eLOy
مدیر کل انجمن
- تاریخ ثبتنام
- Jun 21, 2013
- ارسالیها
- 8,743
- پسندها
- 14,851
- امتیازها
- 113
- سن
- 41
- محل سکونت
- TeHrAn
- وب سایت
- www.biya2forum.ir
- تخصص
- نقاشی و خوشنویسی
اعتبار :
تفسیرآیات قرآن کریم – سوره حمد – آیه 4 – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیه الله هاشمی رفسنجانی
مَـالِکِ یَوْمِ الدِّینِ
صاحب اختیار روز جزاست.
ملک یوم الدین
«مِلْک» در «مالک یوم الدین» ملک حقیقی است ; یعنی، وابستگی وجودی که لازمه آن تسلط کامل و همه جانبه مالک بر مملوک است. قابل ذکر است که «یوم الدین» هم می تواند مفعول برای «مالک» باشد و هم می تواند ظرف برای آن گرفته شود و در صورت دوم مفعول، کلمه ای همانند «الامور» خواهد بود; یعنی: مالک الامور فی یوم الدین. به هر تقدیر برداشت فوق از آن استفاده می شود.
ملک یوم الدین
الرحمن الرحیم. ملک یوم الدین
مطرح کردن مسأله قیامت پس از بیان رحمت الهی، اشاره به برداشت فوق دارد.
رب العلمین ... ملک یوم الدین
برداشت فوق از ارتباط «مالک یوم الدین» با «رب العالمین»، استفاده شده است.
ملک یوم الدین
«دین» در اینجا به معنای جزا (کیفر و پاداش) و یا حساب است، و هر دو بازگشت به یک معنا دارند.
الحمد للّه ... ملک یوم الدین
«مالک یوم الدین» نیز مانند اوصاف گذشته به منزله دلیل برای «الحمد للّه» است.
حمد:
دلایل حمد خدا 6
خدا:
اختصاصات خدا 2،6; پاداشهای اخروی خدا 2; حاکمیت اخروی خدا 1; حاکمیت خدا 6; حسابرسی خدا 2; کیفرهای اخروی خدا 2; مالکیت اخروی خدا 1; مالکیت خدا 6; مظاهر ربوبیت خدا 4; مظاهر رحمت خدا 3
قیامت:
برپایی قیامت 3، 4; پاداش در قیامت 5; حاکم قیامت 1، 6; حسابرسی در قیامت 2، 3; کیفر در قیامت 5; مالک قیامت 1، 6; ویژگی های قیامت 5، 6
منبع : پایگاه اطلاع رسانی آیة الله هاشمی رفسنجانی
منبع : پایگاه اطلاع رسانی آیة الله هاشمی رفسنجانی