Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

مجازات رانندگی در حالت مستی

اطلاعات موضوع

Kategori Adı مطالب جالب و خواندنی
Konu Başlığı مجازات رانندگی در حالت مستی
نویسنده موضوع signco
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan signco

signco

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Dec 9, 2020
ارسالی‌ها
22
پسندها
5
امتیازها
3

اعتبار :

رانندگی در حالت مستی





با توجه به این که بیشتر تصادفات رانندگی در جهان به دلیل مست بودن راننده رخ می دهد، رانندگی در حالت مستی جرم بوده و طبق قوانین با مجرم برخورد خواهد شد. بنابر گفته وکیل شیراز، رانندگی در حالت مستی به معنای مصرف مشروبات الکلی توسط فرد و سپس اقدام به رانندگی می باشد. جرم رانندگی در مستی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی و با استفاده از دستگاه های تشخیص مصرف مشروبات الکلی یا الکل سنج ثابت می شود. در صورتی که فرد مصرف مشروب را انکار کند، باید آزمایش خون و آزمایش ادرار از وی گرفته شود تا صحت آن به اثبات برسد. چرا که درصدی خطا در دستگاه های تست الکل طبیعی است و ممکن است نتیجه را اشتباه نشان داده باشد.





ذکر این نکته خالی از لطف نیست که رانندگی در مستی در تمام جهان جرم بوده و مجازات دارد. برای بررسی پرونده رانندگی در حالت مستی خود با بهترین وکیل شیراز مشورت نمایید.



مجازات رانندگی در حالت مستی

مصرف مشروبات الکلی در قانون ایران جرم بوده و برای وقوع این جرم مجازات در نظر گرفته شده است. حال اگر فردی در حالت مستی اقدام به رانندگی کند که منجر به تصادف شود، این مجازات به مراتب سنگین تر خواهد بود. همچنین اگر ثابت شود که فردی عمدا به دلیل ارتکاب به جرم دیگری خود را مست کرده است نیز ممکن است مجازات متفاوتی داشته باشد.

انواع مجازات برای جرم رانندگی در حال مستی شامل موارد زیر می باشد:

80 ضربه شلاق به دلیل مصرف مشروبات الکلی

محرومیت از رانندگی به مدت 1 تا 5 سال

چنانچه رانندگی در حال مستی منجر به تصادف نشود، مجازات آن محدود به دو مورد گفته شده است، اما در صورتی که رانندگی در حالت مستی منجر به تصادف شود علاوه بر دو مورد بالا، شامل مجازات صدمات غیر عمدی نیز می شود. نوع مجازات نیز بستگی به شدت حادثه دارد.

زن یا مرد بودن متخلف تاثیری در مجازات وی ندارد اما در صورتی که مجرم به سن مسئولیت کیفری نرسیده باشد، دادگاه در مجازات وی تخفیف کمی قائل خواهد شد.



حکم رانندگی در حالت مستی

رانندگی در حال مستی هم یک جرم جزایی و هم یک تخلف رانندگی است و ارتکاب به این جرم، دو مجازات را یکی برای مصرف مشروبات الکلی و دیگری برای رانندگی در هنگام مستی دربردارد. البته لازم به ذکر است که چنانچه رانندگی در حالت مستی منجر به تصادف یا هر اتفاق دیگری شود، حکم مجازات آن تشدید شده و به بیشتر از دو سوم حداکثر مجازات تعیین شده یعنی بیش از 5 سال زندان تغییر خواهد کرد.

چنانچه ثابت شود که فردی به صورت عمدی به مصرف مشروبات الکلی روی آورده تا مرتکب جرمی مانند قتل شود، مجازات قتل عمد نیز در حکم مجازات وی جای خواهد گرفت و به قصاص محکوم می شود. اما در صورتی که به قصد ارتکاب به جرم قتل، شرب خمر را انجام نداده باشد، به جرم قتل محکوم نشده و باید به اولیای دم دیه پرداخت کند.



بیمه رانندگی در حالت مستی

یکی از سوالات مهمی که در رابطه با رانندگی در حال مستی وجود دارد این است که آیا شرکت بیمه در هنگام بروز خسارات مالی و جانی در نتیجه ی رانندگی در حالت مستی موظف به پرداخت خسارت می باشد یا خیر؟ پاسخ بله است. چرا که بیمه برای وسیله نقلیه صورت گرفته نه برای شخص، بنابراین شرکت بیمه باید تمام خسارات وارد شده در هنگام تصادف را به فرد خسارت دیده پرداخت کند.

اما نکته ای که وجود دارد این است که شرکت بیمه پس از پرداخت خسارات وارد شده، می تواند به شخص زیان دیده مراجعه کرده و بخشی از مبلغ یا تمام آن را از وی درخواست کند. البته این کار باید از طریق مراجعه قانونی صورت گیرد.







جهت اخذ مشاوره حقوقی در شیراز از وکیل شیراز با شماره 09356364445 تماس بگیرید.
 
بالا پایین