Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

ضرورت های شنیدن قصه صوتی برای کودکان

اطلاعات موضوع

Kategori Adı بخش ادبیات
Konu Başlığı ضرورت های شنیدن قصه صوتی برای کودکان
نویسنده موضوع niniweb
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan niniweb

niniweb

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
May 3, 2021
ارسالی‌ها
74
پسندها
4
امتیازها
8

اعتبار :

قصه صوتی کودکانه در یک تعریف ساده قصه ای است که یک ماجرا را در قالب یک فایل صوتی برای کودکان روایت می کند. از آن جایی که خواندن و شنیدن قصه برای کودکان یکی از امور الزامی برای رشد و تربیت آن ها است، قصه های صوتی این امر را برای والدین راحت تر کرده و و در دسترس آن ها قرار دارند. استفاده از قصه های صوتی بهترین گزینه برای والدینی است که به دلیل مشغله های زیاد، فرصت کافی قصه‌گویی برای فرزند خود ندارند.

قصه صوتی بدون داشتن محدودیت های زمانی و مکانی، می تواند کودکان شما را تا ساعت ها سرگرم کند؛ فرقی نمی کند در مهمانی باشید یا مسافرت به یک منطقه خوش آب و هوا را انتخاب کرده باشید؛ می توانید از قصه های صوتی برای سرگرم کردن کودک خود استفاده کنید. در ادامه این مقاله به تاثیرات مختلف قصه های صوتی کودکانه و اهمیت قصه گو در آن پرداخته ایم؛ با ما همراه باشید.

بررسی تاثیرات قصه های صوتی بر کودکان​

با اینکه قصه های صوتی با تکیه بر قصه های کودکانه متنی برای بچه ها تهیه می شوند اما حجم تاثیرگذاری بالاتری نسبت به سایر اشکال قصه دارند. قصه های صوتی با ویژگی های منحصر به فردی که دارند می توانند تاثیرات شگرفی بر مخاطبان خردسال خود داشته باشند. معمولا قصه های صوتی کودکانه با روایت شیرین یک قصه‌گو برای کودکان اتفاق می‌افتد. موسیقی متن و جلوه‌های ویژه صوتی، بر جذابیت های قصه صوتی می افزایند. جذابیت های موسیقایی در قصه های صوتی کودکانه می تواند مهارت های شنیداری، ذهنی و روحی کودکان را تقویت کند که در ادامه مفصلا به آن می پردازیم.

قصه صوتی هم به نیاز مطالعه و یادگیری کودکان پاسخ می دهد و هم می تواند در زمانی از روز آن ها را سرگرم کنند. قصه های صوتی می توانند فرصت یادگیری و رویارویی با مسائل مختلف را حتی برای کودکانی که هنوز قدرت خواندن و نوشتن ندارند نیز فراهم کنند و آن ها را برای ورود به دنیای بزرگترها آماده کنند.


تاثیر قصه صوتی بر ذهن و مغز کودکان​

همان طور که گفتیم قصه های صوتی کودکانه می توانند بر بخش هایی از مغز کودکان تاثیرگذار بوده و مهارت های متعددی را در ذهن آن ها تقویت کنند. قصه صوتی کودکانه می تواند مهارت های شنیداری را در کودکان تقویت کرده و به دنبال آن، رشد زبانی آن ها را تقویت کند. بچه ها با شنیدن قصه های صوتی کودکانه متعدد می توانند کلمات بیشتری از زبان مادری خود را شنیده و دایره واژگان ذهنی خود را گسترش دهند. از طرفی کودکان در قصه های صوتی، شکلِ صحیح این کلمات را از زبان قصه‌گویی می شنوند که از مهارت های روانخوانی برخوردار است؛ از این رو مهارت های زبانی آن ها نیز با شنیدن قصه های صوتی متعدد تقویت می شود.

هم چنین در قصه های صوتی، کودکان به متن و تصویر قصه دسترسی ندارند و از این رو باید با قدرت تجسم خود به تصویرسازی ماجرای قصه بپردازند. بنابراین قصه های صوتی می توان قدرت تصور و تخیل را در کودکان بهبود ببخشد و این بخش از مغر آن ها را به خوبی تقویت کند.

تاثیر قصه صوتی بر روح و روان کودکان​

علاوه بر درگیر کردن رشد ذهنی کودکان، شنیدن قصه صوتی بر روح آن ها نیز تاثیرگذار است. قصه های صوتی می توانند آرامش لازم کودکان را تامین کرده و آن ها را برای خواب های شیرین و رویاهای شبانه آماده کنند. فرایند روایت قصه در داستان های صوتی می تواند ذهن کودکان به سمت آرامش قبل از خواب سوق دهد.

عملکرد قصه های صوتی برای آرامش بخشیدن به ذهن کودکان مرهون موسیقی آرام و جلوه های ویژه صوتی آن است. همین جلوه های صوتی جذاب در قصه های صوتی، باعث می شود تا کودکان با شوق و ذوق بیشتری نسبت به سایر فرمت های قصه، به این داستان ها جذب شده و با آن ها ارتباط برقرار کنند. هم چنین وجود یک موسیقی ملایم در ابتدا و انتهای قصه صوتی کودکانه می تواند این قصه ها را به بهترین گزینه برای قبل از خواب شبانه کودکان تبدیل کند.


قصه گو در قصه صوتی​

قصه گوی قصه های صوتی کودکانه، مهم ترین و پررنگ ترین نقش را در قصه های صوتی ایفا می کند. قصه گو باید صدایی دلنشین و روایتی واضح و آرامش‌بخش برای کودکان داشته باشد تا آن ها را به ماجرای قصه خود جذب کند. درواقع می توان گفت قصه گو تنها عنصری است که کودکان می توانند از طریق آن با قصه صوتی ارتباط برقرار کرده و به وسیله آن به قصه های صوتی علاقمند شوند.

یکی از وظایفی که راوی قصه های صوتی کودکانه آن را بر عهده دارد، تعامل با مخاطبان کوچک خود در جریانِ قصه است. قصه‌گوی قصه صوتی باید در جریان قصه خود، ارتباط موثری با کودکان برقرار کرده و بتواند توجه کودکان را به ماجرای قصه جلب کند. این کار را می توان با طرح سوالات یا گفتن دیالوگ در روایت قصه انجام داد؛ مثلا پرسیدن سوالاتی مانند "اگه شما بودید چکار میکردید؟" یا "نظر شما چیه بچه‎ها" یا "حالا وقتشه که باهم به این سوال جواب بدیم" و سوالاتی از این قبیل، می تواند بچه‌ها را به شنیدن قصه های کودکانه و همراهی با روایت قصه‌گو علاقمند کند.

مهارت های مورد نیاز برای قصه گویی قصه های صوتی​

اولین و مهم ترین مهارتی که قصه گوی قصه های صوتی باید از آن برخوردار باشد، مهارت روانخوانی است. قصه گو باید بتواند کلمات و عبارات را به شکل درست و واضح خود برای کودکان تلفظ کند؛ چراکه کودکان در این سال ها، رشد زبانی کافی را نداشته و با بسیاری از کلمات و عبارات زبان غریبه هستند. بنابراین شنیدن قصه صوتی می تواند آن ها را با کلمات و کاربرد آن ها آشناتر کند.

لحن و بیان قصه گو نیز یکی دیگر از مهارت های مورد نیاز او در روایت قصه صوتی است. لحن روایت ماجرای قصه برای کودکان باید به گونه ای باشد تا مضمون قصه را به درستی به کودکان منتقل کند و بیان او باید رسا باشد. احساسات و هیجانات قصه باید به درستی به کودکان منتقل شده و راوی باید توانایی لازم برای کنترل احاساسات مختلف مانند خشم، ترس، شادی، غم و... را داشته باشد.

امید است با خواندن این مطلب اطلاعات مفیدی را در ارتباط با قصه صوتی و روند تاثیرگذاری آن برای کودکان به دست آورده باشید؛ اگر علاقمند به قصه های صوتی جدید برای فرزند دلبندتان هستید می توانید به یکی از پلتفرم های تخصصی و فعال در حوزه کودکان مراجعه نمایید.

مرجع: جواب یاب
 
بالا پایین