندرت در کودکان مشاهده می شود، با این حال نباید از آن غافل بود. زیرا ممکن است به التهاب و عفونت بیانجامد. در ضمن این زخم در ناحیه ای حساس و مملو از پایانه های عصبی ایجاد میشود، بنابراین کودک شما ممکن است درد شدیدی را تحمل کند و نیاز به درمان فوری دارد.


علائم
مهمترین نشانه شقاق مقعدی در کودکان درد شدید و آزار دهنده ی آن است. از دیگر علائم این بیماری می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

علائم شقاق مقعدی در کودکان

احساس سوزش و درد
التهاب و قرمزی اطراف مقعد
خارش مقعد
مشاهده زخمی طولی بر روی دریچه مقعد
خونریزی یا مشاهده خون در مدفوع
مراجعه مکرر کودک به دستشویی به خاطر احساس ناکامل بودن دفع و یا امتناع از رفتن به دستشویی به سبب درد شدیدی که پس از آن ایجاد میشود.
تب
تورم اطراف دریچه مقعدی
توجه به علائم بیماری کودک اهمیت بسیار زیادی دارد. هر مقدار از شروع علائم بگذرد، بیماری پیشرفت کرده و درمان آن به سختی انجام میشود.

علت
معمولاً علت این بیماری یک مورد مشخص نیست بلکه مجموعه ای از عوامل مختلف را شامل میشود. شایع ترین علت برای ایجاد این بیماری یبوست مداوم و مزمن است. یبوست مشکل گوارشی است که در اثر تغذیه غلط کمبود مصرف فیبر ایجاد میشود. در اثر یبوست مدفوع به سختی و تنها با اعمال فشار از مقعد خارج میشود. از دیگر علل ایجاد شقاق مقعدی در کودکان می توانیم به این موارد اشاره کنیم.

کم تحرکی کودکان
کمبود فیبر در رژیم غذایی یا کمبود آب بدن
یبوست یا اسهال مزمن و مداوم که درمان نشده
انواع بیماریهای گوارشی و انگل های روده
تنگی مادرزادی دریچه مقعد
در مواردی بی توجهی به بهداشت کودکان و عدم تعویض به موقع پوشک علت این بیماری است.

شقاق در چه کودکانی شایع تر است؟

خطر ایجاد شقاق در همه کودکان و در هر سنی وجود دارد و کودکان دختر و پسر به یک اندازه در معرض این بیماری قرار می گیرند. اما خطر شقاق برای کودکانی که رژیم غذایی غلطی دارند و یا تحرک کمتری دارند، بیشتر است.

عوارض
اگر نسب به درمان این عارضه بی توجهی کنید، عمق و طول زخم به سرعت افزایش پیدا کرده و مراحل درمان را پیچیده تر خواهد نمود. مهمترین عارضه ای که در اثر این بیماری ممکن ایجاد درد شدید است که خطر عفونت و به دنبال آن احتمال ایجاد تب و لیزر و دیگر علائم وجود دارد. یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است ایجاد شود، کم خونی در اثر خونریزی زیاد است.

درمان شقاق در کودکان
اولین مرحله در درمان این بیماری در کودکان با تغییر در سبک زندگی شامل تغییر رژیم غذایی و فعالیت کودک شما شروع میشود اگر این روشها جوابگو درمان نبودند، سایر روشها توصیه خواهد شد.

درمان خانگی

مصرف فیبر : فیبر می تواند از یبوست جلوگیری و یا حتی آن را درمان کند. فیبر را می توان با مصرف انواع میوه ها، سبزیجات و حبوبات دریافت نمود. کودکان به طور متوسط به کمتر از 30 گرم فیبر در طول روز نیاز دارد.
نوشیدن آب : نوشیدن آب به میزان کافی می تواند یبوست کودک شما را درمان نماید. هر کودک به طور متوسط به 6 الی 8 لیوان آب در طول روز نیاز دارد.
ورزش : ورزش و تحرک بدنی می تواند حرکت روده را منظم کند. کودک را به ورزشهای سبک تشویق کنید. کودکان باید حداقل 30 تا 45 دقیقه در روز ورزش کنند.
حمام سیتز : اگر متوجه درد کودک خود بعد از رفتن به دستشویی شدید. می توانید یک وان یا یک لگن را از آب گرم پر کرده و از کودک بخواهید در آن بنشیند. برای تاثیرگذاری بیشتر به این آب نمک اپسوم یا جوش شیرین اضافه کنید.
کمپرس یخ : استفاده از سرما به منظور کاهش درد توصیه میشود. برای این منظور می توانید چند تکه یخ را درون کیسه ای پلاستیکی قرار داده و بر روی موضع درد قرار دهید. می توانید تا 20 دقیقه ای کمپرس را بر روی مقعد قرار دهید.
درمان دارویی : استفاده از داروهای مختلف و بدون نسخه می تواند در کاهش علائم بیماری موثر باشد. مهمترین این داروها آنتی فیشر است. اما توجه باشید که برخی از این داروها برای کودکان مضر بوده و باید قبل از مصرف آنها با پزشک مشورت کنید.
بوتاکس
تزریق بوتاکس از روشهایی موثر برای درمان این بیماری و در صورتی که درمان های خانگی و دارویی نتوانند در درمان بیماری موثر باشند. از این روشها استفاده میشود. راه حل بعدی درمان شقاق با بوتاکس است. بوتاکس موقتاً عضله را فلج می کند. تا موضع که دچار فشار شده مجالی برای ترمیم یابد.

جراحی سنتی و لیزر
اگر تزریق بوتاکس نیز نتواند راه حلی موثری باشد. درمان های تهاجمی تری مثل جراحی پیشنهاد میشود. جراحی برای کودکان آزار دهنده است و می تواند تجربه تلخی باشد که بر روحیات آنها تاثیر بگذارد. جراحی نیازمند بستری چند روزه در بیمارستان دارد و پس از آن نیز درد و خونریزی شدیدی ایجاد میشود. پس پزشکان به ندرت جراحی سنتی را برای کودکان و یا حتی بزرگسالان توصیه می کنند.

امروزه تکنولوژی لیزر به کمک پزشکان آمده است. این درمان سرپایی و سریع انجام میشود. در ضمن لیزر بدون درد و خونریزی و تنها با یکبار انجام، بیماری را برطرف می کند. برای اطلاع بیشتر از این درمان صفحه درمان شقاق را مطالعه نمایید.
درمان شقاق کودکان در مرکز درمان تهران
 
آخرین ویرایش:
بالا پایین