sting
معـاون ارشـد انجمـن
- تاریخ ثبتنام
- Jun 26, 2013
- ارسالیها
- 27,708
- پسندها
- 5,661
- امتیازها
- 113
- محل سکونت
- تهـــــــــــران
- وب سایت
- www.biya2forum.com
- تخصص
- کیسه بوکس
- دل نوشته
- اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
- بهترین اخلاقم
- نــــدارم
اعتبار :
اتوفا: سانگ یانک کره ای، اکتیون جدیدش را به ایران فرستاد.
شاسی*بلندهای بسیاری در بازار یافت می*شوند که در گذر زمان اصول را فراموش* کرده*اند و وقتی تن به خاک بزنند تمام ابهتشان در هم ریخته می*شود*؛ بلند*قامتانی که تنها در ظاهر جاده*های پر*فراز و نشیب را به چالش می*کشند و در باطن گذر از این موانع را مانند کابوس می*بینند*. سانگ* یانگ در طول عمر ۶۰ ساله خودروسازی*اش به واسطه تولید خودرو*های جیپ در دهه ۶۰ برای ارتش آمریکا آموخته است که برای موفقیت همواره باید به اصول پایبند ماند و در عین حال مسیر اصلاحات را در پیش گرفت*.
شاسی*بلندهای بسیاری در بازار یافت می*شوند که در گذر زمان اصول را فراموش* کرده*اند و وقتی تن به خاک بزنند تمام ابهتشان در هم ریخته می*شود*؛ بلند*قامتانی که تنها در ظاهر جاده*های پر*فراز و نشیب را به چالش می*کشند و در باطن گذر از این موانع را مانند کابوس می*بینند*. سانگ* یانگ در طول عمر ۶۰ ساله خودروسازی*اش به واسطه تولید خودرو*های جیپ در دهه ۶۰ برای ارتش آمریکا آموخته است که برای موفقیت همواره باید به اصول پایبند ماند و در عین حال مسیر اصلاحات را در پیش گرفت*.
عصر خودرو : پس از خروج موسو در سال ۲۰۰۵ از خطوط تولید سانگ*یانگ، برای این شاسی*بلند و مدل وانتش جوانی با نام اکتیون قدم به میدان گذاشت*. اکتیون طرحی نبود که نگاه*های زیادی را به خود جلب کند اما پیشرانه ۲٫۳ مشترک آن با مرسدس*بنز در کنار تجربه آفرود*سازی بالای این کمپانی کره*ای، سنت را به مدرنیته گره زده بود و مشتریان زیادی را در اروپا*، استرالیا*، هند و*… برای سانگ*یانگ دست و پا کرد*. اکتیون در ظاهر کوچک*ترین عضو خانواده شاسی*بلندهای سانگ*یانگ بود که در غیاب کوراندو و موسو به پرفروش*ترین محصول این برند تبدیل شد*. شرکت رامک*خودرو نماینده رسمی محصولات سانگ*یانگ همزمان با عرضه جهانی این مدل اقدام به واردات و عرضه اکتیون به بازار ایران کرد اما علی*رغم استقبال تعداد زیادی از مشتریان چهره آن هنوز هم برای بسیاری از مردم دلنواز و دوست*داشتنی نبود*. سانگ*یانگ از سال ۲۰۱۱ میلادی طرح و زبانی جدید برای چهره خودروهایش در نظر گرفت*. نخستین فرزند این انقلاب نسل جدید کوراندو بود و در سال ۲۰۱۲ نسخه پیکاپ اکتیون که با نام اکتیون اسپرت شناخته می*شود نیز چهره جدید خانواده سانگ*یانگ را به خود گرفت*. در پایان نوبت به شاسی*بلند کوپه آفرود کره*ای*ها رسید تا طعم جراحی را بچشد و معادله نا*تمام سال*های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ را کامل کند و با طرحی منطقی*، زیبا و هجومی تصویر جدیدی از خود دل مشتریان به جای بگذارد*. رامک*خودرو این محصول را با نام «نیو اکتیون» از ماه گذشته برای عرضه در بازار ایران انتخاب کرده و تاکنون تبلیغات گسترده*ای پیرامون آن انجام داده تا اکتیون به جایگاه واقعی*اش در رقابت شاسی*بلند*های ایران برسد؛ جایگاهی که بعضا به دست شاسی*بلند*نماها*ی هموطن اکتیون افتاده و وقت آن است در برابر نوه جیپ*های کره*ای جواب پس دهند*. هفته گذشته با همراهی صمیمانه شرکت رامک*خودرو این فرصت برای تیم آزمایش فنی خودرو*امروز فراهم شد تا در آستانه ورود این خودرو به بازار، آزمایش فنی و ملاقاتی را با این خودرو ترتیب دهیم و یافته*هایمان از نیواکتیون را با شما خوانندگان به اشتراک بگذاریم. اشاره به این نکته نیز ضروری است که محموله نیواکتیونهایی که در بازار ایران عرضه خواهند شد*، اولین محموله تولیدی از این خودرو در جهان هستند که حتی زودتر از بازار کرهجنوبی به مشتریان عرضه میشوند.
مشخصات فنینیو اکتیون در ۲ تیپ Luxury و Comfort توسط رامک*خودرو به بازار ایران عرضه می*شود*. هر دو مدل از پیشرانه ۲٫۳ لیتری ۱۶ سوپاپ با حداکثر توان ۱۵۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۱۴ نیوتن*متر بهره می*برند که در مدل قبل از فیس*لیفت نیز به چشم می*خورد*. این پیشرانه با کد فنی M111.974 پیش*تر توسط مرسدس بنز در مدل*های E230 و C230 نیز مورد استفاده قرار گرفته است اما با این تفاوت که اکتیون در بخش قوای محرکه به جای گیربکس ۴ یا ۵ سرعته اتوماتیک این بنز*ها از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی DSI استرالیا بهره می*برد*؛ گیربکسی که در دنده نهایی کاهش قابل توجهی را برای مصرف سوخت و رانندگی اقتصادی به همراه می*آورد*. هر دو تیپ اکتیون با سیستم ۴ چرخ فعال هوشمند کنترل می*شوند و توزیع گشتاور بین محور*ها با توجه به نیاز خودرو صورت می*گیرد تا اکتیون روح آفرودش را همیشه آماده نبرد نگاه دارد. بر*خلاف شاسی*بلند*های شهری که در باطن قابلیت آفرود بالایی ندارند، سیستم تعلیق در جلو نیو*اکتیون از نوع مستقل دوبل جناغی به همراه فنر*های پیچشی است*. این سیستم از دیرباز در خودرو*های کلاسیک آفرود و مدرن کاربرد داشته است در حالی که رقبای حال حاضر اکتیون در بازار مانند خودرو*های سواری از سیستم تعلیق مک*فرسون بهره می*برند*. سیستم تعلیق در بخش عقب نیز مانند عمده خودرو*ها چنداتصاله به همراه فنر پیچشی و میله متعادل*ساز است*. در بخش ایمنی این خودرو به صورت استاندارد از سیستم ترمز ABS و EBD بهره می*برد و در کنار این تکنولوژی*ها به سیستم کنترل الکترونیکی پایداری (ESP) و همچنین سیستم ضد واژگونی ARP مجهز شده است*. سیستم HDc وظیفه کنترل سرعت در سراشیبی*ها را بر*عهده دارد و لاستیک*های ۱۸ اینچی آن با ابعاد ۲۵۵/R60 به عنوان یکی از اجزای قابل توجه در پایداری و کمک سیستم تعلیق عمل می*کنند در حالی که وظیفه مهمی در حفظ زیبایی و ابهت خودرو را نیز بر عهده دارند*.
آزمایش فنیهفته گذشته نمونه کاملا صفر*کیلومتر و آماده رقابت نیواکتیون با چهره تهاجمیاش همه چیز را برای یک نبرد تمامعیار با طبیعت آماده کرده بود*. با چرخاندن سوییچ، پیشرانه ۲٫۳ لیتری اکتیون به آرامی روشن شد اما مجموعه متنوعی از کلیدها در تیپ مورد آزمایش (Luxury) پیش از آغاز حرکت موجب میشوند کمی بیشتر با امکانات این خودرو آشنا شویم*. ۲ مجموعه کلید دایرهای شکل در اطراف فرمان امکان روشن و خاموش کردن برخی امکانات ایمنی و فنی مانند ESP*، کنترل سرعت در سراشیبی و*… را فراهم میکنند*. در پایین سمت راست فرمان امکان روشن و خاموش کردن گرمکن صندلیها وجود دارد و در پایینترین نقطه کلید چرخشی نصب شده که همه تواناییهای آفرود نیواکتیون به وسیله آن قابل کنترل است*. سانگیانگ در دهه*۹۰ میلادی یکی از اولین آفرودسازانی بود که سوییچ تنظیم وضعیت سیستم ۴WD را جایگزین دنده کمکی کرد*. در نیواکتیون این کلید ۳ حالت ۲H*، ۴H و ۴L را نشان میدهد لذا پس از اتمام یک مرحله از بازی پرندگان خشمگین در نمایشگر اندرویدی نیواکتیون*، با قرار دادن خودرو در حالت ۲H انتقال تمام توان به چرخهای عقب را انتخاب کردیم و پس از قرار دادن دنده در حالت D حرکت را آغاز کردیم. آغاز حرکت نیواکتیون با توجه به وزن ۱٫۹ تنی و ۱۵۰ اسببخار قدرت چندان توفانی نیست اما با گذر دور موتور از مرز ۳۵۰۰ و دستیابی به حداکثر گشتاور کشش مناسبی موجب افزایش روند شتابگیری میشود*. سیستم تعلیق این خودرو بدون شک در مقایسه با همه شاسیبلندهای کلاس کامپکت یا شهری اعم از اسپورتیج و توسان یک و سرگردن بالاتر قرار میگیرد چراکه در نبرد با موانع طبیعی بهترین و دقیقترین عملکرد را دارد و در رانندگی شهری اوج آرامش را برای سرنشینان به ارمغان میآورد*. سیستم تعلیق دوبلجناغی در جلو و ۵*اتصاله در عقب به همراه فنرهای پیچشی در نیواکتیون یکی از اصلیترین نمادهای پایبندی این خودرو به آفرود سنتی و اصولی هستند. با ورود به جاده کوهستانی حرکت را با فعال*بودن محور عقب (۲H) ادامه دادیم و در تمام مدت حرکت از طریق دستگاه متصل به واحد پردازش الکترونیکی خودرو (ECU) وضعیت قدرت*، گشتاور*، شیب و*… را مورد بررسی قرار میدادیم*. با ورود به مسیر خاکی وضعیت ۴H یا ۴WD در حالت سبک را وارد مدار کردیم تا محور جلو نیز سهمی حدود ۳۰ درصد از گشتاور را در اختیار بگیرد*.
با وجود قلوهسنگهای نسبتا بزرگ در مسیر حرکت*، سیستم تعلیق آرامش اتاق را تضمین میکرد و با اطمینان به حالت ۴H خودرو در پیچیدنها و گذر از موانع کوچک بدون هیچ انحراف یا فشاری به موتور به راحتی به مسیر خود ادامه میداد*. با در نظر داشتن حداکثر زاویه صعود برای به چالش کشیدن نیواکتیون در سربالایی*، مسیر خاکی با شیب نزدیک به ۴۵ درجه را به عنوان مقصد بعدی در نظر گرفتیم*. وضعیت انتقال قدرت را در حالت ۴L یا ۴WD سنگین قرار دادیم و به سربالایی با طول ۱۰۰ متری وارد شدیم*. علیرغم تصوری که از این شاسیبلند زیبا در نگاه اول داشتیم*، شیب بدون هیچگونه مشکلی پیموده شد اما برای بازگشت از همین مسیر نیازمند کمک دیگری از تکنولوژی*های نیواکتیون بودیم*. در حالی که با سیستم گرمکن صندلی*ها و تهویه مطبوع اتوماتیک سرمای نزدیک به صفر هوا را فراموش کرده بودیم، به سراغ سیستم HDc یا کنترل سرعت در سراشیبی رفتیم*. با فشردن کلید این سیستم در سمت راست فرمان بدون نیاز به فشردن پدال ترمز و گاز آن هم در شیبی ۴۵ درجه خودرو با سرعت ۲ کیلومتر در ساعت به صورت کاملا یکنواخت به فرود ادامه داد*. این سامانه در ادامه آزمایش و در شیبهای کمتر سرعت بیشتری را برای فرود در نظر میگیرد اما در همه شرایط اطمینان خاطر ۱۰۰*درصدی را به راننده القا میکند*. با مشاهده یک سکوی نیم متری علیرغم صفر کیلومتر بودن خودرو تصمیم گرفتیم نیواکتیون را در سختترین بخش آزمایش نیز مورد ارزیابی قرار دهیم تا مطمئن شویم در سختترین مسیر*های آفرودی هم نیواکتیون رفیق نیمهراه نیست*. به همین منظور تصمیم گرفتیم پرشی حدودا نیم متری را با اکتیون ۱٫۹ تنی که با سوخت و سرنشینان به ۲٫۳ تن میرسید*، تجربه کنیم*. پس از انتخاب فاصله مناسب از سکوی خاکی و قرار دادن خودرو در حالت ۲H نیواکتیون این آزمایش برای اولین پرش عمرش خیز برداشت و با سرعت حدود ۷۰ کیلومتر در ساعت از روی سکوی خاکی پرید و از سطح زمین ارتفاع گرفت*، این آزمایش ۳ بار انجام شد اما در اولین مرحله نگرانی از زمان فرود خودرو ذهن ما را مشغول خود کرده بود با این حال پس از پرش نسبتا بلند، فرود خودرو بدون کوچکترین ضربه به زیربندی خودرو و همچنین کوچکترین صدایی از سیستم تعلیق انجام شد و یار کرهای ما در این آزمایش سخت با پرشهای متوالی هر بار بیش از پیش اطمینان را در دل ما زنده میکرد*. در همین هنگام یک دستگاه تویوتا FJ Cruiser که در آن محل شاهد تواناییهای نیواکتیون بود، با هدف خط و نشان کشیدن برای این کوچولوی کرهای دل به کوه زد و مسیرهای صعبالعبور را برای ادامه مسیر انتخاب کرد*. ما هم که در آن لحظه از تواناییهای آفرود بالای نیواکتیون مطمئن شده بودیم، تصمیم گرفتیم با این کرهای ۴ سیلندر جواب تویوتا ۶ سیلندر و مدعی را بدهیم*. برای ادامه مسیر به دنبال FJ Cruiser راهی شدیم و در همان مسیری قدم گذاشتیم که تویوتای مغرور ما را به رقابت دعوت کرده بود*. سیستم کنترل کشش در پستی و بلندیها با توزیع مناسب گشتاور بین چرخها بدون کوچکترین دغدغه امکان گذر از موانع را فراهم میکرد و حداقل ارتفاع حدود ۲۰ سانتیمتری این خودرو از زمین که در مقایسه با بسیاری از همکلاسانش در سطحی بالاتر قرار دارد، هیچگاه در نبرد با پستی و بلندیهای مسیر تسلیم نشد*. فرمان نرم و هیدرولیک نیواکتیون در سختترین مسیرهای کوهستانی نیز مانند یک رانندگی معمولی در شهر عمل میکرد و امکان گردش درجا در کوچکترین فضاها را نیز فراهم میکرد*. نیواکتیون در این رقابت تنها با ۴ سیلندر تویوتای ۶ سیلندر را به زانو در آورد و تواناییهایش را به مردمی که در آن نزدیکی شاهد ماجرا بودند و راننده کیا اسپورتیجی که از مشاهده قابلیتهای این کرهای زیبا حیرتزده شده بود*، اثبات کرد*.
نیواکتیون در کمال تعجب به عنوان اولین شاسیبلند کوپه جهان در کنار بهرهگیری از چهرهای جذاب و دوستداشتنی و امکاناتی که فراتر از رقباست با قیمتی به مراتب کمتر، از تمامی مراحل سختترین آزمایشهای آفرود سربلند بیرون آمد*. این جنگجوی کرهای به همان اندازه که در کوهستان به دنبال رقیب میگردد، در شهر آرام و متین است؛ مصرف ترکیبی آن حدود ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و قلب تپنده بنز به همراه گیربکس ۶ سرعته جدید همه شرایط را برای یک رانندگی واقعی آفرود فراهم میکند*. شاید پر بیراه نباشد اگر به مشتریان خودروهای آفرود برندهای ژاپنی*، کرهای و*… تا مرز ۲۰۰ میلیونتومان پیشنهاد بدهیم پیش از انتخاب خودرو حداقل یک بار آنچه در این آزمایش فنی گفته شد را از نزدیک مشاهده کنند زیرا بعد از این آزمایش ما نیز نظرمان نسبت به این شاسیبلند شهری عوض شد و به وضوح و در طی یک آزمایش ۴ ساعته این موضوع را درک کردیم که اکتیون به مراتب بیشتر از قیمت ۱۰۲ میلیونتومانیاش میتواند سنت و مدرنیته را همزمان به مشتریان ارائه کند*.
نقل شده از: ایران جیب
نیواکتیون در کمال تعجب به عنوان اولین شاسیبلند کوپه جهان در کنار بهرهگیری از چهرهای جذاب و دوستداشتنی و امکاناتی که فراتر از رقباست با قیمتی به مراتب کمتر، از تمامی مراحل سختترین آزمایشهای آفرود سربلند بیرون آمد*. این جنگجوی کرهای به همان اندازه که در کوهستان به دنبال رقیب میگردد، در شهر آرام و متین است؛ مصرف ترکیبی آن حدود ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و قلب تپنده بنز به همراه گیربکس ۶ سرعته جدید همه شرایط را برای یک رانندگی واقعی آفرود فراهم میکند*. شاید پر بیراه نباشد اگر به مشتریان خودروهای آفرود برندهای ژاپنی*، کرهای و*… تا مرز ۲۰۰ میلیونتومان پیشنهاد بدهیم پیش از انتخاب خودرو حداقل یک بار آنچه در این آزمایش فنی گفته شد را از نزدیک مشاهده کنند زیرا بعد از این آزمایش ما نیز نظرمان نسبت به این شاسیبلند شهری عوض شد و به وضوح و در طی یک آزمایش ۴ ساعته این موضوع را درک کردیم که اکتیون به مراتب بیشتر از قیمت ۱۰۲ میلیونتومانیاش میتواند سنت و مدرنیته را همزمان به مشتریان ارائه کند*.
نقل شده از: ایران جیب