پــــــــــرستو
مــدیـر بـازنشـسـتـه
- تاریخ ثبتنام
- Jun 26, 2013
- ارسالیها
- 824
- پسندها
- 1,491
- امتیازها
- 93
- محل سکونت
- شیراز
- تخصص
- ضــــد حال زدن , رک گویی
- دل نوشته
- قلــبها دریچه نفوذند انکــس که صادقانه نفوذ کند پایدارترین مهمان دل استـ
اعتبار :
«دنیا وجه غفلت ماست وقتی متوقف شدید در مرتبه فانی و رویتان را کردید بطرف آنی که بقایی ندارد و فانی می*شود این می*شود دنیا، هرکاری انجام می*دهید رویتان مهم است اگر روی درفانی دارید نماز و روزه و خرید و فروشتان همه دنیوی است.»
«365 روز در صحبت قرآن» نوشته حسین الهی قمشه ای در 1050 صفحه از سوی انتشارات سخن منتشر شده که چهارمین کتاب از مجموعه جوانان و فرهنگ جهانی و در ادامه کتاب های «365 روز با سعدی»، «365 روز با مولانا» و «365 روز با ادبیات انگلیسی» منتشر شده است. این کتاب یک تفسیر خواندنی از کلام وحی که با گلچینی از بهترین اشعار شاعران بزرگ کشور تزئین و تکمیل شده است و برای هر روز سال آیه و یا آیاتی انتخاب و به سادگی و شیوایی شرح داده شده است. دکتر قمشه*ایدر سایت 365 روز با قرآن چند نکته کاربردی از تفسیر قرآن بیان کرده از جمله اینکه:
- شیطان مهمترین حربه و ضربه ای که به انسان می*زند، یاس است و به همین جهت تا وقتی که انسان مایوس نشده و امید را ازدست نداده شیطان هنوز غلبه کامل نکرده و حاکم نشده چون مایوس شدن ادعای علم است یعنی من می*دانم هیچ حادثه خوبی نمی*تواند رخ دهد و هیچ کس به کمک من نخواهد آمد و وضع حال من بهتر از این نخواهد شد.
- خواب خوب نشانه کارهای خوب ماست که تعبیر می شود یک طرف دیگری از هستی آنچه اینجا می*گذرد آنجا تعبیر می*شود بسیاری از اوقات آدمها که خواب بهشت می*بینند بخاطر کار بهشتی است که انجام داده اند؛ خواب*هایی که آدم پر از لذت می*شود به سبب دیدن آن خواب اینها معمولا خواب*هایی است که دلالت بر اتصال به عالم غیب دارد.
- دنیا وجه غفلت ماست وقتی متوقف شدید در مرتبه فانی و رویتان را کردید بطرف آنی که بقایی ندارد و فانی می*شود این می*شود دنیا، هرکاری انجام می*دهید رویتان مهم است اگر روی درفانی دارید نماز و روزه و خرید و فروشتان همه دنیوی است دنیا وجه شماست که اگر رویتان را کردید در باقی و وجه الله را در نظر گرفتید همه کارهایتان اخروی میشود و دیگر هیچ نگرانی نداشته باشید و حب زن و فرزند و مال هیچ کدام بد نیست، چون گفتند دنیا فراموشی خداوند ست اگر خدا را فراموش کردید نماز و روزه تان هم لهواست، آدمی که خیر کوچکی از او به کسی نمی*رسد نمازش لهو است.
الهی قمشه*ای در در ذیل آیه 171 سوره بقره اینگونه تفسیر می*کند که «تمثیل کافران (که از خدایان باطل و اسم های بی مسمی مدد می گیرند) همانند کسی است که آواز دهد جانداری را که از آن آواز هیچ چیز جز صدایی و ندایی نمی شوند. چنین است که کافران کر و گنگ و کورند از آنکه عقل خود را (در فهم معانی) به کار نمی گیرند...» در ادامه بخش*هایی از کتاب را می*خوانیم:
* چه بسارند مردمی که از قرآن جز صدایی و صوتی و تجویدی و قرائتی در نمی یابند و به همان صدا دلخوش اند. ایشان در بیان حقیقت قرآن لال و در مشاهده اسرار آن نابینا و در فهم حقایق آن لایعقلند، نه از آن جهت که عقل ندارند بلکه از آن رو که عقل خود را به کار نمی گیرند و علت این تمثیل آن است که منکران و غافلان که اغلب همان ظالمان و خودپرستانند هرچند از صورت ظاهر انسانی برخوردارند اما در عمل به چهارپایان نزدیک ترند و رفتار و بازتابهای آنان به حیوانات بیشتر شبیه است از آنکه ایشان ایمان آورده اند به عالم حیوانی و اهریمنی و کافر شده اند به گوهر انسانیت.
جامی می گوید:
حد انسان به مذهب عامه
حیوانی ست مستوی القامه
پهن ناخن برهنه پوست ز موی
به دو پا راهبر به خانه و کوی
هر که را بنگرند کانسان است
می برندش گمان که انسان است
* نه هر که چشم و گوش و دهان دارد آدمی است
بس دیو را که صورت فرزند آدم است
سعدی
آدمی*صورت اگر دفع کند شهوت نفس
آدمی*خوی شود ور نه همان جانور است
سعدی
* هر آن کو گذشت از ره مردمی
زدیوان شمر، مشمر از آدمی
* مثال مدد گرفتن از عواملی چون حرص و آز و غرور و تزویر، و دروغ که بین عامه مردمان رواج دارد، چنان است که آدمی با حیوانی که زبان نمی فهمد سخن گوید و او را به مدد گیرد و بدیهی است هیچ مددی از آن حیوان به او نخواهد رسید. زیرا از دعا و درخواست او جز صدایی و ندایی نخواهد شنید.
اگر کسی طالب شهرت است باید به راستی همتی کند و هنرها و فضایلی کسب کند و این استعانت از خداست که حق است اما از هر عامل دیگری چون زد وبندهای اقتصادی و سیاسی و مطبوعاتی و عوامل دیگر کمک گیرد آن عوامل جزء نظام موثر عالم نیستند و خواست آدمی را در نمی یابند تا به کمک او آیند. آن عوامل به همان حیوان لا یعلم مانند که جز ندایی و صدایی هیچ نمی فهمند. چه شایستگی و فهم و شعور است «دروغ و تزویر» را که بتواند کسی را به شهرت برساند. در حالی که شهرت درخشش کمالات آدمی است و جز با کسب آن کمالات حاصل نمی شود. پس کافران به حق عِرضِ خود می برند و زحمت مردمان می دارند و دیگر هیچ.