Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

یادگیری در سرزمین مجازی (1)

  • نویسنده موضوع Ops
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı مقالات و آموزش ها
Konu Başlığı یادگیری در سرزمین مجازی (1)
نویسنده موضوع Ops
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Ops

Ops

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Jan 24, 2014
ارسالی‌ها
10,600
پسندها
3,164
امتیازها
113
محل سکونت
AhWaZ
تخصص
SheYtOni
دل نوشته
:)
بهترین اخلاقم
MehRabOni
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

همه چیز درباره آموزش الکترونیکی (elearning)

دوران مدرسه و تحصیل را به یاد می آورید؟ سختی نیمکت های مدارس حتماً در خاطر شما هم هست؛ نیمکت هایی که همه آنها رو به یک سمت چیده شده بودند و با هر چرخاندن سر یک نفر می گفت تخته سیاه آن طرف است؛ تخته سیاهی که اگر کمی شیطانی می کردی نامت روی آن و جزو گروه بدها نوشته می شد.

برای آب خوردن و انجام ملزومات زندگی بی اجازه نمی توانستیم کلاس را ترک کنیم ولو اینکه جواب اجازه را معلم دیر بدهد و آن بلایی که نباید سرمان بیاید. بزرگ ترین آرزویمان این بود که معلم ما را برای گرفتن گچ از دفتر مدرسه بفرستد. زنگ های تفریح را با همکلاسی هایمان خوش بودیم. خوشی ای که سه ماه تابستان دلمان برایش تنگ می شد. بزرگ تر که می شدیم شرایط به نسبت سنمان در هر دوره تحصیلی تغییر می کرد. سختی ها و دلخوشی هایمان رنگ عوض می کردند اما تنها یک چیز تغییر نمی کرد و آن هم آموزش بود. در تمام سال ها در کنار این حاشیه ها، ‌اصل برایمان یادگیری بود؛ از حروف الفبا گرفته تا گذراندن چند ماه با استاد راهنمای پایان نامه. این سال ها بیشتر شرایط زندگی ها دچار تغییر شده و این تغییر روش های آموزش را در برگرفته است. در روش های جدید آموزش دیگر سختی ها و حتی خوشی های دوران تحصیل وجود ندارد. شرایط این روش ها نیز با آن دوران متفاوت است. از جهانی شرایط تحصیل در آموزش های جدید راحت تر شده و جای روش های آموزشی گذشته را بگیرد. آموزش از راه دور همان آموزش الکترونیکی است که در زبان اصلی به آن E- LEARNING می گویند. E می گویند E پیشوندی است که در این روزها قبل از هر کلمه ای قرار بگیرد نشان از الکترونیکی بودن آن دارد.
آموزش الکترونیکی را می شناسیم؟

آموزش الکترونیکی یا همان E- LEARNING مانند باقی تکنولوژی های الکترونیکی بر اساس فناوری اطلاعات است. این یک مفهوم دور از زندگی ما نیست. به طور حتم آموزش الکترونیکی آشنا هستید اگر در خیابان هایی مانند خیابان انقلاب تهران قدم زده باشید، ‌پشت ویترین بیشتر مغازه های این خیابان ابزاری به نام نرم افزار آموزشی یا سی دی آموزشی دیده اید. اینها نوعی از آن آموزش الکترونیکی هستند. البته E- LEARNING در یک بعد کلی تر به بحث گرفته می شود که این ابزارآلات را نیز شامل می شود. یکی دیگر از انواع آموزش الکترونیکی، آموزشگاه هایی هستند با دوره های مجازی که آنها را به واسطه رسانه ها و تبلیغ هایی که داشته اند، می شناسید. در کل می توانیم بگوییم آموزش الکترونیکی، آموزش بر بستر فناوری اطلاعات و با استفاده از تکنولوژی است که در آن نیازی به حضور دانش آموز و معلم در یک مکان نیست. دروس مربوط به هر رشته یا مقطع تحصیلی که باشند از ابتدایی گرفته تا تحصیلات تکمیلی می توانند از طریق وسایل الکترونیکی در اختیار علاقه مندان به تحصیل باشند. E- LEARNING به دو شکل انجام می شود:
1 ـ آموزش از راه تلویزیون: در این روش آموزش، داوطلب از راه شبکه ها و برنامه های تلویزیونی که برای آموزش دروس طراحی شده اند، تحصیل می کند.
2 ـ آموزش در بستر رایانه: در واقع در این روش آموزش برمبنای کامپیوتر برای هر فرد است. اصولاً بیشتر در این روش آموزش از راه،‌CDROM FLoppy DVD و روی هر وسیله ذخیره سازی ای است که از طریق کامپیوتر انجام می شود. از این روش بیشتر شرکت ها و آموزشگاه های اینترنتی برای ارائه دروسشان استفاده می کنند. مسلماً یا خودتان از نرم افزارهای آموزشی حداقل برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده کرده اید یا کسانی را دیده اید که از این روش استفاده می کنند.
3 ـ آموزش از راه اینترنت: در این روش یادگیرنده از راه وب می تواند دروس را فرا گیرد. از این روش بیشتر در دانشگاه های مجازی که چند شعبه در کشور دارند یا آموزشگاه های خارج از کشور استفاده می شود.
4 ـ آموزش از راه تلفن همراه: آموزشی است که کاملاً جدید است و تقریباً‌ می تواند در گروه بالا قرار گیرد اما به علت افزایش تعداد افراد دارنده تلفن همراه و تمرکز روی این روش که به Mlearning شهرت یافته، دسته ای جدا برای آن در نظر گرفته می شود. به خوبی می توان این روش را پیاده سازی کرد ولی لازمه آن ایجاد زیر ساخت های مخابراتی است.

E- LEARING از چه زمانی شکل گرفت؟

اولین بار یک تیم آموزش الکترونیکی با نام آموزش از راه دور در دهه 50 شروع به کار کرد. در این آموزش از راه دور کشور انگلستان دانشگاهی به نام دانشگاه آزاد طراحی کرد. البته دانشگاه آزاد آن زمان انگلستان از زمین تا آسمان با دانشگاه آزاد کشورمان متفاوت است. منظور از دانشگاه آزاد کشورمان متفاوت است. منظور از دانشگاه آزاد در آن زمان open university بود. در این دانشگاه دانشجویان می توانستند از طریق برنامه های تلویزیونی دروس لازم را فرا گرفته و پس از سنجش مدرک دریافت کنند. در دهه 60 کلینیک آزاد در آمریکا مطرح شد و آمریکایی ها در کارگاه مشورتی و کرسی های آموزشی وارد آموزش از راه دور شدند. در دهه 70 میلادی این روش به تدریس غیر حضوری با استفاده از شیوه ای تحت عنوان «modem bulletin board» تبدیل شد. در دهه بعدی واحدهای درسی در آمریکا به صورت online در اختیار داوطلبان قرار گرفت. این سیر تغییر و تحول در آموزش از راه دور که در آن زمان آموزش الکترونیکی نام گرفته بود. ادامه پیدا کرد تا از سال 1995 به بعد دانشگاه ها و آموزشگاه های آمریکایی به فکر آموزش الکترونیکی به صورت گسترده و جهانی افتادند. این حرکت به خوبی پیش رفت و باعث شد که امروز صدها سایت آموزشی با قابلیت ارائه چند صد عنوان درسی با هزینه کم در اینترنت وجود داشته باشند. به طور کلی تاریخچه آموزش الکترونیکی در جهان را به صورت زیر هم می توان تقسیم بندی کرد. آموزش غیر حضوری در دهه اول سال 1970 میلادی آغاز شد و هنوز هم در نقاط مختلف دنیا از این شیوه آموزش برای تحصیل استفاده می شود. بهره گیری از فناوری در امر آموزش در اوایل دهه 90 میلادی و آموزش مجازی از سال 1995 شروع شده است( فرهادی،‌ ربابه، 1384).
*موج اول آموزش الکترونیکی (1999ـ 1994):

ظهور پست الکترونیکی، مرور گرهای وب و چهره آموزش مبتنی بر چند رسانه ای ها تغییرات زیادی پیدا کرد. اساساً این نوع آموزش با کمک ابزارهایی چون پست الکترونیکی و اینترنت و به صورت آموزش مبتنی بر وب، با کیفیت پایین و به صورت متناوب انجام گرفت.
* موج دوم آموزش الکترونیکی(2011-2000):

فناوری هایی چون جاوا، ‌کاربردهای وسیع انواع شبکه ها،‌خطوط مخابراتی با پهنای باند وسیع طراحی وب سایت های پیشرفته، انقلابی در صنعت آموزش به وجود آورد و آموزش تحت وب را به آموزش واقعی بسیار نزدیک ساخت. ارائه محتوای دوره در محیط های آموزشی چند بعدی و ارائه خدمات پیشرفته و با کیفیت به فراگیران و همچنین تعریف و ارائه استانداردهای آموزش الکترونیکی از ویژگی های این دوران به شمار می آیند.
آموزش الکترونیکی هم اکنون در چه موقعیتی است؟

آموزش الکترونیکی بیش از نیم قرن است که در جهان سابقه دارد. اما این روزها با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی بهتر و آسان تر مردم دنیا به اینترنت، این آموزش در موارد بسیار زیادی جای روش های سنتی را پرکرده است. طبق یک برآورد آماری، بیش از یک میلیارد نفر در سراسر دنیا به اینترنت دسترسی داشته و به آن ملحق شده اند و یک میلیون نفر از آنها به سیستم آموزشی الکترونیکی دانشگاه های معتبر دنیا پیوسته و از این طریق به ادامه تحصیل پرداخته اند. این آمار نشان می دهد دیگر برای آموختن نیازی به صرف هزینه و زمان رفت و آمد نیست و همچنین طبق نتیجه ای دیگر، ‌آموزش الکترونیکی بستری فراهم کرده که تمام انسان هایی که سواد الکترونیکی دارند، ‌می توانند از تمام رشته ها به یک اندازه و به یک روش بهره مند شوند.
نچ نچ نچ اسکیپی

اولین جایی که با آموزش الکترونیکی در کودکی آشنا شدیم، سریال تلویزیونی استرالیایی « اسکیپی کانگوروی بوته زار» بود که برای کودکان پخش می شد. در این سریال، سانی صاحب نوجوانی اسکیپی بود. سانی به دلیل شغل پدرش که جنگلبانی بود دور از شهر زندگی می کرد، ‌درس هایش را از طریق تلویزیون یاد می گرفت و هر وقت که علاقه مند بود می توانست با اسکیپی در پارک ملی وارتا بازی کند. هر کودکی با دیدن این سریال آرزو می کرد جای سانی باشد تا زمان درس خواندن و بازی کردنش را خودش تعیین کند. لذت بزرگ دیگری که سانی از آن بهره می برد، راحتی هنگام درس خواندن بود که ما را بیش از هر چیز دیگری علاقه مند به آموزش از راه دور می کرد.
 
بالا پایین