eLOy
مدیر کل انجمن
- تاریخ ثبتنام
- Jun 21, 2013
- ارسالیها
- 8,743
- پسندها
- 14,851
- امتیازها
- 113
- سن
- 41
- محل سکونت
- TeHrAn
- وب سایت
- www.biya2forum.ir
- تخصص
- نقاشی و خوشنویسی
اعتبار :
تفسیرآیات قرآن کریم – سوره حمد – آیه ٧ – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیه الله هاشمی رفسنجانی
صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّین
راه کسانی که به آنان انعام کردی، که نه مورد غضب توأند و نه گمراهند.
صرط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لاالضآلّین
صرط الذین انعمت علیهم
چنانچه گذشت مراد از «نعمت» نعمت هدایت است، و چون درخواست کنندگان این نعمت خود از هدایت یافتگان هستند، مقصود از آن، هدایتی ویژه است.
صرط الذین انعمت علیهم
اطلاق نعمت و اراده کردن نعمت هدایت، بیانگر این است که گوینده، نعمتهای دیگر را در مقابل نعمت هدایت، نعمت به حساب نمی آورد، و این، حکایت از والایی نعمت هدایت دارد.
صرط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لاالضآلّین
برداشت فوق بر این اساس است که «غیر المغضوب» صفت احترازی برای «الذین انعمت» باشد. بر این مبنا نعمت داده شدگان یعنی، هدایت یافتگان سه گروه می شوند: 1ـ راه یافتگانی که دست از هدایت شسته و از «مغضوبین» می شوند. 2ـ هدایت یافتگانی که در بین راه گمراه شده و از «ضالین» می گردند. 3ـ هدایت پیشگانی که تا آخر بر صراط مستقیم پایدار می مانند.
صرط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لاالضآلّین
الحمد للّه ... إهدنا الصرط المستقیم. صرط الذین انعمت علیهم
إهدنا الصرط المستقیم. صرط الذین انعمت علیهم
از توصیف «الذین ...» به وسیله «غیر المغضوب ...» معلوم می شود که مراد از «صراط الذین ...» راهی است که هرگز به انحراف و کجی نمی گراید و همین راه به صراط مستقیم نامیده شده است ; زیرا «صراط الذین» عطف بیان برای «الصراط المستقیم» است.
إهدنا الصرط المستقیم. صرط الذین انعمت علیهم
از اینکه «صراط مستقیم» به راه انسانهای هدایت یافته تفسیر شده، می توان به این نکته رسید که انسان در نیل به صراط مستقیم نیازمند الگوها و نمونه های عینی راه یافتگان است و باید سالکان این طریق را بیابد و به ایشان اقتدا کند.
صرط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لاالضآلّین
برداشت فوق بر این مبناست که «غیر المغضوب» صفت توضیحی یا بدل و عطف بیان برای «الذین» باشد.
از امام صادق (ع) درباره «صراط الذین أنعمت علیهم» در سوره حمد روایت شده که مراد از «الذین أنعمت علیهم» حضرت محمّد (ص) و ذریه او می باشند.
... [گفتن] «غیر المغضوب علیهم» [در نماز] پناه بردن به خداست از اینکه انسان جزو معاندان و کافرانی قرار گیرد که خدا و امر و نهی او را سبک می شمارند ...».
استعاذه:
استعاذه به خدا 11; موارد استعاذه 11
انحراف:
موانع انحراف 7
انسان:
اقسام انسان ها 1
اهل بیت (ع):
فضایل اهل بیت (ع) 10
خدا:
استخفاف اوامر خدا 11; استخفاف خدا 11; استخفاف نواهی خدا 11; نعمتهای خدا 3; هدایت خاص خدا 2
روایت: 10، 11
صراط مستقیم:
مراد از صراط مستقیم 10; ویژگیهای صراط مستقیم 7
طبقات اجتماعی: 1، 2
گمراهان: 1
محمّد (ص):
فضایل محمّد (ص) 10
مغضوبان خدا: 1، 4، 5
موحدان:
خواسته های موحدان 6
مهتدین: 2
خطر گمراهی مهتدین 4، 5; ویژگیهای مهتدین 9
نعمت:
مشمولان نعمت 9، 10
هدایت:
الگوگیری در هدایت 8; ثابت قدمان در هدایت 1; ثبات قدم در هدایت 6; درخواست هدایت 6; مراتب هدایت 2; نعمت هدایت 3; هدایت به صراط مستقیم 3، 8
پی نوشت ها :
1. معانی الاخبار، ص 36، ح 7; نورالثقلین، ج 1، ص 23، ح 101.
2. من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 204، ح 12; نورالثقلین، ج 1، ص 24، ح 108.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی آیة الله هاشمی رفسنجانی