Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

ذهن زیبا یا متوهم?

اطلاعات موضوع

Kategori Adı روانشناسی اجتماعی
Konu Başlığı ذهن زیبا یا متوهم?
نویسنده موضوع łєmєҺ∂קּ
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan łєmєҺ∂קּ

łєmєҺ∂קּ

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Dec 13, 2013
ارسالی‌ها
211
پسندها
158
امتیازها
0
محل سکونت
خوزستان
وب سایت
fatemerahaa.blogfa.com
تخصص
ندارم
دل نوشته
من آن گلبرگ مغرورم که میمیرم ز بی آبی ولی با منتو خواری پی شبنم نمیگردم......
بهترین اخلاقم
میگن مهربونم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
برند گوشی
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه
جنسیت
ماه تولد

اعتبار :

[h=2]ذهن زیبا یا متوهم?
[/h]
فاطمه سیارپور



شیزوفرنی(schizophrenia) یا آنچه گاه جنون جوانی می نامند، بیماری کمتر شناخته شده*ای است که در سنین جوانی (بین 15 تا 40 سالگی) شانس ابتلای افراد بدان بیشتر است و بنا بر آمارهای منتشر شده حدود 1درصد از افراد کل دنیا بدان مبتلا هستند. به نظر متخصصان علت وجود این دامنه*ی گسترده، عدم تشخیص به موقع یا صحیح آن است. به همین دلیل افراد طبقات پایین*تر اجتماعی شانس ابتلای بیشتری برای آن دارند، زیرا شرایط درگیر شدن با این بیماری در میان آنان به لحاظ وضعیت فرهنگی و اجتماعی بیش*تر است و از سوی دیگر امکانات اقتصادی و فرهنگی کم*تری برای تشخیص به موقع و درمان در آنان وجود دارد. علاوه بر آن شیزوفرنی در فرهنگ*های مختلف با علایم متفاوتی بروز کرده، به همین دلیل گاهی تشخیص و درمان بیماری مشکل*تر می*شود. فرد مبتلا به اسکیزوفرنی، اسیر توهمات ناشی از به هم ریختگی ذهنی است که لزومن این نوع روان*پریشی نمی*تواند غیرواقعی باشد. به عبارتی گاهی مرز واقعیت و توهم به شدت به هم نزدیک شده و شواهدی در سیستم زبانی، شناختی ، رفتارها و حتی موفقیت*های فردی و اجتماعی در فرد پیدا می*شود که به سبب آن*ها می*توان وجود بیماری را رد یا آن را به سختی باور کرد. فیلم سینمایی ذهن زیبا (A Beautiful Mind) محصول 2001 هالیوود و برنده*ی اسکار، حاصل توجه خاص به ماهیت این بیماری و وجود آن در یک نابغه*ی جهانی ریاضی و اقتصاد و برنده*ی جایزه*ی نوبل یعنی«جان نش »است و هنوز هم حرف*هایی برای گفتن دارد.
روایت این فیلم مبتنی و نه منطبق بر واقعیت است و بر اساس داستان زندگی«جان فوربس نش جونیور» نابغه*ی علوم ریاضی شکل گرفته که در سال 1994 جایزه*ی نوبل را از آن خود کرد و این در حالی است که عدم اطمینان به ثبات ذهنی این اندیشمند مبتلا به شیزوفرنی تا حدی بود که برگزارکنندگان نوبل، برنامه*ای برای سخنرانی وی در آن سال قبل از دریافت جایزه ترتیب ندادند. فیلم ذهن زیبا روایت متفاوت و نوینی از مسئله*ی بیماری روانی و درمان آن به ویژه شیزوفرنی دارد و هم**نشینی نبوغ و جنون را به نحو بارزی نشان می*دهد:
داستان از زمان زندگی دانشجویی جان نش در 1947 در دانشگاه پرینستون آغاز می*شود. وی شخصیتی منزوی است که توانایی برقراری ارتباط با سایرین را ندارد و روابط اجتماعی را از سطح نمادین و معنایی تا بی معنایی و ساختاری کاهش داده است. به گونه*ای که دیگران تاب تحمل این نوع نگاه و رفتار که برهم*زننده*ی واقعیت (fact) برساخته در ذهن افراد جامعه است-یعنی سطح معنایی فرهنگ- را ندارند و همین مسئله به انزوای هرچه بیشتر او کمک می*کند. در حالی که ذهن او طوری است که می*تواند روابطی میان ابژه*ها و اشیا مثلا در طرح*های یک کروات یا ستارگان درهم و برهم آسمان خلق کند و از آن*ها ساختارها یا شکل*های بامعنی بیافریند. او تنها توانسته با هم اتاقی*اش رابطه*ی اجتماعی برقرار کند.
چند سال بعد که او استاد همین دانشگاه می*شود هم*زمان به استخدام پنتاگون درمی*آید تا در اوایل دهه پنجاه یعنی زمان جنگ سرد، از نبوغش استفاده و کدهای مربوط به ساخت بمب در ارتش روس را رمزگشایی کند. همین*جاست که توانایی خارق*العاده اش در کشف روابط بی*منطق اما ظاهرن با معنی میان اشیا در قالب اعداد به کمکش می*آید و او تنها با تمرکز و نگاه کردن می*تواند کشف*های بزرگی در کدخوانی*ها داشته باشد. او این مسئله را به پای موفقیت روزافزونش می*گذارد.
در همین دوران رفتار غیرمتعارف او به عنوان یک استاد باعث می*شود «آلیشیا» دانشجوی تیزهوش کلاسش که برعکس جان در برقراری رابطه با دیگران تبحر زیادی دارد، جذب او شود. میان این دو رابطه ای شکل می گیرد که آلیشیا پایه*گزار آن است زیرا جان هنوز در برقراری رابطه با دیگران دارای ضعف*های عمده*ای است. با وجود ممنوعیت ازدواج در نوع تعهدی که در همکاری با پنتاگون دارد، آن دو با هم ازدواج می*کنند. از آن جا که این ازدواج نوعی ساختارشکنی در زیرپاگذاشتن تعهدی است که با سیا دارد پس او جان آلیشیا و فرزندش را در خطر می*بیند و دایم در این تصور است که پارچر - مامور سیا - در همه جا او را تعقیب می*کند. این احساس خطر باعث هجوم توهم*های مالیخولیایی هرچه بیش*تر به او می*شود و بیماری شیزوفرنی و توهم*های ناشی از آن خود را بیش از پیش نشان می*دهد. نشانه*های (Symptoms)دیوانگی و نبوغ درهم می*آمیزند و مرز میان واقعیت و توهم در ذهن او شکسته می*شود.
با ورود تیم درمانی دکتر رزن، روانپزشکی که روزی او را دست*بسته و در پی یک تعقیب و گریز از مراسم سخنرانی*اش در دانشگاه به تیمارستان اعزام می*کند، بیننده در می*یابد که بیش از هرچیز جان یک بیمار روانی بوده است؛ «پارچر»، «رمزگشایی برای سیا» و «هم*اتاقی و خواهرزاده*اش» همگی تصوری بیش نبوده*اند. دکتر رزن نماد واقعیتی حقیقی است که نبوغ سرشار یک ریاضی*دان مبدل به جنون شده را اینک مانند شوکی در مواجهه*ی بیننده و آلیشیا با جان به تصویر می*کشد. در این میان این پرسش*ها مطرح می شود که مگر می شود در اوج نبوغ مجنون بود؟ مرز جنون و نبوغ چیست؟ آیا تفاوتی میان این دو وجود دارد؟ این واقعیت حقیقی مرز واقعیت و توهم را حتی در نزد بیننده و آلیشیا هم مخدوش می*کند و شواهد اسکیزوفرنی- البته نه چندان حاد- را در ذهن آنان نیز به وجود می*آورد!
این نابغه ی مجنون در تیمارستان بستری و شوک درمانی آغاز می گردد. پس از آن در خانه به دور از چشم آلیشیا از مصرف دارو خودداری می*کند تا در نهایت یک شب با هجوم وحشیانه*ی تصورهایی روبرو می*شود که حتی تا مرز کشته شدن کودکش در وان حمام پیش می*رود. تبحر کارگردان در نشان دادن مرز مخدوش واقعیت و خیال در این سکانس قابل توجه است. جان نه تنها نمی*خواهد به فرزندش صدمه*ای بزند بلکه در مقابل پارچر از او دفاع هم می*کند.اما آلیشیا چون پارچر را نمی*بیند، تصور می*کند او و کودکش مورد حمله*ی جان واقع شده*اند. این بار آلیشیاست که تصوری می*کند که واقعی نیست! از این رو فرار می*کند.این سکانس نشان می*دهد که تعامل میان دو طرفی که یکی در عالم واقعی است و دیگری در تصورات و اوهام است نمی*تواند یک گفتگوی واقعی باشد. حتی اگر واسطه*ی تعاملی قدرت*مندی مانند زبان در میان باشد. زیرا از خلال چنین گفتگویی معنای مشترکی که لازمه ی هر ارتباط است، شکل نمی*گیرد.
در این جا دکتر رزن پیشنهاد بستری شدن مجدد را می*دهد که با مخالفت جان مواجه می*شود. فیلم در این بخش به آرامش رسیده است و در سکانسی رمانتیک آلیشیا از وجود عاطفه و علاقه*ی شدیدش به جان سخن می*گوید و تأکید می*کند که تنها مشکل جان عدم تفکیک واقعیت از خیال است و تنها امر واقعی وجود علاقه*ی بیش از حد آلیشیا به اوست.به نظر وجود این عشق نقطه*ی آغاز مناسبی برای درمان جان باشد.اما آیا عشق می*تواند جایگزین درمان پیشنهادی دکتر رزن باشد؟ آیا عشق می*تواند مرز مخدوش شده*ی خیال و واقعیت را برای جان ترمیم کند؟
جان تصمیم می گیرد با اتکا به همین نیرو به همراه اراده*ی خویش به مداوای خود بپردازد. تقلیل سطح این بیماری تا رسیدن به یک واقعیت تقریبن بیولوژیکی، اجتماعی و روانی یعنی برنامه*ریزی مجدد مغز با اتکا به نیروی عشقٍ «دیگری»، متدهای درمانی علوم روانی را در نزد بیننده به چالش می*کشد و این پرسش را به وجود می*آورد که آیا می*شود با مفاهیم پیچیده و پررمز و راز مانند عشق که خود در نزد بشر به اندازه*ی کافی شناخته شده نیست، به جنگ با یک پدیده*ی پیچیده مانند شیزوفرنی رفت؟ آیا عشق کافیست؟ این عشق چه فراز و نشیب*هایی را باید طی کند؟ آیا کمیت و کیفیت این عشق آن قدر هست که در راه سختی*های درمان این بیماری کاهش نیابد؟ در این زمینه فیلم به راحتی از کنار چنین پرسش*هایی می گذرد و راه*حل پیشنهادی خود را به یک کلیشه*ی فیلمی تقلیل می*دهد و همین برای فیلم یک نقطه*ی ضعف عمده محسوب می*شود.
در راستای تصمیم خود مبنی بر درمان بیماری اسکیزوفرنی، در اولین فرصت به دانشگاه می*رود و در کتابخانه مشغول مطالعه می*شود. در این حین تصورها و توهم*ها او را راحت نمی*گذارند، اما جان با اتکا بر نیروی اراده*اش تصمیم گرفته تا این تصورات را نادیده بگیرد. عمل نادیده گرفتن راه حل دیگری است که فیلم پیشنهاد می*کند. «آندوئینگ» یا نادیده گرفتن به تعبیر فروید مکانیسمی دفاعی است که در سطح ناهشیار(unconsciousness) اتفاق می*افتد و فرد می*خواهد آن چه مانع رسیدن به موفقیتی شده را ندیده بپندارد، با این شیوه که در نقش جادوگر و به شیوه*ای جادویی، موجود را به ناموجود تبدیل کند. چنان که گویی این مانع هرگز نبوده و رخ نداده است. اما این شیوه*ی دفاعی برای جان در سطح ذهنی به شکل خودآگاه اتفاق می*افتد زیرا او تنها کسی است که توهم*های ذهنی*اش را می*بیند پس خودآگاهانه تصمیم می*گیرد آن*ها را از بین ببرد و چون هیچ*گاه نمی*تواند از شرشان خلاص شود، شیوه*ی نادیده گرفتن را انتخاب می*کند. اراده*گرایی عاملیت (agency) دربرابر وضعیت جبری بیماری به مثابه یک ساختار(structure)، روانکاوی ناخودآگاه را (مانند آن چه در رمان «نیچه گریست» هم رخ می*دهد)،مقابل فلسفه*های اراده*گرایانه (مانند اندیشه*های دکارت) قرار می*دهد.این نادیده گرفتن نوعی کشمکش و درگیری دایمی میان دوگانه*ی معروف عاملیت و ساختار که تا لحظه های آخر فیلم هم، جان را رها نمی*کند.
نشانه*های بهبود نسبی بیماری در سکانسی که او بالاخره می*تواند در جمع کوچکی از دانشجویان به حرف زدن به طور عادی بپردازد، پیدا می*شود.تا جایی که دوباره به تدریس در دانشگاه روی می*آورد و در نهایت برنده*ی جایزه*ی نوبل می گردد...اما هیچ*گاه تصور و توهم او را رها نمی*کند. حتی زمانی که جایزه را دریافت می*کند. اما تفاوت آن است که در این زمان جان صاحب اراده می*داند تفاوت خیال و واقعیت چیست، زیرا او اراده*گرایانه به شناخت ساختارهای بیماری نایل آمده است.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: eLOy
بالا پایین