Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

تفسیرآیات قرآن کریم – سوره حمد – آیه ٧ – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیه الله هاشمی رفسنجانی

اطلاعات موضوع

Kategori Adı قرآن و ادعیه
Konu Başlığı تفسیرآیات قرآن کریم – سوره حمد – آیه ٧ – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیه الله هاشمی رفسنجانی
نویسنده موضوع eLOy
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan eLOy

eLOy

مدیر کل انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 21, 2013
ارسالی‌ها
8,743
پسندها
14,851
امتیازها
113
سن
41
محل سکونت
TeHrAn
وب سایت
www.biya2forum.ir
تخصص
نقاشی و خوشنویسی
ماه تولد

اعتبار :




تفسیرآیات قرآن کریم – سوره حمد – آیه ٧ – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیه الله هاشمی رفسنجانی


صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّین

راه کسانی که به آنان انعام کردی، که نه مورد غضب توأند و نه گمراهند.

1 - تقسیم انسانها به ثابت قدمان بر هدایت و مغضوبین درگاه خدا و گمراهان، از طبقه بندیهای مردم در قرآن



صرط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لاالضآلّین




مراد از «نعمت» در «انعمت علیهم» به قرینه فرازهای قبل و بعد، نعمت هدایت است، نه نعمتهای مادی. علاوه بر اینکه همه موجودات، حتی کافران، از این نعمتها برخوردار هستند.

2 - گروهی از انسانها برخوردار از هدایتهای ویژه الهی و بهره مند از مراحل والای آن هستند.



صرط الذین انعمت علیهم


چنانچه گذشت مراد از «نعمت» نعمت هدایت است، و چون درخواست کنندگان این نعمت خود از هدایت یافتگان هستند، مقصود از آن، هدایتی ویژه است.


3 - هدایت به صراط مستقیم، از نعمتهای بزرگ خداوند است.



صرط الذین انعمت علیهم


اطلاق نعمت و اراده کردن نعمت هدایت، بیانگر این است که گوینده، نعمتهای دیگر را در مقابل نعمت هدایت، نعمت به حساب نمی آورد، و این، حکایت از والایی نعمت هدایت دارد.


4 - گروهی از هدایت یافتگان، بر طریق هدایت ثابت قدم نماندند و در زمره غضب شدگان و یا گمراهان قرار گرفتند.



صرط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لاالضآلّین


برداشت فوق بر این اساس است که «غیر المغضوب» صفت احترازی برای «الذین انعمت» باشد. بر این مبنا نعمت داده شدگان یعنی، هدایت یافتگان سه گروه می شوند: 1ـ راه یافتگانی که دست از هدایت شسته و از «مغضوبین» می شوند. 2ـ هدایت یافتگانی که در بین راه گمراه شده و از «ضالین» می گردند. 3ـ هدایت پیشگانی که تا آخر بر صراط مستقیم پایدار می مانند.


5 - هدایت یافتگان نیز در خطر قرار گرفتن در زمره غضب شدگان و یا گمراهان هستند.



صرط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لاالضآلّین


6 - خداشناسان موحد، خواهان هدایت به راه ثابت قدمان بر هدایت هستند.



الحمد للّه ... إهدنا الصرط المستقیم. صرط الذین انعمت علیهم


7 - «صراط مستقیم» راهی است به سوی خدا که هرگز به انحراف و کجی نمی گراید.



إهدنا الصرط المستقیم. صرط الذین انعمت علیهم


از توصیف «الذین ...» به وسیله «غیر المغضوب ...» معلوم می شود که مراد از «صراط الذین ...» راهی است که هرگز به انحراف و کجی نمی گراید و همین راه به صراط مستقیم نامیده شده است ; زیرا «صراط الذین» عطف بیان برای «الصراط المستقیم» است.


8 - الگوهاو نمونه های عینی راه یافتگان، دارای نقشی مهم در نیل به صراط مستقیم و سلوک در آن است.



إهدنا الصرط المستقیم. صرط الذین انعمت علیهم


از اینکه «صراط مستقیم» به راه انسانهای هدایت یافته تفسیر شده، می توان به این نکته رسید که انسان در نیل به صراط مستقیم نیازمند الگوها و نمونه های عینی راه یافتگان است و باید سالکان این طریق را بیابد و به ایشان اقتدا کند.



9 - نعمت داده شدگان (هدایت یافتگان)، کسانی هستند که مورد غضب خدا واقع نشده و به گمراهی گرایش نداشته باشند.



صرط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لاالضآلّین


برداشت فوق بر این مبناست که «غیر المغضوب» صفت توضیحی یا بدل و عطف بیان برای «الذین» باشد.


10 - «عن جعفر بن محمّد (ع) قال: قول اللّه عز و جل فی الحمد «صراط الذین أنعمت علیهم»; یعنی، محمّداً و ذریته صلوات اللّه علیهم;(1)



از امام صادق (ع) درباره «صراط الذین أنعمت علیهم» در سوره حمد روایت شده که مراد از «الذین أنعمت علیهم» حضرت محمّد (ص) و ذریه او می باشند.


11 - از امام رضا (ع) روایت شده که فرمود: «... «غیر المغضوب علیهم» إستعاذة من أن یکون من المعاندین الکافرین المستخفین به و بأمره و نهیه ... ;(2)



... [گفتن] «غیر المغضوب علیهم» [در نماز] پناه بردن به خداست از اینکه انسان جزو معاندان و کافرانی قرار گیرد که خدا و امر و نهی او را سبک می شمارند ...».





استعاذه:
استعاذه به خدا 11; موارد استعاذه 11
انحراف:
موانع انحراف 7
انسان:
اقسام انسان ها 1
اهل بیت (ع):
فضایل اهل بیت (ع) 10
خدا:
استخفاف اوامر خدا 11; استخفاف خدا 11; استخفاف نواهی خدا 11; نعمتهای خدا 3; هدایت خاص خدا 2
روایت: 10، 11
صراط مستقیم:
مراد از صراط مستقیم 10; ویژگیهای صراط مستقیم 7
طبقات اجتماعی: 1، 2
گمراهان: 1
محمّد (ص):
فضایل محمّد (ص) 10
مغضوبان خدا: 1، 4، 5
موحدان:
خواسته های موحدان 6
مهتدین: 2
خطر گمراهی مهتدین 4، 5; ویژگیهای مهتدین 9
نعمت:
مشمولان نعمت 9، 10
هدایت:
الگوگیری در هدایت 8; ثابت قدمان در هدایت 1; ثبات قدم در هدایت 6; درخواست هدایت 6; مراتب هدایت 2; نعمت هدایت 3; هدایت به صراط مستقیم 3، 8


پی نوشت ها :
1. معانی الاخبار، ص 36، ح 7; نورالثقلین، ج 1، ص 23، ح 101.
2. من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 204، ح 12; نورالثقلین، ج 1، ص 24، ح 108.





منبع : پایگاه اطلاع رسانی آیة الله هاشمی رفسنجانی







 
بالا پایین