Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

تفسیر آیات قرآن کریم - سوره حمد - آیه ١- کتاب تفسیر راهنما - تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

اطلاعات موضوع

Kategori Adı قرآن و ادعیه
Konu Başlığı تفسیر آیات قرآن کریم - سوره حمد - آیه ١- کتاب تفسیر راهنما - تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
نویسنده موضوع eLOy
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan eLOy

eLOy

مدیر کل انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 21, 2013
ارسالی‌ها
8,743
پسندها
14,851
امتیازها
113
سن
41
محل سکونت
TeHrAn
وب سایت
www.biya2forum.ir
تخصص
نقاشی و خوشنویسی
ماه تولد

اعتبار :




تفسیر آیات قرآن کریم - سوره حمد - آیه ١- کتاب تفسیر راهنما - تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند بخشنده مهربان



1 - قرآن، کتابی تحقق یافته و نشأت گرفته از اسم «اللّه» است.


بسم اللّه



«بسم اللّه» در آغاز قرآن را به دو گونه می توان لحاظ کرد: 1 ـ سخنی باشد که خداوند آن را برای تعلیم به مردم بیان کرده است. در این لحاظ «بسم اللّه» دستوری به مردم است که چگونه کارهای خویش را آغاز کنند. 2 ـ خداوند خود گوینده این سخن باشد. در این صورت «بسم اللّه» در آغاز قرآن اشاره به آن است که خداوند قرآن را با اسم «اللّه» تحقق بخشیده و به ظهور رسانده است; یعنی، قرآن مظهر اسم «اللّه» است.

2 - قرآن ، کتابی است آغاز شده با نام خدا و همراه با اعلام رحمت بر بندگان.


بسم اللّه الرحمن الرحیم


3 - لزوم آغاز کردن کارها با نام خدا و گفتن «بسم اللّه»


بسم اللّه

از آنجا که قرآن کتاب هدایت است و سخن خویش را با «بسم اللّه» آغاز کرده این نکته را به مخاطبانش القا می کند که کارهای خود را با «بسم اللّه» شروع کنند.

4 - خداوند، رحمان (دارای رحمتی گسترده) و رحیم (مهربان) است.


بسم اللّه الرحمن الرحیم


5 - همه موجودات و مخلوقات، بهره مند از رحمت گسترده الهی هستند.


بسم اللّه الرحمن
کلمه «رحمان» صیغه مبالغه است و دلالت بر شدت رحمت و گستردگی آن دارد.

6 - خداوند به بندگان خویش مهربان است.


بسم اللّه ... الرحیم


در این که چرا دو صفت رحمانیت و رحیمیت در پی یکدیگر آمده اند ـ در حالی که هر دو حکایت از رحمت الهی دارند ـ چند نظر ابراز شده است. آنچه از کاربرد آن دو صفت در قرآن به دست می آید این است که رحمانیت در رابطه با همه مخلوقات است و رحیمیت تنها در ارتباط با انسان و دیگر مکلفان می باشد. بنابراین رحیمیت خدا به رحمت ویژه الهی به انسانها و سایر مکلفان اشاره دارد.

7 - رحمت گسترده خداوند و مهربانی او به بندگان، دلیل لزوم انجام کارها با نام او

بسم اللّه الرحمن الرحیم

توصیف «اللّه» به رحمان و رحیم پس از اشاره به لزوم انجام کارها با نام خدا، گویای حکمت این دستور است ; یعنی، چون خدا رحمان و رحیم است، کارها را با نام او آغاز کنید.

8 - انجام کارها با نام خدا، مایه جلب رحمت اوست.

بسم اللّه الرحمن الرحیم


توصیه به انجام دادن کارها با نام خدا و تذکر به رحمانیت و رحیمیت او به عنوان حکمت این توصیه، گویای این است که نام خدا در کارها، موجب جلب رحمت الهی و در نتیجه به کمال رسیدن آن کارهاست.

9 - قرآن جلوه ای از رحمانیت و رحیمیت خداست.


بسم اللّه الرحمن الرحیم

از آنجا که غالباً گوینده در آغاز سخن به اهداف کلی برنامه خویش اشاره می کند، می توان گفت که از اهداف انتخاب دو صفت رحمانیت و رحیمیت خدا در آغاز قرآن، رساندن این حقیقت است که قرآن جلوه ای از رحمت الهی برای بشر است.

10 - عبداللّه بن سنان می گوید از امام صادق (ع) از معنای «بسم اللّه الرحمن الرحیم» سؤال کردم، آن حضرت فرمود: «الباء بهاء اللّه و السین سناء اللّه و المیم مجد اللّه ـ و روی بعضهم ملک اللّه ـ واللّه إله کل شیء [و] الرحمن لجمیع العالم و الرحیم بالمؤمنین خاصة;(1)

«بای» بسم اللّه، نشانگر خوبی و حسن خداوند و «سین» اشاره به رفعت او و «میم» اشاره به مجد و عظمت اوست. و بعضی روایت کرده اند که: [میم] اشاره به ملک و سلطنت خداوند است و «اللّه» معبود همه چیز است [و] «رحمان» نظر به رحمت او در باره همه عالم و «رحیم» نظر به رحمت او فقط درباره مؤمنان دارد.

11 - اسماعیل بن مهران گوید: امام رضا (ع) فرمود: «ان بسم اللّه الرحمن الرحیم أقرب إلی إسم اللّه الأعظم من سواد العین إلی بیاضها;(2)

«بسم الله الرحمن الرحیم» به اسم اعظم خدا نزدیکتر از سیاهی چشم به سفیدی آن است.

12 ـ حسن بن فضال گوید: «سألت الرضا (ع) علی بن موسی (ع) عن «بسم اللّه»، فقال: معنی قول القائل «بسم اللّه» اسم علی نفسی سمة من سمات اللّه عز و جل و هی العبادة ... ;(3)

امام رضا(ع) در پاسخ سؤال از معنای «بسم اللّه» فرمود: معنای سخن کسی که می گوید «بسم اللّه» این است که یکی از نشانه های بندگی خدای عز و جل را بر خود می نهم ...».


13 ـ ابو سعید خدری روایت می کند که رسول خدا (ص) فرمود: «... قال عیسی (ع) ... «الرحمان» رحمان الدنیا و الآخرة و «الرحیم» رحیم الآخرة;(4)

... حضرت عیسی (ع) فرمود: ... «رحمان» نظر به رحمت واسعه خدا در دنیا و آخرت و «رحیم» نظر به رحمت ویژه او در آخرت دارد».



اسماء و صفات:
رحمان 4، 10; رحیم 4، 10
اللّه:
ویژگیهای اللّه ـ 1
بسمله:
آثار بسمله در کار 8 ; اهمیّت بسمله 3; بای بسمله 10; سین بسمله 10; فضیلت بسمله 11، 12; میم بسمله 10
خدا:
آثار رحمت خدا 5، 7; اسم اعظم خدا 11; اهمیّت نام خدا 7، 8; حُسن خدا 10; رحمانیت خدا 9، 10، 13; رحمت عام خدا 5، 7; رحیمیت خدا 9، 10، 13; رفعت خدا 10; سلطنت خدا 10; مجد خدا 10; مظاهر رحمت خدا 9; موجبات رحمت خدا 8; مهربانی خدا 6; نام خدا 2، 3، 10

روایت:
10، 11، 12، 13
عبودیت:
نشانه های عبودیت 12
قرآن:
رحمت بودن قرآن 2; شروع قرآن 2; منشأ قرآن 1; ویژگیهای قرآن 2، 9
کار:
آداب کار 3; بسمله در کار 3; فلسفه بسمله در کار 7
مؤمنان:
مقامات مؤمنان10


پی‌نوشت‌ها:
1. معانی الاخبار، ص 3، ح 1; نورالثقلین، ج 1، ص 12، ح 46.
2. تفسیر عیاشی، ج 1، ص 21، ح 13; نورالثقلین، ج 1، ص 8، ح 23 و 25.
3. معانی الاخبار، ص 3، ح 1; نورالثقلین، ج 1، ص 11، ح 41.
4. الدر المنثور، ج 1، ص 23.



منبع : پایگاه اطلاع رسانی آیة الله هاشمی رفسنجانی
 
بالا پایین